vraagstuk: druk leven + paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

vraagstuk: druk leven + paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 12:27

Hier een interessant vraagstuk:

Is het mogelijk om naast een studie en een bijbaantje (of een veeleisende baan), een druk sociaal leven en een ahum 'levenspartner' ook een eigen paard te hebben?

Hoewel het vast wel kan is het volgens mij ook erg zwaar (tenzij je aan 4 uur slaap per nacht genoeg hebt *LOL* ) Wat denken jullie en wat zijn jullie ervaringen ?

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:46

Het lijkt mij niet echt handig..
Ik zou het niet doen, dan krijg je op ten duur zo'n paard waar nog zo'n 2x per week naar om word gekeken, en dat word dan ook minder, en dan heb je weer een nieuw voorbeeld van een verwaarloost paard...

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:49

Bij mij is het mogelijk, ik heb een studie, werk 20 uur per week, heb een paard en een vriend.

Het is plannen en dan lukt het wel. Bij mijn paard moet ik ook alles zelf doen stal, eten klaar zetten, beweging geven, waterbak vullen etc etc.

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:55

samantha5 schreef:
Bij mij is het mogelijk, ik heb een studie, werk 20 uur per week, heb een paard en een vriend.

Het is plannen en dan lukt het wel. Bij mijn paard moet ik ook alles zelf doen stal, eten klaar zetten, beweging geven, waterbak vullen etc etc.


klaagt je vriend dan niet? toen ik geen vriendej had was het nooit een probleem om een paard te hebben naast mijn school en later tijdens mijn studie. Mijn paard is niet meer, maar er is nu wel een vriendje (we wonen samen). Als ik weer een paard koop, wil ik dat onze hond mee kan naar stal zodat die niet hele dagen alleen thuis komt te zitten. Dan is het voor mij wel haalbaar! (nu financieel nog, haha!)

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:55

ik weet het niet.
het zou iig handig zijn als je partner ook van paarden houd.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:56

Ik heb geen partner en behalve de mensen op stal geen andere noemenswaardige sociale contacten. De verplichte dagen met de familie zijn al een ramp om in te plannen...

Hoe dan ook, je zult concessies moeten doen....

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:56

Tja, hier is volgens mij al wel een aantal topics over geweest. Natuurlijk kan het. Ik werk 40 uur in de week (in de praktijk vaak meer), heb een vriend en een paard. Het is wel een hoop georganiseer, maar je kunt ook wel een hoop plannen. Als ik door de week bijvoorbeeld een afspraak heb 's avonds, dan zorg ik dat mijn paard op die dag gewoon zijn vrije dag heeft, of een longeerdagje. En dan kun je zowel eerst je paard doen als naar die afspraak, maar dat moet je dus wel zo plannen dat er niet 5 van die dagen achter elkaar zijn. Mijn vriend baalt er wel van dat alles ook altijd rond het paard gepland moet worden en dat we bij weekendjes weg, vakanties etc ook altijd rekening moeten houden met het paard, maar goed, dat is nu eenmaal zo en dat went ook wel...

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:05

helemaal gaat het niet: ik werk 40 uur, heb twee paarden, een man en een groot huis, en dat gaat allemaal prima, maar voor een druk sociaal leven is dan geen tijd meer. gelukkig ben ik ook helemaal niet zo sociaal Haha!.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:06

Amadeo schreef:
klaagt je vriend dan niet? toen ik geen vriendej had was het nooit een probleem om een paard te hebben naast mijn school en later tijdens mijn studie. Mijn paard is niet meer, maar er is nu wel een vriendje (we wonen samen). Als ik weer een paard koop, wil ik dat onze hond mee kan naar stal zodat die niet hele dagen alleen thuis komt te zitten. Dan is het voor mij wel haalbaar! (nu financieel nog, haha!)


