de race

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

de race

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 22:54

Vorig jaar heb ik met de ponyrace bij me in het dorp in Friesland mee gedaan maar niet met mn eigen pony omdat ze toen een snee in haar voet had, toen heb ik met een manegepony mee gedaan.
Ik ben misschien van plan om dit jaar met mn eigen pony mee te doen maar ik ben bang dat ze uitglijd.
Want ze heeft geen hoefijzers en als ze in snelle galop of rengalop is dan gaat haar achterhand er opeens heel vreemd onder, kan dit geen kwaad en denken jullie dat ik gewoon met de race mee moet doen??

en mensen hier uit friesland, het is in Drogeham dicht bij drachten en surhuisterveen

muiszje

Berichten: 3104
Geregistreerd: 04-01-04
Woonplaats: Am*dam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 23:02

erhm, Juist als ze ijzers hebben willen ze wel ens wegglijden..ik weet niet op wat voor een onder grond het is..

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 23:05

ligt eraan. als het heel glad is, heb je hoefijzers met kalkoenen nodig, maar is de bodem droog kan dat beter zonder hoefijzers. ze hebben dan genoeg grip en ze zal dan echt niet zo snel uitglijden.

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 23:42

het is op gras

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 11:12

Als jij je pony goed rijdt dan overkomt haar niets.
Zolang jij maar aan je pony blijft denken en niet aan jezelf -> prijs

Ik rij men-marathon's op gras, nooit kalkoenen, wel ijzers. Maar mijn pony is nog nóóit uitgegleden. Als jij goed blijft sturen en je aandacht erbij houdt, niet onbesuisd gaan scheuren dan komt het best goed.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 11:19

Ik had het lekker zonder ijzers gedaan. Juist mét ijzers zullen ze uitglijden. En zo snel glijden ze niet uit hoor. Zie maar naar paarden in de wei die in volle galop de hoek om scheuren. Heb jij die wel eens uit zien glijden? Nee toch.
Mijn paard staat eigenlijk altijd zonder ijzers, en ik rijd wel eens in de wei. Dan scheuren we ook wel eens in galop rond, nooit gevallen Lachen

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-04 12:25

sorry ik vroeg niet of ik met ijzers moest maar of het verstandig was om wel mee te doen. Ja die prijs kan me echt niks schelen ik moet toch tegen een paar die elk jaar winnen dus dat zou anders toch niet lukken. maar zij neemt haar achterhand verkeerd mee he, dat bedoel ik dat ik daarom wel mee kan doen.. in rengalop is het net als je bijvoorbeeld in de linkergalop (rengalop) dat de achterhand dan opeens in de rechterrengalop gaat..

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 11:37

Zoiets heet "overkruis" gaan en betekent dat het paard voor in de linkergalop zit en achter in de rechter galop. Helaas voor jou, maar dit is over het algemeen een ruiter fout en heeft alles te maken met aanleuning en gewichts verdeling (scheef zitten). Vraag je instructeur maar eens.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:44

Als je het niet vertrouwd moet je het niet doen, je kan het ook proberen en als je merkt dat je pony niet goed meer durft te lopen of je voelt haar glijden dan gewoon stoppen.

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 14:25

hmm ik weet niet, maar gister heb ik dus eens geprobeert om weer te crossen en toen ging het helemaal goed, misschien is mn zit nu beter geworden? wel vreemd want op andere pony's/paarden gebeur me dit nooit