teruggevallen naast de schoft, oplossen zadel ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

teruggevallen naast de schoft, oplossen zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 16:32

Hoi,

Mijn paard is behoorlijk teruggevallen naast zijn schoft, er zitten echt kommetjes.
Nu zou ik dit dus heel graag weer op willen lossen. Want ik heb begrepen dat dat terugvallen komt doordat de bespiering naast de schoft is weggevallen, waarschijnlijk door het zadel.

Dus ik ben aan het rondkijken naar een ander zadel.
Maar als ik nu een zadel koop wat precies past, kan dan de bespiering wel terug komen ? Of moet ik nu juist een zadel kopen met een iets te wijde boom ( en dan rijden met een handdoek er tussen b.v. ) zodat de spieren iets meer "ruimte " hebben ??

Ik dacht dat een boomloos zadel daarvoor ideaal zou zijn, maar helaas ligt dat zadel teveel op zijn schoft.

Wie weet een oplossing ?

Groetjes,

Maris

Duhelo

Berichten: 28533
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 19:42

ik zoui het niet weten, ben ik eigenlijk ook benieuwd naar Haha!

Titsie
Berichten: 1163
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 20:59

het klopt dat de bespiering minder is dan maar dat komt niet door het zadel. Komt hoe het paard gereden wordt. Je kan nu een ander zadel nemen omdat die andere waarschijnlijk niet meer goed ligt maar zodra er weer meer spieren zitten zal je het zadel weer passend moeten maken. Maar dat de spieren minder zijn rond de schoft heeft echt te maken met het rijden.

Duhelo

Berichten: 28533
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:53

maar om spieren te ontwikkelen moet er toch ruimte zijn?
ale ja, oe kan een spier zich nu opspannen, als er geen ruimte is?

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 22:40

Citaat:
Maar dat de spieren minder zijn rond de schoft heeft echt te maken met het rijden.


Nee hoor, eerder met een slecht passend zadel wat de spieren geen ruimte geeft om zich te ontwikkelen.

Bespreek je probleem eens met een goede zadelmaker zoals Van Triest (Meppel) of Daaleman (Empe), die kunnen je wel verder helpen.

Duhelo

Berichten: 28533
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 22:47

nu snap ik het totaal niet meer
dus een zadel moet goed passen, logisch
dat wil zeggen, dat de kussens overal goed aansluit, en zo de ruimte waar er ev. spieren ontbreken opvlt
juist?
hoe kunnen de spieren dan ontwikkelen?

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 09:51

mijn paard heeft ook weinig bespiering rond zijn schoft.. maar dat is (langzaam dat wel) aan het verbeteren.. hijw ordt nu lekker rond gereden en goed door de rug.. hij krijgt meer bespierng overal trouwens.. ik heb al 4 of 5 zadels ophem gehad in 1,5 jaar tijd. het heeft echt niets met het zadel te maken hoor(niet direct in elk geval) als jij je paard met de kop omhoog en maar lekker sterren kijken rijd dan kan hij nooit de goede bespiering kweken..
het is ook niet de bedoeling dat je een zadel koopt die knelt bij de schoft. maaar wat je ook zeker niet moet doen is een te wijde kamer kopen en er dan maar ff wat tussen stoppen.. dan gaat je zadel lekker klapperen waar je paard alleen maar last van heeft.. bovendien zal hij dan sneller gaan drukken op de schoft... als jij een goed passend zadel hebt en regelmatig checkt of je zadel nog wel lekker ligt, dan merk je ookmeteen wanneer dat niet meer zo is.. en dan kan je hem opnieuw laten vullen ofzo..

ff over je vraag hoe spieren dan kunnen ontwikkelen.. spieren zijn niet gemaakt vanbreekbaar spul hoor.. een zadel zit nooit muurvast op een paarden rug.. dan doe je toch iets verkeerd. spieren moeten een grotere massa krijgen en dat hou je echt niet tegen als je een uurtje per dag op je zadel rijd hoor. met longeren train je ook die spieren. een god passend zadel(dus nergens knellen) houd die vrijheid van de groei echt niet tegen. een verkeerd passend zadel wel.
het zou wat zijn zeg.. ik geloof dat veel paarden die in nedreland rondlopen wel veel bespiering hebben.. en die hebben ook een zadel op hun rug.. op zoek gaan naar een goed passend zadel en de zadelmaker om raad vragen.. die weten heel goed hoe een paard beweegt onder het zadel

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 10:44

Het kan zeker wel door het zadel komen, namelijk spierdistrofie. Een goede zadelmaker kan je ook vertellen hoeveel groeiruimte je paard nog nodig heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:18

Als het zadel knelt, zullen de spieren afnemen. Je zou eventueel de eerste 3 weken alleen kunnen longeren. De spieren komen vrij snel weer terug. Het zadel mag op die plaats niet knellen, maar gewoon aansluiten. Zorg voor voldoende schoudervrijheid bij het nieuwe zadel.

