Waar buitenrit maken met échte beginner ? (vriend)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Waar buitenrit maken met échte beginner ? (vriend)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 00:18

Van mijn vriend heb ik iets heel leuks gekregen, 2 dagen weg.
Morgen gaan we naar scheveningen, s'avonds naar de musical The Lion King.
De volgende dag mocht ik kiezen wat we gingen doen: Zwemmen of een ( voor hem ) eenmalige buitenrit te paard...

Jullie snappen natuurlijk wel wat ik gekozen heb: Paardrijden!

Nou is het punt dat mijn vriend in z'n hele leven 1 keer op een paardenbeest heeft gezeten, min pony Amber, in stap.

Hij wilde wel een buitenrit maken, maar zei tegen me : Dan wil ik niet op een wilde hengst zoals jij Haha! ( hoezo ik op een wilde hengst, ik heb een pennyvriendje Tong uitsteken )
Maar goed, jullie begrijpen het, hij wil dus op een rustig paard/pony.

Waar kun je een buitenrit maken met echte beginners, dus geen galop, eventueel een drafje ? Niet te lang, door het bos of eventueel strand ( bos leek me geschikter )

Ik hoop dat ik morgen nog wat antwoorden heb, zal nu zelf even zoeken Knipoog

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 01:25

Bij manege's die vaker buitenritten organiseren hebben ze soms ook beginnersritten, de stapritten en een heel enkel drafje. Informeer een links en rechts bij maneges.

Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 04:51

Mijn vader *Beginner der beginners en kluns der klunsen Schijnheilig * Tong uitsteken heeft ook vorig jaar zomer met een paar andere een buitenrit gemaakt pa had nog nooit gereden maarja hun hebben dat op rosworld gedaan en jaja hij is blijven zitte Knipoog

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 07:34

Hmm vind het nogal risico vol om een buitenrit te maken met iemand die echt nog niks kan qua rijden. Zelf heb ik overigens wel een geschikte pony daarvoor om stapritten mee te maken maargoed daar heb jij niks aan natuurlijk Knipoog
Informeer is bij een manege in de buurt of je het allerbraafste paard mag huren, eerst even in de bak kijken hoe het gaat. Als dat goed gaat dan mee naar buiten...je hebt wel kans dat er leiding meegaat, maargoed dat is wel iets veiliger

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 07:52

Ik zou eens rond kijken op de wat bekendere maneges, Er zijn een hoop vrij goed aangeschreven maneges die beginners groepen mee naar buiten nemen. Manege Bergemo bij Centerparks heiderbos geven beginners ritten, daar zijn fleury en ik een keer mee geweest met fleury's vader, al had die toen wel al een keer gereden, maar dat gaat heel netjes en er word goed opgelet. Rosworld doen dat blijkbaar ook zoals hierboven staat, dat is ook een goede manege, ben er 2 keer op pony kamp geweest en vond het een erg verantwoordelijke stal. Ik zou gewoon eens rondzoeken. Er zijn genoeg maneges die goede beginnersritten organiseren.

Vooral in de buurt van toeristische gebieden weten ze daar goed mee uit de voeten. Aangezien er veel mensen op vakantie "wel eens willen paardrijden!" maar die zelf dan dus verder nooit op een knollie hebben gezeten.

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 08:55

Ik ben zowiezo van plan om met begeleiding te gaan hoor, ik ken de paardenniet, de omgeving niet... en heb dan ook nog een paardenkluns naast me.. dan wil ik gewoon iemand voorop die de boel kent.
Vraag me trouwens af of er uberhaupt nog maneges zijn die zomaar paarden verhuren zonder begeleiding ?

Rosworld ken ik, ik ben daar jarenlang op ponykampen geweest elke zomer en herfst. Ik kan ze altijd even bellen of we daar wat regelen kunnen.

Beetje lastig dat het morgen al is, mn vriend wou het tot op de laatste dag als verrassing houden. We gaan over een half uurtje al weg.

