ideale-vergunningsvrije-(schuil)stal-ontwerp ? *help*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

ideale-vergunningsvrije-(schuil)stal-ontwerp ? *help*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 14:24

Hoi ,

wij gaan van het najaar verhuizen en achter het huis ligt een weiland , waar Rena als het goed is bij in kan.
In de tuin hebben we nog de mogelijkheid voor het plaatsen van een stalgebouwtje , 30m2 mag je vergunningsvrij bouwen en zo groot mag het stalgebouwtje dus sowieso worden volgens de gemeente , waar we het uiteraard nagevraagd hebben.

Alleen....30m2 is natuurlijk niet supergroot dus het moet wel goed ingedeeld worden !
Ik ben zelf natuurlijk al bezig geweest met wat tekeningetjes en ontwerpjes maar kom er toch niet helemaal uit , heb het idee dat het wel beter kan.

Wat ik wil : groot deel natuurlijk gewoon een overkapping waar 3 ponies onder moeten kunnen schuilen en waar hooi droog opgehangen kan worden in de winter. Dan nog een stalletje voor nood , dat normaal gebruikt wordt voor hooi-opslag , minimaal 3 x 3 meter. En dan nog een zadelkamertje waar voer / zadels / alle poetsspullen en scheppen enzo netjes opgeborgen kunnen worden , dus geen stortplaats maar alles netjes een georganiseerd eigen plekje. Dat zal toch ook minstens een ruimte dan 2 x 3 meter moeten worden , liever iets ruimer natuurlijk ;)

EN dan wil ik nog liefst het gebouwtje in een hoek-opstelling zeg maar , in L-vorm. En liefst ook nog zo dat er achter nog ergens een uitsparing komt waardoor je een on-overdekte luwte krijgt tussen de buitenwanden van het stalgebouwtje en je bvb. brandhout o.i.d. op kunt stapelen.

Best veeleisend dus :o

Heeft iemand wellicht een meesterlijk goed idee ? Wellicht hebben anderen daar ook nog wel wat aan omdat wel meer mensen van die volle 30m2 willen profiteren , maar wel zo praktisch mogelijk ingedeeld :j

Hoe zouden jullie het maken ? :)

_Bonte_

Re: ideale-vergunningsvrije-(schuil)stal-ontwerp ? *help*

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:27

ik zou 1 grote stal maken voor alle ponies samen en dan een apparte voeder/ zadelkamer , in een L kan je het wel zetten en de hoek ervan onder een afdak zodat je daar misschien een kast ofzo kwijt kan

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:27

30m2 grondoppervlak neem ik aan?
Dan zou ik op het stalgebouw een groot overhangend dak maken, ondersteund met palen die in de muur van het gebouw vastzitten. Dat dak telt dan niet voor het oppervlak, maar je hebt er wel een schuilstal bij die niet ten koste gaat van het oppervlak van 30m2.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:33

ik zou een inloop stal maken van die 30 vierkante meter met een dak dat zowel voor als achter uitsteekt :)

achter kan je dan kasten bouwen tegen het schot aan waar je voer zadels ed in kwijt kan.

In de inloopstal kan je voorzieningen maken om in nood een noodstal in te richten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:33

Precies.......... rommelen met het dak :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:56

Ik zou sowieso mijn tuig daar niet bewaren, maar gewoon in je huis. Scheelt weer ruimte, je tuig hangt dan wel droog en veilig. Misschien ook wel hooiruif op de wei met afdakje, die kan je kopen of zelf maken, scheelt ook weer ruimte.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:14

Inderdaad ik zou het voer gewoon in van die blauwe waterdichte tonnen onder het afdakje zetten. Misschien je tuig in zo"n lelijke dekenkist voor tuinkussens doen. Ligt er een beetje aan hoe jou paarden met elkaar kunnen opschieten, anders inderdaad in grote ruimte met misschien van die rekken waarachter je het hooi kan voeren. Zodat ze binnen kunnen staan. Tja en hooiopslag voor 3 paarden. Dan heb je aardig wat nodig. Een kennis van mij heeft gewoon een oude trailer gekocht en daar ligt haar voorraad in. En als bodembedekking zou ik dan voor reformtaler kiezen. Die zijn in lichte zakken te verkrijgen en vormen een mooie matras en weinig mest die snel composteert.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:21

Ik heb toch niks te doen dus ben even aan't tekenen gegaan :D
dichte stal is 3x3, voerhok/zadelkamer is 3x3, open schuilstal is 3x4 maar met het afdak er voor maak je die bijna twee keer zo groot en afdak aan de achterkant kun je eventueel nog vergroten, schuttinkje in't verlengde van de uiterste linkerwand en zo maak je 't afdak daar ook net zo groot als je wilt.
Ingang van het voerhok en het dichte stalletje kun je eventueel in een soort 'nis/inspringing' maken zodat je niet via je voerhok de stal in hoeft, maar als je de deuren precies goed situeert hoeft dat op zich ook geen probleem te zijn. Tussenwand tussen stal en schuilhok en/of zadelkamer kun je desgewenst tot de nok, half, of deels met spijlen maken.

