Wat zal ik doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Wat zal ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-02 21:26

Ik heb hier in de buurt dus een verzorgfries, Fokke, waar ik drie keer in de week doordeweeks op rijd. De andere dagen verzorgt iemand anders hem. Er staan daar in totaal 6 friezen, die elk hun eigen verzorger hebben. Nou is sinds maandag het meisje dat Tryntje verzorgde gestopt. Tryntje is een 4 jarige fries, die nu zo'n 10 maanden onder het zadel is. Ze is volkomen zadelmak, mar verder kan ze echt nog niks, want dat meisje wat er op reed, die deed dat nooit zo fanatiek (het paard liep vaker in de molen, dan dat ze reed en als ze les had, zat haar instructrice er heel vaak op). Nou willen ze dat er toch nog wat goeds komt van Tryntje. Ze hebben iemand gevonden die er wel een paar keer per week op wil rijden, maar die heeft nog niet echt veel ervaring met een paard 'van achter naar voren erbij rijden' en kan dus eigenlijk niet zo heel veel leren aan Tryn.
Nou hebben ze mij gevraagd of ik in plaats van Fokke Tryntje wil gaan verzorgen. Diegene die Fokke op de andere dagen doet, kan Fokke wel gewoon de hele week doen. Zij zou op zich ook Tryntje wel willen doen, maar vindt van zichzelf dat ze niet goed genoeg rijdt en ze vindt dat ik dat wel doe. Nu moet ik dus gaan kiezen. Ik rijd nu bijna tien maanden op Fokke en de start was wat moeilijk. Het heeft best lang geduurd, voordat ik echt heel veel lol in het rijden met hem kreeg, maar nu gaat het steeds beter en heb ik, voor mijn gevoel, net een beetje een band opgebouwd. Met Tryntje moet ik wel weer helemaal opnieuw beginnen.
Ik heb vandaag op Tryntje gereden en ze kan idd echt nog heel weinig. Van stelling en buiging bijv. heeft ze echt nog nooit gehoord, geloof ik. Maar ze is wel heel leergierig (itt Fokke, die gaat juist graag lekker dwars tegen je in), want met veel binnenkuit en binnenhand van de hals kleine ophoudinkjes ging ze wel een beetje buigen. Ik kreeg haar best wel een beetje aan het werk.
Nu moet ik alleen gaan nadenken of ik op Fokke blijf rijden of toch voor Tryntje wil gaan.
Met Fokke weet ik wat ik heb, maar aan Tryntje heb ik een leuke uitdaging. Wat zouden jullie doen?

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 21:47

Het ligt er aan, hoe ik het zo lees denk ik dat je graag Trijntje wil doen, maar het 'zonde' vindt om de periode met Fokke als het ware 'weg te gooien'.
Met dat 'weggooien' bedoel ik: alles wat je bereikt hebt met Fokke, ben je eindelijk op een bepaald nivo en dan stoppen... jammer...
Maar aan de andere kant: afscheid nemen van Fokke hoeft niet. En nu rij je Fokke alleen door de weeks, en heb je hem niet 'voor jezelf alleen', terwijl je dit met Trijntje wel hebt.

Mijn paard kan op het moment ook nog weinig. Ongeveer evenveel als Trijntje. Maar het is een enorme uitdaging om dit haar te leren, om samen een band op te bouwen.
Kun je met Trijntje vaker rijden? Of bijv. op dagen dat het je niet uitkomt gewoon andere dagen rijden, zonder rekening te hoeven houden met een andere bijrijdster?
Dit zijn namelijk ook voordelen.
En leuke dingen zoals voor het eerst samen de weg op, voor het eerst samen een bepaalde oefening uitvoeren, dit maakt het wel speciaal.
Een beetje 'jouw' paard zeg maar.

Natuurlijk hou je van Fokke, dat denk ik tenminste hihi.
Dus wat dat betreft moet je gewoon zelf kiezen.
Hou daarbij wel in je achterhoofd: wat wil ik in de toekomst met het paard dat ik rijd, kom ik nog verder met Fokke of niet, met Trijntje wel of juist niet, wil ik lekker buiten rijden en maakt nivo me niet uit, of wil ik graag de uitdaging om mezelf en het paard als 'koppel' te verbeteren?
Daarna kijk je welk paard het beste aan het profiel voldoet.

Laatste vraagje: past de andere bijrijdster van Fokke goed bij Fokke, gewoon qua karakter enz.?
Dan is het wel een geruststelling mocht je kiezen voor Trijntje, want Fokke wordt dan door iemand bereden wat goed klikt.

Veel sterkte bij het maken van je keuze!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 22:33

is het niet een betere oplossing dat je voorlopig nog beide paarden doet? Dat je fokke ook blijft verzorgen totdat trijntje iets meer kan? dan bedoel k niet twee paarden op een dag maar om en om of zo?

