bijrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

bijrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-02 18:59

hallo,

ik ben annefloor en ik ben vanmiddag wesen kijken en ik ga een paard van 20 jaar oud bijrijden Haha! . Ze hebben een buitenbak een stal en poetsspullen en ik kan in de omgeving mischien ook wel eens een keer buitenrijden. Ik ga Maandag en Dinsdag bijrijden dus morgen ga ik voor de eerste keer.
Party!! mijn vraag:Wat doen jullie met jullie bijrijdtpaard? Verward

groetjes annefloor

p.s: Vertel het vanavond nog dan kan ik het mischien morgen doen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 19:11

Alles wat je ook met je eigen paard zou doen.
Maar dat hangt denk ik ook een beetje van de eigenaren af.

Ik zou de eerste dag niet gelijk naar buiten gaan, beetje kennis maken in de bak, uitgebreid poetsen etc.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 20:04

Toen ik een paar jaar geleden een paard van iemand zou gaan verzorgen en rijden, heb ik de eerste keer wel gereden maar gewoon in de bak.
Eerst rustig de stal uitgemest terwijl hij in de wei stond.
Daarna buiten het paard vast gezet en gaan poetsen, lekker de tijd nemen voor alles, en vooral met de zachte borstel lekker bezig zijn, vindt-ie hopelijk lekker!
Telkens tussendoor lief aaien en knuffelen.

Wel duidelijk maken: wat JIJ wil, gebeurt.
Wil je dus een hoef optillen om uit te krabben, en hij trekt het weg, niet denken: volgende keer beter... Nee nu. Anders denkt het paard dat hij tijdens het rijden óók van alles voor elkaar krijgt!
Dus een duidelijke en lieve indruk op hem maken is wel handig als dat lukt.

Wat rijden betreft: ik ging in de buitenbak altijd dressuren maar ook balkjes lopen, en een sprongetje. Ligt er aan wat het paard gewend is en natuurlijk jijzelf.
Wie weet wil iemand je daar wel les geven?
Longeren deed ik ook.
Wat ik nog meer met dat paard deed, was met mooi weer een uitgebreide poetsbeurt, inclusief tuinslang en benen afspuiten en, als het warm genoeg was ook lichaam, manen en staart wassen.
Ook helpen met hooi- en strobalen die waren gehaald stapelen in de schuur, en af en toe kreeg de stal een grote schoonmaak.

Als het paard verkeersmak is kun je vragen of je er mee langs de weg mag wandelen, of eventueel alleen vlakbij de boerderij in de berm aan de hand laten grazen of zo, is erg gezellie, vooral samen met een vriendin erbij.
Verder kun je na een paar weken vragen of je er ook eens een buitenritje mee mag maken, eventueel als er anderen meegaan, dat vinden ze vaak veiliger.
Veel succes en veel geluk met je verzorgpaard!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 20:09

Ik zou de eerste keer niet zoveel verwachten, een beetje kennis maken met het paardje en alle ditjes en datjes horen, vraag duidelijk aan de eigenaar wat er van je verwacht wordt en wat hij wel en niet graag wil hebben!
En de eerste keren gewoon in de bak blijven, want eerst vertrouwd raken met het paard...

HEEEEEEEEEL veeel succes en plezier

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 20:13

Ik zou meerdere paarden bij gaan rijden, en mij werd meteen gevraagd op wie ik eerst wilde Lachen Eerst heb ik ze uitgebreid gepoetst, ze een beetje leren kennen qua gedrag, en andersom natuurlijk.
Ze hadden een eigen buitenbak, dus ik heb ze daar alledrie een uurtje gereden. Daarna alle paarden naar buiten en op mijn gemak uitgemest.
We hadden van te voren al afgesproken wat er van me verwacht werd e.d. Ik heb ze in de bak gereden, maar ben er ook een enkele keer mee naar buiten geweest (zandvlakte: scheuren Haha! ). Ook hebben we weleens gesprongen. Maar dat soort dingen gingen altijd in overleg.

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-02 22:16

ik moet 100,- betalen voor 2 dagen in de week is dit duur?
Laatst bijgewerkt door annefloor op 06-03-02 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 22:41

Annefloor, op zich is dat in jouw omgeving niet erg duur.
Honderd gulden toch? Of euro? En per maand neem ik aan..

Ik vind wel dat je, als je dit bedrag betaalt, ook dingen zou mogen zoals lessen bij een manege of vereniging met het paard, en als je het paard onder controle kunt houden ook buitenritten (tenzij het paard niet verkeersmak is of zo).
Veel geluk met je bijrijdpaard, ik zal duimen dat alles goed gaat en de eigenaren jou ook geschikt vinden, want dat is natuurlijk ook afwachten.
Succes!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 23:41

annefloor schreef:
ik moet 100,- betalen voor 2 dagen is dit duur?


