lopend skelet, hoe op te lossen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

lopend skelet, hoe op te lossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 01:15

Ik heb een klein vraagje voor een vriendin van mij.
Zij heeft een mega groot en vrij lang paard van 4. (kwpn)
Nu is deze vanaf dat ze haar kocht al erg mager, maar het wil er nog steeds niet aan.(1,5 jaar)
Het beste kan ik de magerte omschrijven als, van vooraanzicht of achteraanzicht geen buik te kunnen zien, toch zie je geen ribben zitten, plus dat de botten overal uitsteken. Je zou er zo het idee bij krijgen dat het paard al weken niet te eten heeft gehad.
Ze staat 24 uur per dag op een weide, en krijgt 4 kilo (pavobrok?) per dag, plus hooi.
Nu heeft ze al slobber geprobeert, meer brok, meusli enz.
Nu heb ik het al over maismeel gehad, maar als dit paard daarmee dik moet worden, dan zal er minimaal 4 volle scheppen per dag in moeten en dat lijkt me ook niet gezond.
We hebben beide niet het idee dat het paard nog in de hoogte aan het groeien is.

Ze is al van 3 naar 4 kilo brok gegaan, en heeft voor meer gras gezorgt.
Toch helpt het niet. Als ze haar brok op heeft, ziet ze er heel eventjes voller uit, maar dat verdwijnt weer net zo snel.

Voor de rest word het paard altijd netjes verzorgt en op tijd de nodige kuurtjes enz.

Nu viel er me laatst iets anders op, wat ik toch wel een punt vond om eens naar te laten kijken.
Ze had namelijk gereden(ietsje langer als normaal, omdat ze wedstrijd reed toen), paard was niet bezweet of iets dergelijks.
Ze stapte af om even een glas drinken te pakken. Tien minuten later zag ik het paard wat wiebelen.
Ze stapte op en het paard verloor het evenwicht. Ze leek net dronken.
Heb haar naar huis gestuurd en gemeld dat ze hem moest voeren met iets, bv hooi. Onderweg naar huis heeft ze niks meer gemerkt en heeft hem daarna een paar appels gegeven.

Wat in hemelsnaam moet ze hiermee aan?

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 01:19

DA laten kijken en onderzoeken Verward

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 01:24

mijn paard is ook zo dun (en niet dik te krijgen)
soms net aan op het randje van niet TE dun
ik voer me scheel maar mooi dat ze niet dik word!
ik heb haar door de DA helemaal binnenste buiten laten keren
bloedonderzoek, mestonderzoek, hart, longen, enz enz
niets aan de hand een gezond paard maar zonder vetjes
sommige hebben het dus gewoon niet. andere wel
maar als je denkt dat het paard wat mankeerd (laatste stukje)
toch de DA laten kijken
ik was 300 euro kwijt, maar wist wel waar ik aan toe was.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 01:59

My Dominique schreef:
mijn paard is ook zo dun (en niet dik te krijgen)
soms net aan op het randje van niet TE dun
ik voer me scheel maar mooi dat ze niet dik word!
ik heb haar door de DA helemaal binnenste buiten laten keren
bloedonderzoek, mestonderzoek, hart, longen, enz enz
niets aan de hand een gezond paard maar zonder vetjes
sommige hebben het dus gewoon niet. andere wel
maar als je denkt dat het paard wat mankeerd (laatste stukje)
toch de DA laten kijken
ik was 300 euro kwijt, maar wist wel waar ik aan toe was.

Een vriendin van mij heeft hetzelfde met haar paard!
Ook zij heeft er een DA naar laten kijken en ook haar paard werd helemaal gezond verklaart.
Commentaar van de DA: "Tja, je hebt ook mensen die kunnen (vr)eten als een bootwerker en die niks aankomen Knipoog !"
Je zou het evtl. nog kunnen proberen met een kopje (lijzaad)olie per maaltijd toe te voegen, maar dikke kans dat dat ook niet helpt.

Toen het paard zo aan het wiebelen was, was het toen ook erg warm ?? In dat eval kan het ook "gewoon" zijn, dat ze een beetje last van d´r bloedsomloop heeft.
Als je je er zorgen om maakt, zou ik idd even de DA erbij halen !

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 02:20

Het is een jong paard, welke niet elke dag gereden word (voor zover ik weet)
Ze heeft haar zelf ingereden vorig jaar, ook gewoon heel geduldig, en het is ook geen ruiter die veel vraagt van het paard.
We hebben al zovaak gepraat over het mager zijn. In de winter heeft ze geloof ik 5 kilo per dag gehad (stond ze op stal) en meer kuil als de andere paarden, daarnaast kreeg ze een aantal broden per dag (is niet mijn keus maar goed) en slobber. Toen werd ze niet dikker, en nu ze 24 uur per dag buiten staat nog steeds niet.

