Kosten buitenbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Kosten buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 21:25

Hoog geachte mede bokkers,

Ik vroeg me af of één (of natuurlijk meerdere) van jullie ervaring hebben met het aanleggen van een eenvoudige buitenbak? Voordat ik echt officieel wil gaan informeren (en vooral wil voorleggen Haha! ) wil ik wel weten wat jullie hebben betaald en hoe jullie dit grootse spectakel ervaarden. Alvast bedankt! *LOL* OK dan!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:47

Ik heb geinformeerd bij mijn springinstructrice. Wij willen ook goedkoop beginnen, en kijken hoe het uitpakt. Ze adviseerde ons om gewoon gele zand te nemen. Niet teveel cm. Bijvullen kan nl. altijd nog. Ik heb nog geen idee wat het kost.
Vilt in de bodem vond zij wat minder. De bodem veerde dan veel te hard mee. Ik heb er dus nog geen ervaring mee. Ben ook benieuwd naar de antwoorden van de anderen.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 22:50

wij hebben een buitenbak met houtsnippers... lekker goedkoop en krukdroog

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:00

Beter geld uitgeven voor een goede bodem, dan een goedkope aan laten leggen en dan een zwembak hebben of een woestijnbak.

Bezuinigen op een bodem moet je nooooooit doen. Dat is iets wat goed moet zijn voor de benen van je paard. Je moet een bodem hebben waar je 365 dagen per jaar in kan rijden.
Voor een goede bodem ben je ongeveer 6 tot 7000 euro kwijt.

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 23:10

PhiaBink schreef:
Beter geld uitgeven voor een goede bodem, dan een goedkope aan laten leggen en dan een zwembak hebben of een woestijnbak.

Bezuinigen op een bodem moet je nooooooit doen. Dat is iets wat goed moet zijn voor de benen van je paard. Je moet een bodem hebben waar je 365 dagen per jaar in kan rijden.
Voor een goede bodem ben je ongeveer 6 tot 7000 euro kwijt.

Pfff, dan heb je ook een duur adres! Ik heb een kleine laag zand in de bak, met daarover heen houtsnippers(heel fijn). Dit rijdt echt super en ook voor het springen is het perfect. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van goed advies. Met houtsnippers moet er 10 cm over de gehele bak, wij kopen de snippers per m3 en dat kost geloof ik 17,50, dus je kunt het zo uitrekenen. Verder zou ik de bak wel goed laten draineren(schrijf je dat zo??), zodat je niet mee een zwembad zit als het heeft geregend. Ook is het slim om de bak iets scheef te maken, zodat het water (nog) beter wegloopt. Bij ons loopt naast de bak een sloot, er zit drainage onder, zand en houtsnippers> kortom perfect! Haha! (je zit er alleen wel mee dat je houtsnippers moet vervangen als ze te gebruikt zijn, anders krijg je een stof-bak.. )

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 09:30

Onze bak is door een loonwerker aangelegt. Dus afgegraven en af voeren, drainage aangebracht, zand er over heen, 20 cm stierezand daarover heen, 80 M3 naalshoutchips, omheining, drainagebuizen en arbeidsloon. Dit is niet echt veel voor een zeer goede bodem.

Hij ligt er nu ruim 6 jaar zonder plassen en andere problemen. Als je door een loonwerker een bak aan laat leggen ben je al veel goedkoper uit, dan als je het door een bodembedrijf laat doen.

Afbeelding

jootje
Berichten: 26
Geregistreerd: 13-10-03
Woonplaats: Klazienaveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 11:33

Waar koop je dan die houtsnippers?

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:11

Het allergoedkoopste is volgens mij door een loonwerker het zand laten omkeren.. (weet niet of dit officieel mag van gemeente e.d.) Maar dan haalt hij het zwarte zand er eerst af, dan schept hij het gele zand er onderuit, gooit het zwarte zand terug en spreidt het gele zand er over uit. Zo hadden wij onze bak vroeger (ponytijd thuis) en dat werkte perfect..

Wij gaan volgend jaar ook zelf een bak thuis aanleggen en ik denk dat ik ga informeren of het zo nog mag en kan..

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 12:43

Als je zandgrond heb of iets dieper is zandgrond, dan heb je mazzel. Dan is het iid omdraaien van de grond.
Wij hebben hier zware kleigrond en daar is echt een ramp. Afgraven moet we zo wie zo.

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:25

Probeer www.huzen.nl

Zij kunnen bakken aanleggen voor kleine prijzen, mits je niet op kleigrond woont...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:38

Ja kleigrond, onze paarden staan op de voormalige bodem van het IJsselmeer Boos!

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:40

Wij hebben van de manege een bak aan laten leggen, met polysnippers. En omheining e.d daar was de club 17.000 euro voor kwijt. Dus best duur, ik weet niet door wie ze dat hebben laten doen. Ik weet wel dat het heerlijk rijd!!

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 14:40

Lame schreef:
Het allergoedkoopste is volgens mij door een loonwerker het zand laten omkeren.. (weet niet of dit officieel mag van gemeente e.d.) Maar dan haalt hij het zwarte zand er eerst af, dan schept hij het gele zand er onderuit, gooit het zwarte zand terug en spreidt het gele zand er over uit. Zo hadden wij onze bak vroeger (ponytijd thuis) en dat werkte perfect..

Wij gaan volgend jaar ook zelf een bak thuis aanleggen en ik denk dat ik ga informeren of het zo nog mag en kan..

Ik ken ook een paar mensen die dat hebben gedaan, maar heb er maar 1 woord voor: afschuwelijk!! Altijd nat en veel te zwaar. Ik zou dat absoluut niet doen, maarja das eigen keuze. Lachen Vooral voor jonge pony's(net onder het zadel) is zo'n bak een hel en ook als je veel springt.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-04 15:43

Wow, sommige prijzen rijzen echt de pan uit! Ongelooflijk! Het paard van mijn nichtje (het paard waar het om gaat) staat bij een boer, hij wilt best een bakje laten aanleggen, mits het niet zo duur is enne.. ik denk dat hij 17000 euro niet zon goed plan gaat vinden, dat is bijna zijn jaarinkomen. Wel goed om zo wat ideeen op te doen!

Lame

Berichten: 3570
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Noorden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:12

[quote="marije1987"]Ik ken ook een paar mensen die dat hebben gedaan, maar heb er maar 1 woord voor: afschuwelijk!! Altijd nat en veel te zwaar.

Heb er nooit last mee gehad.. nooit nat.. nooit te zwaar.. Grappig dat de één er juist slechte ervaringen mee heeft en een ander juiste goede..

Moet trouwens eerst ook informeren wat voor een grond hier ligt hoor, woon ondertussen een provincie verder..

Svdh
Berichten: 571
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 16:30

Ik heb mijn bak ook laten aanleggen door een loonwerken. En hij is echt super. Heb geen last van plassen en van de zomer is hij ook niet droog.
Wat belangrijk is dat de er genoeg drainagepijpen inliggen zodat het wat goed kan weg lopen. En als je een loonwerker neemt die het al vaker heeft gedaan scheelt dat ook. Als bodem heb ik snippers van houtpallets echt ideaal. Weet dat De Wit ze verkoopt (weet niet of het Montfoort of oudewater is) en Golje en Linschoten heeft hem dan aangelegd. Succes.