Dier- en Veehouderij Deventer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Dier- en Veehouderij Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-04 12:33

Wie zit er al, hoe bevalt het? En wie beginnen er komend jaar??
*kortom; wie kan ik volgend jaar gaan lastig vallen Schijnheilig *

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 12:39

ik heb het gedaan en ben toen na ruim 2 jaar gestopt. Zit geen toekomst in als je ouders geen eigen bedrijf hebben of veel geld.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 12:43

ocihc schreef:
ik heb het gedaan en ben toen na ruim 2 jaar gestopt. Zit geen toekomst in als je ouders geen eigen bedrijf hebben of veel geld.


Dat vind ik dus onzin. Met deze opleiding kan je ook veel andere kanten op. Ik heb de CAH in dronten gedaan richting veehouderij en vervolgens bij een accountant en daarna bij een bank gewerkt.

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 12:46

tja en dat was dus juist niet wat ik voor ogen had. ik wou met de paarden verder dus deed afstudeerrichting paardenhouderij en dat stelde (in die tijd) bar weinig voor.
Een vriendin van mij is ook afgestudeerd paardenhouderij en die doet nu ook iets compleet anders.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 14:02

Ik heb er ook twee jaar op gezeten, maar het beviel me ook niet meer. Nu doe ik de deeltijdopleiding in Dronten en dat bevalt me wel goed.
Op Larenstein konden ze me niet echt motiveren...ze hadden het niet goed geregeld daar. Heb het er wel naar mijn zin gehad verder, want het is een gezellige school. Toch heb ik het nu nog beter naar mijn zin en ben ik al 3 ex - Larensteiners tegen gekomen op mijn huidige opleiding.
Ocihc heeft gelijk, als je een toekomst wil in de paardensector (en ook echt met paarden wilt werken) kun je beter een MBO - opleiding kiezen. Dit wordt er overigens ook goed bij verteld op de voorlichtingsdag. Toch vallen veel mensen om deze reden af.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 10:23

Tja dus moet me er al op voorbereiden dat misschien de overstap naar Dronten ook een optie wordt!! Verder...weinig bokkers die beginnen volgend jaar volgens mij!??
En mbo paardenhouderij?? Kom je ook niet echt heel ver mee heb ik al wel mee gekregen, is allemaal op goed geluk!! Ach ik heb geen definitieve wens dat ik in die paarden uit wil komen, zolang ik maar een LEUKE baan kan vinden ben ik al wel blij!!

Verder ook nog mensen al afgestudeerd en met baan?? Zo ja waar??

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 10:50

Maaike (hier op bokt) doet die opleiding daar. Ze gaat nu haar 3e jaar in geloof ik!! Moet je anders even haar PB-n voor mee informatie!!

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 18:57

vriendin van mij is afgestudeerd paardenhouderij en heeft extra keuzemodules vastgoedmanagement gedaan. Zij werkt nu bij oranjewoud in deventer als projectleider (iets met makelaardij enzo)

Wat westernfreak ook al zei larenstein is een erg gezellige school maar slecht georganiseerd en de lessen zijn weinig boeiend (lees vaak slaapverwekkend)

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:41

Ik zou ook komend jaar beginnen van Dier- en Veehouderij in Deventer, maar aangezien ik ben gezakt voor de Havo, zal ik het jaar daarop wel beginnen in Deventer...

