Kapotte dekens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Kapotte dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-02 18:24

Wie van jullie heeft ook een paard dat al zijn dekens op de schoft weet te scheuren?
Mijn tinker heeft er vanaf december al 4 dekens doorheen gejaagd, maar ze gaan allemaal kapot op de schoft en scheuren dan naar achteren toe open.
Het zijn verschillende typen en lengtes, maar ze gaan steeds op dezelfde manier stuk. In zijn stal en wei heb ik geen scherpe dingen kunnen vinden waaraan hij zich kan openhalen.
Wie heeft enig idee waar dit aan kan liggen?

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 19:31

Staat hij alleen in het land of met andere ruinen? Wij hebben ook een ruin op stal staan die graag de dekken van andere ruinen sloopt. Het zou kunnen dat die anderen zijn dek slopen. Heb je trouwens dekken met een rugnaad, of heb je ook zonder rugnaad geprobeerd? Die scheuren misschien wat minder snel op de rug. Verder schijnt het dat bv. de Rhino Turnout lite behoorlijk scheurvast is, daar krijgen paarden weinig grip op. Niet goedkoop, maar 4 dekens in korte tijd is ook een dure grap. Gelukkig voor mij dat Marlou haar dekken eigenlijk niet echt sloopt, af en toe is er een een naadje uitgescheurd, maar meer ook niet.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 22:34

canvas schijnt goed te werken

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 22:50

Ik weet zo niet wat je er aan kunt doen maar een deken zonder (rug)naden scheurd in ieder geval minder snel.
(misschien sloopt die van jou die wel, dat weet ik niet)
Hij sloopt dus zelf zn dekens??
t volgende is misschien een uitkomst:
Een soort houten 'rekje' dat om de hals heen gaat, zo kan ie wel met zn hoofd naar beneden om te eten maar hij kan dus niet zn hoofd buigen in de lengte (=naar zn deken toe)
Ik heb zo gauw geen plaatje bij de hand maar je ziet ze ook wel eens in ruitersportcatalogus staan.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-02 23:23

Ik ben niet Linda maar sta bij haar op stal (nouja, zij bij mij Knipoog )
Jordi staat alleen in de weide dus dat kan het niet zijn Lachen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 00:03

Ik vind het knap als een paard zelf zijn deken op de schoft kapot scheurt met zijn tandjes Haha!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-02 12:45

Hoi,
Yorghos schijnt inderdaad zelf zijn dekens om zeep te helpen. Hij staat alleen, dus geen andere paarden die hem een handje helpen.
Het zijn ook verschillende dekens. Een gewone staldeken (met rugnaad), een regendeken (zonder rugnaad) en 2 winterdekens zonder rugnaad.
Ik begrijp er echt helemaal niks van. Misschien heeft hij het gewoon niet zo op dekens???
Zo'n rek heb ik weleens gezien, maar dat vind ik in de wei nogal een risico. Stel dat hij ergens aan blijft hangen... Daar moet ik niet aan denken.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-02 13:38

Ja, lastig dan inderdaad, maar ik heb wel eens meer gehoord dat sommige paarden alle dekens slopen omdat ze geen dekens op willen. Is het een groot probleem om hem zonder deken buiten te zetten?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-02 23:21

Ik heb hem nu wel zonder deken staan. Hij sloopt zijn dekens toch allemaal. Maar hij is pas in Dec. naar buiten gegaan, dus eigenlijk moet hij er wel eentje op.....

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 01:15

Ik hoop voor je dat hij genoeg wintervacht heeft gemaakt, maar het is een tinker toch? Volgens mij redt hij het dan wel zonder deken. Staat hij trouwens dag en nacht buiten, of 's nachts op stal? Nou, het is nu steeds best warm, ondanks de storm van de afgelopen dagen, dus volgens mij redt hij het wel!