Afbeelding

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:28

ziet er prima uit :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:32

leuk gedaan francis. Alleen ik zou de voeringang buiten de toegang van de paarden doen. Om met drie voeremmers te lopen tussen de paarden vindt ik nooit zo gezellig. Misschien 3 staanders erin maken zodat ze ongestoord kunnen eten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:34

Je zou de open schuilstal af kunnen sluiten door lint, als je het voer in de voerbakken doet.......

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:38

Waarom geen luikjes maken? Vlak daaronder de voerbakken hangen...
Dan kun je ze vanuit de opslagplaatsen voeren. Geen voerverlies, niet tussen onrustige paardenkonten door, heerlijk veilig.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:41

Dat afdak zou ik aan twee kanten open laten dus de ingang van het voerhok zit niet bij de paarden in de stal zeg maar.
Als je de ingang van het voerhok aan de voorkant of lange zijkant maakt, moet je de ingang van de stal/hooihok bijv. ín de open schuilstal maken, dat is ook een optie natuurlijk.
Of de ingang van dat hok ook aan de lange zijkant, dan kun je een paard ook helemaal gescheiden houden van de rest, mocht dat nodig zijn (quarantaine, vreemde logée)

Dat is ook een optie Liezel, je zou dat voerhok/zadelkamer deel zelfs in tweeën kunnen delen, voerhok aan de kant van het afdak en die wand deels met spijlen maken en in die spijlenwand drie voer'gaten' zoals een standaard stalwand ook heeft. Moeten de paardjes wel knus naast elkaar willen eten overigens. Zadelkamer deel zou ik dan wel helemaal dicht maken, en kun je eventueel nog isoleren, dan kun je je zadels en hoofdstellen daar veilig en droog opbergen zonder dat er muizen in die ruimte komen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 15:53

Ok, deuren aan de buitenkanten, afdakken vergroot zodat je droog naar binnen kunt als't regent.
Door dit halverwege je wei te zetten kun je 1 paard ook volledig afzonderen van de rest als't moet.
Zadelkamer kan eventueel in twee maar zou ik zelf niet doen, met een grote ruimte valt te spelen en tack kan ook in goeie geïsoleerde kasten die je in de ruimte zet (diepvrieskisten voldoen perfect als muisvrije voerkist of muisvrije zadelkist).
In geval van nood valt van zo'n 3x3 ruimte zélfs nog een extra stal te maken, (vrieskist met voer kan dan eventueel onder 't achterste afdak).

Afbeelding

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:04

Overigens moet je wel even checken denk ik of je die afdaken idd zo mag maken, het kán nl. als extra oppervlak geteld worden. Dan zul je't zonder afdak moeten doen (maar dan nog is't op deze manier wel functioneel denk ik.

Liezel1 schreef:
Dan zou ik op het stalgebouw een groot overhangend dak maken, ondersteund met palen die in de muur van het gebouw vastzitten. Dat dak telt dan niet voor het oppervlak, maar je hebt er wel een schuilstal bij die niet ten koste gaat van het oppervlak van 30m2.

Ok, dus zonder staander op de hoek mag wel en mét staander op de hoek niet?
Dan zou ik het grote afdak doen zoals op de eerste tekening, anders wordt het dénk ik te groot/zwaar.
Maar dat ligt ook aan't gebruikte materiaal, met metalen spanten of H-balk kun je natuurlijk een veel grotere oversteek maken dan met hout.

Overigens geldt dat toch niet standaard in elke gemeente pmarena? Volgens mij mag ik hier in Gemeente Barneveld niks zonder vergunning.

Oh ja... alles wat je het zadel/voerhok kleiner maakt kun je de inloopstal groter maken hé, naar gelang je behoefte/grootte van je paarden... Een halve meter kan soms al heel veel schelen voor 3 paarden in één ruimte.

