Vlas

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 10:30

Nou. Ik ga dus definitief vlas proberen. Ik krijg een pallet van Ecobodem als het goed is. Ik doe eerst de Linabox en vraag 1 pak ecolit erbij.

Ik vraag me af. Is de ecolit echt fris en zijn geld waard? Van de Lina kan ik een zomeraanbieding genieten. De ecolit niet. Maar ik hou wel van fris.

Hoe bevalt het jullie? Ik heb de diverse topics al gezien maar wat ik graag nog wil weten is hoeveel ik er de eerste keer ingooi. Ik hou van een dik bed zodat de paarden goed kunnen liggen.

Verder komen ze veel buiten maar, heb ik een draak die binnen mest en pist. Leuk he. Mogen ze 24/7 buiten en dan nog in stal de boel smerig maken.

En merken jullie ook vershcil met vliegen? Ik heb nu zaagsel. Fijn. Ik mest dagelijks uit dus het is betrekkelijk schoon. Toch bevalt het me niet zo goed als het vlas dat we op de vorige stal hadden.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:35

Ik ben er helemaal niet over te spreken, maar dat hoeft natuurlijk niet voor jou ook te gelden.

Ik begon altijd met 4 pakken en eens in de zoveel tijd schepte ik de hele boel leeg en begon opnieuw met 4 pakken.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 10:35

Waarom viel het jou tegen dan als ik vragen mag?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:45

Mij bevalt het super. Ik merkte alleen geen verschil tussen Linabox en Ecolit, dus ik ben gewoon overgegaan op Linabox (scheelt een berg geld). Ecolit ruikt maar een halve dag lekker, daarna is het gewoon Linabox.

Ik mest iedere dag de stal uit (ballen eruit) en eens per 2 weken dan gaat de natte plek eruit. Per week gooi ik ong. 1 baal vlas in de stal, als extra vulling.
Voordeel met uitmesten: als je er 6 kruiwagens natte troep uithaalt en de aangetrapte vlas weer uitstrooit (de droge vlas), dan hoef je nagenoeg geen nieuwe vlas bij te vullen.

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:47

Mij vergaat het net hetzelfde als bij Quellian Op mijn manege zijn we sinds vorig jaar verplicht om op vlas te staan.
Wat ik er PERSOONLIJK slecht aan vind:
-de enorme hoeveelheid stof die erin zit(en het zou zogezegt stofvrij zijn)
-Hoe weinig er maar in een pak zit,ik heb 5-6 balen nodig om mijn stal min of meer "vol" te leggen t.o.v.schaveling waarvan ik maar 1-maximum2 balen nodig had.
-de kostprijs:bij ons kost 1 baal evenveel als 1 baal schaveling kostte(en lees dan eens wat hierboven staat...)
-Er hebben al 3 paarden bij ons koliek gehad door het eten van vlas.
-Het zou meer vocht absorberen maar ik merk daar bitter weinig van.
Maar voor de rest valt het toch niet op dat ik "anti-vlas" ben hè Knipoog

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 11:15

Imker, jij gebruikt het al een tijd he. Ik las je reacties ook elders.

Dat stofvrije, merk jij daar genoeg van?
Als je eens per twee weken de natte plek eruit haalt, gaat dat in de tussentijd niet stinken dan?
Is er iets op tegen om de natte plek er vaker uit te halen?

Ik wil graag heel goed weten hoe ik deze stallen moet behandelen om het spul ook echt optimaal te gebruiken.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 11:15

o ja, en hoe groot is zo'n baal. Net zo groot als een zaagselbaal?

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:33

Ze zijn idd ongeveer net zo groot, maar het vult heel slecht... Ik heb een hele schone pony en moest er zéker 2 balen per week bijgooien en dan stond ie (er voor mijn gevoel) nog schofterig bij... 2 dagen nadat ik natte plekken had geschept, stond meneer alweer te soppen... Ik vind het dus echt vreselijk. Wel was het bij ons 100% stofvrij.

Misschien moeten we op m'n huidige stal ook over op Vlas, maar dan lopen er veel mensen weg...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:40

Fasel, er zit 120 liter in een baal.

Je kan wel vaker de natte plekker eruit halen, als je bijv. een plaspaard hebt. Ik doe het echter niet zo vaak (als hij gewoon overdag buiten staat), omdat je dan een goede onderlaag krijgt. Je moet er dan gewoon wat schone vlas overheen strooien (van een droog plekje in de stal).