Ik woon (nog) niet samen. Soms vindt hij het wel eens lastig, met feestdagen enzo. Hij geeft zelf niks om paarden dus ik hoef ook niet te verwachten dat hij me gaat helpen. Ieder heeft gewoon zijn hobby, ik mijn paard en hij zijn computer. Tong uitsteken Toch zie ik hem elke avond 2 a 3 uurtjes.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:06

ik heb een baan en een paard, de enige sociale contacten zijn de mensen op stal en mijn collega's (hoewel ik daar niet zoveel mee heb).

Verder is er nergens tijd voor.....

Familie zie ik alleen als er begrafenissen zijn waar ik niet onderuit kan, feestjes laat ik altijd schieten

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:13

Ik werk 40 uur in de week, van 8.00 - 16.30 uur, ben getrouwd, heb 2 katten en een eigen huis. Het gaat tot nu toe prima.
Elke avond rij ik en 1x per maand rij ik een wedstrijd.
Ja tot nu toe gaat het prima.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:14

o, mijn sociale contacten heb ik op de manege, ik heb geen "vrienden"

Donjaja

Berichten: 190
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:19

Hallo,
Onze ervaringen zijn eigenlijk simpel samen te vatten: de dieren gaan vóór alles! Dus die staan op de eerste plaats. Die keuze hebben we nou eenmaal gemaakt, maar je moet er wel (meer dan!) 100 % voor willen kiezen.
Anders moet je er niet aan beginnen, denk ik!
En Rytir, waar een wil is.......
Succes! Afbeelding Donjaja.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:34

Als je genoeg gemotiveerd bent wel.......ik heb vorig jaar vanaf maart tot dit jaar april 7 dagen per week, 10 uur per dag gewerkt, paarden staan aan huis (had wel een werkster Schijnheilig ) en toch lukte het me om 2 paarden te rijden. Achteraf gezein snap ik niet hoe ik dit vol heb kunnen houden Haha!

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:51

Ik werk 36 uur per week, woon samen heb een kind van 1,5 jaar dus ja het kan, maar je moet het wel zelf willen. Ik sta iedere morgen om 6 uur op, zorg dat ik op zaterdag morgen het huishouden en de was heb gedaan en besteed mijn paard 2 dagen in de week uit (waarvoor ik dan weer twee dagen in de week een paard van een ander erbij doe).

Angelo

Berichten: 766
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Prov. Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:09

Heb ook een parttime baan, kind, man, boerderijtje, hond en paard (+ een paar van iemand anders), geef een paar manege- en privelesjes, rijd actief wedstrijden en zit op deze wedstrijden ook nog al eens achter de C. Net zoals hierboven al is gezegd, je moet concessies doen. Als 's avonds mijn dochter op bed ligt, dus niet onderuitgezakt voor de t.v. maar rijden, etc. Het is inderdaad handig als je partner ook van paarden houdt. Bij mij zijn mijn paarden/pony's altijd voor "het vriendje" gegaan. Konden ze daar niet mee leven, dan waren ze snel weer de laan uit. Onder het motto: "Liever 1 paard goed, dan 2 half", vindt ik het dus best te doen. Ook als je een actieve wedstrijdcarriere ambieert.

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:32

Ik werk 40 uur per week. Ik heb mijn paard op een pensionstal staan en ik ga er 5x per week naar toe en ik rijd 4 tot 5x per week.
Verder woon ik samen met een partner die niet van paarden houdt en fitness ik 1x per week met een vriendin.
Ik rijd 1x in de 4 tot 6 weken concours.

Ik vind het niet altijd makkelijk. Je moet altijd erg strak plannen. Sociale contacten buiten de stal om moeten helemaal gepland worden. Dat is dan in het weekend gewoon wat eerder op staan Haha! .

Op een gegeven moment werd het op het werk veel drukker en ging ik 45 tot 50 uur maken en dat in combinatie met paard en huishouding ging dus even niet meer. Ik liep toen dus echt wel over. Nu moet ik het even wat rustiger aandoen. Het voordeel is wel dat ik nu even wat extra tijd voor mijn paard heb.

