gemaaid gras?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lovewally

Berichten: 1006
Geregistreerd: 18-04-04

gemaaid gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 15:43

heey
bij ons in de buurt woont een man en die gooit altijd het gemaaide gras uit zn tuin bij de paardejes in de wei
goed bedoeld
maar is het eigenlijk wel goed voor paardjes?
alvast bedankt

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 15:56

Kort gemaaid gras kan verstoppingen in de slokdarm veroorzaken en ik neem aan dat dit kort gemaaid gras is?

ynskje21
Berichten: 179
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:00

kort gemaaid gras kan ook een (bijna altijd fatale) koliek geven omdat het gras in de dunne darm verteerd wordt (normaal in de dikke darm) waardoor er reacties in de dunnen darm ontstaan die koliek veroorzaken, heel gevaarlijk dus.
Lang gemaaid gras kan, als de paarden erg snel alles op eten, slokdarmverstopping of koliek veroorzaken.
Eten ze rustigdan kan het niet zoveel kwaad volgens mij (lang gemaaid gras dus).

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:51

neej gemaait gras is niet zo goed voor paardjes, en als je niet weet wat voor 'n "verdere plantjes" en bij groeien (madeliefjes) bijv. dan is dat zeker niet gezond. Mijn pony's eten wél gemaait gras, maar ik weet zeker dat er daar niets geks in groeit, en anders toch maar ff voor de zeker heid een bordje of iets ophangen!

Groetjes Esmée

qt_shetties

Berichten: 3385
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 16:52

ohw ja nog ff : mijn pony's leven al 3 jaar op de wei, en af en toe als het gras heel kort is krijgen ze dus dat gemaaide gras, en ze hebben er in die 3 jaar nog nooit iets aan over gehouden, maar nogmaals, je moet zeker weten dat er niets schadelijks in zit!!!

Groetjes Esmée

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:33

mijn verzorgponys krijgen ook vak gemaait gras van hun eigenaar.
dat doet ie al jaren
en nog nooit heeft een pony daar last van gekregen!

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:42

Je mag een paard gèèn gemaaid gras geven dat uit een (elektische) grasmaaier komt. Het gaat gisten in de darmen en ze kunnen daar zware koliek van krijgen. Je mag je paard wel lang gemaaid/geknipt gras geven. Bv maaien met de sen of lang gras afknippen met de heggenschaar.

Als dit gras uit een grasmaaier komt, zou ik toch gaan zeggen dat je het hartstikke aardig vind dat die meneer het jou paardje gunt, maar toch vriendelijk verzoeken of hij het toch maar niet meer wil geven. Het kan 10 keer goed gaan, maar wat heb je eraan dat het de 11e keer fataal fout gaat? Dan zeg je ook, had ik maar....... nu kun je het zowiezo voorkomen.

Ik heb wel 1 voorbeeld, waar het de 1e keer al meteen fout ging. De buren van m'n ouders hadden een paard in de kost op het land staan en die gaven ze ook gemaaid gras van een elektrice maaier. 's Nachts kreeg het paardje koliek. Gelukkig is hij weer beter geworden, maar de DA zei ook dat het door het gras kwam en legde dus uit waarom een paard het niet mag hebben....

lovewally

Berichten: 1006
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 09:31

oeh zal maar snel gaan zeggen dat ut ni meer mag
allemaal bedankt

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 11:09

Gras dat (minimaal) gehakt is (dus door grasmachine, bosmaaier, ... ) mag je niet aan paarden voeren, kan gaskoliek veroorzaken.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:53

maar alleen als het al een tijdje in een bak ligt, dan wordt het warm en dat gaat broeien en veroorzaakt koliek..
mijne krijgt het ook elke week, en gaat prima!

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:55

ellepel schreef:
maar alleen als het al een tijdje in een bak ligt, dan wordt het warm en dat gaat broeien en veroorzaakt koliek..
mijne krijgt het ook elke week, en gaat prima!


Tot nu toe........