Mijn paard is aan het uitdijen, wat nou?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Mijn paard is aan het uitdijen, wat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 11:00

Mijn paard is opeens lekker dik en vet aan het worden. Ik snap er niets van want de afgelopen weken ben ik hem juist iedere dag extra aan het longeren naast het gewone rijden. Hij staat iedere dag buiten in de paddock en soms een paar uur in een wei die niet overdreven vet is. Sochtends en savonds krijgt hij 2,5 kilo biks, maar dat kreeg die altijd al. Bovendien krijgt die sochtends en savonds ooknog een kruiwagen kuil, ook altijd al Knipoog. Dus waarom die nu zo dik wordt inene is me een raadsel *LOL*

Hij begint echt een bierbuik te krijgen, geen gezicht! In welk rantsoen kan ik hem nu op dieet zetten zonder dat die te weinig binnen krijgt voor zijn lichaam en training?
Het is een groot paard die gewone training krijgt, niet heel fanatiek.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:03

Je zou het kuilgras kunnen vervangen door oud hooi.
Dikke hangbuiken kunnen overigens ook ontstaan door een worminfectie.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 11:07

Margreet schreef:
Je zou het kuilgras kunnen vervangen door oud hooi.
Dikke hangbuiken kunnen overigens ook ontstaan door een worminfectie.


Je ziet zijn ribben verder niet en het vet hangt hem ookbij de flanken. Heel toevallig dat je het zegt, hij heeft gister net een wormspuit gehad! Dus als het wormen zouden zijn komen we er nu wel achter. Overigens lijkt hij verder wel erg gezond, maar ik hou het in de gaten! Het lijkt meer op vetzucht Knipoog.
Ik dacht er ook misschien aan dat het kuil eiwitrijker is in dit gedeelte van het jaar, misschien dat minder daarvan beter zou zijn. We hebben kuil van eigen land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:22

precies maar wat minder biks geven kan ook geen kwaad

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:24

Een deel biks (2 kilo, 1 kilo per voerbeurt) vervangen door haver.

Ipv 1 kilo biks, een half haver. Haver zet niet aan.

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:39

Minder eten geven. Klinkt stom maar dat doe ik met mijn paard ook. Het begint al te werken. Hij komt ook minder op de wei en dat scheelt ook.

Avanti_haf

Berichten: 427
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Katwijk aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:43

inderdaad ik zou ook het biks halveren en het kuil ook of vervangen door hooi en wel dezelfde beweging blijven geven dan moet jij eens opletten hoe je paard slanker word

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:38

Ik vind 5 kilo biks en 2 kruiwagens kuil wel erg veel voor een paard met normale arbeid ,en dan ook nog enkele uurtjes weidegang (gras groeit op het moment loeihard). ik denk dat je de biks wel mag halveren en het kuilvoer halveren als ie weidegang krijgt.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 17:13

Hij zit nu onder de eiwitbultjes, geen gezicht *LOL*. De dierenarts is voor de zekerheid langs geweest en het zijn inderdaad eiwitbultjes, verder niet schadelijk en ze verdwijnen vanzelf. Hij moet inderdaad even op dieet en in ieder geval minder kuil! Dat was dus ook waarschijnlijk de oorzaak van het uitdijen, die vette kuil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:44

stekelroosje schreef:
Ik vind 5 kilo biks en 2 kruiwagens kuil wel erg veel


5 kilo klopt niet hoor, er staat namelijk 2,5 kilo biks (twee en een halve kilo dus) Knipoog. Dat lijkt me zeker niet teveel voor een paard dat gewoon in het werk staat.

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 18:17

2,5 kilo biks 's ochtends en 's avonds... Dus in totaal 5 kg.. Knipoog

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 18:28

Mijn pony is moddervet, en krijgt echt heel veel beweging, staat op een karig weitje, en krijgt maar een handje meuslie per dag bijgevoerd..
Misschien is het de tijd van het jaar..? Haha!

stekelroosje
Berichten: 126
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:25

ja ik lees toch ook echt 2,5 kilo biks s'ochtends en s'avonds. En dus ook 2 kruiwagens kuil .

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 11:50

Ja in totaal 5 kilo biks... Mischien wat teveel van het goeie. Toen we hem kochten was hij wat schriel en in de groei dus sindsdien krijgt hij eigenlijk 5 kilo per dag. Hij is altijd goed geweest met die hoeveelheid, niet te dik en niet te dun, niet te fris en niet te mak Knipoog. Maar inderdaad zullen we hem nu wat minder geven.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:56

5 kilo biks per dag???? zou dat ook maar is halveren! ben je nog niet falliet erdoor? (2 kruiwagens kuil en 5 kilo biks! plus gras)