Lange manen en wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Lange manen en wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-02 21:50

ik wil bij nina de manen laten groeien maar ja ze gaat natuurlijk ook starten. wie heeft dit ook en hoe los jj het op?? ik wil eigenlijk geen matje want dat vind ik niet netjes. hengstenvlecht word denk ik ook niet gewaardeert.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 21:52

gewoon lekker los laten hangen. heb ikdestijds met Julius gedaan en ga ik ook met Barley doen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 22:02

hengstenvlecht wordt juist wel gewaardeert,
maar dan niet al te los, het liefst redelijk strak tegen de hals aan.
De jury kan op deze manier veel beter je paard beoordelen en het staat veel minder 'wild'.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-02 22:35

dus op officiele wedstrijden mag dit wel?? ik dacht altijd dat het niet toegestaan werd op wedstrijden. maar dat zou wel leuk zijn want ik vind lange manen mooier bij een pony als die kort getrokken maantjes.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 22:39

Hengstenvlecht wordt volgens mij gewoon toegestaan. Ik was een keer mee op wedstrijd met mijn indstructrice en daar starte iemand een arabier die een hengstenvlecht in had. Of is het alleen toegestaan bij Arabieren?

carola

Berichten: 8687
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 23:46

Mijn arab krijgt ook knotjes hoor. Het zijn er wel veel dan (stuk of 22), anders worden ze zo megadik. Dat vind ik ook niet mooi.
Als je de manen los laat, dan komt de hals minder mooi uit en daar houden jury-leden niet zo van.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 00:15

bij hoog in het bloed staande rassen ( zoals welsh en arabier, of nrps) is het niet veplicht om te knotten of te vlechten ( hengstenvlecht matje etc)

Ik deed bram's manen eerst altijd in een hengstenvlecht. Maar dan eerste een handbreedte opzij vlechten, een elastiekje erin. Opnieuw oppakken doorvlechten en weer na een handbreedte een stiekje erin. Zo blijft je hengstenvlecht mooier op de plek zitten en zakt ie ook niet. Wel goed strak langs de halslijn vlechten.

De laatste wedstrijd heb ik de manen helemaal uitgeklit, gewassen en netjes een derde oortjes geknipt. Zijn manen viel heel mooi naar beneden, dar vond de jury blijkbaar ook want ik had een 8 voor de verzorging ( meeste krijgen een 7, ik ook altijd) . Het is net zelf wat je makkelijk vind.

Bij een hengstenvlecht komt meestal de nek beter uit waardoor de jury beter het gehele paard kan beoordelen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 09:41

Bij onze pony deed ik het afwisslened op 2 manieren:

a) hengstenvlecht maken maar dan helemaal bovenop de manenkam, dus steeds rechts en links plukjes bijvlechten zodat het mooi strak en helemaal bovenop lag.

b) beginnem et 1 vlechtje, die halverweg omhooghalen en vastzetten (zoals gewoon bij invlechten ) en dan het uiteinden bij het volgende vlechtje mevlechten. Dan de vlechtrondjes door elkaar halen en de laatste pluk als knotje vastzetten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 09:45

Overigens mogen bij de minder hoog in het vloed staande rassen ook gewoon de manenlos of in een hengstenvlecht.
Denk aan Friezen, Andalusiers, Lipizanders, Tinkers e.d.

Op het moment zie je dit soort rassen steeds meer op wedstrijden en het gros heeft de manen in een hengstenvlecht.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 10:26

Voor Barbiano rij ik altijd met hengstenvlecht omdat zijn hals dan mooier uitkomt. Het enige nadeel is dat hij zo'n dikke bos heeft dat de vlecht sneller uitzakt. Persoonlijk vind ik een hengstenvlecht mooier dan los.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 14:23

Persoonlijk vind ik trekken en knotje nog mooier. maar aangezien dit geen optie is voor jou zou ik ze in een hengstenvlecht doen, want heel veel dikke vlechten vin dik Misselijk

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 19:16

Mijn paard heeft lange en dikke manen, maar die heb ik vorige week gewoon ingevlochten. Een vriendin heeft hele strakke vlechtjes gemaakt (thanks Napoleon Knipoog ) en ik heb de knotjes met naald&draad vastgezet. Is erg netjes geworden en keurig blijven zitten.
In totaal waren het 15 knotjes Haha! .

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 19:22

Alle rassen mogen de manen gewoon los. Ook wanneer de manen kort zijn. Maar de jury waardeert een open hals meer. Ik weet niet hoelang de manen zijn maar om te knotten met naald en draad moet je hele lange manen hebben, zijn ze té lang. Ik zou sowieso altijd met naald & draad knotten wanneer je knotjes maakt, hierdoor lijkt de hals breder.
Verder zou ik als ze echt lang zijn idd een hengstenvlecht maken. Strak tegen de manenkam aan. Kwijl

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 20:31

bij experiment maak ik ook een hengstenvlecvht met shows etc je hebt zijn manen irl gezien (voor de wagen hangen ze wel los)
ik zou ze wel vlechten (matje vind ik ook niet zo)
dan zie je de hals meer en het staat wat verzorgder