Dat is heeeeeeeel erg duur! Ga je het paard dan 2 dagen in de maand bijrijden?

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 23:46

Als je 2 dagen per week, 100 GULDEN *neem ik aan!* per maand,... en je mag "veel" (dus echt zelf je tijd qua rijden indelen, en je hebt ook de ruimte, bv een bak...) en hoeft niet te mesten enzo, vind ik het redelijk!
Maar toch nog duur hoor!

Kijk eens wat de eigenaar per maand kwijt is aan stalling en kosten enzo...
Dan kun je kijken of het relatief eerlijk is

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 23:49

Ik denk dat het om 2 dagen in de week gaat XoNo *LOL*

Of het duur is hangt helemaal vanaf wat de faciliteiten zijn op stal, wat je er allemaal mee mag doen, wat je moet doen etc. etc.

Ik betaal zelf 125 gulden (nu €57) voor 3 dagen in de week, soms 4. Soms zelfs een hele week als ze op vakantie is. Op een luxe stal, met binnenbak etc.
En op die dagen is het gewoon mijn paard. Ik bepaal wat ik ga doen, alles is goed (binnen redelijke grenzen natuurlijk), buitenrijden, lessen etc. allemaal best.
En als ik eens een keer ergens naar toe wil met een trailer is dat ook bespreekbaar (wel zelf vervoer regelen natuurlijk).

Als jij die mogelijkheden allemaal niet/minder hebt vind ik het best prijzig.

Ik koop ook af en toe eens wat extra's, knoflook, appelazijn, dat soort dingen, niet nodig, maar dat doe ik graag.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 23:56

Ow sorry, beetje dom van me, maar het is al laat Haha!
Maar dan valt het opzich best wel mee, ervan uitgaand dat je nagenoeg alles met haar mag doen. Ikzelf reed 3 paarden 4 keer in de week, en betaalde niets. Ik mestte wel uit, veegde het terrein, en de stallen uiteraard. Dit werd overigens niet van me verwacht, maar ik mocht zoveel van ze, ik moest wel wat terugdoen. Dus ik vind het best veel geld, maar dat is alleen in verhouding tot mijn ervaring. Veel succes met je bijrijdpaardje Lachen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 00:05

Ik vergelijk het altijd maar met het hebben van een eigen paard. Zoals ik het geregeld heb kun je het daar in ieder geval behoorlijk goed mee vergelijken.
Met het verschil dat een eigen paard veel meer tijd kost (ik kan gewoon niet 7 dagen in de week er naar toe, 3 lukt wel) en ook veel meer geld kost (ik wil niet bij een boer in de bagger staan). Oftewel: ik hoef (nog) helemaal geen eigen paard! Dit bevalt mij uitstekend en dat ik er iets voor moet betalen vind ik helemaal niet erg. Ik vind het een redelijk bedrag en ik hoef niet perse voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, een hobby mag best geld kosten.
De eigenaresse houdt mijn bijdrage apart en daar koopt ze dan dingen van voor haar paard, zo heb ik dus ook meebetaald aan een nieuw zadel etc., dat komt op mij heel prettig over.

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-02 21:54

het is twee dagen in de week dus een stuk of 8 a 10 keer per maand voor 100 gulden

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 00:01

Als je kijkt naa hoeveel een paard kost per maand dan is het een redelijk bedrag. Als je bedenkt hoeveel je kwijt bent aan het lessen op de manege dan is het ook een redelijk bedag. Verder is het maar net wat mensen in jou omgeving vragen en wat jij er voor over hebt! Je kunt de mazzel hebben dat het goedkoper kan, maar klikt het dan ook?

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-02 16:32

ik krijg ook nog les ze gaan me volgende week longeeren

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 17:33

Klinkt leuk Annefloor!! Dan kun je lekker veel ervaring opdoen met dat paard en als de eigenaren je ook nog helpen met lesgeven en longeren. Perfect! Lachen

Felloowtjo
Berichten: 25
Geregistreerd: 05-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 20:47

Ik betaal helemaal nix! }> De eigenaar wilde eigenlijk wel geld, maar was zo blij dat ik hem wilde rijden (heb eigen paard gehad, dus verzorging etc kan ik allemaal wel en hij vond dat ik goed kan rijden) dat ik nix hoef te betalen. Af en toe een zak wortel, hoefvet etc stelt hij wel op prijs. Ik mag alles doen zolang hij het maar weet (buitenrijden en zo). Springen doet alleen hij, maar daar heb ik ook niet zo behoefte aan. Soms mag ik 2 dagen in de week rijden, soms 4! Ik heb het dus echt wel goed voor elkaar Pling