MargaV

Berichten: 1317
Geregistreerd: 31-10-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:32

Ik zou geen tijd hebben voor een paard. Nu heb ik een bijrijdpaard en dat bevalt eigenlijk perfect.

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:37

Ik heb een druk leven,
Studie, bijbaantje, vriendje, vrienden/ vriendinnen, familie en twee paarden. En het lukt me allemaal.

Als je maar goed plant, en ik ga met mn ponytjes nog niet veel doen 2 1 jarigen maar toch je moet er elke dag zeker een uur naar toe. Verder hebben mn knollies het heel goed en vermaken zich prima zonder mij. Ook heb ik twee verzorgsters die het ook leuk vinden dus ze hebben aandacht genoeg.

Ik kan het prima combineren.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:40

mijn ervaring weten de meeste bokkers ondertussen wel

3 paarden , een baan van gemiddeld 50 uur per week, zelf smorgens voeren ( tussen half3 en hal6 sochtends )
en dan nog wat lessen, en (tijdelijk Tong uitsteken ) een vriend...
ik ben er nu nog steeds ziek van ...

ik heb dan wel een behoorlijk zware baan, met onmogelijke werktijden
maar ik heb wel mijn lesje geleerd nu..
kheb een paard verkocht ( en ondertussen wel een veulen erbij Bloos! )
en ben minder gaan werken.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:38

Ik heb een studie, een baantje (20 uur), een vriend en een paard. Ik ga iedere dag naar stal en dat gaat prima.
Je moet wel prioriteiten stellen....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:47

seren schreef:
Als je maar goed plant, en ik ga met mn ponytjes nog niet veel doen 2 1 jarigen maar toch je moet er elke dag zeker een uur naar toe.
...
Ik kan het prima combineren.


Nog wel ja....als je eenmaal gaat rijden moet voor een paard toch zeker anderhalf uur tot tweeeneenhalf uur uittrekken..Lips are sealed

Ik kan ook heel goed plannen, maar dan hoeft er maar een wat langere file te staan op weg van werk naar huis en de boel loopt in de soep.

Want naast de 40 uur die ik werk heb ik ook nog een reistijd van zeker 15 uur in de week, en moet ik toch echt aan mijn 8 uur slaap per nacht komen omdat ik het anders niet trek.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:52

Ik ben er afgelopen jaar achter gekomen, dat een full-time baan, een avond HBO-studie, eigen huis, vriend, familie, vrienden en een paard niet samen gaan... Ben dus gestopt met de studie. Voor mijn paard heb ik een bijrijdster, dat scheelt ook stukken. Mijn vriend gaat vaak gezellig mee naar Prisca. Voor wij iets hadden vond hij paarden vreselijk. Nu zit hij er af en toe op... Het gaat misschien wel, maar het is wel plannen...

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:52

Cassidy schreef:
Ik heb geen partner en behalve de mensen op stal geen andere noemenswaardige sociale contacten. De verplichte dagen met de familie zijn al een ramp om in te plannen...

Hoe dan ook, je zult concessies moeten doen....


Hoe herkenbaar!
Ik moet ook alles plannen, en nu moet ik toegeven dat dat mede door de stalcultuur bij ons komt hoor...
Ik heb 1 paard van de 7 die er staan, en ik ben de enige die er 7 dagen per week is. De andere 3 hebben allen 2 paarden en zijn er zeer weinig. Dus het voeren en buitenzetten, waterbakken vullen enzo... tsja, dat doe ik. ik ben de (onvrijwillige) goedkope stalsloof zegmaar..........
Ik ga ook op zoek naar een stalling met minder DHZ-werk, want dit trek ik niet lang meer, naast mijn huis en fulltimebaan.

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 16:52

Het is mogelijk, gewoon een serieuse bijrijder zoeken. Er zijn er genoeg. Lachen