Dikmakers zonder energie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Dikmakers zonder energie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 22:21

Ik weet dat hier heel veel topics over geweest zijn, maar zoekfunctie werkt niet en misschien heb ik wel een aparte vraag Haha!

M'n 22 jarige arabiertje is gister van de zomerwei gekomen... Ik schrok me rot Bloos! wat ziet hij er uit. Hij is echt hardstikke mager en zit niet goed in z'n vacht. Toen hij ging had ik hem juist lekker in z'n vacht en vel en hij was lekker gevuld..en nu... Scheve mond
Hij kreeg brokken bijgevuld en nu krijgt hij weer wat meer. IK durf hem geen volle scheppen ineens te geven ivm koliek. Nu zoek ik dus voer wat er voor zorgt dat hij er beter uit gaat zien, een rondmaker. Ik heb zelf aan lucerne gedacht en heb het ooit eens gevoerd, hij werd er heel mooi vol van. Toen stond hij dag&nacht op stal en knalde letterlijk uit elkaar van de energie. Maismeel werkt bij hem niet want dat eet hij niet..
Hij krijgt pavo basis plus als brokken, pavo herbasan als brok en pavo stimix als buikvulling. Maar ik moet echt drastisch iets veranderen..kom maar op met jullie voertips Haha!

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:23

Gewone gebroken mais?
Slobber van maken met vanalles erdoor heen, misschien eet hij het dan wel

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:24

mijn pony heeft tot zijn 27ste (toen moest ik hem in laten slapen) altijd veel maismeel bijgevoerd gekregen, bleef hij mooi vol van, geen extra energie, dus je kan er veel van voeren Haha!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 22:25

Geral, als je goed hebt gelezen on je zien dat die van mij geen maismeel eet... dat vertikt ie gewoon!

Slobber krijgt ie al, helpt ook niet veel...

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:29

uhm....veel hooi!!!
als hij net van de wei afkomt,kan hij best wel wat eiwit hebben,en kun je dus veel hooi voeren...imo is dat de enige juiste dikmaker

_christel_
Berichten: 526
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:32

Bietenpulp? Dat schijnt ook te helpen. Ik ken iemand die dat ook voert aan haar paard omdat die maar niet wil groeien. Het helpt wel.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:32

kuilgras werkt nog beter

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 22:32

helpt ook niet... vooheen heb ik al veel moeite gehad met dik krijgen...heel langzaam..een periode van ongeveer een half jaar begon ie dikker te worden..veel voeren kan niet, hij is koliek gevoelig... hooi maakt hem niet dikker... Het moet echt iets zijn dat bewijs van spreke in een maandje hem helemaal lekker in z'n vel terugzet...hij heeft daar op de wei gewoon veel te kort gehad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:42

Zemelen zijn toch ook dikmakers??

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:44

Luckey schreef:
Zemelen zijn toch ook dikmakers??


Niet teveel zemelen voeren, dan komt hij calcium tekort (of je moet dat weer middels supplementen aan gaan vullen)

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:45

Misschien lust ie wel maisvlokken??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:51

Bietenpulp is een prima dikmaker, maar er zitten heel veel suikers in, waar ze behoorlijke energie van krijgen. Er schijnen topruiters te zijn die hun paarden vlak voor de wedstrijd (springen dan he) wat bietenpulp geven. De suikers die er in zitten geeft ze dan net die extra energie om de prestatie vol te houden. Een soort doping dus.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 22:52

dat moet ik niet hebben, hij is al zo heet Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:56

Cassidy schreef:
Niet teveel zemelen voeren, dan komt hij calcium tekort (of je moet dat weer middels supplementen aan gaan vullen)


ow je leest het niet zo`n strak plan!

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:58

Zemelen! Dat heb ik mijn paard vorige winter gevoerd toen ze maar niet aan wilde komen! Werkte als een trein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:59

#Ymke# schreef:
dat moet ik niet hebben, hij is al zo heet Bloos!


