Wat zouden jullie doen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Wat zouden jullie doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-02 23:10

Van dit volgende ben ik ff nieuwsgierig wat jullie zouden doen in dit geval, ik weet al wat ik doe.

Ik ben dus op zoek naar een nieuw paard.
Nu ben ik gisteren gebeld door iemand die ik ken, en die wil zijn merrie verkopen met de reden dat ze altijd met die merrie en 2 hengsten op concours gaan en dat de paarden daar toch wel ril van worden(in 1 vrachtwagen)
Ik ken t paard wel en t spreekt me opzich best aan.
Het paardje is een 10-jarige stermerrie van 1.68, M1+ dress en M spr.
Alleen...... ze is een luchtzuiger. Frusty
Hij heeft haar dus (zonder kap) in een stal staan zónder randen of wat je maar kunt verzinnen waar ze op kan bijten. Zelfs de voerbak wordt na t eten er uitgehaald.
Ik weet dus dat hij om deze reden er niet al te veel geld voor kan vragen.

En ik weet dus ook dat t moeilijk zal zijn om haar over een aantal jaar weer te moeten verkopen met zo'n gebrek.
Maar t paard past wel bij mij.

Goed, ik weet al wat ik doe maar kben dus benieuwd wat jullie zouden doen. (vertel, vertel!!)

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 23:11

als ze er met leuchtzuigerband geen last van heeft zou ik het doen, klinkt als een goed paardje.... ik zou eerst wel willen kijken en proefrijden en natuurlijk vragen of ze koliek in haar verleden heeft

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 23:14

Ik zou het niet doen.
Er zijn zat paarden te koop die niet luchtzuigen en die ook aan je wensen voldoen.

Of het moet je echt om de 'korting' te doen zijn, dan is het een mooie kans, maar dat zou mijn uitgangspunt niet zijn bij het kopen van een paard, ik spaar dan nog wel even door.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-02 23:23

t gaat me echt niet om de korting hoor! mn pa betaald *LOL*
t ging me echt om t paard, maar je hebt helemaal gelijk,
er zijn zat paarden te koop.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 23:33

tja dat weet ik niet want ik weet niet wat jouw relatie is met het paardje.. Ik rijd zelf een paardje dat kampt met gezondheidsproblemen , maar als ik zou kunnen zou ik hem dolgraag willen kopen!! Dus als jij een zeer goede relatie hebt met het paardje zou ik het dus wel doen, maar alleen dan.. Niet wanneer ik het wel een leuk paardje vind en zeker niet als de prijs eigelijk niet zo belangrijk is..

Krijgen we overigens nog wel te horen wat je doet? Want daar ben ik nu wel benieuwd naar!!! Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 23:36

Om te beginnen snap ik niet waarom ze zonder luchtzuigband staat.
Ten tweede zou ik een goed paard nooit laten staan alleen omdat het een luchtzuiger is. Als het paard in alles naar je zin is zou ik hem of haar kopen en me geen zorgen maken om het bedrag dat ik zou kunnen krijgen als ik het paard weer zou moeten verkopen.

En nu ben ik wel nieuwsgierig naar jouw beslissing.... }>

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 00:46

Een luchtzuiger kan in de box best zonder band. Het ligt er maar net aan hoe ze het doen. Alleen is het dan wel zaak dat alles waar ze aan of op zouden kunnen doen wordt verwijderd. Dus geen voerbak, geen dikke randen etc.
Een paard wat alles heeft wat je van een paard verwacht en het klikt bovendien hoef je niet persé te laten staan omdat het een luchtzuiger is. Daar is immers wat aan te doen. Ik heb jaren terug een jonge nog niet ingereden merrie gekocht. O.K. ze was zadelmak maar dat was ook alles. Als je ze hoorde luchtzuigen werd je er eng van. Op die manege werd daar niets aan gedaan. De uitstraling, de bouw, de bloedlijnen zijn absolute top en het klikte vanaf het eerste ogenblik. Ik heb nu een super perfect wedstrijdpaard, heb tussendoor een veulen van haar gekregen van ook een hele goede hengst. Deze jongen is nu drie en beloofd ook heel wat te worden. Sinds ze hier is wordt er geen lucht meer gezogen, niet in de stal en niet op het weiland. Echter als ze de kans zou krijgen, zou ze het direct weer doen. Maar...als ik haar door omstandigheden zou moeten verkopen kreeg niemand haar met ook maar 1 cent korting. Dat weet ik wel. Gelukkig is dat absoluut niet nodig. Ik wil daarmee zeggen, dat het paard niet minder waard is omdat het een stalgebrek heeft waar je zelf iets aan kunt doen. Paard gelukkig, nieuwe eigenaar ook Party!! gelukkig. Party!! Alleen een paard kopen omdat je eventueel korting zou kunnen krijgen, zou ik niet doen. Het gaat om de andere eigenschappen.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 11:34

