Wat te doen?!Even lezen aub

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Wat te doen?!Even lezen aub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 10:42

Hoi,
Bij Tobi staat nog een shethengstje zoals jullie weten Punky.
Soms gaan _Punky_ en ik samen naar buiten maar als er andere paarden in de buurt zijn gaat hij helemaal uit z'n dak!Stijgeren etc.
We straffen hem daar natuurlijk voor.Maar met Tobi oefen ik vaak op de dijk [daar is een weide met andere paarden] en reageert gewoon normaal op andere paarden.Alleen bij hem valt het niet af te leren.
We wouden nou gewoon hoofdstel in doen en naar de dijk gaan om het te oefenen.
Wat is nog meer een idee?Over castreren hoef je niet te beginnen dat gebeurt zowiezo niet.....
Maar iemand misschien tips?

noukske

Berichten: 797
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 12:19

Volgens mij is hier niet zo veel aan te doen.
Het is gewoon de natuur en het instinct van de hengst om zo te reageren bij een ''kudde'' paarden. Ik denk wel dat het een goed ID is om eens aan de hand met hem mee te lopen. Je kunt ook eens de hengst laten snuffelen aan de pony's, maar dat ligt ook aan de omheining, de plaats, de ruimte enzo.

DoLcE

Berichten: 144
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 13:05

tja als we niet over castreren hoeven te beginne weet ik het niet....castreren maakt hengsten veel rustiger...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 13:44

DoLcE schreef:
castreren maakt hengsten veel rustiger...


Castreren maakt hengsten ruinen....

Maar je moet gewoon vreselijk consequent blijven en hem direct straffen als hij vervelend doet.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 15:46

Ik begrijp niet helemaal waar hij steigert? Is dat in de wei of als je uit wandelen gaat? Volgens mij het laatste.

Waarom straf je hem????

Zou ik nooit doen. Dat heeft hij aangeleerd. een paard is een kudde dier en wil nu eenmaal bij andere paarden zijn. Hij heeft er veel voor over om bij anderen te zijn, er zijn toch ook paarden die over de heining of de sloot springen? Als ik met mijn ene pony weg ga, vindt de ander dat niet leuk en gaat rondrennen in de wei en schreeuwt. Vroeger kon ik echt niet weg hoor! Ik ben in het begin heel eventjes weggegaan, 5 minuutjes en daarna steeds langer. Inmiddels gaan ze niet meer als een dolle stier tekeer, maar ze vinden het gewoon niet leuk om gescheiden te worden.

Ik zou in kleine rustige stapjes werken. Met zijn maatje naar buiten ,die hem de rust en vertrouwen geeft. Vlakbij de andere paarden komen. Terug naar huis.
De dag erna weer met zijn maatje iets dichterbij naar de kudde.
Totdat je bij de kudde bent. De dag daarna vraag je het maatje vast op huis aan te gaan. Pas na 50 meter ofzo, ga jij erachteraan.
Dit ook langzaam uitbouwen, totdat jij normaal langs die kudde kan.

Succes, maar geduld blijft een schone zaak!

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:04

tobilover schreef:
Hoi,
Soms gaan _Punky_ en ik samen naar buiten maar als er andere paarden in de buurt zijn gaat hij helemaal uit z'n dak!Stijgeren etc.


lijkt me dus niet komen omdat hij alleen gelaten wordt...

Mag ik vragen waaróm hij niet gecastreerd wordt? Het lijkt me namelijk dat het best zou kunnen helpen

skaay

Berichten: 2515
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: ergens in nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:09

ja waarom kan hij niet gecastreerd worden Verward

je weet eigenlijk zelf de oplosing al maar dat wil je niet Verward

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:15

Heel consequent zijn.. Nee is nee en ja is ja..

Toch lijkt castreren mij wel de beste oplossing.. Ben ook benieuwd waarom dat niet kan..

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 23:43

Citaat:
je weet eigenlijk zelf de oplosing al maar dat wil je niet



volgens mij weet jij meer dan wij...

Raar dat iedereen castreren aanraadt , terwijl de ts om andere tips vraagt.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 15:38

Het is niet mijn eigenpony [verzorgpony],en heb er dus niet veel over te zeggen dus castreren kan niet...
We zijn vandaag met een maatje naar de kudde geweest,en hij was rustig tot hij beneden vlakbij z'n andere maatje kwam die als een debiel door de weide aan het rennen was...maar hij heeft alleen maar gehinnikt en gedraaft,en was een beetje druk maar niet gestijgerd gelukkig Lachen