aan de teugel met halster???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

aan de teugel met halster???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 21:25

Nou deze middag was ik ff met mn zusje, haar friesje en goldy aan het stappen door het dorp.
Mijn zusje kan nl niet meer rijden omdat onze ffries over 4/6 weken ong een veulen krijgt dus dan maar ff er naast stappen.
Maar ik had dus ookal een buitenrit gereden vanmiddag maar ze vroeg of ik ff meeging nog, nou ja best hoor dan maar ff met halster en zonder zadel. En halverwege dacht ik laat me eens proberen haar aan de teugel te krijgen aan het halster, ff voor de gein ik dacht dat lukt toch nooit! Dus op dezelfde manier als met hoofdstel en bit probeerde ik haar aan de teugel te krijgen en ze ging! Haha! Haha! Haha!
Opzich heel geweldig! Maar hoe kan dat nou eigelijk, want aan de teugel is toch ontspanning en het bit aan nemen ofzoiets?? Maar met halster kan ze helemaal niks aannemen! Verward wie heeft hier een logische verklaring of uitleg voor???

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 21:32

Bijna elke pony komt hierdoor naar beneden. Niet allemaal helemaal aan de teugel, maar allemaal komen ze minstens een stukje naar beneden en maken ze de hals ronder.
Ik weet niet precies hoe het komt, maar ik heb gehoort door de druk op het neusbeen.. Ik zou het zelf echt niet weten. Verward

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 21:39

Komt inderdaad door de druk op het neusbeen. Je paard loopt dan ook alleen met een gebogen hals en dus niet aan de teugel. Je kan een paard op die manier nooit behoorlijk verzamelen. Ziet er wel leuk uit, maar aan de teugel rijden is heel wat anders Haha!

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 21:45

maar hoe verzamel je dan met een hackmore of hoe je het ook maar schrijft???!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 21:48

Hmmm, dat wil zeggen dat (top)ruiters en paaren die met hackemore rijden/gereden worden niet verzamelt zouden lopen? Ben ik het dus niet mee eens. Verzameld lopen is dat je het paard bij elkaar gereden hebt, dat het het meeste gewicht op de achterhand overneemt in plaats van op de voorhand. Dat een paar geen bit in heeft maakt echt niet uit. Het gaat om hoe het paard loopt! Zou ook kunnen met lange teugel (westernpaarden lopen ook verzameld, maar aan lang teugeltje, alleen weer niet "aan de teugel") Nageven kan dus ook met halster, en verzamelt lopen zou ook kunnen. Maar daar komt heel wat meer bij kijken dan alleen afbuigen!
Laatst bijgewerkt door joyce B op 05-03-02 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 21:48

*volcano* schreef:
maar hoe verzamel je dan met een hackmore of hoe je het ook maar schrijft???!


Je schrijft het goed...en het antwoord is mi niet, misschien is dat een persoonlijke mening...sommige mensen hebben een heel ander idee over verzamelen dan andere mensen...

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 21:53

Daar ben ik het dus absoluut niet mee eens!! Dat je je paard nooit helemaal kan verzamelen op een halster!

Verzameling is niet iets wat je bereikt door gebruik van een bit alleen en is niet alleen het buigen van de hals...

Je vraagt nageeflijkheid d.m.v een bepaalde hoeveelheid druk op het hoofd (neusrug) of de mond, maakt in principe geen verschil...als je pony goed reageert op de inwerking van een gewoon stalhalster is dat alleen maar goed, veel paarden reageren hier niet (meer) op omdat ze alleen met een bit en veel druk gereden worden!!

Ik heb eens een demonstratie gezien van Birger Gieseke (een leerling van Pat Parelli) en hij reed met zijn quarter hengst op alleen een halstertje een schitterende piaffe, zo rond heb ik een paard nog nooit zien lopen, als je dat geen verzameling wilt noemen weet ik het ook niet meer!! En kijk maar naar K.F Hempfling, rijdt ook hoge school dressuur op een halstertje.

Het heeft echt nix met een bit te maken, als jij je paard leert reageren op minimale hulpen en singalen maakt het toch niet uit wat voor materiaal je gebruikt? Het gaat erom hoe je het gebruikt, en niet wat je gebruikt.

Groetjes Elise Party!!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 22:00

Elise schreef:
Je vraagt nageeflijkheid d.m.v een bepaalde hoeveelheid druk op het hoofd (neusrug) of de mond, maakt in principe geen verschil...


Yeah right. In de krul heet dat.
Van achteruit naar voren rijden en aan de voorkant begrenzen. Het lijf naar het hoofd toe rijden, niet het hoofd naar het lijf toe trekken.
Nageeflijkheid vraag je van uit de achterhand over de rug, niet door een bepaalde hoeveelheid druk op het hoofd.