Bij mij is het goed stofvrij, dat moet ook echt, omdat Imker astmatische bronchitis heeft.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:41

Quellian schreef:
Ze zijn idd ongeveer net zo groot, maar het vult heel slecht... Ik heb een hele schone pony en moest er zéker 2 balen per week bijgooien en dan stond ie (er voor mijn gevoel) nog schofterig bij... 2 dagen nadat ik natte plekken had geschept, stond meneer alweer te soppen... Ik vind het dus echt vreselijk. Wel was het bij ons 100% stofvrij.

Misschien moeten we op m'n huidige stal ook over op Vlas, maar dan lopen er veel mensen weg...



Kweenie, maar dan doe je iets niet goed, kom maar eens bij mij op stal kijken, dan zul je zien dat het écht goed werkt.
Imker is een plasserd, maar ik heb echt geen enkele moeite ermee.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 11:44

Raak is ook een plasser. En hij doet het dus ook nog eens in stal ipv in zijn paddock Boos!. Bij Rek kan ik rustig minder vaak de plek weghalen maar Raak zou ik denk ik wel meer willn doen. Ook lekker aan hem, hij heeft 2 plasplekken Boos!. Hij pist met zijn hoofd naar de binnendeur toe, en hij pist andersom Boos!.

Maar ik krijg geheid geen last van soppen Imker mits ik het op jouw manier doe?

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 11:45

Imker 120 liter staat gelijk aan? Ik ben vreselijk met cijfers, sorry. Maar ik kan pas een voorstelling maken als ik iets kan zien of vergelijken.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:48

Ongeveer aan een pak hooi. Ik ben ook geen rekenwonder, sorry.

Ik heb de 1e keer 4 pakken in zijn stal gegooid, en sindsdien pot ik het gewoon. Mocht ik de tic ineens krijgen, dat ik alles schoon wil maken, dan haal ik eerst het natte spul eruit, dan gaat het droge vlas op een hoop en dan kan ik de stal schoonmaken. De droge, gebruikte vlas gaat dan onderop en daaroverheen komt de nieuwe toplaag.

Imker sopt (nog steeds) niet..... Haha!

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:52

Bij mij werkt het ook super! De paarden eten er niet van! Als ik start gooi ik 3 balen in de stal, ik haal minimaal 1 X per dag de mest er uit met handschoen en emmer, pas als het natte echt naar boven komt (het vormt een soort van koek) dan haal ik het natte er pas uit (dat is bij het ene paard 1 x in de week, bij de ander 1 x in de 3 weken! Als ik het natte eruit gehaald heb gooi ik weer 1 nieuwe baal in de stal.

Soppen doet het gegarandeerd niet! Het is juist fijn als een paard 'vaste' plasplekken heeft! Ik gooi daar net als Imker dagelijks wat droog vlas uit de rest van de stal overheen, en je ruikt niets!

Mijn leverancier vertelde dat je het natte er pas uit moet halen als het rood is, dan is het maximaal volgezogen!

Ik haal overigens eigenlijk bijna nooit de hele stal leeg!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 11:54

Is het lichter werken dan zaagsel?

Geeft niet. Zoals ik al zei ben ik geen rekenwonder. Schijnt iets vrouwelijks te zijn Haha!

Het potten is niet de manier van potten zoals vanouds he. Dus alle mest in een hoek en ooit maar eens leeghalen Haha!.

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:54

Het is trouwens wel Balen met een hoofdletter als je een graver, loper of draaier hebt, dan werkt het niet zo goed! Het is belangrijk dat het 'lagensysteem' intact blijft, dus zelf vooral ook niet wroeten op de piesplekken!!!!!!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:55

Fasel, ik zit hetzelfde als jij! Binnenkort komen de paardjes aan huis en dan wil ik vanwege het geringere mesthoopvolume ook overgaan op vlas. De paarden staan nu op stro. Ik lees dus met veel interesse mee met je topic Haha! .

Ik had nog een andere vraag over het gebruik van vlas:
kun je daar ook rubberen staltegels onderleggen (die tegels die plas doorlaten) of doe je dan het effect van de vlas teniet? Mijn gedachte daarachter was dat het dan minder glad is en minder hard en koud (vooral voor mijn oudere merrie zou dat fijn zijn).

En oh ja, nog een vraag: hoe zit dat met veulenen op vlas? Is het dan beter om bv. een laag stro erop te doen (ivm uitglijden vh veulen) of toch maar helemaal stro? Of is alleen vlas ook ok?

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:56

Ik vind het lichter dan zaagsel qua werk, vlas zuigt meer op, dus je hoeft veel minder vaak bij te vullen!

