Ongeduldig bij poetsen: tips gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Ongeduldig bij poetsen: tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 21:50

Mijn leasepaardje is tijdens het poesten super ongeduldig.
Ze loopt van links naar rechts te draaien en maait omstebeurt met haar linkerbeen en dan weer met haar rechterbeen. Ook als ze dr eigen omgaat draaien en ze kan niet meer verder draaien dan gaat ze een beetje dansen ( met haar voorbenen omstebeurten een klein beetje omhoog ) Dit is erg vervelend en haar bestraffend toespreken wil niet veel helpen Ze staat niet al te kort vast maar gewoon op een normale lengte. Het maakt niet uit of ze binnen staat vastgebonden of buiten staat vastgebonden ze doet het bij allebei. Net alsof ze er een hekel aan heeft Verward Maar ja voor het rijden moet ze toch echt even gepoetst worden...
Wie heeft goede tips of nog beter wie heeft hier ervaring mee??
Alle tips welkom

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 21:57

Een hooi netje ophangen, dat werkt practisch altijd Lachen

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 22:11

mijn bijrijdpaard doet dit ook Boos! gewoon consequent zijn, elke keer als hij trapt krijgt hij een klap/tik op zijn hals, en hij had het zo door Knipoog als hij nu stampt, hoef ik mn hand maar omhoog te doen of hij deinst al achteruit maar je moet het wel áltijd doen, niet één keer toestaan, want dan is er geen houden meer aan.
en als het paard een hele poetsebeurt stilstaat, goed belonen

veer

Berichten: 1520
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 22:12

precies wat tamaraatjuh heeft gezegd, mijn paard stond toen ik hem had gekocht ook niet stil. Binnen een week ofzo, heel consequent zijn, maar wel al-tijd rustig blijven, stond ie goed stil. Succes ermee. Maar bedenk, echt altijd rustig en eerlijk tov je paard blijven hoor!

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 22:20

tamaraatjuh schreef:
mijn bijrijdpaard doet dit ook Boos! gewoon consequent zijn, elke keer als hij trapt krijgt hij een klap/tik op zijn hals, en hij had het zo door Knipoog als hij nu stampt, hoef ik mn hand maar omhoog te doen of hij deinst al achteruit maar je moet het wel áltijd doen, niet één keer toestaan, want dan is er geen houden meer aan.
en als het paard een hele poetsebeurt stilstaat, goed belonen

Misschien dat het bij sommige paarden prima werkt, maar mijn pony heeft er een hang-eigenschap aan overgehouden en dat vind ik nog veel erger..

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 22:37

misschien een tik met de zweep op zijn borst/buik gedeelte als hij op dat moment verkeerd gedraf vertoont en met boze stem kort toespreken? FOEI! ofzo? en werelds belonen met de stem wanneer hij het wel goed doet?

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 22:50

Als het een erg nerveus paard is zou ik dat niet doen, grote kans dattie gaat hangen.
Maar dat heb ik nu bij 2 paarden gezien hoor.
Misschien werkt het bij jou pony prima Lachen

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 23:05

op z'n lazer geven!!
stilstaan is gewoon stilstaan hoor, niet toegeven.
zeker niet gaan belonen met een hooinet oid, dan beloon je slecht gedrag.
wel consequent zijn idd, niet de ene keer op z'n lazer geven en de volgende keer niks doen.
als ie gaat hangen gewoon weer naar voren "werken" Knipoog zorg ervoor dat je erachter staat.

pimmetje7

Berichten: 82
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 09:55

maar vergeet nooit als hij stil staat ..en het goed doet


BELONEN !!!!!!
<<

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 10:04

wat bij lucky ook geholpen heeft met 2 touwen vastzetten en wat we op een gegeven moment ook gedaan hebben is ieder een zweepje pakken en bij zijn falnken gaan staan met het uiteinde van deweep wijzend naar zijn kont. Ieder aan een kant. Elke keer als hij wou omdraaien je stem verheffen en anders een tikje. Het heeft geholpen want hij staat nu echt stil tijdens het poetsen.. Behalve buiten maar daar zijn we mee bezig..