ik zou het persoonlijk niet doen....... denk er is aan als ze wat ouder wordt wat voor problemen je er mee kunt gaan krijgen! hoeft nl. niet maar het kan nl. wel! nee, mijn mening is niet doen!

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 14:34

gewoon kopen, Een GOED paard er niet voor laten staan. MAar als je enigzins twijfeld niet nemen. MAar ik persoonlijk zou een goed paard er nooit voor laten staan. En niet druk maken over het doorverkopen, er is altijd wel iemand en als het een goe dpaard is, koopt die hem ook wel weer. Dus ik zou hem kopen

wat heb je gekozen?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 15:21

Misschien krijg ik nu heel veel boze reacties, maar ik vind M niet hoog voor een 10 jarige. Als een paard erg goed is zou ik hem zeker niet laten staan omdat hij luchtzuigt hoor. Maar een paard dat 10 is en pas M loopt daar zou ik niet snel naar kijken. Ik hoop mijn paarden op 6/7 jarige leeftijd in de Z te hebben. Jur was 8 of 9 toen ik Z met haar werd, maar dat is mijn eerste paard en ik moest alles nog samen met haar leren.

Maar als je dit paard erg goed vindt, zou ik het gewoon doen. En misschien is ze ook wel fokmerrie geweest ofzo en daarom nu pas M, dan heb ik niets gezegd.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 15:45

ja, helemaal met maartje eens, dat een M paard niet meetsal niet de absolute top zal zijn. Maar misschien is daar een verklaring voor. En als je er echt gek op bent zou ik haar daar niet voor laten staan. En anders kun je idd beter nog doorzoeken...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 15:48

Tja, daar ben ik het dus niet mee eens, ik vind het niet (altijd) goed dat een paard zo jong al zulke moeilijke dingen leert. Vaak worden die jongere paarden erg overbelast en slijten de gewrichten eerder (aan DA gevraagd, hoor). Maar ja, da's mijn mening en ik hou er persoonlijk niet van om een jong paard te overvragen...
10 jaar en dan pas naar het Z vind ik persoonlijk een beter idee.

Dit is mijn Persoonlijke Mening, dus reken me dit niet aan!!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 15:51

Ik ben het eigenlijk wel met Jura eens, M is niet hoog voor een 10 jarige.

Maar als het een goed paard is en het klikt tussen jullie(dat is natuurlijk ook heel belangrijk!) zou ik haar zeker niet laten staan omdat het een luchtzuiger is! *LOL*
Ik kan het dus eigenlijk niet zo goed zeggen zo, het is heel erg afhankelijk van de situatie Haha!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 15:53

Luchtzuigen hoeft geen probleem te zijn, wel ff de tanden laten controleren op extra slijtage. Waar ik wel over zou nadenken, als ik jou was, waarom zou je een paard voor een paar jaar kopen. Je koopt een paard, tenminste ik, voor de rest van haar leven en niet om over een paar jaar af te danken. Waarom wil je haar weer verkopen? Denk daar eerst over na, of je wel de verantwoording van een paard langer dan een paar jaar wil, en dan pas beslissen wat je wil.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 16:07

ik vind het een goeie klassering, dubbel M.
Als het paard er verder geen last van heeft, klinisch en rontgen + gebit in orde zijn. Waarom dan niet!
Zolang jij er voor kan zorgen dat het niet erger word of zelfs overgaat zou ik het zeker doen!
Als jij goede ervaringen hebt met dat paard en het is wat voor jou! moet je hem echt niet laten staan omdat ie luchtzuigt!

