lease probleempje...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

lease probleempje...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-02 19:18

wie kan me helpen met de vraag wat een lease paard precies inhoudt? Is het dan ook de bedoeling dat de hoefsmid kosten en dergelijken ook voor mij zijn? En wat is een redelijke prijs voor een 18 jarige fries?

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 19:59

Hangt helemaal af van de afspraken die je gemaakt heb. Ik zelf heb een huurpony, daar hoef ik geen dierenartskosten en hoefsmidkosten voor te betalen. Ik betaal meestal wel mee, omdat ik gewoon mee wil dragen aan de kosten.
Hoeveel een 18 jarige fries is? Is zou het niet weten, ik huur nu namelijk een welsh/shetlander (1.20),4.5 jaar dus dat is nogal een verschil Lachen

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 20:02

Ik heb flair voordat ze van mij was geleasd, ik betaalde overal de helft van. Hoefsmid (f25) f240 stalling, dierenarts, wormenspuiten. Maar ik heb daarvoor een pony gehuurd van een oude man, hier betaalde ik f150 per maand, maar hij had dan ook zijn eigen stal.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-02 20:08

hier heeft de eigenaar ook zijn eigen stal.. Dus stal geld hoeft hij niet te betalen.. En eigelijk heeft hij het ook niet nodig want ik verzorg het paardje al... Maar steeds wanneer er problemen zijn krijg ik naar mijn hoofd geslingerd dat ik geen enkel recht heb op dit paard en dat wil ik graag veranderen...

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 20:11

Het ligt er een beetje aan wat je er mee mag, waar hij staat (locatie, uitrij-mogelijkheden) en of je ook de verzorging enz. doet.
Maar meer dan 100 euro per maand zou ik er niet voor betalen hoor, en dan ga ik er nog van uit dat je hem dan voor jezelf hebt, en dat er verder niemand op rijdt.
Wilde je de fries van de eigenaar leasen?
Vanwege z'n gezondheidsproblemen kun je bijv. zeggen tegen de eigenaar: ik betaal .... per maand, onder voorwaarde dat u die en die maatregelen neemt (wat jij denkt dat nodig is om de fries gezond genoeg te houden, bijv. speciaal bekappen, ander voer etc.).
Het bedrag per maand moet je even bekijken, hangt af van jouw voorwaarden. Succes!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-02 20:24

thx!!!
ik heb in principe alles wat ik nodig heb daar.. Ik kan hem elke dag rijden en huur een bak vlak bij.. De verzorging kotm ook nu al geheel op mij aan.. Dus de eigenaar heeft er geen omkijken naar... En medicijnen worden niet gebruikt dus in principe zou hij dan alleen de kosten van de hoefsmid en de wormenspuit houden..

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 21:26

Dan zou ik gewoon niet meer dan 100 euro betalen als ik jou was.
Op voorwaarde dat het paard te eten krijgt wat jij vindt dat nodig is (hoeveelheid en soort brok) en op tijd bekapt etc. en ingeënt en ontwormd.
En dat hij ook de DA-kosten betaalt natuurlijk.
Als het paard toch op zijn eigen weiland en stal staat lukt dat denk ik wel?
Veel succes!

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 22:06

Bij ons op de manege, houdt leasen in dat je 650,- GULDEN betaalt en dat de pony dan niet meerijdt in lessen e.d. maar.... als de hoefsmid komt moet je het dan wel zelf betalen. Frusty Party!!

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Leasen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 22:08

Was wat vergeten, 650,- per half jaar is 't hier

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Leasen2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 22:13

Virginialover schreef:
Was wat vergeten, 650,- per half jaar is 't hier


Dat is weinig zeg!! Hier is het een stuk duurder...122 euro (268,85 gulden) per maand en dan ook de hoefsmid er nog bij.

Wat betreft de fries, ik ben het met Dorine eens...absoluut niet meer dan 100 euro

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-02 01:06

okee thx.. maar zou ik dan ook de rest van de kosten moeten betalen zoals hoefsmid en ed?

