stal zonder "vloerbedekking"??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 20:16

mijn pony's staan niet in potstallen.
Een potstal wordt maanden niet uitgemest en opgepot, mijn stallen worden 1x per week helemaal leeg gehaald.
En al mest ze wel elke dag uit, gooi dan de laatste kruiwagen vuil stro over het nieuwe heen

Bo
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 22:16

Citaat:
En al mest ze wel elke dag uit, gooi dan de laatste kruiwagen vuil stro over het nieuwe heen


Wat is dan het nut van het verse stro ?
De bedoeling van opstrooien is nu juist dat de bovenlaag vers en schoon is anders kan je het net zo goed allemaal laten liggen.
Vuil stro bovenop schoon stro is dus echt de omgekeerde wereld en niet echt logisch. Bovendien staat (én vooral ligt) je paard dan nog steeds met zijn neus bovenop de amoniakdampen. Erg ongezond !

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 10:41

Carys schreef:
Dat een harde bodem verkeerd is voor een paard kan ik niet helemaal volgen, ze hebben ook geen luchtbed in het weiland en het gras is ook niet zo dik dat het veert.


NOu, vraag dat maar eens aan de Keuringsdienst VAn Waren....die zullen het absoluut niet met je eens zijn. Inzake Veilighied Speeltoestellen mag je wel van een hoogte van 1 meter vallen op een grasbodem, maar zeker niet op een beton bodem. (dit weet ik vanuit mijn werk). zelfs de meest geharde kleibodem zal aanzienlijk meer veerkracht kennen dat een beton vloer. Jij kan dat misschien niet goed ervaren als individu, maar neem maar aan dat het zo is...is wetenschappelijk bewezen.

Het gras is niet de vering, maar de ondergrond, die veert. Gras staat er louter op. De veerkracht van een natuurlijke bodem is voldoende voor een paardenlijf om op te liggen, maar zachter is beter. Op een kleibodem wil een paard met ijzers nog wel een liggerzwellig oplopen...., zo hard is het dan toch weer wel.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 10:48

Ik dacht dat het hier ging of het goed voor een paard is om op een kale bodem te staan, niet over de zachtheid. Trouwens, mijn paarden gaan altijd gewoon liggen, buiten en binnen, en gooien zich niet op de grond. En ze liggen ook nog een zachter binnen als buiten omdat ze op drainage matten liggen. Het strooisel is hier alleen bedoeld om de ammoniaklucht weg te houden. En dat bleek voor de gezondheid van mijn pony dus het belangrijkste. Ga zelf maar eens in de dampen staan en dan een hele nacht. Krijg je het ook benauwd van.

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 11:00

Lieve Carys,
de meest belangrijke reden in mijn optiek voor strooisel in de stal is ter preventie van doorliggen en verwondingen door het liggen op te harde ondergrond.

Bij een vloer die bestaat uit klinkers in de open lucht zal de ammoniak geen schade kunnen aanrichten, terwijl het gevaar op lig-verwondingen nog steeds zal bestaan. Dat ammoniakluchten in een stal blijven hangen ligt grotendeels aan een mankement in de ventilatie. Zelfs bij schoon strooisel kunnen de hangende dampen nog steeds kwaad als de ventilatie niet in orde is.

Toegegeven, bij vies strooisel vraag je inderdaad om moeilijkheden aan de luchtwegen. Maar zo'n paard help je niet door alle strooisel uit zijn box te halen, zo'n paard help je met ruimte in de frisse lucht, liefst in de vom van weidegang met een afdakje om in te schuilen voor weer en wind.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 13:28

Lieve Dees

Ben ik blij dat jij mijn DA niet was (misschien heb je wel ervoor doorgeleerd?). Want dan was mijn pony nu dampig. Nml. meerdere methodes en medicijnen zijn uitgeprobeerd en dit is het ECHT.
Ter info: ze gaat s'morgens vroeg naar buiten, 's avonds weer naar binnen. Heeft een hoge stal, een buitenluik en kan met haar hoofd de stal inkijken, ruimte en lucht genoeg. Zomers is ze dag en nacht buiten.
Veel paarden zouden dus jaloers op haar kunnen zijn met zoveel beweging en frisse lucht, want die komen alleen uit hun box voor de "beweging".
Probeer toch eens een nachtje boven ammoniakdampen te hangen, kijken hoe je keel dan voelt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 16:27

tja bo, dat je dan helemaal geen schoon stro meer overhebt is niet waar natuurlijk.
Je gooit wat van het vuile stro er overheen, zodat ze het niet op eten.
De stal is dan zeker wel schoon, alleen op deze manier voorkom je dus dat je stal de volgende dag leeg is.
Advies van een DA, dus dat trek ik niet in twijfel

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 16:36

tja inderdaad vindt ik het ook zielig een paard zonder vloerbedekking inde stal te laten..
wij doen er douglas balen in een soort zaagsel,
werkkt heel goed en is niet duur!!
en het is nog lekker zacht ook..

DubbelFun

Berichten: 88684
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 16:37

Bo schreef:
Een grasmat geeft nog altijd wat mee, is veel zachter en vriendelijker voor de huid/vacht/gewrichten.


Dat gaat op als het lekker weer is met een zonnetje en het gras jong en mals en dus lekker zacht is.
Maar wat te denken van voor- en najaar. Als het gras nat is van de nacht of juist keihard 's zomers als het al weken niet geregend heeft (OK komt in Nederland niet vaak voor Haha! )

salema
Berichten: 282
Geregistreerd: 26-11-01

zonder vloerbedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 17:29

een paard op mijn vorige stal had dit ook die stond op rubber matten
mischien een idee

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 19:02

Mijn DA opperde eerst de stalmatten iedere dag door te spoelen.
Ikke gelijk piepen:"ja maar..... dan liggen ze nat"
DA;"Vegen ze het gras ook eerst droog dan?" Haha!

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-02 19:16

Nou ik geloof niet dat ik mn ouders erg kan overtuigen van het feit dat liggen op kale grond slecht is... Frusty
moet het idee van stef maar eens proberen, vies stro over het schone...
Misschien dat het helpt!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 20:42

even voor de duidelijkheid (heb het even na gelezen, en geloof niet dat het helemaal overkomt zoals ik bedoel Haha!)
Je mest de stal uit, laat de laatste kruiwagen even binnen handbereik staan.
Dan strooi je op zoals je normaal gewend bent.
Dan pak je je riek en je laatste kruiwagen, en "sprenkelt"zo het vuile stro als een dun filter over het schone stro heen.
Succes! ( Dit is door onze stal DA aangeraden enkele jaren geleden voor een paard dat zichzelf steeds koliek vrat, sinds ze op stal deze methode toepassen (enkel bij de paarden waar het nodig is) hebben ze nooit geen last meer gehad)

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-02 22:45

Ik snaptje je idee wel hoor stef! Haha! *zo dom ben ik toch niet* Koe *LOL* Schijnheilig