Gut... vind m'n tekening eigenlijk best een goed plan zeg... wilde da'k een stuk grond had om zoiets op te zetten :D ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:34

Ik zou van de eerste tekening van Francis uitgaand gewoon 2 extra deuren plaatsen voor als de stal NIET als stal gebruikt wordt zodat je idd zonder door de paarden te hoeven lopen wel de stallen in kunt komen.
Verder zou ik de voorste wand van de open ruimte draaibaar maken, zodat je de ruimte kunt vergroten door dat stuk muur in het verlengde van de wand te schuiven.

Heel geschikt hiervoor zijn die Amerikaanse hekken/panelen.

Verder vind ik het een heel mooi plan met precies het aantal m2 wat je mag neerzetten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:53

Dakoverstek telt hier bij ons over het algemeen wel (gedeeltelijk) mee voor de oppervlakte van een gebouw. Ook als deze vrij van de grond staat. Zou dat nog even navragen voor de zekerheid als ik jou was.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:59

Oeh, openklapbare voorwand van't schuilhok is een goeie DD, maar wel oppassen dat dat niet op je bouwtekening staat anders is je schuur ineens te groot (neem aan dat je wel een bouwmelding moet doen). Denk dat ze dat wel als totaal oppervlak mee tellen dan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 17:14

WAUW , wat een boel reacties !! :oo

Jeetje dat had ik niet verwacht , bedankt !!! allemaal :)

Ik ga het vanavond even rustig doorlezen , zijn bezig met de tuin nu en kwam eigenlijk alleen even mijn handen wassen :D

Zou je denken inderdaad dat een afdakje niet meetelt voor de bebouwde oppervlakte ? Ik dacht namelijk van wel....?

Mijn eerste ontwerp was een gebouwtje van 5x6 meter.

De helft , 2,5 x 5 meter had ik dan als afdakje bedacht waar ze tijdens die nare koude regenachtige winterdagen lekker droog hooi konden knabbelen. Dan blijft er 3,5 x 5 meter over , waarvan ik dan 3,5 x 3 meter had bedacht als hooiopslag / noodstal en en 3,5 x 2 meter als zadelkamertje.

Ik wil de paardenzooi niet binnen in huis hebben ;)

Maar jeetje als een overkapping er niet bij zou horen dan zou je al veel meer mogelijkheden hebben , dat zou echt gaaf zijn !!

Ik ben er echter vrijwel van overtuigd dat ze zo flauw zijn dat het wel meetelt.....? *heeft nu toch een klein beetje hoop*.

Overigens kun je in een stal echt best wel wat hooi kwijt , voor 3 ponies toch wel voor 2 maanden normaal gesproken :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 17:20

O , in de wei kan het sowieso niet want daar zit een agrarische bestemming op , en is ook niet van ons , helaas. (wordt een beetje onbetaalbaar :D )

Maar volgens mij is het gewoon voor heel Nederland de wetgeving dat je bij huis 30m2 vergunningsvrij bij mag bouwen.

Moet wel aan bepaalde eisen voldoen qua bouwhoogte en een meter uit de erfgrens enzo , maar je hoeft het alleen maar te melden zeg maar.

Volgens de betreffende ambtenaar (die werd ter plekke enthousiast :D ) mag je die 30m2 altijd gebruiken mits het toevoegt aan je woongenot en dat deed dit zeker wel , meldde hij samenzweerderig :P

Alleen het mag dus alleen op "bouwgrond" zeg maar , en ons huis grenst direct aan de wei en de tuin aan beide kanten ook , dus dat is ideaal , dan mogen wij gewoon een stalgebouwtje in de tuin plaatsen en die doorverbinden met de wei :j

Echt na lang zoeken een mazzeltje gevonden , fijn huis met een weiland eraan vast , dat er gelukkig niet bij hoort qua koop anders was het weer niet te betalen geweest.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:41