Ik heb dit ook gehad met mijn paard. De spieren zijn vrij snel weer teruggekomen. Voor hem was het ook pijnlijk als je op die plaats drukte. Je zult ook merken dat bij een beter zadel je paard makkelijker rond te rijden is.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 11:42

Maris schreef:
Hoi,
Ik dacht dat een boomloos zadel daarvoor ideaal zou zijn, maar helaas ligt dat zadel teveel op zijn schoft.

Wie weet een oplossing ?

Groetjes,

Maris


Weet je zeker dat dat zadel dan goed ligt? Een boomloos zadel moet namelijk verder naar achter liggen dan een zadel met een boom. In HK is er een heel topic over boomloze zadels, als je genoeg paardengereleerde posts hebt, kan je je daar aanmelden.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 13:57

Hoi iedereen,

Bedankt voor alle reacties.
Maar echt veel wijzer ben ik er nog niet van geworden.
Tuurlijk snap ik dat de manier van rijden invloed heeft op de spierontwikkeling. En ik rijd nu idd alleen lekker buitenritjes. Maar ook in de tijd dat ik veel dressuurmatig reed had mijn paard al die teruggevallen schoft.
Dus ik ben er van overtuigd dat ook het zadel invloed heeft op de ontwikkeling of juist afbraak van de spieren.

Gisteren heb ik een wintec met zwarte boom op mijn paard geprobeerd ( is dacht ik de standaard maat ), nou daar verzoop hij in ! Het zadel lag op zijn schoft ( omdat de boom veels te breed was denk ik ). En dat ondanks dat ik er al een handdoek onder had gelegd !
Nu ben ik dus bang dat als een zadel niet meer past omdat de boom te breed is, je er dus een zadel op legd met minder brede boom, met als gevolg dat de bespiering nog verder afneemt etc !

Vandaar mijn vraag of je, als je de bespiering wil laten toenemen, je met een iets bredere boom zou kunnen rijden.
Van Triest is toch ook een zadelmaker die een voorstander is van een brede boom ? Hoe lost hij dat dan op ? Handdoek eronder ??

Barefootzadel discussie heb ik een heel eind gevolgd op BOKT. Heb ook het testzadel van Barefoot gehad ( goede service !). Maar het zadel kon gewoon niet verder naar achteren, anders kon ik niet aansingelen, ik moest de singelstoten nu al een heel eind naar voren trekken !

Schreven jullie nu dat met een paar weken longeren de bespiering al hersteld is ??

En Cornelie, mijn paard is 16, dus de bespiering zal vast niet meer toenemen, of wel ??

Groetjes,

Maris

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 13:59

Oooh vergeet ik nog te vertellen dat mijn paard super boos is met aansingelen ( en met de barefoot helemaal niet ! ), dit duidt toch wel op een niet goed zittend zadel ?
Maar hij loopt wel erg ruim met het zadel !
Hoezo onlogisch ?

Groetjes,

Maris

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 16:35

Als de boom op de schoft drukt, rijdt je de schoft door. Als je op het zadel zit, moet je 2 vingers tussen kamer en schoft kunnen leggen. Ik snap denk ik niet goed wat je bedoelt.

Dat wintec zadel is toch niet je eigen zadel? Kennelijk niet het juiste zadel voor je paard. Het heeft geen zin een zadel met te grote boom te gaan gebruiken om de bespiering te laten toe nemen.

Longeren kan helpen, omdat je dan ook je paard de tijd gunt om eventueel pijnlijke spieren te laten herstellen/ontspannen. Doordat er nergens iets knelt, kan hij rustig aan zijn spierenontwikkeling opbouwen. Doorgaans duurt dit wel enkele weken. Als je denkt dat je zadel niet goed is, moet je een zadelmaker laten komen. Als het zadel te smal is, kan hij niet veel voor je doen en zul je een ander zadel moeten gaan aanschaffen. De zadelmaker is de beste die je kunt hebben om te kunnen zien of het zadel past. Niet alle merken zijn voor jouw paard geschikt. Soms past het gewoon niet.

Dat je paard aansingelen niet leuk vind kan verschillende oorzaken hebben. Ligt je zadel wel op de goede plaats van de rug? Niet te ver naar voren?

Titsie
Berichten: 1163
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 17:45

ik heb een lucht zadel, deze kan je gemakkelijkaan passen en ga zelf ook zo'n 5 keer per jaar naar de zadelmaker. Een Luchtpad zou ook helpen dan hoef je niet steeds een andere boom erin te zetten enzo.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 18:48

Hoi,

Sorry, ik was niet helemaal duidelijk geloof ik.
Het wintec zadel is idd niet van mij. Dit zadel lag op de schoft van mijn paard, en ik heb er dus ook niet mee gereden.
Het was ook gewoon om te kijken hoe dat zadel zou liggen, met een bredere boom.
Niet goed dus.

Mijn eigen zadel is een dressuurzadel. Als ik in het zadel zit kan er net 1 vinger tussen de boom en de schoft. Maar na het rijden zijn er in de kuiltjes naast de schoft een verdikking te zien, na een half uur zijn die verdwenen.

