Advies gevraagd! over juiste hulpteugel...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Valentinotje

Berichten: 373
Geregistreerd: 17-12-03

Advies gevraagd! over juiste hulpteugel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 10:51

Hallo allemaal,
IK heb even wat advies nodig omdat ik er zelf niet helemaal uitkom.
Ik heb een 6 jarig paardje, heeft al veel meegemaakt in zijn korte leventje waardoor hij b.v. snel paniekerig kan reageren... (als je bv je arm heel snel omhoog gooit vlakbij zn hoofd en dat soort dingen) maar wel betrouwbaar onder het zadel.
Nu ga ik misschien met hem verhuizen (als alles meezit) naar een stal wat direct aan een schitterend natuur/recreatiegebied ligt hier vlakbij mijn huis.
Ik wil dus meer met hem naar buiten gaan daar maaaaar zoek dus een hulpteugel om mee naar buiten te gaan....
Ik ben wel eens naar buiten geweest langs wegen met een slofteugel maar ik wil liever iets anders dan een slofteugel...
Wat raden jullie aan?
Thiedermann? Martingaal?

Ik ben benieuwd wat jullie zeggen....`
Alvast bedankt!
Groetjes Nathalie

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 10:56

waarom wil je persé een hulpteugel? om jezelf veiliger te voelen?
is er bvb niemand met een rustig paard waarmee je eens mee kan op buitenrit? dat zal veel beter helpen! succes!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 10:57

Als je er een hulpteugel aan wilt hangen neem dan een martingaal Lachen.

Werkt niet in als niet nodig en in geval van nood kun je het zelf ook nog gebruiken als bokriempje Tong uitsteken.

Valentinotje

Berichten: 373
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 13:24

Het probleem is dat mijn paard niet reageert op andere paarden. Ik ben vaker met de meest brave pony's en paarden mee naar buiten gweest maar hij reageert niet op ze. Hij staat zeg maar op zijn eiegn benen....

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:26

Valentinotje schreef:
Het probleem is dat mijn paard niet reageert op andere paarden. Ik ben vaker met de meest brave pony's en paarden mee naar buiten gweest maar hij reageert niet op ze. Hij staat zeg maar op zijn eiegn benen....

Wat is dan het probleem? Verward

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:39

Als hij alleen schrikt als je vlak bij zijn hoofd e.d. snelle bewegingen maakt moet je dus gewoon lekker rustig blijven zitten Haha!

Maar als je perse een hulpteugel wilt, zou ik de martingaal nemen. Dat is geen strenge hulpteugel en voorkomt dat je paard zijn hoofd dermate hoog in de lucht kan gooien dat jij niks meer te vertellen hebt.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 13:56

Als je echt denkt dat je je dan veiliger voelt kun je er gewoon een martingaal aanhangen. (heb ik altijd om bij mijn paard vanwege het springen) Ben je net wat sterker mee, als het nodig is.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:05

Ik zou met zo'n paard idd zelf ook de martingaal gebruiken.

Doe ik trouwens met alle jonge paarden, zo leren ze 'de weg naar boven' niet kennen, heb ik ooit eens gelezen in de P&S, in een rubriek van Jeanette Haazen, en daar sinds jaren al veel plezier van gehad.

Valentinotje

Berichten: 373
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 15:12

Nee het gaat niet om die snelle bewegingen enz...
Maar hij is best onervaren met buitenrijden. En ik weet niet hoe hij dan gaat reageren.

Omdat ik zelf niet over de weg durf te rijden ivm in het verleden nare ervaingen met mn vorige paard wil ik dus een hulpteugel zodat mocht hij ervandoor gaan ofzow ik gewoon iets sterker ben. Dat vertoruwen in buitenrijden komt vanzelf wel weer terug.

Ik heb hem wel met het inrijden geleerd dat HO gewoon ook echt HO is en dan staat hij stil. Maar weet niet hoe hij reageert mocht hij schrikken.....
Ik kan die hulpteugel er altijd nog afhalen mocht het wel goed gaan.

Ik ben alleen gewoon geen voorstander van de slofteugel.
Maar dat ligt meer aan mezelf omdat ik dan telkens in de knoop zit met mn handen/teugels:P
Denk dat ik dan maar moet gaan kijken voor een martingaal:)
Laatst bijgewerkt door Valentinotje op 19-07-04 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Spruit_Elf

Berichten: 2169
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam... pak me dan...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:12

Apple schreef:
Als je er een hulpteugel aan wilt hangen neem dan een martingaal Lachen.

