Voskleurige Friezen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Voskleurige Friezen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 15:04

Zijn ze er nog?

Paar jaar geleden reed hier in het Noorden nog een deftige amazone op een voskleurige Friesche hengst rond, maar verder?
Wie weet er nog een te staan?

voor diegenen onder ons die er heilig van overtuigt zijn dat Friezen alleen zwart kunnen zijn; vroeger had je ook bonte en voskleurige Friezen .

Pexluvah

Berichten: 443
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: De Geast [Fryslân]

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:07

Ik weet er niet een..
Hier alleen zwarte Friezen in de buurt Haha!

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:07

Volgens mijn paardenencyclopedie is een Fries alleen een Fries als hij helemaal zwart is.
Hij mag geen aftekeningen hebben.
Als hij een ietswat bruine gloed heeft is hij waarschijnlijk gekruist met een ander ras.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:10

ben het toch eens met laantje hoor... denk niet dat het een volle fries is

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:15

@laantje: Dan zijn er helaas bijna geen friezen in Nederland. Bijna alle friese paarden die ik ken worden in de zomer behoorlijk bruin. Ze zijn dan meer zwarbruin dan zwart. Alleen Lucien is kleurecht, die blijft ook in de zomer pikzwart.

Maar de vosfriezen bestaan nog steeds. Er is een handelsstal die er foto's van op de website heeft staan. Het is al vaker langsgekomen, dus misschien als je eens kijkt met de zoekfunctie?
Van die bonte friezen heb ik altijd het idee gehad, dat ze gekruist zijn met iets als een tinker. Ze worden nog regelmatig te koop aangeboden, maar er zitten nooit ouders achter met papieren. Een voskleurige wordt nog wel geboren uit ouders met papieren. De hengsten met een vosgen worden ook uitgeselecteerd.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:20


Mellow

Berichten: 6468
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:44

ik heb sinds nu nog nooit van voskleurige friezen gehoord.

zelf heb ik wel op een bonte fries gereden.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 15:51

ik heb er een keer foto's van gezien op bokt, maar ik zie er niet echt wat fries' in terug, het hoofd van die bruine is veel groffer. Als er niet bijgestaan zou hebben dat het een vos fries was zou ik hebben gezegt dat het een ander ras was. (maar ik ben ook geen echt friezenkenner Knipoog )
Maar ik vind ze wel er wel heel leuk uitzien .

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:35

Het komt inderdaad heel af en toe wel eens voor, het is namelijk een recessieve genafwijking (bij de meeste paarden komt het dus niet tot uiting).
Maar het frieze stamboek fokt al jaren absoluut niet met paarden met dat gen, of die drager zijn (als dat bekend is), en dus komt het steeds minder voor. Of ze er nog zijn.... Ik heb geen idee!
Het verkleuren in de zomer komt gewoon door de zon, en dat maakt ze nog niet afwijkend in hun genen.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:47

Laantje schreef:
Als hij een ietswat bruine gloed heeft is hij waarschijnlijk gekruist met een ander ras.


Dat is niet waar. Veel Friezen in Nederland hebben in de zomer een bruine gloed/ bruine kleur. Dit komt doordat de vacht dan verkleurt door de zon. Boos!

Mijn Fries is zomers de bruinste fries van stal Boos! . Het is toch echt een goedgekeurden stamboek fries die ster OK dan! is verklaart!!!!!

Je kan Friezen echt zwart houden door ze binnen te houden , altijd onder dek te zetten of ze "Black as Night" te voeren. Alleen dat laatste goedje is heel erg duur.

Vroeger bestonden er inderdaad meer kleuren Friezen. Op een gegeven moment zijn ze door gaan fokken met zwarten. Doordat er vroeger ook andere kleuren waren heb je dat sommige paarden "wit" vererven. Daarom gebeurt het nu ook wel dat als je een goedgekeurde stamboek merrie laat dekken door een stamboek hengst dat je een veulen krijgt met witte aftekeningen als een sterretje, kolletje of witte voetjes. Deze paardjes zijn minder waard en worden opgenomen in het veulenstamboek maar verder niet in stamboek als ze volwassen zijn.