Ze rijd een aantal keer per week, maar geen 6 dagen. En ondanks dat ze wedstrijdjes wil gaan rijden, tuft ze liever eventjes de bossen in.

Het was de dag van de wedstrijd niet warm, maar met regen Knipoog
Het enige verschil was al die paarden om haar heen, die ze eng vond. Het was pas haar eerste wedstrijdje.
Gewoon op de club waar ze lid is, dus gewoon de zelfde route heen en terug en dezelfde tijd ongeveer dat ze normaal van mij les had (misschien een kwartiertje langer)
Ik heb het verder ook nog nooit gezien dat ze wiebelde op haar benen.

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 08:49

misschien kan ze pulp proberen bietenpulp heet dat geloof ik, dat moet wel lang geweekt worden, maar bij een kennis van mij hielp het goed

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 08:59

ja pulp brok met maïs meel. Ik heb een haflinger hengst die 24 uur op het land staat krijgt nu 7 kilo voer, ander hou ik totaal niets over.
Ook heb ik een muil ezel die last heeft van anorexia deze staat ook in een vet land maar aankomen echt niet.

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:04

Igor is ook zo mager. Bietenpulp (2 kilo droog afgemeten per dag) werd hij ook niet dikker van. Nu staat hij 24/7 op de wei en is dikker...

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:29

DA even laten komen??
En het paard msichien op een vollere weide zetten?? met tig keer zo veel gras. Als hij op stal staat, super veel hooi, en kuil geven, en hem gewoon de hele dag door bix voeren??heeft bij ons een ruintje ook geholpen Haha!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:35

Mijn paard heeft het ook niet in zich om dik te worden.

Hij stond op een gegeven moment op 6 kilo brok + slobber zemelen/maismeel. Hij heeft ook wel op 4 kilo brok, 2 kilo muesli + slobber zemelen/maismeel gestaan. Daarnaast natuurlijk voldoende kuil/hooi.

Op dit moment is hij goed op gewicht en staat op ongeveer 4/5 kilo brok + slobber (zemelen/maismeel, soms Pavo-slobber). Daarnaast kuil/hooi.

Hij heeft enige tijd 24/7 op het land gestaan, maar slaagde er niet in voldoende voedsel binnen te krijgen uit grazen. Wellicht ook nog hooi bijvoeren op het land?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 10:48

Citaat:
krijgt 4 kilo (pavobrok?)


Welke brok is dat? gewoon onderhouds brok?
Als dat zo is zou ze misschien een sportbrokje kunnen voeren waar wat meer energie inzit.

EEn check-uo door de DA kan zowieso geen kwaad, dan kun je in iedergeval rare ziektes uitsluiten. Geeft al een beter gevoel voor jezelf denk ik.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 13:00

Als ik me niet vergis voert ze het zelfde als ik en dat is pavo condition.
Meer energie moet er niet inzitten, want dat zet ze meteen om in er weer af dollen in de weide.

Dus pulp zou kunnen helpen?
Nou heb ik dat nog nooit zelf gevoerd en kan ik haar dus niet vertellen hoe of wat.
Dus, weet iemand waar je dat koopt (denk dat ze het wel hebben, waar ik mijn voer haal)
En hoeveel, hoe, enz enz.

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 13:21

pulp brok moet je minmaal 24 uur laten wellen een brokje die zo dun is als een potlood wordt na het wellen net zo dik als jou duim. DUS NOOIT DROOG VOEREN!!!!!!. Altijd nat maken, zelf doe ik voor 7 paarden 1 kilo pulpbrok en een half kilo maismeel, lekker door elkaar heen husselen en laten wellen. Wat ik s'middags om 6 uur voer, maak ik ook weer gelijk klaar voor de volgende dag.

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 13:32

Mijn verzorger kreeg merriebrok toen hij wat mager was en dat hielp super.

Caira
Berichten: 26064
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 14:02

Ook veel hengsten wordt merriebrok bijgevoerd in het dekseizoen. Maar dan moet je wel oppassen voor de eiwitten!

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 14:19

ik zit toch te denken aan lintworm.... probeer 'm daar eens tegen te ontwormen!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 14:21

holly schreef:
Als ik me niet vergis voert ze het zelfde als ik en dat is pavo condition.
Meer energie moet er niet inzitten, want dat zet ze meteen om in er weer af dollen in de weide.



