veulen fokken uit mijn merrie: wat zou jij doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

veulen fokken uit mijn merrie: wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 08:33

Hoi,

Zoals je kan lezen in mijn onderschrift, ben ik van de week met Tiffany op vakantie geweest.
Omdat ik zelf geen trailer heb, heeft een kennis Tiffany en mij gebracht. De kennis had Tiffany nog nooit gezien, maar op het moment dat hij haar zag, was hij meteen helemaal weg van haar.
Hij heeft zelf 4 fokmerries, waar hij ieder jaar mee fokt.
We zaten in de auto een hele tijd te praten over het fokken, tot hij op een gegeven moment vraagt of hij een veulen mag fokken uit mijn merrie Wow! Wow! Wow!

Ik weet nu echt totaal niet wat ik hiermee aanmoet, dus ik zou jullie om advies willen vragen.
Daarbij komt dat ik graag verder wil in de sport met Tiffany, dus ik vroeg me af of dit daar veel invloed op zou hebben, als we er even een paar maandjes tussenuit gaan?
Die kennis van mij heeft twee merries die nu net pas drachtig zijn, dus hij wil het liefst dan nu nog proberen haar drachtig te krijgen, wat vinden jullie daarvan?
Aan de ene kant vind ik het echt geweldig als Tif een veulen zou krijgen, maar aan de andere kant vind ik het echt doodeng, wat moet ik als er iets misgaat en er iets met Tif gebeurt?
Ik hoop dat ik aardig wat reacties krijg, want ik denk dat ik er in mijn eentje niet uitkom

Groetjes Jarrah


[Edit Karin] titel aangepast

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 08:35

Ik denk dat je het niet moet doen! Je neemt een enorm risico en waarvoor? Het veulen is niet eens voor jezelf.

Glitch

Berichten: 8457
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 08:35

Ik had het niet gedaan denk ik
Vooral niet als je in de sport met haar verder wil...
Dat vereist een lange training, en stel dat het mis zou gaan, dan zit jij met de gebakken peren...Scheve mond
Alleen al door het feit dat je twijfelt had ik het niet gedaan...
Succes!

DoLcE

Berichten: 144
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 09:29

ik had het wel gedaan...voor geld..

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 09:56

Wij hebben het ook gedaan.
Opzich kan er weinig gebeuren hoor.
Maar je kan erg lang doorrijden tijdens de dracht, en als het veulen eris pak je haar gelijk weer op.
Zo verleerd ze niets.
En je hebt een mooie nakomeling van der
En je krijgt er centjes voor als het goed is

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:03

het hangt er wel van af wat er tegenover staat lijkt me... daar moet je heel goede afspraken over maken.
Ook afspraken maken over wat er gebeurd als er iets met je merrie of het veulen niet goed zou gaan, of wanneer het dit jaar niet meer lukt om haar drachtig te krijgen *(het is natuurlijk al best wel laat daarvoor).
Het lijkt me op zich wel leuk en een eer dat jouw merrie daarvoor gevraagd wordt.
succes met je beslissing.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:06

doen. Stel een contract op waarin staat dat hij alle kosten betaald aangaande de dekking en het veulen. Inclusief dus als jou merrie overlijd, dan betaald hij jou merrie. Dat heb ik ook zo gedaan. Dan weet je zeker dat je niet zonder geld en zonder paard eindigd.

jubeltje
Berichten: 924
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:45

Ja, ik ben het eens met Sherwood. Ik vind het ook wel erg laat om nog te dekken, misschien dat het handiger is tot volgend voorjaar te wachten, heb jij ook nog tijd wat winstpuntjes te pakken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:51

Ik zou het niet doen. Ik vind dat er te veel risico's aan kleven. Je wilt graag verder in de sport, dan zou ik dat eerst doen. Laten dekken kan altijd nog en als je paard straks hoger in de sport is, is het veulen waarschijnlijk ook meer waard. Verder vind ik het met deze economie niet slim om (veel) te fokken. Ik zou dus nog een paar jaar wachten.

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 12:57

Ik zou in ieder geval soort contractje schrijven met duidelijke afspraken, en voor wie is het veulen? en krijg je er geld voor

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:02

ik zou het niet doen.
niet voor de risicos, maar gewoon omdat je verder met haar wilt.

als ze wat ouder is en de sport is voorbij kan je haar toch nog laten dekken.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:11

Hoe oud is Tif?
Zeker als ze nog jong is, zou ik het wel in overweging nemen. De risico's zijn beperkt, de kosten voor degene die het veulen wil en voor jou ook een vergoeding voor het "gebruik" van je merrie. Een veulen heeft vaak een positieve invloed op het karakter van de merrie.
Het zal van dat half jaartje dat je minder intensief kunt trainen niet afhangen hoever je in je sport kunt komen; sterker nog, de positieve invloed op het karakter kan in je voordeel werken, waardoor het wat makkellijker gaat.