Pytje

Berichten: 4358
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:52

oorspronkelijk mochten friezen alle kleuren hebben. maar er was ooit iemand die heeft bedacht dat ze alleen maar zwart mochten zijn....

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:53

Hallo,
Ik heb er wel is 1 gezien,een man bij ons uit de buurt had er zelfs 2. is kwa bouw en behang enz, echt een fries alleen dus vos kleurig,wel appart,maar geef mij maar een zwartje Haha!
overigens staat mijn friese hengst de hele zomer al buiten en is PIKZWART!! kan geen bruin/rood haartje ontdekken Haha!

Sil1

Berichten: 64
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 17:49

Ik wist niet dat er voskleurige friezen bestonden. Maar ik heb net een foto gezien en ik vindt het eigenlijk best leuk zo'n fries.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:23

[VvdD] Is dit een witte Fries? Hier postte ik ook al dat ik laatst in het bos een bruine (meer koffievos-kleurig eigenlijk, want hij was helemaal bruin, staart en manen ook) fries tegenkwam. Ik was zwaar verbaasd, maar ik vond hem echt heel erg schitterend.

Is het geen idee om een apart clubje op te richten waar anderskleurige Friezen mogen, en géén zwarten? Ik heb zelf geen Fries, maar ik vind ze persoonlijk heel erg mooi!

marije1987

Berichten: 4489
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 18:39


evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 19:44

ja ik heb ook gelesen en ze bestaan egt hoor die vos kleurige vriesen er is een site ik vind hem toen ik op zite aan het kijken was bij te koop ik stond ook egt versteld en ze zijn zeld zaam er bestaan er niet veel hier in nederland .

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:46

ze kunnen er wel zijn, maar ik denk niet dat ze in het stamboek mogen (of een speciaal stamboek) aangezien ze niet eens een kolletje of sokje toe laten.....

Ineke2

Berichten: 33106
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:53

Kolletje laten ze wel toe hoor in het stamboek Sokje niet...

Diva

Berichten: 2613
Geregistreerd: 02-10-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 21:55

Mijn instructrice heeft er een. Die is alleen verkocht naar America dus die gaat binnenkort weg.

Roosch

Berichten: 36645
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 23:01

Dat is een kwestie van vroeger, toen mochten blijkbaar alleen zwarte Friezen in het stamboek opgenomen worden, de rest Verdrietig Scheve mond Daarom zijn er zo weinig andere kleuren!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-04 09:00

Dat FPS is gek, met hun 'zwarte mania'. Het zijn ZIJ die vinden dat de Fries zwart moet zijn, en de meesten zijn dat ook.
Maar om systematisch de uitzonderingen uit te bannen, ...

Die voskleurige Friezen, DIE zijn pas echt schitterend... De enige soort Fries die ik nog wel eens op stal wil hebben. Snel eens even op die site van Marije1987 kijken Tong uitsteken

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 09:19

Zeker bestaan er vosfriezen! Wordt genoemd onder 'een foutje'!
De dekhengsten worden nu ook onderzocht op de 'vosfactor', dragen ze die, worden ze niet goedgekeurd!
Zelf heb ik 1x een vos-fries gezien, was meer lever-kleurig! Plaatje van een paard!
Zelf ben ik blij dat ik een zwarte heb, maar smaken verschillen uiteraard.
In Amerika fokken ze volgens mij met de vos-friezen.. heb hier laatst een site van gezien, schitterende paarden!
Zal nog ff zoeken voor de link!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 09:33

Wat is dat toch met die stamboeken? Ik vind die vosfriezen werkelijk schitterend om te zien. Veel mooier dan zo'n zongebruinde!



edit: typefoutje, het is nog vroeg Clown

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 09:53

ze zijn heel mooi, mooier dan 'bruin-van-de-zon Friezen' Heel apart.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:20

Merens schreef:
Mijn instructrice heeft er een. Die is alleen verkocht naar America dus die gaat binnenkort weg.


Is dat de Fries van Sabine of weer een ander?