Goede cooling gel ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Goede cooling gel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-02 11:40

Omdat ik leys nu 2x per dag moet afspuiten en dat niet echt best is voor zijn hoeven Verdrietig ben ik ook eigenlijk op zoek naar goede cooling gel. Ze mogen absoluut niet warm worden maar cool blijven nadat je het erop heb gesmeerd. Wat er toch een aantal doen helaas.

Verder heb ik nu cool packs om onder een handdoek en bandage te doen.

Wie heeft ervaring met goed cooling gel die niet warm worden Verward .

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 11:55

Ik vind de cooling gel van Simicur echt heel goed.

Simicur spiergel heet het voluit geloof ik,
mijn DA komt ook met een nieuwe coolgel aanzetten zodra hij ze binnenheeft waarin MSM zit. Dus daar kan ik nu nog niks van zeggen.

Tendonil, zou je ook nog kunnen proberen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 12:08

Hoezo zou afspuiten slecht zijn voor de hoeven? Heb ik nog nooit van gehoord Verward Maargoed, wat je ook zou kunnen doen is een hoes met coolpacks erin. Die kan je van Action kopen, maar zelf inelkaar zetten lijkt me ook niet moeilijk. Daar gaan dan twee coolpacks in , aan de voor en achterkant van het been. En het hergebruik van coolpacks scheelt je ook in de centen.
Succes!

Woops zie net dat je dat zelf ook al deed. Sorry Haha!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-02 12:13

Omdat leys nogal slechte voeten heeft en al dat water niet echt bevordelijk is voor zijn hoorn kwaliteit (wordt en blijft te zacht). Hij gaat nu altijd al om de 4 a 5 weken naar de smid. Ook de straal heeft veels te veel te leiden van als dat water. Hijstaat nu op zolen met siliconenkit om zijn stand te verbeteren.

Klopt ik ken die dingen en ze zijn helaas niet echt goedkoop ik steek dat geld liever in de fysio. Daar heb ik meer aan. Met een theedoek en een bandage gaat het ook prima. Ik blijf er toch bij.

Misschien kan ik er ook een lenen van iemand als die hem niet vergeet donderdag Tong uitsteken

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 12:14

cold legs van leovet. Heel prima spul. Na zware belasting smeren we dat erop, en daarna smeren we er klei op. Weet niet wat er met hem is (heb t niet gevolgd), maar die klei (Stay Sound) is heel prima, houdt de benen heel prima. Niet echt koelend, maar zorgt dat ze neit dik worden etc.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-02 12:19

Nadeel van klei kan zijn dat het eronder warm wordt en dat mag absoluut niet Frusty .

En ik heb helaas ervaring met een aantal gels dat ze warm worden.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 12:23

Jammer dat de hoeven er niet tegen kunnen, afspuiten met koud water is namelijk een hele goede methode. Ik neem aan dat je paard last heeft van zijn pezen, pezen behandeld men met koude en spieren met warmte. Heb hier een boekje voor me en wil het even overtypen.

Hoe koelt men het beste;

Koud water is ideaal.
Coldpacks en gel-kussen kunnen tot bevriezing leiden omdat de huid van het paardenbeen bijna direct op het bot ligt.
Als bescherming kan men een handdoek er onder leggen, wat echter de controle en dosering van het koelende effect bemoeilijkt.
Een zinvol alternatief is het wrijven met ijs of sneeuw.
Het uitwendig opbrengen van koelende gels heeft onvoldoende dieptewerking.
Koelende sprays uit de humane geneeskunde mogen vanwege het gevaar van bevriezing niet gebruikt worden.
Let op: de rekbaarheid van de spieren neemt na lange en uitgebreide koeling af waardoor de paarden aanvankelijk met een onzekere gang lopen.

Bron MIJN PAARD IS KREUPEL

chrico

Berichten: 791
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: IJmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 12:25

Hai Prisca, ik heb Christy 5 maanden lang, 2x per dag, af moeten spuiten. Ook zij had ijzers met zolen en silleconen. Ik was ook op zoek gegaan naar een aternatief, maar kreeg van verschillende veeartsen te horen dat zowel coolingpacks en/of gel te weinig deden. Over de packs zeiden ze mij dat de cooling even heftig was en daarna te zwak om helemaal door te dringen. Het kwam er op neer dat dit ook voor de gel telde. Toen ben ik maar blijven afspuiten, alleen deed ik als bescherming voor haar hoeven ductape (dat zilveren) om haar hoeven net boven de randen van de zolen tot onder het ijzer (dus ook de ballen van haar voet) zodat dat beschermt was (tape blijft 2 dagen zitten is mijn ervaring). De kroonranden beschermde ik door ze te vetten en 1x per week (met een injectiespuitje) te teren. Zij heeft de 5 maanden doorstaan en de hoeven bleven netjes.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 12:29

Hmm, nog eentje, heb m je al gepbt, maar voor anderen misschien ook handig: Iceboots.
Wij hebben ze besteld in de States, en ze waren nogal duur, dus misschien niet echt een optie, maar misschien ken je toevallig iem. die ze heeft. Het zijn een soort transportbeschermers. Je legt ze in de vriezer (24 uur van te voren), haalt ze er uit en doet ze max 12 min om t been (daarna gaan cellen sterven en heeft het een averechts effect). Benen zijn koel, maar niet nat. Het werkt overigens beter als de benen wel nat zijn, maar goed... Misschien zijn ze nu ook al wel in NL te koop. Is iig het informeren waard. Wij hebben ze via www.runningbear.com (of net oid, weet t niet precies meer) besteld. Kan zijn dat ze inmiddels nóg duurder zijn. Is voor ons ook al weer 3 jr geleden. Dingen blijven een eeuwigheid goed. Echt ideaal, voro op wedstrijden (bij ons in de Vetgate) etc. Maar ook in zo'n geval.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-02 12:43

Ik ben nu al 4 dagen aan het spuiten en zijn hoorn is echt zacht aan het worden Huilen . Ik kan met teren nergens bij helaas ook niet met een spuit. De straal ligt erg laag bij leys dus vandaar dathet water gewoon een probleem is.

