Mondelinge koop bindend??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Mondelinge koop bindend??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 21:34

Hoihoi!
Ik heb een vraagje, op zaterdag 17 april werd de friese merrie op stal bij mijn verzorgfjord mama.. het was een mooi veulen (met een verdraaid oor-->uiteindelijk goed gekomen). Merle Z..
Na een maand hebben we haar op internet gezet, en ze was binnen een week verkocht (fries zonder papieren, dus niet zo duur).. de mensen zijn wezen kijken en hebben een aanbetaling gedaan, en de eigenaar en de mensen hebben een mondelinge overeenkomst gemaakt.
Nu de tijd daar is om af te gaan spreken wanneer het veulen opgehaald wordt, bellen de mensen ineens op.. ze hadden een auto ongeluk gehad, en zagen dus af van de koop...(ze was best goedkoop, 1500,-)

wat vinden jullie hiervan?! Eigenlijk kun je dat toch niet maken, gevoelsmatig, maar ok juridisch?! zijn er mensen die ook dit soort ervaringen hebben!?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:39

Een mondelinge overeenkomst is bindend en verschilt niet van een overeenkomst op papier.
Het is alleen moeilijker te bewijzen dat de gemaakte afspraken ook daadwerkelijk gemaakt zijn Knipoog

Voordat je na gaat denken over juridische stappen, zou ik persoonlijk eerst even goed nadenken over de toekomst van je veulentje.
Als de mensen nu al geen 1500 euro op kunnen hoesten, hoe zie je dan de toekomst van dit paardje ?
Als je daar over nadenkt, wil je ze dan nog steeds met alle macht proberen te overreden om het veulen toch te kopen ?

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:44

Hmm ik zou dan het veulen niet graag aan deze mensen meegeven...
Overigens zou ik niet zomaar het aanbetalingsbedrag terug geven...gewoon omdat dat een soort van vergoeding is voor de onkosten en tijd die je verbruikt hebt terwijl er ondertussen al wel een ander baasje voor het dier had kunnen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:54

Het bedrag wat ze hebben aanbetaald zou ik mooi houden voor de "kosten" en ik zou het veulen gewoon opnieuw te koop zetten.
Iemand die het geld voor de aankoop al niet kan missen kan vaak ook geen onvoorziene DAkosten betalen.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 23:31

Inderdaad ja niet netjes van die mensen maar als ze omdat geld al moeilijk doen is het misschien maar beter zo. Veel succes met de nieuwe verkoop je vind vast snel een ander.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 23:45

het is wel bindend volgensmij, maar om nou door te drammen, neeh. anders wordt dat diertje toch weer doorverkocht.

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 13:22

ik zou het bedrag ook houden als stallingskosten enz.. en idd doorverkopen aan iemand anders

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 14:45

Beetje flauw om er maar van uit te gaan nu ze een auto ongeluk hebben gehad ,ze het veulen niet meer kunnen betalen . Misschien hebben ze wel letsel opgelopen ,en zijn een tijdje uit de running . Ze hadden immers wel een aanbetaling gedaan en waren dus serieuze kopers. Als ze dus van de koop afzien ,gewoon weer opnieuw te koop zetten .

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-04 16:50

bedankt voor de reacties, we hebben zelf overlegd, en willen dus idd ook niet dat ze nu naar deze mensen gaat. je kunt idd het veulen wel opdringen maar god weet wat er dan met het beestje gebeurd.. We hebben haar nu idd opnieuw te koop gezet (zie ook hier het forum:'fries veulen, zonder papieren, (dus goedkoop)'), en stekelroosje, de mensen zelf waren ongedeerd, dat hadden we wel gevraagd. het ging alleen m het kopen van een nieuwe auto..