Paarden en bronwater?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Paarden en bronwater?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 21:41

Paar jaar geleden is hier een bron geslagen.Zo'n 30 meter diep in de grond.Tuintjes sproeien bla die bla,jullie kennen het wel.
We hebben weleens geprobeerd of de paarden het wilden drinken,maar het stinkt enorm (omdat het zo diep uit de grond komt),nee dus. Na een dag komt er ook zo'n smerig laagje boven drijven.
Nu lig ik wéér in de clinch met me pa,hij heeft een filter aangeschaft en nu moeten de paarden het nu dus maar drinken,want dat is goedkoper.
Het stinkt nog steeds en ziet er vies uit,dus echt gelukkig worden ze er niet van.Overigens moet ik er wel bij zeggen dat het enorm gezond schijnt te zijn,i.v.m. de hoeveelheid ijzer die erin zit.
Wat moet ik hiermee?Ze moeten er maar aan wennen vind me vader,ik vind het onzin,we doen al tien jaar niet anders.
Wat vinden jullie?Zijn er meer van jullie die de paarden op deze manier drenken?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:43

hah, nou weet ik natuurlijk neit hoe het er echt uitziet en ruikt bij jullie maar mijn paard drinkt gewoon uit een plas in de modder.
Als het gefilterd wordt, dan is het toch ook gewoon een stuk schoner. Anders is dat filter niet echt goed, wat filtert het dan?

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 22:00

Wat ik begrepen heb,filtert het de smerigheid eruit.Tenminste,dat zou moeten.Het stinkt naar rotte eieren...echt mega vies,omdat het zo diep uit de grond komt,verder weet ik er ook het fijne niet van.
Uit de plassen drinken,ja,dat doen die van ons ook weleens,maar je weet hoe kieskeurig paarden kunnen zijn.
Vroeg me af of er meerdere onder de bokkers zijn die dit doen?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:10

30 meter is knap diep hoor. Misschien lusten je paarden wel water uit een andere grondlaag. Hier zit het grondwater op gemiddeld 2.5 meter, heel veel dieper hoeft je bron dan ook niet. Onze bronnen zijn ca. 6 meter diep en alle dieren drinken er uit. Ook de paarden dus. Over de exacte diepte van het grondwater: die kun je ergens op internet vinden bij ik meen het waterschap, maar zeker weet ik dat niet.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:10

Sorry, maar bij ons drinken ze gewoon leidingwater via zo'n bakje en als ze in de wei staat durft ze dus wel eens uit zo'n plas te drinken.

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 22:25

Ik vraag me ook af waarom het zo giga-diep zit,maar weet zeker dat het 30 meter is.
T is niet de bedoeling dat ik nou strotverwend overkom,misschien lijkt dat een beetje zo...ben alleen pissed-off op me pa omdat hij dat nou weer doet zonder overleg.Inmiddels heb ik effe me gal kunnen spugen Haha!
Ik zal eens op de site kijken hoe en wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:31

Sommig grondwater stinkt meer als ander. Je ruikt t goed al mensen in de zomer hun tuintje sproeien. Soms stinkt t een uur in de wind en soms ruik je niks (tenzij ze leidingwater gebruiken). Ik zou t dan ook liever niet drinken moet ik eerlijk zeggen, maar het zal vast wel heel gezond zijn Haha!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:33

Toen ik de titel las was ik bang dat je je paard spa blauw gaf ofzo Haha!

Maarre, als je paarden het niet willen drinken dan zal daar wel een reden voor zijn. Kun je het niet laten testen? Ik zou m'n paard ook niet dwingen om zulk water te drinken.

Bij ons op stal is ook een bron/put geslagen. Ook een meter of 20 diep. Ligt aan het grondwaterpeil. Bij ons smaakt het alleen metalig en niet naar rotte eieren. Rotte eierenlucht duidt vaak op zwavel (?)

Kun je geen compromis sluiten met je vader?
Laatst bijgewerkt door ellenlouise op 19-07-04 23:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:33

Onze paarden krijgen ook bronwater maar dat hebben we wel eerst laten testen.
Op die manier weet je zeker dat er geen hele hoge concentraties van een bepaalde stof inzitten.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:47

idd, ik heb ook een bronwaterput, maar daar zit teveel bromide in !! laat het testen!

Emania
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:08

Een paard weet meestal heel goed wat wel en niet geschikt is voor consumtie. Dat ze het niet drinken zegt genoeg.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:36

Ik zou het zelf eerst laten testen, dan weet je wat erin zit.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:54

Dat vieze laagje is denk ik ook ijzeroxide...
Even laten testen...

