Wat moet ik nou geloven??? (lang verhaal)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Wat moet ik nou geloven??? (lang verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 19:51

Hallo,

Als je weinig tijd hebt zou ik het niet lezen hahaha het is namelijk best een lang verhaal......

Zoals sommige van jullie misschien wel weten zijn mijn zus en ik sinds 1 januari de trotse eingenaren van Niarda, wij hebben Niarda van onze manege gekocht en staat nog steeds daar op stal.

Toen wij Niarda kochten was ze herstelende van een peesoperatie, de manege heeft haar aan ons verkocht omdat ze niet voor 100% zeker wisten of het goed zou komen en of ze ooit het manege werk weer aan zou kunnen.
Dus was een prive eigenaar het beste. Na een maand was Niarda bijna helemaal hersteld en had ze nergens meer last van...

(even voor de mensen die het willen weten, haar pees zat afgekneld tussen 2 spieren en een bot geloof ik, waardoor ze steeds kreupel was en dat hebben ze verholpen)

Nu wij niarda wat langer hebben horen wij steeds een "knik" in haar achterbeen...hebben er mensen van stal naar laten kijken (die er echt verstand van hebben) en die zeiden dat ze gewoon goed liep....
Ook hebben ze gezegd joh, er zijn zat paarden die aan alle kanten kraken zolang ze niet kreupel is is er niks aan de hand....

Toen had ik het er laatst met iemand van de manege over en die zij ow dat had ze al toen wij d'r net hadden gekocht hoor.....(is ons bij de verkoop dus niet verteld...Boos!)

Nou okee kunnen we mee leven....

Nu hoorde ik gisteren van iemand van bokt (zal geen namen noemen) of wij wisten dat Niarda OCD heeft....Nee dus!!!! dat wisten we niet!
Ik weet nog niet waar ze dat heeft en hpe erg het is enz enz maar vind dat ze dat toch wel ff hadden mogen melden! maar hier wisten ze op de manege niks van...(en dat is echt zo want heb het na-gevraagd) er is dus bij een eerdere koop medische info achtergehouden Boos!

Maar toen ik het dus vandaag op de manege met iemand over die OCD had vertelde zij me dat er ook ooit sprake is geweest dat niarda hoefkatrol heeft....
Ook dat is ons bij de verkoop niet verteld!!
We hebben niarda niet laten keuren toen we haar kochten omdat ze nog erstellende was en we ginger er eigenlijk vanuit dat ze gewoon goed was (ze was 1,5 jaar daarvoor voor de manege gekeurd en dat was gewoon goed) we zijn in het bezit van de keurings papieren van da laatste keuring en die zijn idd goed, maar ze is helaas nooit rontgonologisch gekeurd.....

Wel zijn er voor en na de operatie aan haar pees (rechs voor) van haar beiden voorbenen foto's gemaakt en heeft de dierenarts gezegd dat hij zelden een paard met zulke sterke benen heeft gezien.....
en mij lijkt dat ALS ze hoefkatrol had gehad we dat ten 1e nu al hadden moetten merken en ten 2e was dat toch wel uit die foto's gebleken???

maar zou die knak in haar achterbeen OCD kunnen zijn????

Scheve mond ben benieuwd wat we allemaal nog meer te horen krijgen..... Scheve mond

En nee ik zit niet te wachten op reacties als, ja beetje dom dat je haar niet heb laten keuren!!!! sorry maar we komen al zo lang op de manege dat we er echt gewoon vanuit gingen dat het goed was......

en kan iemand me misschien meer info geven over OCD en/of hoekatrol??? kan met de zoekfunktie niet echt wat vinden....(ben een ramp met dat ding)

sorry voor het lange verhaal maar moest ff me verhaal kwijt...

