Paard wil niet achterwaarts de trailer af

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Paard wil niet achterwaarts de trailer af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 23:18

Parcival heb ik inmiddels al bijna vijf jaar maar ik had altijd een veewagen en daar ging hij vooruit op en vooruit af. Geen enkel probleem was dat.
Toen hij naar de africhtingsstal moest om beleerd te worden voor de wagen moest hij op de trailer. Ook geen enkel probleem. Reis ging voorspoedig maar toen moest hij er af en dat deed hij dus gewoon niet. Met vereende krachten is hij er uiteindelijk uitgekomen maar dat kostte wat mensen heel wat zweedruppels van inspanning.

Zaterdag had ik een wedstrijd en ik had gehoopt dat hij er nu wel af zou gaan, vooral ook omdat het andere paard ook van de trailer af was. Maar dat was dus niet zo. Uiteindelijk is hij halverwege de trailer omgedraaid en er vooruit uit gegaan ondanks sterke man, 700 kg. hou je niet

Nu halen we steeds het tussenschot er uit, dan kan hij net omdraaien en er vooruit af lopen. Van de spuitplaats wil hij ook niet achterwaarts door de deur. Dat ga ik dan ook maar eens oefenen met de hoop dat, als dat lukt, de trailer misschien ook gaat lukken.
Verder hebben we het met longeerlijnen geprobeerd maar hij is gruwelijk sterk en als hij gaat, dan gaat hij gewoon.

Ooit wil ik natuurlijk wel dat hij gewoon netjes achterwaarts de trailer uitgaat dus tips om dat te bewerkstelligen zijn welkom want elke keer het tussenschot er uit is best een gedoe, zeker als je maar met zijn tweeën bent.

promiss

Berichten: 2723
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: ( Zeeuws Vlaanderen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 23:28

hoihoi
het is dan wel een shetland pony... Haha!
maar bij mij is dat dus ook zo..
ik was naar de keuring geweest...en ze wilde niet achteruit de trailer uit lopen...alleen vooruit..

omdat ze bang was om op een andere plek er uit te komen ofzo denk ik...
ik heb toen een theedoek voor haar ogen gedaan..en haar dan langzaam de trailer uit laten lopen!
en toen ging het helemaal OK dan!

ik denk dat het mischien komt omdat hij bang is ofzo..?
-x-x-x-

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 23:29

Ik denk dat je hiermee op de grond, zonder trailer moet beginnen.

Gaat hij gewoon aan de hand wel makkelijk achteruit? Kent hij een commando ervoor, bijvoorbeeld "terug"? Ik gebruik er zelf ook altijd een handgebaar bij, ik wijs naar het been dat ik achteruit wil, zet hij hem niet terug, dan prik ik met m'n vinger aan die kant in de boeg. Volgens mij reageert hij meer op het handgebaar dan op het stemcommando, maar het is zo'n gewoonte geworden... Haha!
Gaat hij dan netjes aan de hand terug, dan leg je eens een balkje neer en zet je 'm daar langs terug. Dan tussen 2 balkjes door en terug. Strobalen/zaagselpakken en terug! Beetje creatief mee zijn en natuurlijk veel belonen en heel consequent zijn in je commando's.
Gaat dat allemaal gesmeerd, dan pak je de trailer erbij. Niet gelijk helemaal erin, eerst maar eens 2 voeten op de klep en er achteruit weer af en zo steeds weer een stapje verder.
Het is ook even een kwartje dat moet vallen, waarschijnlijk snapt hij het principe van achteruit de trailer uit ook niet erg.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 02:14

De laatste zin ben ik helemaal met Margreet eens, maar hou er ook rekening mee dat het op commando achteruit moeten normaal gesproken door een paard als een "straf" ervaren wordt.
Het kwartje moet dus ook/tevens betekenen/inhouden dat het in het geval van uit de trailer lopen geen straf is.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 08:50