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 17:24

Ik dank jullie!
Eerst laten testen lijkt me heel goed.Het smaakt hier ook metalig (ijzerachtig).We sproeien de tuin ermee en als er wat op de muur of pad komt,krijgen we bruine vlekken.
Ik ga 'm dit laten lezen.Ik hoop dat het helpt,soms is ie supereigenwijs.

Bedankt!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:27

Adventure krijgt ook bronwater, maar dat is superschoon en heel helder. Wij hebben het ook laten testen, en de lab-mensen waren enorm verbaast, want de gehalten in het bronwater waren veel en veel beter en gezonder als in gewoon kraanwater.
Ad drinkt het ook zonder problemen, en hij drinkt het veel en veel beter op als het water uit z'n automatische drinkbak in de stal.
Maar ja, zoals bij jullie klinkt het niet goed, en dat zou ik dus ook niet aan een paard geven. En zo duur is kraanwater nou toch ook weer niet?

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 17:36

Nee,dat vind ik ook,we doen het ook al tien jaar zo,en zoveel drinken zo nou ook weer niet.M'n vader heeft meestal ineens een geweldig plan en dan moet ik daar maar in mee.Ik denk er meestal anders over,maar ja,hij betaald de voornaamste kosten die we maken,dus dat is best moeilijk.Ik ga proberen aan z'n verstand te brengen dat we het eerst gaan testen.Nog iets trouwens,dat water is echt heel erg koud als het net uit de grond komt.Dat lijkt me toch ook niet goed?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:40

wij hebben een puls op 15 meter geslagen , is prima water !!
alleen de eerste 10 liter ofzo is even erg roestig, maar daarna mooi helder, heb er zelf ook wel eens van gedronken, zit wel iets een smaakje aan, maar echt niet vies
rotte eieren is stilstaand water ... vreemd hoor !

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 18:51

Het smaakt niet naar rotte eieren...Knipoog,het stinkt ernaar!
Bah,ik rook het direct toen ik gisteravond bij mijn paardjes arriveerde.

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:57

Paarden weten vrij snel wanneer water niet goed is en als ze echt dorst krijgen en het is inderdaad echt niet goed zullen ze er wel van drinken, zou maar zorgen dat er ook goed water aanwezig is.

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:57

ellenlouise schreef:
Toen ik de titel las was ik bang dat je je paard spa blauw gaf ofzo Haha!


Daar moest ik ook gelijk aan denken *LOL*

Maar hoe staat de zaak er nu voor? Is je vader er al van overtuigd dat hij het water eerst moet laten testen, voordat je paarden het gaan drinken?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:01

Onze put zit op bijna 10 meter (bronwater klinkt zo sjiek, wij hebben dan iets van Muhlewasser ofzo haha). Imker en Vienna drinken het liever als gewoon leidingwater.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:05

Mijn paard drinkt ook wel graag uit de sloot Clown
Vies, bruin water... brrrrr Haha!

Ik zou jou bronwater ook laten testen.. Die lucht kan trouwens best komen uit wat voor grondlaag jou bronwater komt..

Jemawi

Berichten: 3347
Geregistreerd: 26-04-04
Woonplaats: Zuidlaren (Dr.)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 21:19

Okee,okee,ik wist effe niet zo gauw hoe ik het beter kon formuleren Haha!
Het is en blijft natuurlijk heel stoer gezegd bronwater.Ik heb me eerder laten vertellen dat de stank komt door de hoeveelheid ijzer die erin zit en ook dus uit welke grondlaag het komt.
Ik heb m'n vader nog niet gesproken,we waren niet zo "on speaking terms" vandaag.Zal het morgen proberen.Overigens weet hij niet dat ik natuurlijk direct vanmorgen de bakken heb omgekieperd en er leidingwater in heb gedaan.Eigenwijs tegen eigenwijs,ik weet het.
Ik denk dat laten testen en dan een compromis sluiten de beste oplossing is...ik denk dat ie daar wel voor in is.Op zich heb ik er niks op tegen als het goed water is.
Bedankt voor jullie reacties OK dan!

magriet

Berichten: 2808
Geregistreerd: 04-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:23

Als er een goede pompis geslagen hoort het water niet te stinken. Er kan een ijzersmaak aan zitten maar dat is goed tegen bloedarmoede moetje maar denken.

_Spooky_

Berichten: 1752
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:52

Laat even weten wat je vader heeft gezegd....ben erg benieuwd!