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 19:59

Wat een verhaal. Ik weet niet zoveel over OCD en hoefkatrol maar ik weet wel dat het niet zo best is maar waarschijnlijk is dat ook afhankelijk van de mate. Ik hoop voor je dat je paard weer goed komt.

marije86

Berichten: 1657
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:01

heee
een ocdtje h0oeft niet altijd eruit te komen en opzich moet ze dan ook kreupe lopen en minder prestaties leveren maar daar las ik niks over je akn haar op de foto laten zetten en kijken of het een schadelijk is maar waar ik rijd zijn ook paarden op stal die ook geluid maken dus dat kan heel vaak geen kwaat hoor zijn gewoon gewrichten die langs elkaar gaan!sterkte ermee

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:02

Gezien de vraagstelling van je topic je topic naar Vraag maar Raak verplaatst.

rakkertje

Berichten: 271
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: ergens in een hutje op de veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:05

jeetje wat zielig. bij mijn opa stond een paard dat had ook hoefkatrol. maar wij konden er rustig mee werken. in het begin gewoon een klein rondje wei en poetsen en vertroetellen. en dan mijn nichtje eropen toen ging die gelijdelijk aan steeds beter lopen. we mochten geen lange ritten maken. en springen was verboden(was een springpaard in zijn jeugd) maar die is er hellemaal bovenop gekomen.hij had het achter bij bijde benen.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:08

Ik kan maar 1 ding zeggen:
Laat haar keuren!
Dan weet je precies of ze OCD of hoefkatrol heeft.
Mocht dit nou zo zijn, dan kan je misschien zelfs nog wel stappen tegen de manege ondernemen omdat zij dergelijke informatie voor jullie achter gehouden hebben ten tijde van de koop.
Succes!

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:09

Ik heb een site gemaakt over OCD
Weet je dat 80% van de paarden die ocd hebben er nooit last van krijgen?

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 20:18

mag ik miss het adres van die site???:)

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:25

als de dierenarts de voorbenen heeft gefotografeerd,
dus de pijp en kogel ivm de genezing van de operatie, dan heeft ie het straalbeen dus niet gezien ....
( het straalbeen is aangetast bij HKO)
wat die ocd betrefd, hoe oud is ze?
een ocd komt er in de praktijk maar zelden echt uit, en zeker bij recreatief rijden ( neem aan dat jullie dat doen, want anders koop je geen paard dat zo'n blessure heeft gehad, en van de manege afkomt )
komt een ocd er misschien wel nooit uit
het hangt er ook vanaf waar die ocd zit en in welke vorm

verder heb je iig geen poot om op te staan want je bent zelf nalatig geweest door niet te keuren
de manegehouder kan ook niet IN het paard kijken, dus hoe lief en aardig de mensen ook zijn, het paard dat ze verkopen kan wel degelijk iets hebben
dus rontchenologisch keuren is tegenwoordig ook niet meer dan normaal !
die knak zal waarschijnlijk niet van de ocd komen
die knak hebben wel meer paarden,ik ken zelfs een bekende ponydekhengst die het aan beide achterbenen heeft, en gewoon goedgekeurd was door de veearts en voor het stamboek Knipoog

sja en wat je nu moet doen... als je zeker wilt weten dat je er nog jaren mee door kan rijden, dan moet je foto's laten maken, en dan kan de veearts je adviseren om hem als weidemaatje te gerbuiken, of dat je er nog jaren recreatief mee kan rijden ...

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:28


Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 20:57

Wat betreft het knikken in het achterbeen. Er zijn meer paarden die dit doen. Op zich zou ik me hier geen zorgen over maken. Als je paardje HKO zou hebben moet hij toch kreupel lopen!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 21:27

MissJ schreef:
Ik kan maar 1 ding zeggen:
Laat haar keuren!
Dan weet je precies of ze OCD of hoefkatrol heeft.
Mocht dit nou zo zijn, dan kan je misschien zelfs nog wel stappen tegen de manege ondernemen omdat zij dergelijke informatie voor jullie achter gehouden hebben ten tijde van de koop.
Succes!


inderdaad,haar laten keuren en eens goed onderzoeken,pas dan weet je meer.
nu kan je lang blijven denk van zou het...?

maar met hko moeten ze toch echt kreupel lopen hoor?
mischien dachten ze dat toen omdat ze toen toch kreupel liep,maar dat toen de pees.

wel harstikke rot dat je dit allemaal moet meemaken en zo naderhand allemaal te horen krijgt.
sterkte ermee... Ach gut

ik zelf zou haar toch echt eens laten keuren en goed onderzoeken.