Werkt niet in als niet nodig en in geval van nood kun je het zelf ook nog gebruiken als bokriempje Tong uitsteken.



ik sluit me hier totaal bij aan. Haha!

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 15:13

Ik ook Haha!

MiGzi_MiQ

Berichten: 744
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: Amsterdam!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 16:10

Ik zou een Thiedemann misschien ook niet verkeerd vinden, want je zegt zelf dat hij meestal goed reageert op je stem , maar mocht ie toch schrikken van iets dan wil je een extra hulp erbij. Lachen
Martingaal is inderdaad dat hij "de weg naar boven" niet leert kennen, maar een Thiedemann zorgt o.a ook daarvoor, maar daarbij, Mocht ie er vandoor gaan en hij is te sterk voor je, kan je hem d.m.v de Thiedemann makkelijker terugrijden. Want als jij gewoon druk op je teugels houdt terwijl hij druk op het bit zet omdat hij weg wil, zal hij toch verliezen, want hij trekt als het ware z'n eigen mond stuk.

Het is misschien minder vriendelijk dan een Martingaal, maar zeker beter dan een slofteugel. Lachen En bij ons op de manege rijden best veel (jonge) paarden met een Thiedemann, dus het kan geen kwaad, denk ik. Lachen

Succes!! OK dan!

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 16:23

ben geen voorstander van hulpteugels, maar als je dan toch moet dan maar een martingaal, die houdt het hoofd beneden mocht ie er mee gaan gooien.
Misschien kun je eerst eens oefenen in de wei/bak met 'enge'dingen zoals dat zwaaien met je armen, plastic zakken etc eventueel met iemand die m vasthoudt zodat je van een afstandje kan beginnen. Dan hoef je dat niet buiten te avonturen met alle eventuele nare gevolgen van dien.

Als jij al bang bent omdat je niet weet wat ie gaat doen dan gaat ie zeker wat uitspoken! Kun je beter eerst even thuis oefenen zodat je zn reacties leert kennen en dan pas naar buiten. Zet de vuilcontainer maar in de wei en wat tuinstoelen en een open paraplu bijvoorbeeld, met een beetje fantasie is er zat te bedenken.

Zorg wel dat als je de 1e keer naar buiten gaat dat er iemand met je meegaat voor het geval dat... Het mooiste zou zijn met een ervaren bom-proof paard.

succes!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:28

Valentinotje schreef:
Nee het gaat niet om die snelle bewegingen enz...
Maar hij is best onervaren met buitenrijden. En ik weet niet hoe hij dan gaat reageren.

Omdat ik zelf niet over de weg durf te rijden ivm in het verleden nare ervaingen met mn vorige paard wil ik dus een hulpteugel zodat mocht hij ervandoor gaan ofzow ik gewoon iets sterker ben. Dat vertoruwen in buitenrijden komt vanzelf wel weer terug.

Ik heb hem wel met het inrijden geleerd dat HO gewoon ook echt HO is en dan staat hij stil. Maar weet niet hoe hij reageert mocht hij schrikken.....
Ik kan die hulpteugel er altijd nog afhalen mocht het wel goed gaan.

Ik ben alleen gewoon geen voorstander van de slofteugel.
Maar dat ligt meer aan mezelf omdat ik dan telkens in de knoop zit met mn handen/teugels:P
Denk dat ik dan maar moet gaan kijken voor een martingaal:)


Kan me best voorstellen dat je onzeker bent, gezien je minder goede ervaringen in het verleden.
Maar jouw huidige paard moet nu en hulpteugel om, om een reden die niks met het paard te maken heeft.

Geef je paard eerst de kans zich te bewijzen tijdens een buitenrit, voor hetzelfde geld, is ie braaf en heb je geen hulpteugel nodig, als je paard echt schrikt en weg wilt stuiven, dan houd een martingaal er ook niks aan.

