hoe afstijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 19:01

Supertje schreef:

Enne... smurf, van een lagere pony dan je gewens bent afstappen is idd raar, maar wat denk je van van een paard van 1.80 afstappen als je een pony van 1.46 gewend bent? Dat was echt een eind naar beneden ineens.... Zat ook gelijk op mijn gat Haha!


*LOL* *LOL* *LOL*

het is inderdaad raar, ik heb ook eens zoiets gehad, paard rijden dat dikke 20cm groter was dan ik gewend was... ben wel nog net blijven staan

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 19:12

ja dat had ik ook van de week, maar ik zwaai er gelukkig niet af, ik heb het nog op de ouderwetse manier geleerd, dan land je wat beheerster Haha!

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 21:54

had ik laatst, op ponykamp was het zweetblad van het zadel kapot, en net toen ik mijn been over het zadel wilde zwaaien en wilde springen, bleef mijn been hangen aan het zweetblad Bloos! daar zat ik, midden in de bak op mn gat Haha! en mn pony heel verbaasd Haha!

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:56

Ik vind 2 voeten er uit halen zelf veel veiliger. Ik heb mensen achterover zien vallen (met veilig schoeisel!!!) die nog met 1 voet in de beugel stonde.

springers
Berichten: 6
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:43

afstappen is toch niet zo moeilijk hoef je toch geen ruiterbewijs te gaan halen,gewoon allebei je benen uit de beugelens en dan er afspringen,maar weet je wat het belangrijkste is er goed op stijgen dat doen er veel verkeerd,want voor je afstapt moet je er eerst op.

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:46

Citaat:
gewoon allebei je benen uit de beugelens en dan er afspringen


tja en als de voorschiften anders voorschrijven, dan ben je gezakt en mag je het een jaar later nog eens proberen Clown

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:07

tamaraatjuh schreef:
maar ik ben van plan mijn ruiterbewijs te gaan halen, en ik hoorde dat je daar moet afstijgen 'met stappen', dus eerst je ene been uit de beugel, over het zadel, steunen, hangen, andere voet uit de beugel, en an pas af'glijden' Scheve mond


Ik dacht dat dat juist niet mocht? Omdat als je paard er dan vandoor schiet je in de beugel kan blijven hangen?

Edit: ik zal voortaan eerst de rest van het topic lezen, dit is al vaker gezegd Haha!
Dat van een pony afspringen ipv een paard heb ik ook meegemaakt ja...

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:53

Nu moet ik eerlijk toegeven dat mijn manier van afstappen nogal wil variëren
Vaak stap ik af door m'n rechterbeen VOOR het zadel te zwaaien en zo af te stijgen. Bij m'n vorig paardje ging ik er vaak langs z'n kont af.
Als ik een van de 'juiste' manieren gebruik,dan hangt het van de grootte af. Bij een groot paard doe ik eerst ene voet uit de stijgbeugel,dan andere en laat me eraf glijden. Bij een kleine pony vind ik het soms leuk om er met een mege zwaai af te springen.
Natuurlijk doe ik enkel 'rare' dingen met paarden die echt kan vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:58

Ik doe ze ook beide uit.
Dit omdat ik geen zin heb om te blijven hangen als ze schrikken (komt denk ik voort uit de vele jonge paarden rijden)
Plus dan heeft het paard niet 2x druk met aan 1 kant hangen.

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:01

Citaat:
Vaak stap ik af door m'n rechterbeen VOOR het zadel te zwaaien en zo af te stijgen


dat heb ik dus ook 1 x gedaan, in een bak vol met lesklanten en ik klapte vol op m'n plaat in het zand,...... doe ik dus nooit weer

Citaat:
Plus dan heeft het paard niet 2x druk met aan 1 kant hangen.


zoals ik het in de grijze oudheid heb geleerd, krijgt het paard geen druk aan 1 kant en opstappen moet verplicht met een opstapkrukje bij ons.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:02

leuk een 3 jarige naast een krukje planten, de ene zal het doen, de andere snuift ervan weg. Haha!
Plus ik rij meestal alleen, staat dat pokke ding steeds in de weg Haha!

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:06

ik rij ook meestal alleen en al komen er nog 10 stalgenoten na mij, mijn stoeltje staat er als ik terug kom nog precies zo, niemand die hem even weer binnen zet, al staat ie enorm in de weg..... Verward

Bij ons op de Noriker-stal wenden we ze als veulen al aan krukjes, trapjes, stoelen ladders enz. want die stonden gewoon overal Haha!