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Leasen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 09:32

Ja, we hebben geluk kwa prijs Party!! maar als de hoefsmid dan toevallig langs komt moet je het wel betalen... als je het niet wil betalen, rijdt de pony gewoon mee in de les en kost het 450,- GULDEN, in euro's weet ik niet Frusty

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 10:01

Wat is precies het probleem? Wil hij de hoefsmid niet laten komen? Geen wormenspuit? Geen entingen? ETc....? En doet hij dat dan wel als jij hem een bepaald bedrag betaald?

Als je een pony of paard gaat leasen zou ik een contract op laten maken. Wat wil jij dat er gebeurd met dat paard, en wat vinden jullie daarvoor een redelijke prijs...

Of een kleiner bedrag per maand en dat jij dat soort kosten dan betaald. Dan moet jij voor jezelf uitrekenen wat een reeel bedrag is. (Wat is hij kwijt aan stallingskosten (hooi, stro, brok, evt onderhoud box, water en electriciteit) want die heeft hij natuurlijk ook ookal hoeft hij geen stal te huren! Als je daar een heel klein deel van betaald en een stuk van de dingen die jij belangrijk vind, dan kom je misschien al een heel eind.

Een paard aan huis kost als hij op stal staat en op stro ongeveer f150,- tot f200,- per maand exlusief bijkomende kosten. Als het paard daarbij overdag in het weiland staat, en zomers helemaal is het weer een stuk goedkoper... (minder vieze stal, dus minder stro en minder bijvoeren)

Probeer het probleem op tafel te krijgen en in overleg tot een oplossing te komen in plaats van gewoon een bedrag voor te stellen, en zet alles op papier. Sterkte!

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-02 11:58

joyce... dit is me al meerddere malen voorgesteld maar dit is absoluut onmogelijk... De man is een ongelofelijk z ak om het zo maar even ruw te zeggen.. Het kan hem niets schelen wat er met zijn paarden gebeurt, als er maar genoeg leuke jonge meiden rondwaggelen...

Mijn probleem is dat ik het dus niet eens ben met de manier waarop hij met die dieren om gaat.. Ze krijgen veeel maar dan ook veel te weinig eten.. Als ze mazzel hebben krijgen ze een halve emmer brood (!) per dag.. Maar zoals deze week was er geen brood dus ook een eten... Nu heb ik wel zelf biks gekocht zonder dt hij daar iets van weet..

Daar komt nog een sbij dat er voor mij twee neiden waren die de paarden verzorgden, maar dat absoluut niet verantwoordelijk deden. Ze kwamen wanner het hun uit kwam en namen jan en alleman mee. Ze hebben zelfs een keer een weedtax gebeld en die kwam dat dus leuk langsbrengen op freek zijn erf... Nu zijn zij dus weer terug terwijl ik een tijd geleden aan freek heb gevraagdwat er zou gebueren, mochten zij weer terug komen. Ik kreeg daarop als antwoord dat hij het zo prima vond gaan, dus..

Deze man is niet aan zijn woord te houden en aangezien ik ontzettend dol ben op dit paard wil ik voor hem het beste en eigelijk is dat weggaan daar... Maar waarschijnlijk kan ik hem niet betalen en is dit dus de enige oplossing...

Nu stelde een hele goede vriendin gister aan mij voor om hem dan samen te kopen en in principe zou het dan moeten lukken, mits mijn ouders er mee accoord gaan en daarmee heb ik gelijk een heel gevoelig punt geraakt... Huilen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 14:20

Dan zul je eerst eens bij die man moeten pijlen, wat hij voor Fred wilt hebben, en daarna even bij je ouders aankaarten wat je plannen zijn. Succes.

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 17:51

Het zal niet echt veel helpen om het paardje daar weg te krijgen, maar misschien wel om het verschil tussen leasen, huren en verzorgpaard met bijbetaling van onkosten iets duidelijker te maken.

Verzorgpaard/bijrijdpaard met onkostenbijdrage.
Het paard blijft bij de eigenaar, je hebt een tijd afgesproken om het paard te verzorgen en te berijden. Je betaald een gedeelte van de onkosten (stallins-/voerkosten) volgens afspraak.