Flutterby

Berichten: 8126
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Etten-Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 09:52

Ineke2 schreef:
Hmm vind het nogal risico vol om een buitenrit te maken met iemand die echt nog niks kan qua rijden. Zelf heb ik overigens wel een geschikte pony daarvoor om stapritten mee te maken maargoed daar heb jij niks aan natuurlijk Knipoog
Informeer is bij een manege in de buurt of je het allerbraafste paard mag huren, eerst even in de bak kijken hoe het gaat. Als dat goed gaat dan mee naar buiten...je hebt wel kans dat er leiding meegaat, maargoed dat is wel iets veiliger


Mijn pa en broer / moeder hebben - zonder ervaring- een buitenrit gemaakt op terschelling. De begeleiding was bagger, mijn meoder is er door hun ook bijna afgevallen. Hoe dan ook, met goede begeleiding kan er echt niets gebeuren. Mijn broer is in Frankrijk ook nog een keer met een licht gevorderdegroepje meegegaan, terwijl hij toch echt niet kan rijden.

Nu geef ik mijn moeder soort van rijlessen om dr houding te verbeteren Nagelbijten / Gniffelen
Ze rijd nu een half jaartje paard

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 13:34

Flutterby schreef:
De begeleiding was bagger, mijn meoder is er door hun ook bijna afgevallen. Hoe dan ook, met goede begeleiding kan er echt niets gebeuren.


Paarden zijn levende wezens. Er kan dus altijd iets gebeuren.
Ik vind het onverantwoord om iemand op buitenrit mee te nemen die totaal geen ervaring heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 13:36

Citaat:
Waar buitenrit maken met échte beginner ? (vriend)

kort antwoord, niet

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 13:39

runningkawa schreef:
kort antwoord, niet


Idd, als er iets gebeurt, vergeef je dat jezelf nooit. Wat als dat paard aan de kletter gaat????

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 17:10

Ik zou ook zeggen: niet!

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 18:53

Ik heb zelf veel (strand) buitenritten gemaakt bij manege meeuwenoord in noordwijk. Ik ben zelf geen echte beginner meer maar ik weet dat ze daar regelmatig mensen meenemen op buitenritten. In principe gaan er dan twee begeleiders mee, de één neemt de gevorderden mee, om o.a. lekker te draven en te galloperen, de ander neemt de beginners mee en stapt gewoon lekker rustig en af en toe een drafje. Ik raad je (eigenlijk vooral je vriend) om van te voren in ieder geval één lesje te nemen; dan kan ie er wat meer van genieten en komt niet alles in één keer op m af! *LOL*

vanja

Berichten: 597
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: bij de zee... en bos, in noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 18:56

het is ongelofelijk, maar het kan wel, in schoorl bij Poelenburgh , het zijn stapritten van een man of 10 met 1 begeleider.
ik vind het niet verantwoord, maar als je wil kan je het daar proberen
ik moet wel zeggen dat ik nog nooit heb gehoord dat er iets is gebeurd onderweg met zo'n rit

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:04

Ik vind het zelf altijd heel erg onverantwoord om een beginner mee naar buiten te nemen. Ik snap best dat mensen paardrijden alleen maar in de bossen leuk vinden... als ik ga voetballen wil ik ook meteen in het nederlands elftal spelen natuurlijk Schijnheilig Daarom zou ik eerlijk gezegd hem de keuze geven, of eerst een paar lessen, of ik ga lekker alleen rijden en jij mag ernaast mee rennen!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:37

Ik zou toch gaan zwemmen Knipoog
Een buitenrit met iemand die nog nooit op een paard heeft gezeten lijkt me helemaal niks en bovendien nog riskant ook.
'k Zou het niet doen

Annemarie87
Berichten: 56
Geregistreerd: 31-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 19:40

Ik zou inderdaad eerst een les nemen en daarna pas een buitenrit maken. Idd hebben ze bij manege bergermo beginnersbuitenritten.

