Zadel met kuipmodel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Zadel met kuipmodel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 08:22

Max is inmiddels 16 lentes jong en nu begint zijn rug wat "in te zakken" wat heel normaal is voor paarden op minder jonge leeftijd Haha!

Mijn KN ligt nu niet meer zo goed op hem, omdat hij eigenlijk wat te plat is voor het model rug wat Max nu krijgt (en wat uiteindelijk alleen maar sterker gaat zakken, lijkt me). Fysio raadde me aan om eens uit te kijken naar een ander zadel... Mijn zadel ligt overdreven gezegd voor en achter aan de rug, met in het midden wat minder draagvlak, ivm Max z'n kuiltje Haha!

Heeft er iemand een idee wat een zadel is met een meer kuipmodel, zodat ik meer draagvlak heb op de rug van Max? Waarschijnlijk zijn de Engelse zadels nu meer geschikt voor hem...

Alvast bedankt voor de reacties! Ben erg benieuwd naar ervaringen met zadels (evt foto's), wil me goed oriënteren op de "zadelmarkt" voordat ik nu weer een zadel aanschaf!

Groetjes
Inge

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 08:23

Ik denk dat je een zadel moet vinden zonder keilkussens dat scheelt al, diverse merken leveren die.

Caira
Berichten: 26066
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 08:28

Nou naar de zadelmarkt zou ik zowiezo niet gaan, dat is echt drama voor zijn rug. Ik zou een goede zadelmaker laten komen en een zadel laten maken naar zijn rug.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 08:50

irish_lady schreef:
Nou naar de zadelmarkt zou ik zowiezo niet gaan, dat is echt drama voor zijn rug. Ik zou een goede zadelmaker laten komen en een zadel laten maken naar zijn rug.


Ze wil zich orienteren op de "zadelmarkt", dus in het algemeen, en niet naar Zadelmarkt zelf Knipoog

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 10:09

Inderdaad Summertje... na de verhalen die ik hier heb gelezen is Zadelmarkt wel het laatste bedrijf waar ik naartoe zou gaan!!

Iemand nog ideeën?

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:47

Ik moest 2 weken geleden ook aan een nieuw zadel (en vond dat helemaal niet erg Haha! ).
Ik heb iemand lngs laten komen die er verstand van heeft en die minstens 30 zadels bij zich heeft, en dan alleen degene die op jouw paard zouden kunnen passen. Er wordt van tevoren gevraagd wat voor soort rug je paard heeft.
Hij had er 3 die heel goed op Jesper lagen en daar is het 1 van geworden.
Een stalgenootje heeft hetzelfde probleem met haar paard als jij, en ook daar had hij een goed zadel voor, wat hij nog enigzins zou aanpassen. De ingebouwde voorsingel omzetten naar gewoon rechte singelstoten, zodat het zadel mooi op de rug bleef.
Echt een aanrader!!

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 11:38

Had hij voor dat paard van je stalgenootje ook het idee van een zadel met meer kuipmodel?

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 18:53

ik heb voor mijn fries met doorgezakte rug een barefoot gekocht. dit is het enige zadel wat op dit moment redelijk goed op z'n rug ligt.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:26

Ik denk dat je er gewoon zoveel mogelijk moet bekijken. Dan krijg je het beste beeld van wat er allemaal is.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:27

Ik weet niet waar je ergens in noordbrabant ke woont.
In schijndel zit het gareel, daar verkopen ze Chamberlaine. Das een eigen merk van hun. Daar hebben ze behoorlijke zadels van. En dus ook zadels voor paarden met een hele aparte rug.
Iemand die ik ken heeft dus ook een paard met model badkuip. Geen een zadel wat goed paste. Geen KN,Passier, ainsley enz. Alleen het chamberlaine lag fatsoenlijk.

Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 20:54

Ik zit/zat met hetzelfde probleem, vorig jaar ben ik per toeval tegen een ouder model Daaleman dressuurzadel aangelopen, wat altijd prima lag op Gillian haar ietwat holle rug. Nu moet er echter een bredere boom in, wel een identiek model. Zodra Daaleman in de buurt moet zijn, komen ze langs. Maar de kans is groot dat ze een dergelijke boom niet meer hebben liggen, en ik ook op zoek moet gaan naar een ander zadel.

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 21:12


Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 08:33

Ja, in principe komt bijna iedere zadelverkoper aan huis passen... maar ik was meer benieuwd naar mensen met een soort zelfde situatie en wat voor zadel zij op hun paard hebben liggen!
Ik heb in ieder geval al wat tips gehad...

anita

Berichten: 2155
Geregistreerd: 18-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 22:00

Ik heb straks een Hulsebos te koop. Die is aangemeten op een oudere pony met een ingezakte rug. Misschien is het wat voor je?

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:18

Smaxie schreef:
Had hij voor dat paard van je stalgenootje ook het idee van een zadel met meer kuipmodel?


Ja. Niet heel extreem, maar wel een kuipmodel inderdaad.

Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 10:41

Weet je toevallig het merk en model nog, Jasmijn?
Wrs moet ik binnenkort ook een ander zadel.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 09:19

Het was de Passier Prestige. Geld, geld! Scheve mond

Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 11:28

Ik ken het merk Passier en het merk Prestige, maar de Passier Prestige is mij onbekend, moet het niet de Passier P zijn?

bubbelbee
Berichten: 61
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: nieuwe niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 22:00

misschien is het zadel van wintec iets voor je
met het nieuwe cair systeem, het gewicht verdeelt zich waar nodig door deze lucht kussens. dus een optimale drukverdeling op de rug van jouw paard.
Ik weet niet of deze ook in extreme gevallen corrigeerd, maar je kunt dit zadel wellicht eens passen.

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-04 10:26

Bloos Sorry Ann, je hebt helemaal gelijk.
Het was de Passier Grand Gilbert. (Ik heb het nu nog even extra nagevraagd, dus klopt het wel.)

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 22:16

Hey Inge,

Tja, Ben erg tevreden over Daaleman. Op maat gemaakt voor zowel ruiter als paard. Je kunt alles laten veranderen aan het zadel.
zo heb ik bijvoorbeeld. extra diepe zit, extra lange zweetbladen en een wat breder zweetblad omdat ik dus een groter maat zitvlak heb. Omdat ik mijn beugels onderdoor draag met zo`n leer stukkie onderaan, heb ik de gleufjes in het zweetblad weggelaten, was veel mooier. Het zadel ligt als een huis op Peru zijn rug. Daaleman is heel erg vriendelijk en leveren super kwaliteit. Ik heb geen kuipmodel, maar het draagvlak is bij Peru ook een stuk breder als bij een ander "normaal" zadel. Ook speciaal voor zijn rug en om het gewicht optimaal te verdelen om klachten te voorkomen.

Er zijn veel topics over Daaleman en Hulsebos.
Er hoeft nu ook niet gereageerd te worden in een strijdvorm tussen die 2.