Wie heeft de boeken van Quadekker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Wie heeft de boeken van Quadekker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 15:30

Wie heeft de drie bij elkaar horende boeken van Quadekker- Het Paardenboek?
Ik ben benieuwd of deze boeken echt zo nuttig zijn voor de praktijk, omdat ze nogal duur zijn, bij elkaar 150 euro Geld, geld!
Maar dan blijk je ook wel wat te hebben, hier wat info wat ik gekopieeerd heb uit een mail van Paardentips Magazine:

Hoe kan één man nou zoveel van paarden weten?
Stel, je bent op een paardenevenement en je loopt Tineke Bartels of Dr. Evert Offereins tegen het lijf. Nee nog gekker, Tineke of Evert begint uitgebreid met je te kletsen! Wat zou je veel kunnen leren van zo iemand! Maar helaas zullen de meesten van ons dit nooit meemaken.

Maar wat nou als zo’n expert een boek zou schrijven en al zijn kennis en ervaring op een overzichtelijke manier met je zou delen…

Tineke Bartels is expert in dressuur en Dr. Evert Offereins is expert op medisch gebied. Beide hebben hier prachtige boeken over geschreven. Maar wat nog mooier zou zijn, is een boek van iemand die all-round paardenexpert is.


E.A.L. Quadekker is zo'n expert. Hij was rond 1900 Kapitein-dierenarts in het leger. Herhaaldelijk werd hem gevraagd om zijn schat aan ervaring te delen in een boek. Degelijk zoals hij altijd te werk ging, begon hij aan een boek dat zou uitgroeien tot het ultieme naslagwerk voor elke paardenprofessional.


Toch is dit boek niet zomaar voor iedereen.


Het is alleen voor mensen die echt heel serieus met hun paarden omgaan en die de waarde van de paarden begrijpen, zowel financieel als de relatie van mens tot dier.


Omdat het leger rond de periode 1880 tot 1900 nog veelvuldig gebruik maakte van paarden had Kapitein Quadekker een enorme ervaring opgebouwd. Hij kende de gewoontes van paarden, hun spijsvertering, hun voorkeuren en angsten en hij kende de grenzen van wat je met een paard kunt doen. Hij wist hoe je blessures kunt herkennen in een vroeg stadium en hoe je die het beste kunt behandelen.



Omdat paarden destijds onderdeel uitmaakten van het dagelijkse leven had men veel meer feeling en ervaring. De medische kennis van toen is verbazend als je bedenkt dat ze niet over de middelen beschikten waar wij nu over beschikken. Misschien wat pijnlijk om te horen, maar op het slagveld sneuvelden regelmatig paarden die vervolgens de wetenschap dienden door inzicht te verschaffen in anatomie, bloedsomloop, spijsvertering, de gevolgen van een bepaalde behandeling en dat alles tot in het kleinste detail.



Dit is niet een boek dat je in een avond gezellig bij de openhaard doorleest. Kapitein Quadekker is zo gedetailleerd op alle aspecten van het paard ingegaan dat het een naslagwerk van 5,6 kilo is geworden!!! Het bestaat uit drie delen met in totaal 1597 bladzijden, meer dan 900 (!) illustraties, 20 houtgravures en 7 prenten in kleur.



Je kunt je voorstellen dat dit een kostbaar bezit is. Kostbaar vanwege de prijs, maar veel meer kostbaar vanwege de ongekende schat aan informatie. Het is niet voor iedereen weggelegd, maar als jij professioneel met paarden omgaat dan is dit een basisstuk dat in je bibliotheek eenvoudig weg niet mag ontbreken.



Het eerste deel, met 570 bladzijden, gaat over alle medische aspecten van paarden. Het gestel, bloedsomloop, spijsvertering, smaak, reuk, gevoel, het exterieur van het paard en een zeer uitgebreide uitleg over de verzorging van de hoeven. Je leert ondermeer de beperkingen van een paard te herkennen waardoor je miskopen kunt voorkomen.


Het tweede deel, met 606 bladzijden, gaat over alle mogelijke paardenrassen. Over hun herkomst, hun sterke en zwakke punten en hun onderscheidende kenmerken. Het leest makkelijk vanwege de leuke anekdotes die Quadekker er in verwerkt heeft. Dit deel geeft je de gelegenheid om te leren hoe je een bepaald ras al van een afstand herkent. De eerst volgende keer dat je op een paardenevenement komt, zul je je vrienden verstelt doen staan van je paardenkennis!