kuss

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 16:08

Ik heb een luchtzuiger gehad, die dit trouwens deed zonder haar tanden te gebruiken: ze boog haar hals ergens overheen. Ze had prachtige tandjes zonder slijtage! Koliek heeft ze ook nooit gehad, wel stond ze dag en nacht met een band om.

Toen ik haar uiteindelijk wilde verkopen bleek het feit dat mijn paard een luchtzuiger (+ wever) was een enorm struikelblok voor potentiele kopers. Veel mensen waren compleet weg van haar, maar kochten haar uiteindelijk niet vanwege de stalgebreken, ook al was de vraagprijs zeer laag.

Ben je echt weg van het paard dan zou ik hem gewoon kopen, ben je van plan dit dier uiteindelijk toch door te verkopen dan kun je het beter niet doen, of het moet wel een hele aparte zijn waar de mensen als het ware op af vliegen... Haha! .

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 18:01

imker schreef:
Tja, daar ben ik het dus niet mee eens, ik vind het niet (altijd) goed dat een paard zo jong al zulke moeilijke dingen leert. Vaak worden die jongere paarden erg overbelast en slijten de gewrichten eerder (aan DA gevraagd, hoor). Maar ja, da's mijn mening en ik hou er persoonlijk niet van om een jong paard te overvragen...
10 jaar en dan pas naar het Z vind ik persoonlijk een beter idee.

Dit is mijn Persoonlijke Mening, dus reken me dit niet aan!!


Ik moet hier toch even op reageren. Als je een paard met 'geweld' naar de Z rijdt, is het niet goed nee. Maar als je het 'spelenderwijs' doet en het paard biedt het zelf aan, kan je beter doorgaan, dan maar een beetje rondjes rijden waar je niets aan hebt, dáár stompt een paard dus van af!

Ik heb Razinda vanaf juli tot en met december hooguit 2 keer per week gereden, en nu rij ik haar 3 of 4 keer per week. En ze loopt toch bijna op L niveau en heeft veel plezier in het werk. Je moet ze goed tussen de oren houden door veel afwisseling, maar als ze traint, train dat ook echt. Van zinloos rondjes rijden is nog nooit een paard beter geworden. En ik ken heel wat paarden die door de 'topruiters' zijn gereden en een hele respectabele leeftijd hebben behaald. Paarden die vroegtijdig 'op' zijn, hebben problemen die ze meestal al bij de geboorte meegekregen hebben, dus puur door erfelijke factoren. Of omdat ze gewoon slecht gereden zijn.

Sorry dit was offtopic maar ik moest het even kwijt. Haha!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 19:01

Ga ik ook even off-topic: je weet nooit de reden waarom een 10 jarige pas M is.
Misschien is er eerst wel meegefokt. Mijn instructeur fokt altijd een paar veulens en brengt ze daarna pas in de sport uit.
En er kunnen nog zoveel andere redenen zijn: bv. een blessure waardoor het paard misschien wel een hele tijd uit de roulatie is geweest of wat dacht je van het feit dat het paard misschien eerst bij een recreatieruiter is beland.

Dus ik vind niet dat je kunt zeggen dat een 10-jarige die dubbel M is per saldo nog niet zoveel bereikt heeft.

Ik kom nu trouwens op voor mijn Fitzje Haha! die nog helemaal niet geklasseerd was toen ik hem kocht op 8-jarige leeftijd maar nu 2 jaar verder wel Z2-startgerechtigd is.

Sorry, ook erg off-topic ....