SuuSkeBaB
Berichten: 195
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:12

ik zou het ook niet doen.. je wilt verder in de sport en er kan altijd wat gebeuren met je paard.. en het veulen is niet voor jou.. dat is een nadeel maar je hebt wel een nakomelingetje Lachen .. ik zou het niet doen.. Schijnheilig

Roosch

Berichten: 36638
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 13:14

Doen!!!! Is hartstikke leuk, als je geld krijgt voor dat veulen! Een jaartje ertussenuit is ook lekker voor de merrie

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:10

tijdens de dracht kun je gewoon doorrijden en na de bevalling kun je de merrie snel weer oppakken
dus de tijd dat jij niet kan rijden is maar vrij kort

risico's , ervanuitgaande dat de merrie goed gezond is , zijn de risico's klein

als je het doet , maak wel duidelijk afspraken(op papier)
welke kosten van wie zijn

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 14:24

Je moet het alleen doen als je er zelf achter staat.
Als je met haar de sport in wil, komen de wedstrijden hoe dan ook een tijdje op een laag pitje te staan. Verder heb je ook nog het risico dat er wat met jouw merrie gebeurd. Heb je daar al over nagedacht en heb je besproken voor wie de kosten van dierenarts zijn bij eventuele problemen.

Ik heb van een fokker bij ons in de buurt min of meer dezelfde vraag gekregen. Hij wilde graag een veulen van Negro of Crack C uit mijn merrie fokken. Hij bood aan dat mijn merrie gratis bij hem op stal mocht staan en dat hij nog een redelijke vergoeding voor het veulen zou betalen.

Ik heb het niet gedaan. Mijn merrie was toen nog vrij lastig te rijden en ik wilde dat dat eerst goed zou komen. Verder wil ik toch echt zelf eigenaar zijn van het veulen, mocht ik haar ooit laten dekken.

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:06

Ik zou het niet doen, IK vind het risico te groot, dat er wel wat met de merrie gebeurd. Ik ben dan mijn merrie kwijt (als je uit gaat van het ergste) je zit dan toch een tijd, dat je je merrie bij moet voeren (meer dan normaal) en het rijden gaat lastig, als je het veulen op moet sluiten in de stal en dat je over en weer een hoop gehinnik kan hebben. Maar het is natuurlijk persoonlijk, als je het wel doet zou ik inderdaad ook alles op papier zetten mbt de kosten van bijv. veearts ed. Ik zou ook zeker willen dat diegene een gedeelte van de stallings kosten op zich zou nemen (of zoals hierboven het paard daar neer kan zetten) Het moet voor jou ook uit kunnen, om dit te doen. Wat je ook kan doen is samen op zoek gaan naar een leuke hengst en hem dan recht geven op eerste koop. Alleen moet je er dan wel achter staan, dat je dus zelf een veulen hebt. Maar nogmaals je moet doen wat jij wilt en als het je wel wat lijkt gewoon doen.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:19

ik zou het ook niet doen.
het is natuurlijk wel leuk, een veulen uit jou merrie, maar ten eerste hou je het niet zelf, god mag weten wat er mee gebeurt, misschien eindigt ie wel als manegepaard, je weet het nooit.
en stel je voor dat er iets mis gaat met je merrie.
dan ben je ook nog een tijd uit de running, teriwjl je zelf zegt dat je toch wel verder de sport in wil, en eerders zo'n merrie weer teurg is op dr oude positie zeg maar, ben je ook wel weer een heel eind verder.
ik zou het niet doen, maar heb je altijd al een veulen uit je merrie willen hebben, dan misschien wel.

m0on

Berichten: 144
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:29

ik weet het ook niet. ik zou de voor en na-delen even goed bekijken.
stel dat je het wel doet; ga dan eerst bij die kennis kijken hoe het daar is, want het veulen zou nadat hij geboren is vast daar verblijven ( als dit goed is weet je dat het veulen het in iedergeval goed heeft.
verder moet je ook kijken naar: dat je verder met haar wil in de sport. je moet niet vergeten dat een paard 11 maanden draagtijd heeft. en in de laatste maanden moet je dan toch rustiger aan doen, maar als het veueln dan geboren zou zijn is het nog niet klaar... dan moetten ze nog zeker 4 maanden bij de moeder blijven!
ik zou het dus niet doen. misschien kun je het beter doen over een paar jaar, als je een tijdje met tif echt in de sport zit.
dus mijn advies> niet doen

moo_tje

Berichten: 50
Geregistreerd: 07-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:29

ik had ff een idee maak een lijstje zet de voordelen aan de eenekant en de nadelen aan de anderen kant zijn er meer voordelen als naadelen dan kun je er over naar gaan denken of je het doet maar zijn er meer nadelen dan niet doen!!!!!
groetjes monique OK dan!