Wie weet wat de kenmerken zijn bij een te smalle boom ?? Hoe zie je dat ? Waar zitten de drukkingen ? Waar schuift het zadel ?

Groetjes,

Maris

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-04 14:43

Wie weet wat van Triest adviseert in dit geval ??

groetjes,

Maris

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:44

Die verdikking naast de schoft kan duiden op een lichte zwelling. Het is niet zozeer een bredere boom als wel dat het zadel bij de kamer niet op het juiste punt rust/steunt. Misschien hoeft je zadel alleen bij die kant een tikje opgevult te worden, waardoor het zadel iets hoger bij de schoft komt te liggen en beter steunt ipv drukt naast de schoft. Of de schouders goed vrijliggen kun je zien. Je zou ong 3 cm achter het schouderblad kunnen nemen als richtpunt.

Laat je zadel niet zomaar opvullen bij een ruiterhuis, maar laat de zadelmaker er eerst naar kijken als het op je paard ligt.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:45

Moeilijk... Het is idd zo dat er geen bespiering komt als er te weinig ruimte voor is door het zadel, maar hoe je dat nou kunt oplossen?! Als je er een ander zadel op legt, dan past het waarschijnlijk weer niet.

carlinsky

Berichten: 142
Geregistreerd: 27-11-01
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:13

Ik heb sinds kort een Bates zadel met cairsysteem. Ik ben er helemaal enthousiast over. Het voordeel is dat je hier niets meer aan hoeft aan te passen. Het luchtdruksysteem verdeelt de druk over de hele paardenrug. Ze kunnen precies de boom opmeten (net als bij Wintec). Wintec heeft ook dat Cair systeem trouwens, maar Bates is van leer en dat vond ik persoonlijk weer fijner. Kijk hier maar eens als dat lukt. Daar staat het uitgelegd. http://www.cairpanelsystem.com/cairBroc ... ochure.pdf

Mijn paard had ook verminderde bespiering door het zadel. Daarna heb ik het zadel weer 3 x moeten laten aanpassen en het lag nu weer niet goed, dus ik moest weer iets.

Ik hoop dat ik nu van dat gedoe afben. Ik moet je zeggen dat mijn paard er fantastisch door loopt!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-04 15:24

Hoi,

Luchtkussens.....mmmm ik hoor dat ook heel veel negatieve verhalen over. Veel mensen laten de luchtkussens er naar een tijdje weer uithalen omdat het toch niet bevalt. Lucht schijnt ook de druk niet goed te verdelen Verward

Het feit dat mijn zadel nu "in" de schoft van mijn paard drukt is, lijkt me, moeilijk te veranderen door alleen de kussens op te vullen. Het zadel komt dan natuurlijk ook weer wat hoger te liggen.
Door het opvullen aan de voorzijde wordt de boom nog smaller.... En daarbij heb ik nu een zadel met voorsingelsysteem. Ik heb het idee dat het zadel daardoor nog meer in de schoft wordt getrokken ( door de bouw van mijn paard ).
En mijn zadel is de afgelopen 1,5 jaar al 3 maal opgevuld, dan zou ondertussen mijn paard toch wel iets meer bespiering moeten hebben gekregen ?
Pffff....... twijfels !

Groetjes,

Maris

Groetjes,

Maris

RedFlame

Berichten: 2210
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 17:15

mijn paardje had hier ook last van omdat ze ziek was geweest en dus lang stil had gestaan ik heb toen een zadel gekregen met veel ruimte en een gelpad voor nog meer ruimte, ze kreeg snel last van haar rug, en toen moest ik veel dressuur rijden voor meer bespiering op haar rug wat lang duurt, en ze moest dikker worden, maaar nu is ze dik te dik en kreeg ze net wat meer spier werd ze weer kreupel nu staat ze al 4 maanden stil en zijn de spieren weer weg en dit zal nooit meer goed komen, de bespiering dan Huilen maar het zadel past wel Lachen maar voor die spieren komen duurt wel heeel lang en veel oefeningen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-04 13:27

De bespiering bij mijn paard kwam al na 6 weken zichtbaar terug. ook hij is een tijd uit de running geweest wegens ziekte. Ik heb toen 2kilo sportbrok, vit E/selenium gevoerd ipv 2 kilo onderhoudsbrok. Elke dag gelongeerd, dit opgebouwd met heel kort en vrij los tot steeds meer en langer in het werk. 3 maanden gelongeerd en er toen pas op. Paard had nooit spierpijn en bekwam heel goed. Heb wel met pessoa gelongeerd.

Je zou met je DA kunnen overleggen of je paard een anabole-injectie kan krijgen, zodat hij wat sneller zijn bespiering kan opbouwen. Bespiering moet wel onderhouden worden. Een paar weken niets tot weinig training heeft invloed op de bespiering, deze valt dan ook in evenredigheid terug.