Verzekerd zonder cap?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Verzekerd zonder cap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 18:46

Ik vroeg me af hoe het zit met je verzekering en het wel of niet dragen van een cap.
Er zijn natuurlijk verzekeringen die niet uitbetalen bij hoofdletsel als je geen cap draagt, maar hoe zit dat met de verzekering van je ruiterbewijs?

En als je schade veroorzaakt (en zelf niets hebt) en je hebt geen cap op?
Stel je hobbelt door het dorp, paard schrikt of jij kijkt niet uit en je raakt een auto of ploegt een tuin om.
Jij en het paard hebben niets, maar jij hebt geen cap op.
Betaalt de verzekering van het ruiterbewijs dan wel uit?
Of doen ze dat alleen als jij met cap rijdt?

Of met rijden breekt je singel, doordat je de boel slecht onderhoudt. Jij valt er af en paard maakt schade.
Betalen ze dan ook niet uit omdat het je eigen nalatigheid is?

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:54

Goede vragen. Stel ze eens aan een ruitersportblad.
Ben er ook wel nieuwsgierig naar.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:07

Met of zonder cap, een ongeluk valt gewoon onder je normale verzekering. Net zoals dat je fietst en tegen een boom aanknalt, ben je ook verzekerd.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:09


LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 20:24

Als je gaat rijden zonder een cap op ben je niet verzekerd
Een heel merkwaardig fabeltje! Verzekerd tegen letselschade ben je altijd! Ook als je bezopen achter het stuur van je auto zit, geen gordels draagt en vervolgens tegen een boom rijdt. Of wanneer je rookt en daardoor longkanker krijgt. "Eigen schuld is dikke bult" geldt in Nederland niet, althans niet voor wat betreft de ziektekostenverzekeringen. Het niet dragen van een cap vormt hierop geen uitzondering.
Laten we wel wezen: Rijden met een cap is beslist veiliger, maar helemaal niet rijden is nog veiliger. Welke risico's je aanvaardbaar vindt is een persoonlijk gegeven. Laat iedereen dus gewoon zelf beslissen welke risico's hij of zij neemt in plaats van betuttelende fabeltjes te verspreiden!

Bovenstaande heb ik van die site.
Helemaal duidelijk, maar wel een beetje jammer.
Ik rij zelf altijd met cap maar iemand die ik ken niet en ik dacht misschien dat ze het dan niet voor haar eigen veiligheid doet, maar misschien dan wel voor de verzekering.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:30

Als ze eraf knalt, zelf weten toch?

Maar aan de andere kant:
~Kun je er ook afvallen en je nek breken, ben je ook dood als je het verkeerd doet.
~Gebeuren er in de omgang meer ongelukken dan met rijden.
~En de hogere dressuur geeft ook niet zo'n veilig signaal af met dat eeuwige hoedje. Terwijl de mensen die met zo'n hoedje rijden voor veel mensen een idool zijn.

Met cap is natuurlijk veiliger, maar ja, zelf weten.
(ik rijd ook niet altijd met cap, stom eigenlijk)

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 20:37

Je kunt inderdaad nooit alle ongelukken voorkomen, tenzij we allemaal eerst een harnas aanhijsen voor we de stal in lopen.
Maar een cap is niet veel moeite om op te doen en die nieuwe veiligheidscaps wegen niets. Hoewel ik met die Casco op net een champignon ben.
Gelukkig zijn die van Horka nu ook verstelbaar en wat kleiner, dus dat wordt m'n volgende cap.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:40

Nou, op warme dagen wil ik het nog wel eens laten.
(niet alleen op warme dagen trouwens Rolleyes )
In de winter is het wel lekker warm Haha! .

Maarja, er kan altijd wel wat gebeuren,
je kan hoogstens het risico verminderen.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 20:42

Inderdaad, maar als met dat warme weer m'n kinbandje zit te irriteren moet ik me wel eens bedwingen om hem niet los te doen.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:54

dan kun je natuurlijk net zo goed geen cap opdoen inderdaad.
dan ligt dat ding eerder dan jij. Je kan hem wel wat losser doen.

Ieder voordeel heeft zijn nadeel natuurlijk.

Een cap beschermt je tegen hoofwonden en dergelijke.
Maar een vriendin van mij schijnt een keer een foto te hebben gezien waarbij de cap de schedel doorboort heeft bij een val.

Een gordel is veiliger in een auto.
Nou, weer een andere vriendin van mij is een keer met de auto omgeslagen en in een sloot terechtgekomen. Ze kreeg haar gordel niet meer los, en kon daardoor de auto niet uit. Zo geschrokken dat ze boetes blijft betalen, maar dat ding pertinent niet meer omdoet.