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:18

in noordwijk manege meeuwenoord, heb ik mijn toemalig vriend ook een keer mee toegenomen, ging echt harstikke goed!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 10:27

linlovesyou schreef:
in noordwijk manege meeuwenoord, heb ik mijn toemalig vriend ook een keer mee toegenomen, ging echt harstikke goed!!


Mijn vriend is daar vroeger ook een keer geweest. Die is gewoon in galop over het strand gegaan, terwijl hij echt niet kan rijden. Hij denkt dat ie moet lichtrijden in galop. Verward Nou, echt nooit dat ik iemand aan zal raden om daar met een beginner te gaan rijden. Beginner horen in de bak niet buiten. De buitenritten bij het Heijderbos zijn trouwens wel te doen volgens mij, alleen jammer dat je ook een stuk langs de weg moet.

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 12:01

Wij zijn toen met een groepje beginners bij manege Poelenburgh in Noordwijk een buitenrit gaan maken.

Het was een staprit die 1,5 uur duurde. Ze gaan met beginners alleen het bos in. Het pad was erg smal, dus je moest na elkaar rijden.
Wel een leuk pad, veel klimmen en dalen.
Met een klein groepje wordt er denk ik ook wel een stukje gedraafd als je er om vraagt.

Ik vond de paarden erg makkelijk.

GeJe

Berichten: 2493
Geregistreerd: 12-06-04
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 14:19

Ik maak uit je verhaal niet helemaal op of je aan het srand wil rijden in de buurt van Scheveningen of dat Buinen (Drenthe) ook okay is ?

www.leschevaux.nl kun je bijna altijd wel terecht.

Veel plezier bij The LionKing!!!

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:05

imker schreef:
Idd, als er iets gebeurt, vergeef je dat jezelf nooit. Wat als dat paard aan de kletter gaat????


Helemaal mee eens!!

Hercules_

Berichten: 220
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:45

Bij de meeste maneges gaat er een begeleider mee .....

Ik weet manege in Lieren...vlakbij Apeldoorn...

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 21:47

ja, het kan idd bij Poelenburgh, maar als je naar die paarden blaast vallen de mensen er al vanaf!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 23:07

We hebben besloten niet vandaag te gaan rijden, ten eerste was er te kort tijd en ten tweede wil ik eigenlijk op een manege die ik ken.

Over het riskante... in een bak kan een paard ook op hol slaan, een beginner kan ook met een smak tegen de bakrand gegooid worden ( een gevorderde trouwens ook ) dus ik zie dan van beide risico's.

Danmoet je nooit gaan rijden want beginner of gevorderd of whatever, er kan zoals gezegd altijd wat gebeuren.
Nou weet ik ook wel dat je als gevorderde dan net even iets meer te zeggen hebt misschien, en een betere zit, maar het blijft een risico.

Ik ben niet van plan een asociale crossrit te maken, gewoon stappen en eventueel draf.

Ik ga morgen even Rosworld bellen, ik ben daar zelf jaren geweest en ken de meeste paarden.
Ik ga gewoon even proberen te regelen of hij eerst even in de bak 'het gevoel' kan krijgen en dan nog even naar buiten toe. Voor zover ik weet doen ze dat daar ook, tenminste ik heb daar vaker beginners zien buiten rijden en die gingen eerst ook even in de bak.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 09:55

Jammer dat ik het te laat lees...
Op Scheveningen hebben ze een strandtent met een bordje: Paardrijden hier. Ik geloof dat het strandtent SOL is. Die zullen vast in het telefoonboek staan.
Daar nemen ze volgens mij beginners (strandgasten) mee over het strand met van die bomproof paarden. Ik heb er verder geen ervaring mee!
Misschien voor een volgende keer...

Begrijp me trouwens niet verkeerd, ik ben er zelf ook geen voorstander van. Buiten is er gewoon te veel risico, dus ik zou het nooit doen!