Of het een "straf" is om achteruit te lopen is ook maar net hoe je je zelf op stelt en met het achterwaarts gaan omgaat. Je plaatst je zelf wel in een erg dominante positie, dus op een bepaalde manier is het wel vernederend voor een paard om achteruit te moeten, het is absoluut een machtsmiddel, maar als je er een soort spelletje van maakt en hem vooral goed beloont als hij het netjes doet (in het begin al de hemel in prijzen voor 1 pasje!) dan associeer je het met het iets prettigs en valt het met het straffen wel mee.
Er is natuurlijk ook een groot verschil tussen een pasje achteruit zetten en achteruit jagen.
Een paard dat bijvoorbeeld niet stil wil staan zet ik rustig een pasje terug naar waar hij vandaan komt zonder verder boos te worden, dat is niet echt een straf vind ik, wel een correctie. Een paard dat over me heen loopt daarentegen jaag ik achteruit weg, desnoods de hele stalgang door, dat gaat veel minder beheerst, kan me niet schelen hoe, als hij maar achteruit gaat, dat is wél een straf. En meestal ook maar 1 keer nodig.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 08:57

Wij hebben ook zo'n paard gehad.
Als veulen had hij geleerd om gewoon om te draaien en als enter en twenter ging dat ook prima als ze met een aantal hengstjes in een trailer werden gezet zonder schot.

Aan de hand liep het paard heel braaf achteruit. Onder het zadel was het totaal geen probleem en ook aangespannen liep hij meters kaarsrecht achteruit als dat werd gevraagd.
Maar achteruit de klep af?
Ook met oogkleppen op niet, je gaat op een gegeven moment echt vanalles proberen...

Uiteindelijk hebben we een Ifor Williams trailer gekocht met voorklep
Dat werkte prima.
Toen we dat paard verkochten, hebben we het er wel bij gezegd maar de nieuwe eigenaar had een veewagen dus dat was geen probleem.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 09:29

Citaat:
Uiteindelijk hebben we een Ifor Williams trailer gekocht met voorklep

dat lijkt me ideaal, of een Jean Luc Fautras trailer, nog beter!

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 16:51

Wij zijn ook op zoek naar een trailer, een met voorklep is natuurlijk wel mogelijk maar eigenlijk moet het er ook één zijn met koetsenframe en ik weet niet of dat samen gaat.

Achterwaarts is geen probleem. Het commando "terug" zit er goed in en hij ziet dat beslist niet als een straf. Eigenlijk gaat hij altijd en overal wel achterwaarts (ook tussen de burry's van de wagen) behalve dan op de trailer Scheve mond

Hij is blijkbaar gewoon bang, het is geen dwarsigheid. Op zich heeft hij wel veel vertrouwen in mij maar in dit geval is de angst sterker blijkbaar.

Ik zal inderdaad eens gaan oefenen tussen andere obstakels door. De truc met de handdoek gebruikten we vroeger voor het paard van een vriendin. Op zich werkte dat perfect tot de dag dat het paard van de klep afschoot en het bijna einde paard was. Ik ben daardoor wat huiverig geworden voor het blinddoeken.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:55

Oefenen is toch het sleutel woord. Eerst oefenen op een open vlakte met achteruit gaan. Zoals je zelf al aangaf dan met obstakels. Dan achteruit de eigen stal in en uit. Zo is een hele hete en bange merrie van mijn zusje toch aan het vertrouwen gekomen dat het goed kan gaan. Blijf belonen met je stem als het goed gaat, straf niet als het even niet lukt. Zo moet je toch echt het vertrouwen bij je paard krijgen dat hij achteruit kan gaan.

Zou zeker het achterwaarts eerst goed oefenen voor hij weer op de trailer gaat. Anders gaat hij leren dat hij op een alternatieve manier ook van de trailer af kan en straks moeite heeft te snappen dat het ook achterwaarts kan. Neem de eerste keren op de trailer alle tijd, dus niet als je ergens naar toe moet zoals een les of wedstrijd. Maar gewoon de tijd nemen om het te oefenen zonder tijdsdruk.