Ik heb dit ook nooit geweten. Mijn paard moest een paar jaar geleden op stalrust en toen gaf ik ook gewoon bietenpulp. En ik vond het maar vreemd dat ze zo fris was Bloos! .
Maar als je een beetje nadenkt: bietenpulp is gemaakt van suikerbiet en suiker geeft energie.

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:00

ja,als jij zo goed weet wat hem niet dik maakt(hoewel dat dingen zijn die daarom bekend staan),waarom ga je dan niet met die feiten naar een voer-groothandel?
ik heb daar ook super fijn uitleg etc gehad!
enne,in een mand je paard "dik" willen hebben is een slecht streven,zeker als hij koliek-gevoelig is,of je daar bang voor bent.

Mettetje

Berichten: 759
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:15

Grasbrok; veel eiwit, weinig energie. Kan je probleem. Heb niet alle antwoorden gelezen, maar zijn zijn tanden goed? Luzerne worden ze ook niet heet van. Tegenwoordig zijn er veel smakelijke musli's zonder haver (dat is het heetmakende in musli). Succes ermee!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 23:26

Timilon...dat heb ik gedaan..helaas kreeg ik daar advies waar ik niks aan had (voer was niet te bestellen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:28

Van Cavalor hebben ze een hele lijn voeders, ook speciaal voor hete paarden. Dan kan je je paard toch gewoon voeren, zonder dat ze heet wordt. En lucerne werkt ook goed als dikmaker.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 08:32

Probeer het maismeel eens aan te maken met bier, dat vond die van ons echt heel lekker.( je kent het wel, nog een kwartiertje de bak uitlikken)

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 08:56

Die van mij waren ook niet gek op maismeel, ook niet als ik het door de slobber deed. Ik geef ze nu gebroken mais (maisgrutten no.3) als ze wat moeten aankomen. Dat eten ze wel.

EbbyT
Berichten: 262
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:05

Je hebt waarschijnlijk niets aan mijn antwoord maar ik kan neit laten om het te plaatsen.
Arabieren word misschien niet zo dik, leg je niet vast op het dik zijn, het gaat erom dat hij zich goed voelt en lekker in zijn vel zit. Het ene paard voelt zich misschien wel lekker terwijl hij of zij volgens de boekjes te mager is. Aankomen lukt bij dat paard dan niet, nou en? Het gaat toch om het paard, niet om het plaatje?
En daarnaast, wat ik weet van dik zijn (en das niet bijster veel hoor, sorry) is dat het energie is die ze neit gebruiken opslaan in hun lichaam. (vet, koolhydraten, allemaal energie). Het staat dus haaks tegen over elkaar wat jij probeert te doen, dik maken zonder energie. Als ik het zo bekijk (met mijn weinige kennis, verbeter me als ik het fout heb, leer ik ook nog wat van, alleen maar fijn Lachen ) is het niet mogenlijk....
groetjes Ebby (das berichtje 1, 2 komt er misschien snel aan??)

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:12

Nou EbbyT, onze NRPS(75% arab) moest toch echt wat voller, dik is wat anders. Al is het maar voor zijn reserves tijdens slechte tijden( kouder weer, verandering van omgeving(ponykamp b.v.)) Ook gold voor ons toch zeker het plaatje, in de Z2 starten met een gratenzak is niet bevordelijk voor je punten.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:14

amondi schreef:
Probeer het maismeel eens aan te maken met bier, dat vond die van ons echt heel lekker.( je kent het wel, nog een kwartiertje de bak uitlikken)


En hier word ie nog rustig van ook!! Tong uitsteken

Bier is een heel oud middeltje om bijv. wedstrijdspanning te verminderen(ik heb het eigenlijk over het paard, maar bij ruiter werkt het ook Haha! )

Je kunt het beste proberen om hem fulltime hooi te voeren. Lucerne is ook zon buikvuller, alleen zijn ze daar minder lang mee bezig.