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 17:37

Er staat hier op bokt ook al een topic. Waarin ook de tips genoemd worden die je in gedachten moet houden als je het wel wilt doen.
Misschien even de zoekmachine gebruiken (topic is geplaatst door naz)

bubbelbee
Berichten: 61
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: nieuwe niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 19:45

Goede afspraken maken over de kosten, en het veulen dat geboren gaat worden. Zeer belangrijk dat dat van te voren bekend is.
als je serieus verder wilt in de sport zou ik het niet doen, tenzij je een leuke prijs voor het veulen kan krijgen..... waar je vervolgdens de sport weer mee kan bekostigen.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-04 20:14

Ik heb besloten dat ik morgen even de DA ga bellen over de risico's die eraan verbonden zitten en of zij misschien nog tips voor mij hebben.
Ik heb een paar voorwaardes die ik van te voren even goed wil bespreken met de desbetreffende kennis, als hij daar niet mee akkoord gaat dan doe ik het sowieso niet en als hij er wel mee akkoord gaat, dan kan ik weer verder denken.
Op zich zou ik het liefst willen dat ze (in het geval ik toestem) dan wel nog dit jaar gedekt word, omdat ik dan gewoon daarna ga beginnen met fanatiek starten enzo, als ze volgend jaar pas gedekt word, ben ik waarschijnlijk net op het moment gekomen dat we fanatiek gaan starten en dan is het naar mijn idee helemaal zo een terugval.
Daarbij komt dat die kennis van mij zijn eigen laatste twee merrie's ook pas deze week drachtig heeft gekregen, dus dan heeft het veulen nog twee andere veulens die even oud zijn om mee op te groeien.

@ m0on: Ik ben al vaker bij mijn kennissen op het terrein geweest en dat ziet er echt super uit OK dan!
@ DANIenVLIEG: Ik ben er niet bang voor dat het een manegepaard word hoor, aangezien wij allebij aan Jazz zitten te denken en de vader Tiffany Krack C is, dat zal dan sowieso een aardig duur manegepaard worden Knipoog
@mistral94: Tiffany zou dan vanaf een aantal maanden voor de bevalling bij hen aan huis komen te staan, het zou voor mij geen optie zijn om het veulen helemaal zelf te fokken, aangezien ik daar het geld niet voor heb
@ikke: Tiffany is nu 4 jaar oud, ik had idd ookal bedacht dat het niet van die paar maandjes af zou hangen, aangezien ze nog zo jong is Knipoog
@Vamp: dat had ik idd in eerste instantie ook bedacht, maar bedenk eens hoe oud is een paard als je 'klaar' bent met de sport? Is dat niet pas op een jaar of 16? Is het dan nog wel haalbaar om dan pas het eerste veulen gaan fokken?

Heeft er verder nog iemand goede tips?
Graag alleen met goede argumenten, want daar heb ik wat aan Haha!

heel erg bedankt voor de reacties tot nu toe OK dan!

JW18

Berichten: 1185
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:34

Hallo,

ik had wel gedaan.
Risico's zijn erg klein, ik had wel alles op papier gezet (dus veearts kosten, dekgeld enz. dat hij deze betaald, en dat het veulen dan samen van jullie hoord ofzo)
Verder had ik je merrie dit jaar nog niet latem dekken, maar volgnd jaar (is ook beter voor als je misschien wilt verkopen).

Je kunt nog lang op een drachtige merrie rijden, en nada het veulen is geboren zou je er eventueel ook wel een paar keer op kunnen rijden.

Succes

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 20:45

Doen , geweldig leuk om een veulen te zien uit je eigen paard (je bent dan toch een beetje pleegmoeder Haha! ). Je kan dan zien of ze uberhaupt makkelijk drachtig wordt, wat voor veulen eruit komt, hoe het veulen uitgroeit. En dan kan je na volgend jaar ook de merriecompetitie rijden. Als je dan zelf over een aantal jaren een veulen wil gaan fokken heb je toch al aardig wat kennis opgedaan. Vaak is dit de beste tijd om te beginnen, die paar maandjes rustig aan doen volgend jaar zal het probleem niet moeten zijn. Misschien alleen maar prettig voor tiffany.