Iemand nog extra tips voor gebruik hartslagmeter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Iemand nog extra tips voor gebruik hartslagmeter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 16:28

Ik heb nu 3 x met mijn hartslagmeter gereden en ik krijg m nog niet goed aan t werk. Het contactje voor onder de singel zit met klittenband om de singel. Het contactje bij de schoft heeft klittenband aan de achterkant.

1 x met bontje om singel en onder zadel, dus ik dacht dat ie misschien niet voldoende contact had, zeker bij het bontje om de singel. Nat gemaakt met plens water op spons. Horloge om mijn arm.

Keer daarna zonder bontjes, gewoon met leren singel en dressuurzadel met normaal dekje. Weer nat gemaakt met spons. Horloge om zender gebonden. Het ging wel iets beter.

Laatste keer zoals 2e keer maar nu met contactgel ipv water. Het ging weer iets beter. Na t rijden toen ik mijn singel al los had gedaan zag ik wel dat het contactje onder de singel helemaal aan de rechterkant van de singel zat ipv in het midden er goed onder.

Ik krijg vanaf het begin geen goede waarden. Hij springt heel vaak op 0 terug. Soms denk ik dat ik goede waarden heb omdat ie dan een minuut ofzo stabiel blijft maar dan schiet ie bijvoorbeeld weer van 80 naar 130 opeens terwijl er niks gebeurt.

Kan ik nog meer dingen proberen?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 16:55

Hoe heb je de electrode vastzitten met klitteband? Als dat goed vastzit kan 'ie toch niet zo'n eind verschuiven onder de singel?
Wat voor mij helpt is gewoon een stuk huisoppervlak insmeren met contactgel, niet de electrode zelf. Zo kan 'ie iets verschuiven zonder dat je gelijk storingen krijgt. Wat voor meter heb je gekocht? Soms is het de moeite waard om beide batterijen (horloge en zender) te laten vervangen omdat het ding bv. aan gestaan heeft tijdens transport of opslag.

Ik gebruik een menselijke meter dus dat werkt iets anders, maar heb je hem weleens op jezelf geprobeert en kreeg je toen wel goede waarden?

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 18:51

Ik gebruik ook een menselijke meter die op een super handige manier is omgebouwd naar een paardenmeter. De electrode om de singel zit, zeg maar, om de singel heen en die kan dan dus wel een beetje opzij schuiven blijkbaar. Juist die contactgel maakt het heel glad.

Tip om de gel op de huid te smeren ga ik proberen.

Ik heb ook het idee dat ie in rust wel werkt, maar ja, het moet werken als Maddox beweegt Knipoog . Ik zal er morgen zelf eens mee gaan rennen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 20:30

Als je iets dichterbij zou wonen, dan zou ik met alle plezier eens langskomen om je te helpen. Nu moet het maar via internet en dat is best lastig uitleggen.

Vaak is het gewoon een kwestie van uitproberen waar die electrode het beste contact maakt en hoe het klittenband het stevigst zit. Te veel contactgel is ook niet handig, want dan wordt het vaak te glad. Je moet de juiste dosering zien te vinden waarbij het net goed plakt.

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:08

Ik woon wel in de buurt........maar ik heb een paardenhartslagmeter en weet dus niet hoe je dat met een mensenmeter moet doen. Maar ik wil best eens komen kijken hoor.

Ernst
Berichten: 9
Geregistreerd: 12-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 09:02

Manon,

Na vele, vele tests met hartslagmeters ben ik ervan overtuigd dat in verrreweg de meeste gevallen waar het probleem 'rare waarden' opspeelt dat ligt aan 'ergens een slecht contact' Nu is de keten van alle contactpunten nogal uitgebreid:
het kan zijn bij het huidcontact (meer gel heeft totaal geen zin imho) en dat kan op zich weer vele. vele oorzaken hebben...
het kan zijn dat ergens anders een elektrisch contactje niet deugt (uitgelubberde drukknopen tot kabelbreukjes - je zoekt je soms helemaal gek!)
het kan zijn dat een connectortje wat vervuild is geraakt...
het kan zijn... ja, in het 'ergste' geval zit er een miniem kabelbreukje op bijv. de printplaat van je transmitter: houd je dan de boel stil en probeer je het op je zelf dan werkt alles prima, doe je het op je paard en gaat de boel bewegen dan kan dat minieme printbreukje desastreuze gevolgen hebben!
zo zijn er tig oorzaken die allemaal vallen onder 'contactbreuk' en het is dan zaak de keten zo precies mogelijk na te lopen.
Er zijn nog wel meer oorzaken - teveel om hier op te noemen... Nogmaals: ik heb behoorlijk veel testwerk met allerlei soorten hrm's gedaan bij paarden en dit probleem vaak tegengekomen bij alle soorten merken. Kan heel lastig zijn idd. Ik kom niet bij je langs, maar je mag me mailen en als ik je erdoor kan helpen doe ik dat graag.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 09:45

Dank je wel voor je uitgebreide reactie Ernst. Ik ga hem sowieso op mezelf proberen. Op Maddox lijkt de meter in rust wel te werken alhoewel ik ook daar gekke waarden krijg.

Ik draai dan vaak de contactjes om en dan heb ik wel goede waarden.

Ik vind het vooral vervelend dat de waarde wegvalt en op 0 springt, dat gebeurt zowat elke minuut minimaal 1 keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 11:38

Als je je email even geeft, mail ik je even de beschrijving zoals we die bij een onderzoek hebben gebruikt. Wat we ook gedaan hebben is alle elektrodes vastmaken aan een elastieke dekensingel. Die hebben zo vastgemaakt dat de elektrodes op de goede hoogte zaten. Toen het zadel er overheen en de gesp van de dekensingel wel zo dat deze niet onder het zadel zat! Het horloge maakten we vast aan het zadel (die ringetjes vooraan). Om te zorgen voor goed contact met de huid gebruikten we een spiritus oplossing of ethanol. Het gebruik van de dekensingel onder het zadel leverde geen drukkingen oid, daar hebben we de paarden steeds goed op gecontroleerd. Het werkte perfect!!! OK dan!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 15:44

Manon 2 schreef:
Dank je wel voor je uitgebreide reactie Ernst. Ik ga hem sowieso op mezelf proberen. Op Maddox lijkt de meter in rust wel te werken alhoewel ik ook daar gekke waarden krijg.

Ik draai dan vaak de contactjes om en dan heb ik wel goede waarden.

Ik vind het vooral vervelend dat de waarde wegvalt en op 0 springt, dat gebeurt zowat elke minuut minimaal 1 keer.


tipje: GOED aansingelen!!!!! Dit is 9 van de 10x de oorzaak van zulke verspringende waardes. Ook het contactje wat je nu onder je zadel doet gewoon aan de andere kant onder de singel doen helpt ook vaak goed.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 10:08

Ik zie in de beschrijving van skippy1 dat zij de bovenste elektrode niet aan de linkerkant van de schoft plaatsen maar aan de rechterkant. Dat ga ik dus ook proberen!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 10:11

Heb ook een omgebouwde en wel zo simpel dat ik gewoonweg de elastieken band verlengd heb tot de maat van mijn paard. Werkt super. Makkelijker dan met electroden want je hebt gewoon een sensor onder zijn buik zitten Knipoog. De waardes zijn met de stethoscoop erbij kloppend.

Een tip: maak met een spons de plekken heel goed nat waar de electrodes zitten en doe er nog extra contactgel op.