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 11:17

tussen 2 touwen vastzetten dat werkt vaak ook prima

alleen ben ik niet zo gecharmeerd van dat zweepje

jubeltje
Berichten: 924
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 12:44

Nou heb je m vaststaan, ik ken paarden die dit hebben als ze vaststaan en het niet hebben als je ze gewoon los poetst. Slaan zou ik niet doen, want als die al bang is om vast te staan maak je m nog banger.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 12:52

idd iets om aan te knabbelen omhangen

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:58

Ik heb ooit gezien dat iemand een pion (zo'n oranje geval) op de kont van het paard zette. Maar ik heb geen idee of het echt een oplossing is.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:04

Tussen twee touwen zetten.

En dan nog: mijn eigen paard vindt borstelen voor het rijden echt geen klap aan. Voor het rijden dus even de ergste mestvlekken er vanaf, op zadel en singelplek borstelen, hoeven krabben en klaar Haha!. Na het rijden heeft hij er zelf ook meer geduld voor dus dan kan ik in alle rust en uitgebreid gaan borstelen Haha!.

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 14:56

Ach ja.. doet mijn pony ook.. Ik moet heeeeel consequent zijn bij haar.. Als ik één keer toe sta dat ze schraapt met haar benen moet ik weer een hele tijd bestraffen.. Op zich heen en weer lopen maakt mij niet uit.. maar schrapen en het halstertouw vastpakken geef ik haar een tik op haar been en zeg UH Tong uitsteken

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 18:08

Ik zou er eerst achter willen komen waarom ze zo aan het draaien is. Heeft ze nooit leren stilstaan? Verveelt ze zich? Wil ze gewoon aan het werk? Is het soms erger dan anders? Als je weet wat de oorzaak is kan je het probleem misschien beter aanpakken. Als ze gewoon geen geduld heeft, moet je dat dus trainen. Vind ze het vervelend om met haar kop ergens aan vast te staan, dan helpt een halsband misschien. Wil ze gewoon aandacht (ook negatieve) dan helpt negeren misschien.
Succes met je paardje Hyper!

Chade

Berichten: 458
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 19:34

Evelijn schreef:
Ik zou er eerst achter willen komen waarom ze zo aan het draaien is. Heeft ze nooit leren stilstaan? Verveelt ze zich? Wil ze gewoon aan het werk? Is het soms erger dan anders? Als je weet wat de oorzaak is kan je het probleem misschien beter aanpakken. Als ze gewoon geen geduld heeft, moet je dat dus trainen. Vind ze het vervelend om met haar kop ergens aan vast te staan, dan helpt een halsband misschien. Wil ze gewoon aandacht (ook negatieve) dan helpt negeren misschien.
Succes met je paardje Hyper!

Als ze los in de stal staat dan is het een stuk minder, maar ik kan haar niet altijd in de stal poesten. Ik denk niet dat ze graag aan het werk wilt want daarna is ze zo sloom als een slakkie Bloos Pas na een goed half uur komt er pit in Bloos! Misschien dat die halsband een beter effect op dr heeft... Maar ik denk dat het voornamelijk gewoon aandacht vragen is.
Iemand zei ook al dat brokjes geven een goede oplossing zou zijn maar daar beloon ik haar dan toch juist mee? Verward

Nikkitje
Berichten: 1072
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Unknown

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:32

Heel rustig poetsen met langzame slagen, hopelijk kalmeert ze dan een beetje, en veel met haar praten, paarden en ponies vinden het fijn om je stem te horen, bovendien nerveus zijn of zenuwachtig of ongeduldig hoeft niet bestraft te worden speciaal, als jij op school gek wordt van ongedulheid of zenuwen dan krijg je daar ook niet voor op je lazer, rustig aan doen gewoon, en hopelijk houdt het dan op...

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 00:30

Als het haar vooral om aandacht te doen is dan zou ik het irritante gedrag negeren. Als ze dan even rustig stil staat dan meteen zeggen dat ze braaf is (belonen). Dus alleen positieve aandacht geven. Mocht ze gaan happen naar kleding ofzo (om maar aandacht te krijgen) dan moet je haar zeker wel bestraffend toe spreken of één tik geven (wel meteen, anders is negeren beter). Succes ermee.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 00:38

negeren, vlieg deed dat in het begin ook heel erg en nu is het bijna over.
dus niet op reageren, alleen als die pony je omduwt oid moet je dat nietpikken en duw je dr opzij.
verder gewoon verder gaan waar je mee bezig was, en niks aantrekken als ze vervelend doet.

ik heb alles al geprobeerd bij vlieg, lang zetten, kort zetten, zachtjes praten, schreeuwen, schelden en uiteindelijk heeft negeren het beste gewerkt.(met af en toe een brul als ie in al zn gedraai mij niet meer zag en over me heen liep.)