Succes. Mocht het toch niet lukken, ik weet iemand die aardig bedreven is in het helpen van moeilijk te laden en te lossen paarden. Ze heeft enorm veel geduld en komt bij je thuis.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 17:01

Paardenvoeten op een laadklep maken ook een raar geluid, dat kan het ook zijn, laat hem eens over een plank plat op de grond heen lopen of gebruik een zeil etc., dat hij vertrouwd raakt met vreemde dingen onder z'n voeten. Geen schuine constructies gaan bouwen hoor, daar komen ongelukken van!
En bouw het stapje voor stapje op, echt niet gelijk helemaal de trailer in gaan, gewoon steeds iets verder klep op en weer terug.
Ze moeten ook leren om voorzichtig hun weg recht achteruit te zoeken de klep af.
Heb je een glad afgewerkte klep of zitten er van die beroerde latten op?

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 17:13

Het is een glad afgewerkte lage klep, wat dat betreft is dit een hele fijne trailer, mijn veewagen was eigenlijk veel "enger" omdat hij hoger was en daar wel latten op zaten.

Een zeil is inderdaad ook een goed idee, de ene keer dat hij zijn achterbenen op de klep zette zakte hij zo ongeveer door zijn hoeven van schrik maar volgens mij meer omdat het afliep dan door het vreemde geluid want de klep en de bodem van de trailer klinken eigenlijk hetzelfde.

Ik ben er inderdaad bang voor dat ik hem straks nooit meer achterwaarts er af krijg als hij er aan went om te keren.
Hem ooit op een 1,5 paardstrailer zetten zal dan geen optie meer zijn en je weet maar nooit of dat een keer nodig zal zijn.

Wat ik me afvraag van die mensen die paarden trainen in het laden is hoe zij het wel voor elkaar zouden krijgen want hij draait gewoon om, ook als het tussenschot er nog staat en op zo'n moment heb je echt niets meer in te brengen.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 00:07

Zodra een paard de welbekende "kont tegen de krib" gooit heb je inderdaad kwa kracht niets meer in te brengen Lachen.. . maar ik neem aan dat het betreffende paard in een 1,5 paards-trailer niet om kan draaien.

Dat trainen in laden en lossen heeft heel veel met rust te maken. Zoals Eleonoor al aangeeft, tijdsdruk hoort hier niet bij en is zelfs funest.

Margreet, waarom heb ik het idee dat jij/ik/wij dat beestje weleens acheruit de trailer af zouden kunnen krijgen ?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 00:20

Is dat een uitdaging? Knipoog

Ik zit nog eens te denken hoe je dat omdraaien zou kunnen voorkomen... Zou het helpen om hem een singeltje om te doen en aan 2 kanten bij te zetten? Dan kan hij (in theorie althans) z'n hals niet zover buigen dat hij om kan draaien. Moet er denk ik wel ook iets van een staartriem aan, dat hij niet gewoon lomp de singel mee naar voren trekt. Wel opletten dat hij er niet gruwelijk van in paniek raakt, want dan heb je er weer een nare ervaring bij... Het hoeft denk ik niet persé met een hoofdstel, met een halster kan het ook.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 00:25

wij hebben een ifor williams trailer. is ideaal. is ook goed bestendig tegen slooppaarden. (zoals die van mij) voor de rest ben ik het helemaal met margreet eens, als ik jou was zou ik doen wat zij zegt. veel succes ermee!!