Ik snap dat je liever het zekere voor het onzekere wilt nemen en voor het geval dat zich een situatie voordoet dat je de hulpteugel goed had kunnen gebruiken, dat je hem dan liever om hebt dan niet.
Ik denk dat je beter je energie in jezelf kunt steken om aan je onzekere houding te werken, daar kun je een paard wel echt mee door rijden tijdens een onveilge situatie, zolang je niet zeker van je zaak bent en aan jezelf twijfeld zou ik niet naar buiten gaan, tenminste niet in het verkeer of openbare weg, wellicht kun je beginnen in het bos/heide, vraag evt een extra persoon met halster en touw om mee te gaan.

FaithMiroma

Berichten: 266
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 19:49

is er bvb niemand met een rustig paard waarmee je eens mee kan op buitenrit? dat zal veel beter helpen! succes!

Inderdaad dat zal beter helpen en las je een hulpteugel wil dan idd een martingaal

Insider
Berichten: 592
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 20:32

Ik kan je wel advies geven over goede instructie waarbij je geen hulpteugels nodig hebt.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:28

maar het is toch ook zo als je een tiedeman gebruik, dat wanneer je paardje goed loopt, de druk weg is?? en als je hem dan voor het buitenrijden gebruik, dan heb je wel een extra hulpje. en je heb geen constante druk in zijn mond. Hopelijk leg ik het een beetje duidelijk uit, weet namelijk niet zo goed hoe ik het moet uitleggen, maar snappe jullie mij??

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:46

Insider schreef:
Ik kan je wel advies geven over goede instructie waarbij je geen hulpteugels nodig hebt.


Dat vraagt ze helaas niet...

Is het geen idee dat er iemand op een fiets meegaat, desnoods met een extra halstertouw. Verder; hoe reageert je paard als ie in de bak ergens van schrikt?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:47

Gewoon een martingaal eraan hangen. Je houdt dan op de juiste plek druk in de mond als ie wel zijn hoofd in de lucht gooit. Voor de rest zie ik geen reden om er iets aan te hangen in jouw geval. Hij hoeft buiten toch niet strak in de houding te lopen vind ik, beetje neusje eruit is prima, terwijl een tiedeman dit al afstraft.

Valentinotje

Berichten: 373
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-04 10:10

In de bak maakt hij alleen een schrikbeweging, dat je echt door zn lijf voelt gaan zeg maar... Maar de bak komt hij dagelijks in... en in de bossen natuurlijk niet...

Het eerste jaar dat ik hem had heb ik wel veel met hem over plastic en dat soort dingen gelopen (aan de hand dan) in onze bak zodat hij eraan kon wennen maar weet niet of hij dat nu nog steeds weet Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:37

ook in de bak even oefenen dan met paraplu`s enzo...

Krijg je les?? Want wat wij nu doen met lucky is instructrice ernaast, Lucky aan de longeerlijn. Hulpteugels die gebruiken we niet..

Marshaha

Berichten: 2944
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 10:52

een martingaal werk normaal gezien (als ie z'n hoofd normaal houd) niet, alleen als hij het hoofd omhoog gooit. Dus zou een goede oplossing kunenn zijn

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 11:45

gewoon es proberen. of je vraagt aan je instructie of zij de eerste keer ermee de bossen in wil. dan kan je zien of je 'angst' gegrond is of niet !

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 16:47

Kijk even in het onderschrift van Runningkawa....

Verder is mijn mening heel simpel. Als je de weg op gaat (of bos, of hei, whatever) heb je je paard onder controle te hebben. Tuurlijk kan er altijd wat gebeuren, het blijven dieren, maar als je er bijvoorbaat al een hulpteugel omgooit omdat je zonder een probleem hebt, heb je naar mijn mening niks op de weg te zoeken

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 17:32

Martingaal of slof.
Je hoeft em niet te gebruiken (dus in een boogje laten hangen) en in geval van nood kun je em dus wél gebruiken!!

Mijn paard WAS 100% verkeersmak.. totdat ik een crossmotor tegenkwam die ff het gas opentrok toen hij naast mijn paard was!!
Hij is me er gigantisch tussenuit genaaid over het asfalt!
Godzijdank is er niets gebeurd.
Naar mijn idee, als ik op dat moment de slof om had gehad, had ik hem misschien onder controle kunnen houden (hoewel hij binnen een seconde ertussenuit piepte), omdat hij dat zijn hoofd niet zo omhoog had kunnen brengen.
Weet ik natuurlijk niet zeker, maar voor mijn gevoel dan.
Dus nu ga ik NIET meer zonder slof of stang en trens naar buiten!
En daarbij hangt de slof of stangteugel los!!