Equimax en Equest voor drachtige merries?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Equimax en Equest voor drachtige merries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-04 11:22

Ik heb twee drachtige merries (en een hengstje, maar daar gaat de vraag niet over Haha! ) die momenteel op twee verschillende locaties staan. Ik wil ze graag grondig ontwormen als ik ze bij elkaar zet. Het liefst met Equimax en Equest, zodat ik zeker weet dat ik de belangrijkste wormen aanpak.

Voorheen was Equest een absolute nono voor drachtige merries, maar zij vermelden tegenwoordig expliciet dat het produkt getest en geschikt bevonden is voor drachtige merries. Rest mij de vraag over Equimax. Daar staat nl. op de bijsluiter: "De veiligheid van het diergeneesmiddel bij drachtige en lacterende merries is niet onderzocht. Het product dient derhalve tijdens de dracht en de lactatie te worden toegediend op advies van de dierenarts".

Ik ken dus een merrie (niet drachtig) die heel heftig heeft gereageerd op de eerste toediening van Equimax. Zij kreeg hevige diarree en koliekverschijnselen. Dit schijnt een uitzondering te zijn. De mening van dierenartsen over het gebruik van Equimax voor drachtige merries is verdeeld. Wat zijn jullie ervaringen met dit middel?



Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-04 11:38

Misschien moet ik er dit als detail bij vermelden: 1 van de merries staat op een stal waar een ander paard lintworm heeft. Ze staat er gelukkig niet bij in de wei, maar ik vind het toch geen fijn idee. Equimax is 1 van de weinige wormenkuren die werkt tegen lintworm ...

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-04 11:45

Dees schreef:
Een dubbele Strongid P werkt ook tegen lintworm, en kan volgens mij (zo uit mijn hoofd) geen kwaad bij drachtige merries.

Hee, dat wist ik niet! Heb het even nagezocht op het Internet en het kan idd ook voor drachtige merries en voor veulens worden gebruikt OK dan! ! Zie http://www.pfizerah.nl/pdf/brochurestrongidp.pdf . Dan zou ik alledrie dus aan de Strongid P kunnen doen. Wel zo handig!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-04 11:55

Kilian"]
de week ontwormt met hippomec ??
[/quote]
Hmmm ... dat zegt me niks ...

[quote="Kilian schreef:
ohja wij gebruiken altijd furexel tegen lintworm / bloedworm

Quote van de paardendrogist: Alleen Equimax, met de werkzame bestanddelen ivermectine en praziquantel, beschermt uw paard tegen alle lintwormsoorten in combinatie met alle andere maagddarmwormen, longwormen en horzellarven.

Daar staat trouwens ook: "Equimax is veilig te gebruiken bij alle paarden, pony's, (drachtige)merries, (dek)hengsten en veulens vanaf een leeftijd van 2 weken. Zelfs bij toediening van 5 keer de aanbevolen dosering aan veulens van 2 weken oud zijn er met Equimax geen negatieve bijwerkingen waargenomen." zie ik nu Verward

Ze hebben mij dus verteld dat Equiemax en Hippotwin de enige zijn die tegen lintworm werken. Maar nu kan ik daar dus Strongid-P al aan toevoegen en wie weet zijn er nog wel meer ... Goed om te weten!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-04 14:05

Twinkelbell schreef:
Is het niet handiger om ff de VA op te bellen?

Die geven dus ook tegenstrijdige adviezen. Vandaar dat ik eens wilde kijken wat voor ervaringen mensen "in de praktijk" hebben ...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 21 bezoekers