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 00:59

Het betreffende paard is in de tweepaardtrailer omgedraaid met het tussenschot er nog in en dat is smaller dan een 1,5 paardstrailer Haha! Dat het tussenschot daarna gerepareerd moest worden is uiteraard niet zo verwonderlijk. Maar het ging wel, hij leek wel een harmonica-paard Knipoog
Dit paard springt ook rustig uit een box met een deur van 1.30 vanuit stilstand als hij het zat is op stal. Hij heeft nogal een eigen wil

We hebben het met lijnen geprobeerd zodat hij zijn hals niet kon inbuigen, niet met een staartriem overigens. Maar dan blijft hij staan waar hij staat.
Op zich hadden we bij thuiskomst niet echt haast en hebben we het met heel veel rust geprobeerd net als de eerste keer dat we tegen het probleem aanliepen. Maar er is geen beweging in te krijgen als je het omdraaien voorkomt.
Ook op de wedstrijd was dat verbazend. Hij vond het heel erg dat zijn vriendin de trailer af was, had zeker 1,5 uur alleen op de trailer gestaan en je zou denken dat hij er dan wel een keer af wil. Nee dus

Maar als jullie de uitdaging aan willen gaan: be my guest

In de tussentijd ga ik wel aan het oefenen met balkjes, balen en zeilen want hij zal op een dag toch echt in zijn achteruit die trailer afgaan!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 01:27

Percy schreef:
In de tussentijd ga ik wel aan het oefenen met balkjes, balen en zeilen want hij zal op een dag toch echt in zijn achteruit die trailer afgaan!


Ik denk dat al dat geoefen wat je omschrijft niet gaat helpen. Het is de specifieke situatie waar het paard moeite mee heeft. Je kunt hem leren om op zijn kop te gaan staan, achterwaarts over de kerk te klimmen, maar het gaat om dat ene (voor gevoel van het paard) rare ding waar hij moeite mee heeft.

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 08:48

Mijn paard heeft precies hetzelfde. Hij gaat altijd heel braaf achterwaarts, maar niet over een vreemde bodem, schuin naar beneden met ook nog een afstapje (voor ie op de klep staat), dus het zou kunnen dat het probleem met jouw paard daar ook zit. In dat geval dus oefenen om het paard over een houten plank achterwaarts te krijgen en soort van afstapjes te creeeren (bij afspuitplaats, bakrand e.d.)

Neem alle tijd!!

Succes.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:21

Alex, Ifor Williams heeft een trailer met koetsenframe. Als je weer eens bij ons in de buurt bent (en gezien je andere topic denk ik wel dat je tzt weer eens in Den Haag bent), dan zou je nog even door kunnen rijden naar IJsselstein. Daar zit de Ifor Williams importeur NL en die heeft er op zeker een of meerdere staan.

Ik denk dat oefenen wel degelijk zin heeft als voorbereiding op die specifieke situatie waar Lageveld het over heeft. Parcival moet vertrouwen krijgen in het achterwaarts gaan en het niet kunnen zien waar hij heen gaat. Daarna kun je weer met de trailer gaan oefenen en dat zal je zeker veel tijd en geduld kosten. Komt hij er achterwaarts af op eigen terrein, dan kun je ook nog een keer naar een vreemd terrein rijden (al is het maar 10 minuten verderop) en het daar oefenen. Alles zonder tijdsdruk, want door de druk die je dan hebt, zal hij misschien toch weer blokkeren.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:48

Als ik jouw reacties zo lees, dan vraag ik me af hoe lang je moet oefenen met dit paard, voordat het lukt. Natuurlijk is dat een uitdaging, maar ik vraag me af, omdat dit paard zo'n sterke wil heeft, of dat proces zonder ongelukken zal verlopen.
Toen ik de titel las moest ik ook meteen aan de Ifor Williams trailer denken, meer als grap, maar nu ik alles heb doorgelezen, denk dat dat toch de beste oplossing is.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 10:14