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:53

Ik heb ook in deventer op de HAS gestudeerd (paardenhouderij) en ben ook gestopt omdat het in die tijd echt helemaal niks voorstelde en ik na twee jaar nog bezig was met miljoenen soorten gras uit mijn hoofd te leren en hoeveel voedingswaarde daar voor een KOE is zit. Inmiddels is de opleiding wel verbeterd maar ik meen wel dat het een voordeel heeft als je familie een agrarischa achtergrond heeft.

verwijderd09
Berichten: 1358
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 22:50

ik kom van de boerderij en kan mededelen dat boeren over het algemeen nooit echt tevreden zijn met mensen "uit de straat" die dier en veehouderij richting kiezen want ze zijn niet gewend aan het zware werk en hebben teveel een 9 tot 5 mentaliteit--->ze zullen dus ook moeilijker aan werk komen en bovendien is er ook nog een overschot aan mensen die dierverzorging(mbo) doen of hebben gedaan.

het was mischien wel een beetje off-topic

WestBest
Berichten: 2458
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: A1-lokatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 23:23

ocihc schreef:
ik heb het gedaan en ben toen na ruim 2 jaar gestopt. Zit geen toekomst in als je ouders geen eigen bedrijf hebben of veel geld.


Ik heb (een paar jaar geleden) dier- en veehouderij 2 jaar in Delft gedaan. Zelfde verhaal...

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 01:26

Riant schreef:
Ik heb ook in deventer op de HAS gestudeerd (paardenhouderij) en ben ook gestopt omdat het in die tijd echt helemaal niks voorstelde en ik na twee jaar nog bezig was met miljoenen soorten gras uit mijn hoofd te leren en hoeveel voedingswaarde daar voor een KOE is zit. Inmiddels is de opleiding wel verbeterd maar ik meen wel dat het een voordeel heeft als je familie een agrarischa achtergrond heeft.


Nope, dat is nog steeds zo...pas in het derde jaar komen de paarden aan bod. In de eerste twee jaar mag je blij zijn als een docent het woord "paard" in zijn mond durft te nemen! Maar goed, daar is het ook een dier- en veehouderij opleiding voor...
Toch ben ik blij dat ik de overstap gemaakt heb. Heb geen slaapverwekkende les meer gehad! Lachen
Bella, waarom "moet" jij de overstap maken dan ?

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 20:26

Westernfreak schreef:
Bella, waarom "moet" jij de overstap maken dan ?

Ik moet niks, heb mn vwo gehaald en ben nu van plan deze opleiding te doen. Ik weet dat de organisatie niet 100% was en is (was en is het op mn oude school ook). Dat is me wel verteld, maar verder vond ik de sfeer op de school erg aangenaam. Maar als het inhoudelijk (waar ik dus iets minder van meegekregen heb, omdat een kwestie van ervaren is) niet aanspreekt...tjah...dan ben ik dus iemand die gaat twijfelen of ik wel goed doe aan mijn keuze.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 00:01

Tja...de inhoud van de eerste twee jaar heeft dus weinig / niets met paarden te maken. Ik weet nu wel veel over koeien Knipoog
Ik ging er ook ooit heen voor de sfeer, maar ja...zit nu in een gezellige klas op Dronten! En volgens mij is de sfeer daar tijdens de voltijdopleiding ook best gezellig.

IceQueen

Berichten: 1033
Geregistreerd: 24-10-02
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 10:35

wij zaten inderdaad bijna te juichen op onze stoel als het woord paard viel. Maar ondertussen heb je motertechniek koloidchemie bodemkunde allemaal saai saai saai. En inderdaad ik kan nu een koe melken. In het derde jaar kwamen de paarden aan bod maar dat stelde toen ook erug weinig voor dat kan je zelf ook wel ondervinden door zelfstudie ofzo.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:02

ik doe de opleiding en ga volgend jaar naar het derde jaar (paardenhouderij)

De eerste twee jaar zijn erg algemeen en voor paardenhouderij studenten ook vaak oninterresant (veel koeien praat) maar de halft van het tweede jaar wordt het al minder, gaat het al veel meer over paarden als je daarvoor kiest.

en is natuurlijk een theoretische opleiding! ziet geen paard op school! Maar je kan er zeker wat mee en er zit WEL toekomst in juist toekomst.

De paardensector zal namelijk groeien dat door nieuwe overheids regels mtb de EHS. bedrijven worden groter en zo stijgt de vraag naar manegers!