Werken aan de lange lijnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Werken aan de lange lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 20:56

Wie heeft hier ervaring mee. Het lijkt me leuk om ook met Dennis te gaan doen ipv rijden of longeren. Hij kan ook voor de kar dus het begin is er. Een beetje sturen en rond draven kan ook prima maar hem netjes nagevelijk te hebben enzo en wat meer oefeningen heb ik geen idee hoe ik verder moet.
Aan de dubbele longe loopt hij wel redelijk nagevelijk(heb het pas 1x gedaan) en ben ik erg te vreden over hem.

Wie kan mij tips geven en mij verder helpen?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 21:05

Ik ging regelmatig wandelen aan de lange lijnen. Vind het niet moeilijker dan mennen, pinky ook niet overigens.
Het enige nadeel is dat je zelf moet lopen Tong uitsteken

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 21:39

Dat gaat dus al prima. Beetje stappen, draven en wat figuurtjes. Ik zou wel wat meer willen. Ik ben dus erg nieuwsgierig naar mensen die dit ook doen.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 22:07

kan iemand mij uitleggen wat lange lijnen is?

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 22:24

Het lijkt wat op mennen maar dan zonder kar. Als je het echt goed kan kan je zelfs gaan wijken en zijgangen gaan rijden/lopen. Maar dat ben ik helaas niet en weet d´r verder nog niets over.

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 22:30

Mijn Shetlandhengstje Samson kan steigeren op commando, liggen en op een strobaal gaan staan Tong uitsteken .
Verder kan hij aan de lange lijnen achterwaarts en het begin van de piaffe. Het kost erg veel tijd, vandaar dat ik er tegenwoordig niet zo veel meer aan doe, omdat ik nog meer pony's heb.

Voor Yentl:
Werken aan de lange lijnen lijkt op mennen alleen dan zonder kar. Je leert je pony op stemcommamndo's oefeningen uit te voeren. De paarden van de Spaanse Rijschool krijgen alle oefeningen aangeleerd aan de lange lijnen. het is een soort vrijheidsdressuur.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 10:12

vraag het ook eens bij de 'menafdeling' van bokt.

misschien hebben ze daar nog wel tips..

succes!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 10:21

Er is ook een (erg goed) boek over te krijgen. "werken aan de lange lijnen met ....... " heet het. Schrijver weet ik niet. Misschien kun je daar wat inspiratie opdoen?

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 11:07

het boek werken aan de hand van Richard Hinrichs geeft veel informatie over dit onderwerp. Voorwaarde van dit werk is dat je een paard hebt dat 100% (met alle voorbehouden over die 100%) betrouwbaar is en niet uithaalt naar achteren. Je loopt namelijk ongeveer 20 cm achter de achterbenen (een beetje schuin, maar soms ook recht erachter). Je kunt alle oefeningen uit de dressuur aan de lange teugel doen, en het is nog goed voor je eigen conditie ook. Volgende week heb ik mijn eerste echte les in het werk aan de lange teugel en het werk aan de hand. Spannend...

Abby

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

ik doe het ook wel eens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 11:28

Om af en toe eens wat afwisseling erin te brengen, en Remy bijvoorbeeld na het longeren nog even lekker uit te laten stappen doe ik het ook wel eens.

Hij is draver geweest dus heeft hij er niet zo'n moeite mee. Meestal maken we dan gewoon wat wendingen en achteruit, maar veel meer nog niet, omdat ik eerst dat eerste volledig goed wil hebben.

Maar het is errug leuk voor af en toe!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-02 14:40

Ik weet dat hij niet naar achter uit haalt. Daarin vertrouw ik hem 100%. Ik kan ook onder hem door kruipen enzo.
Ik blijf graag op de hoogte over jou lessen, abby.