Het derde deel, met 421 bladzijden, gaat over het rijden met- en het verzorgen van je paard. Alles wat je ooit wilde weten over zadels en bitten wordt hier uitvoerig behandeld. Ook het aangespannen rijden krijgt ruim de aandacht. Hij behandeld ondermeer manieren om problemen op te lossen. Wat moet je bijvoorbeeld doen als je met een span in een hevig onweer komt? Het leger moest met regelmaat parades verzorgen. Dressuur was dan ook een belangrijk onderdeel in het leger en Kapitein Quadekker besteed hier dan ook ruim aandacht aan. Dit laatste deel geeft je vooral extra kennis en zekerheid in de omgang met je paard(en).


Deze Quadekker trilogie is met niets te vergelijken. Zo uitgebreid, zo praktisch en kei hard nodig als je eigenaar bent van een paard of een paard wilt gaan kopen.


Ik ben benieuwd of iemand ze al heeft, het lijken mij erg interresante boeken, en ik denk dat ik ze wel ga kopen.

(Ik hoop dat het niet erg is dat ik een stuk uit een mail op bokt heb gezet, maar zo is het duidelijker, en toch ook goede reclame Knipoog )

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:35

Is misschien een goede reclame, maar tegelijkertijd hameren ze er wel erg op dat het niet een boek is voor iederen. Ik zou het persoonlijk niet hoeven te hebben, de informatie is veroudert. Ik heb zelf een aantal boeken van de Amerikaanse Equine Research Inc. Organisatie, en ook daar kijk ik zelden of nooit in (per boek ook een Euro of 80)
Staat misschien wel interessant in je boekenkast, maar of je er ook uiteindelijk veel mee gaat doen?


Om Quadekker als leiddraad aan te prijzen als je een paard wilt kopen of er eigenaar van bent...tja, wie er intuint moet het zelf weten.

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 15:47

Tja, dat is ook wel weer waar.
Waar ik zelf erg in geinterreseerd ben, zijn boeken over natuurlijke geneeskunde, geneeskrachtige kruiden enzo.

Heeft iemand wat dat onderwerp betreft nog goeie boekentips?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 17:35


Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 12:25

Cassidy schreef:
Is misschien een goede reclame, maar tegelijkertijd hameren ze er wel erg op dat het niet een boek is voor iederen. Ik zou het persoonlijk niet hoeven te hebben, de informatie is veroudert. Ik heb zelf een aantal boeken van de Amerikaanse Equine Research Inc. Organisatie, en ook daar kijk ik zelden of nooit in (per boek ook een Euro of 80)
Staat misschien wel interessant in je boekenkast, maar of je er ook uiteindelijk veel mee gaat doen?


Om Quadekker als leiddraad aan te prijzen als je een paard wilt kopen of er eigenaar van bent...tja, wie er intuint moet het zelf weten.


Quadekker heb ik niet, maar de hele serie A.E.R inc. heb ik wel. Het was destijds (ik heb ze al weer een flink aantal jaren) na Quadekker, het eerste uitgebreide naslag werk, dat in Nederland uitkwam.
Met een schat aan info, ook op medisch gebied.

Voorwaarde is wel dat je kennis van het Engels (Amerikaans) meer dan goed moet zijn, terwijl wat medisch Latijnse kennis ook een pre is, om een dergelijk boek aan te kunnen, want het zijn ook verplichte boeken op de Amerikaans universiteit, richting veterinaire geneeskunde.

Maar ze staan bij mij nog steeds vooraan op de plank en ik heb ze nog regelmatig in handen.
Een nadeel is idd het prijskaartje, want ze zijn uitgesproken duur, maar waar het mij betreft iedere cent waart.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 21:10

Kitten, ik heb er drie van de AER, waaronder Equine Lameness. De tekeningen in dit Volume zijn ronduit beroerd, de foto's erbij gaan dan nog wel. Maar kwalitatief vind ik dan het boek Paardebenen van Evert Offereins stukken beter dan het Equine Lameness.

Bij het boek Veterinary Encyclopedia zul je tevergeefs naar "Rhodococcus Equi"zoeken. Pas na het googlen kwam ik de oude naam Corynebacterium Equi tegen, en vond wat informatie in de encyclopedie (was erg mager) . Bij de keren dat ik het boek ter hand heb genomen en ook informatie heb gezocht op het internet, heb ik meer informatie via het internet gevonden dan in die boeken.