Van die dingen..

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 20:57

Vaak is het heel dubbel zeker zoiets als met die autogordel.
Maar caps die schedels doorboren zullen met de huidige EU normen toch niet meer gemaakt worden?

Ik hou m'n bandje ondanks de kriebels toch maar vast tot ik er weer naast sta.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:00

Ik zei: ,schijnt een keer een foto gezien te hebben'
Ben nog in twijfel of het waar is.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 21:05

Het zou goed kunnen hoor.
Voor de veiligheidscaps had je caps met een soort hard kartonnenklep die wegvouwen als je recht op je gezicht valt, maar ik denk dat daarvoor de caps gewoon een harde klep hadden en dan kan je net zo goed een hakmes op je hoofd zetten, als je daar hard op klapt zit ie in je hoofd.
Maar gelukkig staat de techniek voor niets.

Wist je dat met de huidige techniek de astronauten van de Challenger ook nog hadden geleefd?
Als, als, als...

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:51

jaja

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:01

Hier ben je niet verzekerd als er zónder cap iets gebeurd..

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:06

Ik had vroeger zo'n cap met zo'n harde rand, hij was enkelwandig en zat alleen met een elastiekje onder je kin door. Ik ben nu heel blij met de nieuwe casco caps, niet zo warm! En lekker licht en een stuk veiliger Lachen.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:07

Het is wel zo dat een rijvereniging vaak niet verzekerd is als mensen er zonder cap rijden.

Volgens mij ben je zelf wel verzekerd maar misschien dat het de moeite is om het eens na te vragen bij je verzekering en bij het ruiterbewijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:10

Op een rijvereniging of wedstrijd waar het verplicht is gesteld, zal er vast moeilijker gedaan worden.

maar aangezien een cap verder niet wettelijk verplicht is, kan ik me niet voorstellen dat je niet verzekerd bent.

je bent in de auto wel verplicht een gordel te dragen, doe je dat niet ben je toch verzekerd, het zou dan raar zijn bij iets niet wettelijks, niet verzekerd te zijn.
of denk ik dan te ver na?

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:50

Stennisje schreef:
<knip>
Verzekerd tegen letselschade ben je altijd! Ook als je bezopen achter het stuur van je auto zit, geen gordels draagt en vervolgens tegen een boom rijdt. <knip>

Als jij bezopen tegen een boom rijdt, met of zonder gordel, dan kun je het schudden, die rekening krijg je mooi gepresenteerd, en betalen zul je. Dit zuig ik niet uit mijn duim, een collega heeft dit "geprobeerd". Die had iets te veel gedronken, reed z'n auto total-loss op een boom en een knipperpaal van NS. Moest de boom betalen, de knipperpaal, de doktersrekening en kreeg bovendien niks voor zijn drie maanden (!!!) oude Seat.........

Voor caps geldt dit in Nederland niet. Er is geen verplichting tot dragen en daarmee kan de verzekering er niet onderuit.
In Engeland geldt dit bijvoorbeeld wel en het verzekeringsverhaal wat daarbij hoort is een van de redenen dat paardrijden in Engeland zo duur is.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:07

Dit is weer zo'n geval van de klok en de klepel, wie is niet verzekerd en waarvoor. Ik denk dat de Aansprakelijkheidsverzekering van de manege-eigenaar inderdaad een clausule heeft dat letselschade, mede veroorzaakt door het niet dragen van een cap, uitgesloten is. Hij krijgt dus niet betaald van zijn verzekering als er iets gebeurt.
De eigenaar zal dan zelf de rekening van het letsel moeten betalen aan de ziektekostenverzekering van het slachtoffer, als de ziektekostenverzekeraar hierom vraagt. ( en dat doen ze steeds vaker)

Dat slachtoffer wordt echt wel behandeld door de dokter, net zo als die dronken man van hierboven.

Echter alleen natuurlijk als er sprake is van een onrechtmatige daad van de manegehouder( misschien een trekker starten terwijl je weet dat er een schrikpaard rondloopt in de bak). Dus zal het slachtoffer de manegehouder aansprakelijk moeten stellen voor de schade omdat hij(stilzwijgend) van de manegehouder zonder cap mocht rijden. Daarom hangen er overal bordjes en zal een verstandig iemand je nooit zonder cap laten rijden als hij/zij de verantwoordelijkheid over jou heeft.

Dus: het slachtoffer zal wel verzekerd zijn, maar de verzekering van de verantwoordelijke persoon zou wel eens niet uit kunnen keren.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:29

Wat Amondi zegt klopt idd volgens mij.