Ik voer sinds een jaar Garvo voer, Fyto Gold. Daar zitten meer vetten in zodat de energie daar eerst uit gebruikt wordt. Ze worden er niet drukker van en eiwitgevaar is ook veel minder. Daarbij krijgt ze 's winters een kilo maismeel per dag erbij. Ze is nog niet vet maar ze ziet er nu gewoon "lekker" uit.
Je beter meer kuil geven dan meer krachtvoer, als je meer wilt geven.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 14:39

zo'n paard heb ik ook! Momenteel is hij goed op gewicht, maar dik krijgen dat lukt echt niet. Er hoeft ook maar iets te gebeuren wat hem niet aanstaat en hij is brood mager. Ik geef hem nu per dag ruim 2 kilo brok, en 2 plakken hooi, en verder staat hij overdag de gehele dag in het weiland.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 01:14

Scherps schreef:
ja pulp brok met maïs meel. Ik heb een haflinger hengst die 24 uur op het land staat krijgt nu 7 kilo voer, ander hou ik totaal niets over.
Ook heb ik een muil ezel die last heeft van anorexia deze staat ook in een vet land maar aankomen echt niet.

Een muilezel met anorexia????
Spuugt ie zijn eten uit dan als ie te veel gegeten heeft naar zijn zin? Haha!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 01:56

Bietenpulp / maismeel is inderdaad een goede optie.
Als dat niet helpt, kan ze toch echt beter de DA nog een keer laten kijken.

Om een paard aan te laten komen, zou ik overigens niet kiezen voor het vermeerderen van brok. 4 kg. is toch echt het maximum om het paard te geven. Bij grotere hoeveelheden brok, laat het paard meer onbenut waardoor het nog niet aankomt.

Hoe dan ook, dat het paard zo mager is en blijft is niet normaal. Misschien een laatste kans geven met bietenpulp (kun je gewoon bij de voerleverancier halen) en anders de DA erbij.
Er kan immers van alles aan de hand zijn!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 07:28

Ik zou zelf eerst een dubbele dosis ontworming geven. Dan gebit laten nakijken. Door gebitsproblemen kan het zijn dat het paard onvoldoende voedingsstoffen op kan nemen doordat het voer niet gekauwd wordt.

In het voer zou ik een goede kwaliteit hooi geven, zo veel als het paard lust. Verder moet het bij een paard dat weinig werkt met 3 a 4 kg goede brok en als toevoeging subli energymix voldoende zijn. Maar een check van de DA kan nooit kwaad.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 09:16

astridh schreef:
Ik zou zelf eerst een dubbele dosis ontworming geven. Dan gebit laten nakijken. Door gebitsproblemen kan het zijn dat het paard onvoldoende voedingsstoffen op kan nemen doordat het voer niet gekauwd wordt.

In het voer zou ik een goede kwaliteit hooi geven, zo veel als het paard lust. Verder moet het bij een paard dat weinig werkt met 3 a 4 kg goede brok en als toevoeging subli energymix voldoende zijn. Maar een check van de DA kan nooit kwaad.


Inderdaad, maar om te beginnen zou ik haar (het is toch een merrie begreep ik?) uit het werk halen. Het klinkt mij erg als een paard wat nog volop aan het groeien is en daar al d'r energie voor nodig heeft. Alleen een klein beetje rijden om de kennis op peil te houden en verder eerst maar eens rustig uit laten groeien, dat kan best nog wel een jaar a anderhalf jaar duren!

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:24

als je het paard al 1.5 jaar heb, ga dan niet zitten klooien, bel de dierenarts, dadelijk ga je al het hier boven staat doen , en is er iets totaal anders aan de hand . die man/vrouw kijkt het beest na, beetje bloed misschien en je weet het Lachen , wie weet is het nog wel voordeliger ook, want als je al dat voer er in moet stoppen wat hier boven staat!!!! Bloos! succes
bedoelde het niet negatief hoor"met wat hierboven allemaal staat"

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:54

Ga niet zelf zitten kijken wat zou kunnen helpen! haal er een voedingsdeskundige en een veearts bij!

Vriendin van mij had ook zo'n pony, beest kwam niks aan en was verder kerngezond. Hij kreeg electrolyten (voor meer water vast te houden geloof ik) en maismeel. Geef ook niet te veel voer! Die pony kreeg een hele hoop kilo's op een dag, maar daardoor krijgen ze veel energie en gaat de verbranding NOG sneller... Toen ze minder brok gingen geven, maar meer kuilvoer en ander dikmaak voer (op aanraden veearts en voedingsdeskundige) werd hij iig een stuk sneller en actiever met rijden en ging ie er weer wat gezonder uitzien.

succes!

Langtand
Berichten: 424
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 11:41

Maar je moet de riben blijven zien .. anders is hij / zij te dik