Huurpaard. Dit paard staat meestal op de manege en is van de stalhouders eventueel ook van een particuliere eigenaar. Je huurt dit paard voor een bepaalde periode. Het paard wordt niet meer in de lessen meegenomen, jij rijdt dit paard dus helemaal alleen. Meestal komen dan wel alle kosten voor jouw rekening. Het paaard mag echter niet weg bij de stal/manege.

Lease paard. Hiervoor is een contract nodig waarin ook staat wat de maandelijkse leasesom is. Deze som moet in verhouding staan tot de gebruikswaarde van het paard. Het paard gaat met degene mee die het least. Alle kosten en risico gaat over op de leaser. Echter je hebt daardoor ook alle rechten die een eigenaar op dat ogenblik zou hebben. Een hengst kun je ter dekking stellen en een merrie kun je een veulen laten krijgen. Dat zijn meestal ook de redenen om een paard te leasen.
Soms gebeurt het ook wel eens dat iemand voor een bepaalde tijd ergens (voor werk) moet gaan wonen. Wil toch rijden ook op wedstrijden dan kan ook voor die periode een paard worden geleasd. Komt hier practisch niet voor.

Hoop dat je succes hebt en je ouders toestemming verlenen en ook misschien aan de kosten bijdragen dit paard te kunnen kopen. Als je nog minderjarig bent zullen je ouders voor een bepaalde som geld altijd toestemming moeten verlenen. Dat schrijft de wet nu eenmaal voor, maakt niet uit hoe zelfstandig je eigenlijk al bent.
We horen nog wel of het gelukt is.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-02 18:02

wat bedoel je met dat mijn ouders een bepaalde som geld moeten bijdragen? Dat geld toch niet voor een paard? Eerder voor school en een huis of zo?

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 18:23

Nee joh, helemaal niet, maar sommige ouders willen voor hun kinderen wel een bijdrage doen in de onkosten totdat ze zelf genoef verdienen.
Ook als je de koopsom etc. zelf kunt opbrengen en je zou nog minderjarig zijn,komt vanaf een bepaald bedrag een toestemming van ouders, voogd, opvoeders net in welke situatie je leeft, er aan te pas. Dit is niet kwaad bedoeld hoor. En ik weet niet eens of je minder- of meerderjarig bent. Weet je, als ingeval van minderjarigheid en een bepaalde som geld (wet schrijft dat voor, weet niet precies hoeveel dat is op het ogenblik) geen toestemming is verleend, is in principe een koop ongeldig en moet teruggedraait worden. Dat zou dan én voor jou en voor het paard een drama betekenen. Dat is toch niet wat je iemand wenst. Je vroeg dus om hulp bij een lease probleempje en ik probeerde dus alleen maar enkele punten te noemen waar je aandacht aan moet besteden. Verder niets. Is dit O.K.?

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-02 18:42

ow maar ik viel je niet aan hoor! Ik snapte het alleen niet helemaal. En ik ben overigens 17 jaar en daarmee dus nog minderjarig.. Maar zie ik het goed dat wanneer ik hem zou kopen zonder toestemmoin g van mijn ouders de koop ongeldig zou zijn?

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 19:16

Yep helaas voor jouw is dat dus zo....

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-02 20:11

nee hoor is niet helaas.. ik ben zeer braaf! Haha! Ik zou hem nooit kopen zonder toestemming van mijn ouders...

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 20:14

Oke Lachen Ik weet natuurlijk niet wat je van plan bent allemaal dus...
Wel een nobel streven maar of het haalbaar is...

Smokey

Berichten: 223
Geregistreerd: 31-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-02 20:42

Nee hoor Fred Lover, voelde me helemaal niet angevallen. Soms komt schriftelijke uitleg niet altijd goed over.
Ineke2 heeft dus gelijk. Dat bedoelde ik ermee. Het was bedoeld om je voor teleurstellingen te bewaren.
In ieder geval wens ik heel veel succes met je reddingsactie en als het lukt heel veel plezier met het beessie. Laat je nog horen hoe het afgelopen is? Party!! Party!! *LOL*