Ik wil je echt niet uit een droom helpen, maar als bij jou dezelfde regelgeving geldt als in mijn gemeente, dan gaan bovenstaande plannen niet lukken...
Ik heb ook een vergunningsvrije stal voor drie paarden. Behalve dat het grondoppervlak maximaal 30 m2 mag zijn, mag het gebouw hier niet hoger dan 3 meter zijn en mogen de daken in ieder geval niet meer dan een meter uitsteken (volgens vriendlief was het nog minder, maar hij weet de maten niet meer uit zijn hoofd). Allerlei overkappingen zijn dan dus niet mogelijk en met een maximale hoogte van drie meter wordt een aflopende overkapping snel te laag.
Mijn gebouw is als volgt ingedeeld: een open stal van 3x6m die afgesloten kan worden met staldeuren en die eventueel opgesplitst kan worden in twee stallen van 3x3m en een hooiopslag/zadelkamer van 3x3m. Voor drie paarden (heb een D-pony, een E-pony en een paard) is de open stal van 3x6 erg minimaal, ze kunnen er net met drie paarden instaan (had geen derde paard in de planning tijdens de bouw). Voor hooiopslag maak ik tegenwoordig gebruik van mijn buurman, aangezien ik bij mij ca. 40 hooibalen kwijt kan naast mijn zadelkast.
Houd er rekening mee dat je de buitenmaat aanhoudt voor de 30 m2. Mijn binnenruimte is 3x9, maar mijn buitenmaat is 29,5 m2. Je kunt dus niet zo royaal rekenen als sommige bokkers hebben gedaan. Ik kan je alleen maar aanraden om niet teveel ruimtes erin te proppen. Ik ben bang dat dan alle ruimtes erg klein gaan worden en je eigenlijk geen enkele ruimte naar tevredenheid kunt gaan gebruiken.
Nog een tip, ik weet niet hoe goed de band is tussen jouw paarden, maar bij een open stal met drie paarden is het wel prettig dat een paard snel naar buiten kan als het in het nauw wordt gedreven door een ander paard. Zodra je met een L-vorm gaat werken denk ik dat de opening te krap wordt. Ik heb al drie keer planken terug kunnen timmeren, omdat er onenigheid ontstond in de stal.
Ik zal zo even op zoek gaan naar foto's.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:41

DAt klinkt inderdaad als een ideale stek, zeker als je wel kunt beschikken over dat weiland.
Dan zou ik de rechter zijkant van de tekening aan het weiland laten grenzen zodat je zowel het inloopdeel áls de reservestal vanuit de wei bereikbaar maakt, dan kun je in de wei een kleine paddock afzetten voor een eventueel apart te zetten paard en blijft ook de rest voor de andere paarden bereikbaar.
In het voerhok/zadelhok zou ik dan twee deuren maken, een aan de tuinkant en een aan de afdakkant, zodat je met spullen vanuit je tuin makkelijk d'r in kunt en met voer aan de kant van de paarden makkelijk d'r uit.
En in de reservestal een bovenluik of raam aan de tuinkant zodat je vanuit huis/tuin zicht hebt op eventueel ziek paard wat daar kan staan.

Hobby, ook met maar een meter afdak is dit een werkbare situatie en de opening van de schuilstal moet ook minimaal zo'n 1,5 meter zijn, breder dan een normale deur. Dat deel is 4 meter breed dus je kunt ook slechts de helft dicht en de helft open maken. Dan heb je een doorgang van 2 meter en dat moet echt genoeg zijn.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:55

Hierbij een foto van mijn stal op afstand:

Afbeelding

De hooiopslag/zadelkamer zit aan de rechterzijkant.
Ik heb een opening van 2 m, omdat ik destijds mijn stal wilde kunnen afsluiten. Anders had ik ervoor gekozen om de hele voorzijde open te laten. Anderhalve meter opening is in mijn ogen te krap als er weleens onenigheid is (mijn 2 m is soms nog te krap). Ook zou ik dus een stal van 4 bij 3 te klein vinden om als schuilstal te dienen voor drie paarden (tenzij het om 3 shetlanders gaat). Ik wil best wat meer foto's maken om de situatie van dichtbij te laten zien en er zullen zeker ook andere mogelijkheden zijn om een stal te bouwen. Uit ervaring merk ik nu echter dat deze oppervlakte net kan, voor fatsoenlijke hooiopslag vind ik hem bijvoorbeeld te klein (ik haal per keer 70 hooibalen van mijn land en hooiopslag onder plastic is niet ideaal voor de kwaliteit). TS is welkom om de stal te komen bekijken!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 17:58

ik heb een stal van 29,75 m2, 2 boxen en een opslag met dubbele deuren, de voorkant is 3 meter hoog en de achterkant 2,75.
Wat uitsteek aan dak gaat af van je m2, goed rekenen dus.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:01

Ik heb ook een oversteek van 1 m'bij de stallen en die is niet meegeteld bij de berekening van het grondoppervlak en inhoudsmaat.
Bij mij mocht een zijkant niet breder zijn als 3 meter, de dakgoot niet hoger als 2 meter en de nok niet hoger als 2,70. De totale inhoud mocht niet meer zijn als 50 m3.

Overigens ligt er een voorstel om per 2010 alle lichte bouwvergunningen te laten vervallen.
http://wonen.crumm.nl/template_permalink.asp?id=1189