Kaat_E schreef:Ik ga het nog even moeilijker maken!
Ik heb van de technische controle gehoord dat het eigenlijk wel over de werkelijk geladen gewichten gaat,
en dat je dus een weging zou kunnen afdwingen.
"Als u dus met uw wagen in totaal 1800 kg mag trekken (gegevens afhankelijk van de constructeur) dan mag u deze beladen aanhangwagen met een MTM van 2000 kg trekken, voor zover u de 1800 kg niet overschrijdt.
De tweede bewering is dus de juiste : u moet kijken naar de tarra van de aanhangwagen + het gewicht van de paarden. De MTM van de aanhangwagen mag groter zijn dan de maximale toegelaten sleepbare massa (1800 kg) van uw wagen voor zover u dit laatste gewicht niet overschrijdt."
Bovenstaande citaat komt dus van de kwaliteitscoördinator van de technische controle in Deurne (België). Ik veronderstel dat die het wel weet, ga in elk geval die mail printen en altijd in de trailer houden, dan kan ik mij beroepen op onoverwinnelijke dwaling als het toch anders blijkt te zijn.
Soit, de wagen die trekt is een Hyundai Terracan, voor de geïnteresseerden.
Met dubbele trailer bedoel ik één met een tussenschot waar je 1000kg paard ik kan steken.
Met 1,5 bedoel ik zo één zonder tussenschot maar breder dan een enkele.
Alvast bedankt voor jullie input,
maar hebben jullie nog concrete tips?
Ik heb al veel websites van merken gelezen en de meeste hebben wel trailers die qua gewicht aan mijn eisen beantwoorden,
maar ik had graag pro's en con's van gebruikers, want ik ben echt een leek als het op trailers aankomt.
Sommige voor- en nadelen leer je pas kennen als je het ding al gekocht hebt...
Qua materiaal leek hout mij bvb intensiever in onderhoud.
Groetjes!
Die regels mbt het gewicht dat je maximaal mag trekken zijn in Nederland niet zo heel veel anders hoor. Als de auto 1800kg. mag trekken en de trailer mag totaal 2000kg zijn mag je hem er leeg of met weinig lading best achter hangen! Zolang het maar niet boven die 1800kg. uitkomt. Je moet natuurlijk wel de vereiste rijbewijzen hebben.
Wat polyester versus hout betreft; polyester blijft misschien mooier als de trailer altijd buiten staat en is vaak in meerdere kleuren verkrijgbaar maar polyester trailers zijn echt niet lichter dan de (gedeeltelijk) houten varianten! Wij hebben bijv. een half houten 2-paards Hotra en de poplyester variant, hetzelfde model, is ruim 100kg. zwaarder! Dit omdat o.a. de vloer niet alleen uit polyester bestaat en met andere materialen verstevigd is!