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-02 09:02

Ja, zoals dorine het weergeeft, dat klopt wel aardig. Ik voel er best voor om de uitdaging met Tryntje aan te gaan, tenslotte is het ook best een eer als ze zichzelf niet goed genoeg vinden en mij wel. Maar omdat het best een tijd heeft geduurd voordat ik echt om Fokke ging geven, vind ik het ook jammer omdat zomaar weg te gooien.
Nou heb ik zowieso gezegd dat als ik Tryntje ga doen, dat ik dan wel nog af en toe op fokke wil blijven rijden en dat vond Erna goed (die rijdt de andere dagen op Fokke).
Beide paarden doen zou ik op zich wel willen, maar ik heb geen tijd om elke dag daar naar toe te gaan, ik moet tenslotte ook nog studeren en in het weekend ben ik meestal ook niet hier, maar bij mijn vriend en zijn paard. En ik weet niet of Tryntje dan wel iedere dag verzorgd kan worden, of dat ze toch nog iemand moeten gaan zoeken via een advertentie oid en dat is nou juist iets wat ze liever niet willen.
Jullie alvast bedankt voor je reactie, als er nog meer mensen goede ideeën hebben, reageer dan gerust nog.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 10:34

Heel misschien kan je het met die merrie wel heel snel VEEL beter vinden dan met 'good old' fokke....Paarden zijn individuen, dat je het met de een pas na lange tijd kan vinden, wil helemaal nog niet zeggen dat het met een andre ook zo zal zijn.

Ik zou zeker gaan voor het rijden op Trijntje. Daar is meer eer aan te behalen, en zeker als je de enige bent die erop rijdt, kan je met een jong paard hele leuke dingen leren. Lekker naar jouw manier van rijden scholen...
het kan helemaal geen kwaad hoor, om af en toe ook nog eens op een ander paard te rijden. Voor je eigen rijkwaliteiten.
Ik koos voor de merrie, ik houd wel van een uitdaging. En dat stelling en buiging, als je een beetje daar mee bezig gaat, weet die merrie zo wat je bedoelt. Kwwestie van duidelijke hulpen en geduld en beloning. Komt wel goed!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 10:42

Ik zou ook voor Trijntje kiezen. niets is zo leuk als jonge paarden. Je kan haar nog zoveel leren, en je kan op zo'n jong paard zelf ook nog zoveel leren. Altijd rijden op hetzelfde paard geeft je minder snel ruitergevoel. Ik zou voor Trijntje gaan.

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Trijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 10:47

Ga lekker met trijntje aan de slag !! Als het je niet bevalt, kun je altijd nog terugvallen naar Fokke. En wie zegt dat je fokke dan helemaal niet meer mag rijden ?? Dus ga lekker op trijntje rijden en kijk of je fokke gewoon 1 keertje in de week of zo mag rijden.

Wat je van trijntje kan leren en zij van jou, is toch gewoon weer een leuke uitdaging !!

succes ermee !!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 11:11

Ik zou voor Trijntje gaan denk ik. Het is een enorme kans om zelf ook veel te leren. Zorg gewoon dat je goeie begeleiding hebt.
Mij is ook aangeboden om een pony te rijden die ook alleen maar zadel mak was. Ik heb het niet gedaan omdat ik mijn tijd liever in Dennis wou stoppen(hij gaat naar de hengsten keuring en dat is voor mij ons doel voorlopig). Aan de ene kant heb ik enorm veel spijt. Het was zo'n goeie kans geweest om veel te leren(ik zou daar hele goeie begeleiding hebben). Maar ik denk dat als ik het gedaan zou hebben dat ik te kort tijd gehad had voor Dennis en Dien. En dat zou ik niet willen.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-02 13:55

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties.
Ik denk dat ik idd maar voor Tryntje ga en aan Erna vraag of ik af en toe op Fokke kan blijven rijden.
Ik heb gezegd dat ik na het weekend zou beslissen en ik kom er nu ook niet meer voor maandag. Vandaag heb ik gewoon lekker op Fokke gereden, maar heb Tryntje ook nog even aan staan halen. Misschien past Tryntje qua karakter ook iets beter bij mij, zij is wat volgzamer, terwijl Fokke soms zomaar tegen me indruist en daar word ik weer geprikkeld van. Vandaar dat het waarschijnlijk ook vrij lang heeft geduurd voordat ik echt een band met hem had opgebouwd.
Dus ik ga maar voor de nieuwe start. Jullie lezen og wel eens hoe dat dat gaat.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-02 22:30

Nou, ik heb dus idd voor Tryntje gekozen en heb echt super met haar gereden vandaag. Fokke stond wel een beetje raar te kijken, toen ik niet als eerste naar hem kwam, maar naar een ander, maar dat zal wel wennen voor hem.
Ook heel leuk, Tryntje is gedekt en is van de week gescand en ze is drachtig! Dus volgend jaar krijgt ze een veulen!