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 01:15

Ik heb ook een ongeduldige pony... Knipoog Hij trapt niet ofzo, maar gaat gewoon graven, ronddraaien, enzovoorts... Vooral als er mensen in de buurt zijn van wie hij aandacht kan krijgen!!

Uit je eerste post kon ik niet uitmaken dat het paard slaat maar alleen het ongeduldige gedraai. Als dit zo is zou ik niet hard gaan slaan of trappen naar je paard, maar gewoon buiten wegduw afstand (dus dat je paard je niet kan omduwen door tegen je aan te lopen) te gaan staan en negeren, evt met andere mensen praten ofzo, zodat je niet binnen twee minuten al de neiging hebt om je weer om te draaien naar je paard Haha!. En zelfs niet kijken als ie graaft of draait, gewoon laten staan... Wel erbij blijven als je niet zeker weet of het paard in paniek raakt als het alleen staat, mijne kan dit prima dus is handig, maar ik zou dit niet bij de andere twee paarden doen die we hier hebben dus het verschilt per paard. Knipoog

Reenarulez

Berichten: 1194
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:40

Mijn pony deed het vroeger ook best erg (naja, alleen steeds heen en weer draaien...), toen ze een jaar of 3-4 was. Eigenlijk hiep niets echt, ook niet heel consequent zijn Gelukkig is het nu echt stukken minder (gebeurd eigenlijk nog zelden), en ik denk dat dit vooral te danken is aan dr leeftijd, die voor wat meer rust in dr hoofd heeft gezorgd Lachen
Er staat in je post niet hoe oud ze is, is ze nog jong dan zou het best gewoon over kunnen gaan. Is ze al ouder dan zou het ook zo kunnen zijn dat ze gewoon niet voldoende rust heeft en dan lijkt het me beter dat je zorgt voor die rust dan dat je de stress erbij inmept

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 12:39

Evelijn schreef:
Ik zou er eerst achter willen komen waarom ze zo aan het draaien is. Heeft ze nooit leren stilstaan? Verveelt ze zich? Wil ze gewoon aan het werk? Is het soms erger dan anders? Als je weet wat de oorzaak is kan je het probleem misschien beter aanpakken. Als ze gewoon geen geduld heeft, moet je dat dus trainen. Vind ze het vervelend om met haar kop ergens aan vast te staan, dan helpt een halsband misschien. Wil ze gewoon aandacht (ook negatieve) dan helpt negeren misschien.
Succes met je paardje Hyper!


Juist, achter de oorzaak aan, anders los je het probleem niet op maar maak je vaak juist nog meer problemen.
Misschien vind ie poetsen niet lekker, probeer het dan met je handjes en doe het lekker kort. Ff afstrijken met je handen zodat de doorbloeding wel word gestimuleert en het vuil onder het tuig weghalen en hup, veder. Je moet het leuk maken, voor beiden. Want op deze manier heb jij er geen zin in en je paard waarschijnlijk ook niet. Als hij los staat en dan gaat het beter, ik heb mijn paard altijd los staan alleen als ik ff mn tuig ga halen zet ik haar vast. Als ze vast staat en ik ben er niet bij dan loopt ze te draaien. Tsja, niets aan te doen maar als ik er weer ben gaat ze weer los, halstertouwtje over de hals en het zadel dr op. Je moet het leuk zien te maken en als ze het lekker vind blijft ze echt wel stilstaan! Waarschijnlijk heb jij gewoon niet zon poetspaard, dat is neit te veranderen en je zult het moeten accepteren.

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 13:01

Astrid kan ook zo lekker lopen draaien! wat ik heb gemerkt bij haar (ik rij haar normaal nooit maar nu miri op vakantie is verzorg/rij ik haar) rustig tegen dr praten en met een zachte borstel poetsen (miri poetste haar eerst altijd met een harde borsten wat ok wel moet in de winter aangezien ze dan zo vies is en je haar echt nie meer schoon krijg maar nu ze haar zomervachtje heeft mag je dr dus alleen nog maar poetsen met de zachte borstel) Het helpt echt! gewoon heel rustig tegen dr praten en als ze weer staat te draaien dan even op een boze toon toespreken en zodra ze weer stil staat op een lieve rustige manier met dr praten!!!

Ik hoop dat je paardje snel stil gaat staan bij het poetsen want het is echt super irritant dat gedraai!

Succes!!