Die begrenzing aan de voorkant kun je prima geven met een halster of hackamore op de neusrug, dus je kunt een paard daar prima mee nageeflijk rijden, verzamelen etc., maar je 'fine-tuning' ontbreekt toch wel een beetje met een halster. Met Hackamore heb je dat wel.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 22:11

Ja, want ze liep, voor mij tenminste net zoals ze normaal met hoofdstel ook aan de teugel loopt, en ik deed het met dezelfde minimale hulpen als wat ik met bit/hoofdstel geef. Ze was ook gewoon ontspannen en liep heel netjes verzameld. Tenminste naar mijn zin liep ze verzameld, met goed rug gebruik en ruime voorwaatse passen. Haha!
Wat heb ik toch een slimme pony, want normaal rijd ik haar eigelijk nooit met druk op de neus, dus best wel goed dat ze daar zo snel op reaeerde! Party!! Lovers

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 22:13

Waarom kan je een Fries niet rijden als die over 4 weken een veulen verwacht?

Ik reed onze merrie nog de dag voor de bevalling, ze geven zelf wel aan wat ze aankunnen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 22:20

Is juist goed om ze zo lang mogelijk in het werk te houden, al zijn het maar stapritjes als ze niet meer willen draven. Hebben ze nog een beetje conditie en souplesse als ze moeten bevallen, maakt het alleen maar makkelijker. En je kunt ze daarna ook weer sneller oppakken.

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 22:26

*volcano* schreef:
maar hoe verzamel je dan met een hackmore of hoe je het ook maar schrijft???!


Verzamelen doe je altijd met je benen en zit. Het maakt niet uit of je dan een bustrensje of een hackamore in hebt...



Ikzelf rijdt al járen veel met een Hackamore, maar ook veel op een los halstertje. Let op: dat zijn 2 totaaaaal verschillende dingen! Dat is absoluut niet te vergelijken.

Bij een hackamore word er veel druk onder de kin gegeven, door middel van het kinkettinkje. Een hackamore is absoluut niet vriendelijk. Als ik ermee rijd, dan is het net een 'gewoon' bit. Ik kan er prima mee 'aan de teugel' lopen, wijken, schouderbinnenwaarts, travers, en dus ook verzamelen. Verzamelen doe je namelijk niet alleen met je bit. Verzameling rijdt je erin door middel van je zit en je benen, niet door het bit. En al deed je het wel met het bit, een hackamore is ook een bit!

Met een halster kan ik mijn paard ook prima 'aan de teugel' rijden. Ook met halster kan ik mijn paard laten verzamelen en 'moeilijke' oefeningen laten doen. Ook hier geld namelijk: verzameling bereik je alleen goed als je voor 99% met je benen en zit rijdt.

Als je op een halster rijdt, dan is de druk wel alleen op het neusbeen. Bij een hackamore niet. Bij een hackamore zitten scharen en een hefboomwerking, bij een halster (gelukkig!) niet. Met een hackamore kan een niet-stille hand heel veel schade aanrichten (gebroken neus...), bij een halster (gelukkig) niet.
Het is ook echt totaal niet te vergelijken daarom.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 22:50

Sjuimpje schreef:
Waarom kan je een Fries niet rijden als die over 4 weken een veulen verwacht?

Ik reed onze merrie nog de dag voor de bevalling, ze geven zelf wel aan wat ze aankunnen.


Ja, dat geven ze idd aan, en aangezien ze al niet een super conditie had vóórdat ze drachtig was Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig gaf ze dat al aan. Bovendien heeft ze een ontzettend druk veulen in haar baarmoeder want de buik beweegt regelmatig heftig heen en weer en iemand die wil beweren dat ze daar geen last van hebben moet zelf maar eens ff met een hyperactieve baby in zijn/haar Verward buik gaan rondlopen! *ik heb dr geen ervaring mee hoor Schijnheilig *
Ik ben vorig jaar bijna 3 maanden!! van te voren gestopt met intensief rijden, ook vanwege mkz en we hadden toen geen bak bij huis maar we mochten ook de weg niet op dus dat was rondjes lopen in de stal... Lips are sealed
maar goed het veulen is dr niet minder om geworden en Goldy ook niet!
Bovendien vergt drachtig zijn meer van een paard dan je soms denkt hoor!

Citaat:
Citaat:
*volcano* schreef:
maar hoe verzamel je dan met een hackmore of hoe je het ook maar schrijft???!



Verzamelen doe je altijd met je benen en zit. Het maakt niet uit of je dan een bustrensje of een hackamore in hebt...


Nee, daarom vroeg ik het ook, want het ging hier ff om de druk op de neus en dat je zo niet verzamelen kon maar dat heeft in dit geval ook helemaal niks met elkaar te maken. Want als je het over druk op neus hebt waardoor dan ook betekend dat niet dat je niet kunt verzamelen toch?!