Ik wil de gel niet als vervanging maar als extra omdat ik niet tussendoor overdag met hem kan stappen helaas. Ik zie het zeker niet als standaard maar de andere benen worden ook al dik. en hij heeft altijd al van die super strakke benen ondanks al het springen en dressuren dus dat wil ik graaaaag zo houden en hij is al 9 jaar.

Met de cool packs heb ik wel goede resultaten gezien. Als kan ik dat maar 3 dagen gebruiken en dan weer eens afspuiten dan ben ik al heeeel erg blij.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 12:43

Een tijd geleden heb ik Ice-Blue gekocht, het spul is daadwerkelijk blauw en geeft veel koeling.
Wat ook heel erg goed helpt tegen dit soort blessures is SRL-gelei, dat vermindert de zwelling, werkt onstekingsremmend en werkt diep in.
Wij gebruiken dat spul zowel voor mensen als dieren.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 12:12

Tegek ik heb dus via een aardige stalgenoot zo´n aktion gel houder gekregen (te leen dus). Dus die kan ik gebruiken.

verder heb ik op advies van de paardendrogist D-tox genomen en traumeel voor ook de andere benen.

Nou aan de slag dan maar Pling .

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 13:26

Tof dat je zo'n aktion gel houder te leen hebt gekregen!!

Anders kan je op www.allesvoormijnpaard.nl ook nog Cooling gel winnen, Deep Ice (Kruiden Cooling Gel).
Ookal mag je nu dat andere ding lenen, komt altijd nog wel us van pas Clown

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 13:52

hihi heb gelijk meegedaan Knipoog .

Klopt wel fijn dat ik hem kan lenen maar die dingen zijn best duur Huilen . Dus ik wacht even met aanschaffen.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 14:04

en biotine voor de hoeven? Haha! Ik voer ook Biotine (van Sectolin) en je ziet het verschil echt aan de hoeven!! ze worden echt veel beter van kwaliteit! Ook mijn vorige paard had in het begin hele slechte hoeven en die zijn ook echt verbeterd oa. door de biotine!
Je kunt misschien ook de hoeven droog maken na het afspuiten, want koud water en lopen blijft het beste voor de benen. succes

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-02 14:32

Klopt ik heb dat een tijd gevoerd en daar zijn ze wel iets beter van geworden. Maar nog is al dat water een ramp voor zijn voeten.
En dat vooral 2x per dag Huilen .

Ik droog de hoeven altijd af maar ze blijven toch iets vochtig en vooral voor de stralen is het zo slecht. Hij is op dit moment al slecht omdat er onder de vorige zolen ook iedere keer vocht kwam door het afspuiten.

Nu gebruik ik de cool packs 1x per dag en ga ik hem 1x per dag afspuiten.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 18:11

uhm... kom ik weer met mijn creatieve oplossiongen.... Haha!

Mar ik zat te denken... wij hadden vroeger voor mijn zusje een soort hoedenrand die ze om d'r hoofd kon klemmen zodat mijn moeder wel haar haren kon wassen, maar d'r gezicht (=oogjes) niet nat werden. Soort paraplu dus. Zou je zoiets niet kunnen fabriceren voor de hoeven? Een soort kap voor honden of katten die ze omkrijgen als ze niet aan een wond mogen likken, en die dan zo omdoen dat het water niet over de hoef loopt...

Snap je mn idee? Haha!
Wieweet zou het wat zijn....

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 19:08

ze zeggen toch ook dat je bijvoorbeeld eerst water op de hoeven moet doen (afspuiten dus of natmaken door een andere manier) en dan teer of olie of vet of what ever erop moet doen, zo blijft de hoef vochtig voordat je het afsluit.
dan zit er dus water in de hoef, maar dan kan er dus ook niks bij.

en als jij het nou andersom doet, als jij zegt dat de hoef al vochtig genoeg is en er geen water meer bij hoeft, dan vet/teer/olied je het in en kan er dus geen water meer bij, toch Verward .

of heb ik het nou totaal fout?
ik weet het niet hoor, het is maar een idee.
heb nl de bel ergens horen luiden, maar weet niet precies waar de klepel hangt Haha! .

en verder de idee-en die al genoemd zijn om te zorgen dat er geen water bij de hoeven komt.
en de hoeven insmeren zodat het niet erger wordt met desbetreffende middeltjes die daar voor zijn.
en biotine.

succes!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 20:09

Oh Vaseline en uierzalf zijn waterafstotend. Misschien dat je de hoeven daarmee in kan smeren eer je spuiten gaat? Wel een leuk karwei Haha!