Is een te klein zadel (voor je kont) pijnlijk voor je pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Is een te klein zadel (voor je kont) pijnlijk voor je pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-02 18:03

ik vroeg me dat af, en waneer is een zadel te klein?
Bijvoorbeeld met lichtrijden, dat je steeds ver achter op het zadel terecht komt. Een groter draagvlak is toch beter?
groetjes kathelijn Pling

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 18:05

Nou, een zadel is niet per definitie te klein voor je kont, je moet er gewoon lekker in kunnen zitten. Sommigen vinden het fijn om min of meer klem te zitten in het zadel, terwijl anderen ruimte prefereren (I'm on of them Haha! ). En zadel wat te klein is voor jouw kont, kan pijnlijk zijn voor het paard. Op die manier wordt je gewicht op een te klein oppervlak verdeeld en dat kan dus drukkingen als gevolg hebben, correct me if I'm wrong. Een zadel wat groter is, verdeeld de druk beter, en is m.i. fijner voor het paard.

carlosje

Berichten: 1738
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-02 18:12

ja, dat dacht ik ook thanks!!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 20:38

ik weet het niet hoor... Want voor een paard geld een andere maar dan voor jou zelf. Een te klein zadel voor jou hoeft niet per definitie te klein te zijn voor je paard. Een pony zadel zal je waarschiujnlijk ook te klein zijn, maar dat wil niet zeggen dat het ook vor de pony geldt!
Bij het paard moet iig de kamermaat goed zijn en voor jezelf de inch-maat..

De meeste tieners hebben 17 inch en de meeste volwassenen 18 inch.. Maar ik geloof niet dat die inch-maat nadelig is voor jouw paard!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 10:37

Als je bips niet ged in het zadel past, dan zit je te ver achterover op de lepel...het zadel zal dus aan de achterkant onevenredig veel gewicht krijgen en gaat op die plaats op de rug van je pony inwerken.

Je pony kan hier enstig rugletsel aan oplopen, want de rug is hoe verder naar achteren, hoe gevoeliger voor gewicht.
De plaats waar je op de rug zou zitten zonder zadel, daar kan je pony het beste je gewicht dragen. Als je op je zadel zit, moet ook daar je gewicht horen en dat moet het laagste punt van het zadel zijn....