Maitu
Berichten: 619
Geregistreerd: 28-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 11:59

Nieuw vlas is glad, als je een goede bodem hebt gevormd (bij mij is die bijna altijd zo'n 30 cm dik) dan is het met een veulen geen probleem. Mijn merrie + veulen heb ik de eerste nacht wel op stro gezet omdat het na de geboorte misschien zo zou prikken. Rubber tegels zijn voor de redenen die jij opgeeft overbodig, hard is het zeker niet (met een laag van 30 cm) en in de winter haal ik het natte er wat later uit en gooi alleen een nieuwe laag erop, de pies zakt door naar de onderlaag (koek) en het bovenste blijft lekker droog en warm (omdat de onderlaag een beetje broeit)

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 12:14

Mac schreef:
Ik lees dus met veel interesse mee met je topic Haha! .



Stoutert Haha!

AL met al begin ik steeds enthousiaster te worden en kan niet wachten tot het er is en ik het kan proberen. Ga dus maar even geen zaagsel meer bijvullen Haha!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 12:28

O waar zal ik beginnen... Haha!

Eerst; je hebt vlas en dan heb je ook nog vlas. maw; niet alle vlas is van dezelfde kwaliteit. jaren geleden heb ik andere merken geprobeert, maar sindsdien blijf ik bij mijn 'zelf als beste getest'-merk, Lavor.

De stal is altijd droog, er hangt eigenlijk nooit een urinegeur (pas als je gaat spitten). Mijn stallen hebben aanmerkelijk minder vliegenoverlast dan stallen met ander strooisel.
Mijn vlas wordt veel minder snel smerig als zaagsel en hennep (echt veel minder snel!), stro moet zich ook schamen in vergelijk. Andere merken vlas werden donkerder om te zien, en leken iets sneller smerig te worden. Mijn vlas blijft eigenlijk tot het allerlaatst redelijk goudgeel. Wel is eht stoffig in het begin; maar dan heb ik het echt over de eerste dag.
ik begin eens per 3, 4 maanden opnieuw.

Als je een vlasbodem elke 4 weken leeghaalt en opnieuw doet, heb je er helemaal niets van begrepen; pas na een week of 3 begint het voordeel van vlas zich te tonen; je moet een onderlaag hebben en daaroverheen continue opstrooien.

Vlas moet je niet mengen met zaagsel of hennep; de ketting is zo sterk als de zwakste schakel, en ook het betere vlas zal nu eerder vervuilen.

Een vlasstal wordt niet soppig als je voldoet aan het eerste vereiste: begin met een DIKKE laag. Minimaal 20 centimeter in de gehele box. En dan elke dag de mestballen eruit, en na een week of 3 de bovenlaag wegschrapen, natte plek op bodem eruit halen, smerige bovenlaag in dat gat doen en daar overheen net zoveel schoon vlas erop als dat je er smerig uit haalde. Vlas is misschien niet zo voordelig als sommige leveranciers je willen doen geloven, maar als je het juist gebruikt is het een zeer gunstige bodem voor in de stal. Zowel in kostprijs als in paardvriendelijk.

Klagers over vlas moesten maar eens een dagje bij [naam verwijderd] op stal komen kijken

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 12:36

Dees schreef:
Eerst; je hebt vlas en dan heb je ook nog vlas. maw; niet alle vlas is van dezelfde kwaliteit. jaren geleden heb ik andere merken geprobeert, maar sindsdien blijf ik bij mijn 'zelf als beste getest'-merk, Lavor.

Ik weet niet of je het hier neer mag zetten, maar welke merken heb jij geprobeerd (dan hoef ik nl. niet hetzelfde te doen Knipoog ). Als dit te commercieel wordt, dan maar per pb. Maar ik weet zeker dat er meer mensen zijn die dit graag zouden willen weten Schijnheilig

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-04 12:56

Dees waar haal jij jouw vlas weg dan? Is daar ook een website van?

Volgende week krijg ik mijn linabox. Dan ga ik kijken of het bevalt. Maar het is geod om meerdere te kunnen onthouden Haha!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 12:58

Zal ik je eens wat vertellen....
Ik weet de namen niet eens meer. Het is echt al dik 3 jaar geleden Nagelbijten / Gniffelen
Sorry Haha!

Lavor vlas komt van de firma Langwerden uit Hengelo Gelderland. Zeer nette firma, jammer dat het vlas op statiegeld pallet komt, maar dat is verder bijzaak.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 13:01

Dees schreef:
Lavor vlas komt van de firma Langwerden uit Hengelo Gelderland. Zeer nette firma, jammer dat het vlas op statiegeld pallet komt, maar dat is verder bijzaak.

Komen die aan huis leveren, of is dat bij de fouragehandel te koop?