Mikkie, Ik heb ook een Tinker (die komt toevallig bij dezelfde stal vandaan als de Tinker van Percy en ze hebben ook nog bij elkaar in de groep gestaan trouwens...) en zij wil ook liever niet achterwaarts de trailer af. Ze vindt het doodeng, doet het wel, maar stapt negen van de tien keer naast de plank. Wij hebben daar een heel simpele oplossing voor gevonden door een Ifor Williams met voorklep te kopen! Ze kan nu gewoon lekker vooruit lopen als ze de trailer afkomt en zien waar ze heen gaat.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 11:30

Weet je ook of ze daar wel eens tweedehands Ifor Williams hebben Abby? Want dat zou inderdaad een uitkomst zijn. Ik ga inderdaad zeer waarschijnlijk binnen afzienbare tijd naar Den Haag, als je een adres hebt bel ik even om te informeren bij die firma.

Ik denk zelf ook dat het wel degelijk zinvol is om eerst met andere zaken dan de trailer te oefenen, ook al omdat hij nu niet eens meer achteruit de deur van de spuitplaats door wil. Als ik die stap genomen heb ben ik weer een stap verder in het vertrouwen hoop ik.
Met trailer oefenen is wel leuk maar dit is mijn trailer niet en dat maakt het toch een stuk minder aantrekkelijk om te oefenen, vorige keer was de reparatie zo gepiept en was iedereen weer tevreden maar hij is in staat om een kontafdruk in de zijkant te maken als het even tegenzit Scheve mond

Abby's paard en die van mij hebben inderdaad dezelfde voorgeschiedenis, misschien hebben ze er wel een goede reden voor om bang te zijn, dat weet je maar nooit met paarden die uit Engeland gekomen zijn. En Tinkers zijn een klein beetje eigenwijs Knipoog

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:14

Ik had hetzelfde probleem met mijn paard, wilde ook niet achterwaarts de trailer af. We hebben haar dan met trailer en al in de weide gezet, een emmer eten onder haar buik gezet en zijn er gewoon blijven naast zitten, ze is er dan uiteindelijk zelf uitgekomen.
Dan ben ik gaan oefenen, op de grond achterwaarts, tussen twee palen enzovoort. Dan met de trailer, emmertje eten op de klep, pasje vooruit, pasje achteruit, paard half in de trailer, paard er weer achterwaarts uit, paard helemaal in de trailer, achterwaarts er weer uit. Klaar voor de volgende rit dus, ze hebben haar er toen weer met drie man moeten afduwen, dus al mijn geoefen was geen succes. Daarna hebben we een Iforwilliams gekocht en sindsdien gaat het natuurlijk prima.
Eén belangrijk voordeel aan dergelijke paard, je zet ze op de trailer en je hoeft je niet te haasten om de stang erachter dicht te doen, want ze komen toch niet achteruit.
Het rare is, dat haar dochter, die dus als veulen al geleerd heeft om er voorwaarts af te lopen wel achteruit de trailer kan en wil afgaan.

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:16

Teigetje schreef:
Eén belangrijk voordeel aan dergelijke paard, je zet ze op de trailer en je hoeft je niet te haasten om de stang erachter dicht te doen, want ze komen toch niet achteruit.


Haha! Dat had ik ook al ontdekt! Haha!

Sap

Berichten: 1019
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Home is where the heart is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:31

Percy schreef:
Wij zijn ook op zoek naar een trailer, een met voorklep is natuurlijk wel mogelijk maar eigenlijk moet het er ook één zijn met koetsenframe en ik weet niet of dat samen gaat.


Nee, dat gaat niet samen. Wij hebben er 1 met een koetsenframe erop. Er zit wel zo'n deurtje aan de zijkant, maar zelfs die kan al niet helemaal open als de wagen erop staat.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-04 02:05

Dan zal je de wagen eerst moeten afladen, daar heb ik alle tijd voor want dat paard blijft wel staan bij mij Haha!

Hoe dan ook, eigenlijk wil ik gewoon dat hij ook achterwaarts er af gaat. Het voordeel van de stang had ik ook al ontdekt Knipoog