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 23:09

Hhhmmm, dat laatste vat ik niet helemaal, maar ik weet wel dat verzamelen helemaal niks met teugels te maken heeft. Ik ken paarden die je kunt verzamelen op een halsring. Verzameling heeft alles te maken met het gebruik van de achterhand, zolas hierboven al genoemd werd. Wil je precies weten hoe het werkt, lees dan Ruiters en Rechters van Ernest van Loon maar eens goed door.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 11:51

Sjuimpje schreef:
Waarom kan je een Fries niet rijden als die over 4 weken een veulen verwacht?

Ik reed onze merrie nog de dag voor de bevalling, ze geven zelf wel aan wat ze aankunnen.


Ik mocht mijn verzorgpaard ook doorrijden. Schijnt juist goed te zijn, schijnen ze makkelijker te bevallen. Zeker zo'n stapritje zonder zadel moet ze makkelijk aankunnen hoor. Beter dan dat ze in de wei dik staan te worden.

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 13:27

Margreet"]
[quote="Elise schreef:
Je vraagt nageeflijkheid d.m.v een bepaalde hoeveelheid druk op het hoofd (neusrug) of de mond, maakt in principe geen verschil...


Yeah right. In de krul heet dat.
Van achteruit naar voren rijden en aan de voorkant begrenzen. Het lijf naar het hoofd toe rijden, niet het hoofd naar het lijf toe trekken.
Nageeflijkheid vraag je van uit de achterhand over de rug, niet door een bepaalde hoeveelheid druk op het hoofd.

Die begrenzing aan de voorkant kun je prima geven met een halster of hackamore op de neusrug, dus je kunt een paard daar prima mee nageeflijk rijden, verzamelen etc., maar je 'fine-tuning' ontbreekt toch wel een beetje met een halster. Met Hackamore heb je dat wel.
[/quote]

Oftewel, door van achter naar voor te rijden en aan de voorkant te begrenzen creeër je dus druk, waarvoor het paard wijkt met het hoofd en daardoor over de rug gaat lopen. Dus wat elise zegt klopt wel en wat jij zegt ook.
Er wordt dus niks getrokken (ja op die manier krijg je ook druk en hetzelfde resultaat, maargoed das een ander verhaal).

Viv

[/b]

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 13:30

Ik ging vorige week ook gewoon met een halster rijden en ze liep toch echt aan de teugel hoor! En ik trok helemaal niet hard ofzo, gewoon hoe je met je teugels ook doet, heel zachtjes en voorzichtig!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 13:36

Vippie"]
[quote="Margreet"][quote="Elise schreef:
Je vraagt nageeflijkheid d.m.v een bepaalde hoeveelheid druk op het hoofd (neusrug) of de mond, maakt in principe geen verschil...


Yeah right. In de krul heet dat.
Van achteruit naar voren rijden en aan de voorkant begrenzen. Het lijf naar het hoofd toe rijden, niet het hoofd naar het lijf toe trekken.
Nageeflijkheid vraag je van uit de achterhand over de rug, niet door een bepaalde hoeveelheid druk op het hoofd.

Die begrenzing aan de voorkant kun je prima geven met een halster of hackamore op de neusrug, dus je kunt een paard daar prima mee nageeflijk rijden, verzamelen etc., maar je 'fine-tuning' ontbreekt toch wel een beetje met een halster. Met Hackamore heb je dat wel.
[/quote]

Oftewel, door van achter naar voor te rijden en aan de voorkant te begrenzen creeër je dus druk, waarvoor het paard wijkt met het hoofd en daardoor over de rug gaat lopen. Dus wat elise zegt klopt wel en wat jij zegt ook.
Er wordt dus niks getrokken (ja op die manier krijg je ook druk en hetzelfde resultaat, maargoed das een ander verhaal).

Viv

[/quote]

Leuke theorie, maar zij vergat toch echt iets heel essentieels: drang naar voren. Uit haar verhaal maak ik op dat zij alleen maar aan de voorkant prutst en druk geeft op het hoofd van uit haar hand. Die druk moet er misschien wel zijn, in die zin klopt het, maar die druk komt zeker niet vanuit jouw handen maar vanuit de achterbenen en doordat je dat dan weer begrenst etc. etc.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 13:43

ik had het 2 weken geleden ook op een andalusiesche ruin van 5, ik ging er zonder zadel op en ik had lichte druk op het neusbeen aangenomen en maakte hem zo actiever waardoor hij iets naar beneden kwam, nou ja iets ronder werd, maar echt aan de teugel.... nee dat niet, maar ja hij wordt ook niet laag en diep gereden.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 20:53

Da's idd wel mogelijk hoor dat een paard netjes nageeft zonder bit.
Als ze maar van achteren naar voren gereden worden en als er maar een vorm van lichte weerstand is van voren (= of t bit of druk op de neus).