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 19:47

Wij hebben met Duvel een goed paardje gekocht voor een nog veel betere prijs, maar ook hij is een luchtzuiger. Hij is 7 jaar en heeft nog nooit wedstrijden gelopen (denken we, maar is niet te controleren, omdat hij geen papieren heeft). Wel heeftie heel goede gangen. Ik heb de papieren opgestuurd en hoop zeer binnenkort met hem te gaan starten en dan zie ik wel waar ik kom met hem. Een offieciele jury die bij ons onderling pas kwam jureren, heeft gezegd dat ik nog ver met hem kan komen, omdat hij echt goede gangen heeft. Bovendien had ze me gejureerd op het niveau zoals ze officiele wedstrijden zou jureren en ik had in het L2 159 punten.
Wat ik dus bedoel te zeggen is, dat ik heel erg blij ben dat we dit paard niet hebben laten lopen omdat hij luchtzuigt. Hij staat bij ons met zo'n miracle-band om en als hij de band om heeft, zuigtie niet. Alsie af is ook niet meteen, maar wel alsie wat lekkers heeft gehad oid. Verder hebben we nog geen problemen met koliek gehad, en de vorige eigenaar ook niet, dat weet ik omdat Duvel al bij ons op stal stond.
Dus als het echt een paard is wat bij je past, dan zou ik het gewoon kopen.

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-02 23:14

Bedankt voor alle reacties.
Ik weet dus niet helemaal zeker of ze al dr hele leven in de sport loopt of dat ze eerst gefokt heeft. Dat maakt idd een verschil in het wel/niet goed van 10 jr en dan m dress.
Kijk ik heb haar wel eens zien lopen maar of ik iets met haar heb, nee dat kan ik niet zeggen. Dus zo kijk ik er niet naar.

Wat Eleonoor zei over mijn doel om na een paar jaar te verkopen:
Ik werd (ook door mezelf) voor de keuze gezet. Jong onervaren paard of paard die al wat gelopen heeft.
Mijn keuze is dus geworden een paard die al wat gelopen heeft (en niet te oud is dus) mede omdat ik strax orun ga doen, heb je ook een ervaren paard voor nodig. Reden 2: Ik heb nu nog niet echt iets hoogs bereikt in de sport (M2-pony L2-paard) en dat is iets wat ik graag wil, is weer ervaring enz. Reden 3: Ik heb met jong pony's wel ervaring maar een jong, net beleerd (groot) paard is dus wel ff wat anders. Aangezien ik geeen zin heb in risico's of wat dan ook wil ik daar nog ff mee wachten.
Mijn doel is nu dus om een paard te kopen en daar wat verder de sport mee in te kunnen, goede ervaring op te doen, zelf meer te leren.
Als ik hem dus (ik noem maar wat, Z2 ofzo) hoger heb lopen, zal ie weer weggaan.
Dit omdat ik (financieel) geen juiste mogelijkheid heb om 2 eigen paarden te rijden. En zoals in dit geval dus een merrie, ik heb geen fokgevoelens oid. Dus daar kan ik haar ook niet voor houden.

Sorry Schijnheilig voor t lange verhaal maar dan weten jullie mij achterliggende gedachtes ook.

En nu dus........ mijn beslissing
Ik heb er voor gekozen om verder te kijken. Dit omdat mijn eigenlijke voorkeur toch bij een ruin ligt. Ik heb t nou eenmaal niet zo op merries.
En het luchtzuigen zie ik toch niet zo zitten. Ook dat ze 10 is en M dress, speelt ook een beetje mee. Maar niet echt veel omdat ik dus niet zeker ben over haar 'verleden'.
Dit vind ik te veel 'nadeeltjes' om er maar voor lief bij te nemen om t zo maar te zeggen.

***en nu heb ik typvingers....***

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 00:18

Nou mooi je hebt er goed over nagedacht en alle mogelijkheden naast elkaar gezet en voor jezelf een juiste beslissing gemomen. Nou beter kan het toch niet ?

Succes met zoeken en we zijn benieuwd naar de volgende Verward . Je weet nu wat je wilt dus dat maakt het zoeken makkelijker.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 13:30

heey dat paard ken ik ook toch?
ik vind het persoonlijk een erg leuk paardje succes met verder zoeken!