Ik ben btw het ergst op mijn plaat gegaan bij een zeer ervaren en oude Haflinger die een stapje opzij deed toen ik vanaf de vuilnisbak wilde opstappen Schijnheilig

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:19

Ik zag laatst op TV bij een springstal een enorm geval staan, een soort trap waar je je paard lang kon zetten, lijkt me ideaal.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:39

Jaaa, dat zag ik ook laatst op een stal. Een soort steiger die van hoog naar laag liep, daar zet je je paard langs, zo ver als nodig (de ene kant heel hoog, en de andere kant was heel laag) en zelf stap je op via die steiger... HANDIG!

(alleen in mijn herrinnering was het een soort sleuf waar het paard tussen stond... Lijkt me minder geschikt, stel dat hij schrikt...
Aan de andere kant... een stapje opzij doen is er ook niet meer bij!)

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 17:57

springers schreef:
afstappen is toch niet zo moeilijk hoef je toch geen ruiterbewijs te gaan halen,gewoon allebei je benen uit de beugelens en dan er afspringen,maar weet je wat het belangrijkste is er goed op stijgen dat doen er veel verkeerd,want voor je afstapt moet je er eerst op.


ik haal geen ruiterbewijs om te leren afstijgen Tong uitsteken maar om je ruiterbewijs te halen, moet je volgens de voorschriften afstijgen, wat ik dus niet doe Haha! en ik moet maar snel eens gaan oefenen, want het is een beetje dom om daarop te zakken he Nagelbijten / Gniffelen Clown

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:13

smurf schreef:
vanmiddag sprong iemand van een pony terwijl ze normaal op een enorm paard zit, ze miste de laatste 20 cm.....


Maak daar maar 30 cm van en het was niet bepaald een genoegen... Geeft dat even een klap in je knieen!

Bij mij verschilt het hoe ik afstijg, ik doe het zowel met 1 beugel uit als met beide.
Als ik klaar ben met rijden en er niet terug op hoef, dan doe ik 1 stijgbeugel uit, zwaai m'n been erover en steek terwijl ik er nog overheen hang de stijgbeugel aan de andere kant op (hoef ze alleen maar langs de riem omhoog te schuiven, dus kan met 1 hand, gaat heel snel), dan hoef ik niet meer naar de andere kant te lopen, luie donder die ik ben.... Bloos
Als ik er even af moet en later weer terug op zodat de stijgbeugels gewoon kunnen blijven hangen, dan zwaai ik er gewoon met 2 voeten uit de beugels vanaf.

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:28

Citaat:
Als ik er even af moet en later weer terug op zodat de stijgbeugels gewoon kunnen blijven hangen, dan zwaai ik er gewoon met 2 voeten uit de beugels vanaf.


probeer dat es op mijn zadel.... mij lukt het niet om 1 of andere duistere reden

Was trouwens wel leuk gisteren toen je de laatste 30 Bloos! cm "vergat" Clown

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:36

Ik had m'n stijgbeugels al uit op het laatste stukje stappen, weet je nog? En die kun je dus inderdaad niet meer aankrijgen... En ik ben er toch vanaf gekomen Haha!

Ik vond het een heel stuk minder lollig... Scheve mond

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:39

*hmmm* morgen maar weer es proberen...... >;)

ik had het tegengestelde van de week: sprong van een reus van 1.70 i.p.v. mijn dwergje van 1.52....... Wow!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:47

[quote="miepmiep"]Jaaa, dat zag ik ook laatst op een stal. Een soort steiger die van hoog naar laag liep, daar zet je je paard langs, zo ver als nodig (de ene kant heel hoog, en de andere kant was heel laag) en zelf stap je op via die steiger... HANDIG!
quote]

haha lijkt wel zo ja, maar dat is het niet altijd Schijnheilig mijn oma kon niet zelf op het paard klimmen dus werd er een trapje bijgehaald ze wilt op het paard stappen, glijd ze uit over het trapje Verward ze valt onder het paard (vraag me niet hoe ze het voor elkaar krijgt) paard schrikt gaat ervandoor, mijn oma een gebroken pols.

moraal van het verhaal: kijk uit met trapjes! Bloos

springers
Berichten: 6
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:45

nou hoe moet ut dan volgens de voorschriften

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 23:06

Dat kun je lezen in Het eerste bericht Lachen