wat voor zadel voor je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

wat voor een zadel heb je?

een zadel speciaal voor mn pony/paard op maat gemaakt
10 (27%)
een tweedehandszadel op maat laten maken
2 (5%)
een nieuw zadel gekocht dat schijnbaar goed ligt op mn paard/pony
8 (22%)
ik heb een tweedehands zadel dat schijnbaar goed ligt op mn paard/pony
7 (19%)
ik heb een wintec met de goede maat boom erin
7 (19%)
ik heb een zadel wat eigenlijk niet goed past, maar heb geen geld voor een andere
2 (5%)

Totaal aantal stemmen: 36


missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

wat voor zadel voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 17:26

hoi,
naar aanleiding van reacties op mijn topic, waarin ik vertelde dat mijn wintec niet beviel, hoorde ik van veel dat ik beter een zadel kon aan laten passen door een zadelmaker. Ik ben bang dat ik dan al snel op 1000 euro voor een zadel zit, wat ik er niet voor over heb als een goedkoper (tweedehands) zadel ook goed zit.
Ik was wel benieuwd welk percentage zon duur zadel aan laat meten en welke gewoon een zadel heeft dat op het oog goed lijkt en verder geen problemen mee heeft.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 17:35

Eerst heb ik een nieuwe gekocht, maar daar kreeg Mirk drukplekken van.
Toen zag ik een tweedehands Kieffer zadeltje liggen bij de Divoza en die heb ik uiteindelijk mee naar huis genomen. Hij ligt super een geen drukplekken meer Lachen

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 18:01

Ik heb een wintec op "maat" laten maken Haha!

Maar ik wil met de tijd nog ene leren zadel op maar gemaakt voor Par, maar werd me verteld dat ik dan beter even kon wachten tot ze wat ouder was omdat haar bouw etc. nog veranderd.

Wintec ligt trouwens wel goed hoor Knipoog

nnniekje
Berichten: 232
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 20:20

Ik heb ook een wintec voor Tarzan, maar ik wil als hij uitgegroeid is toch wel een leren zadel, en die laat ik dan waarschijnlijk op maat maken.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 20:23

voor Mist heb ik een Stubben op maat laten maken, voor Gardy een Wintec, ook op maat gemaakt (alleen de juiste boom kiezen is niet genoeg !!!!)

Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 20:37

Ik heb een 2e hands Daaleman dressuurzadel voor mijn tinker, wat altijd goed lag, maar nu heeft ze een bredere boom nodig, als Daaleman er nog een heeft liggen, komt er straks een andere boom in, dit kost ongeveer 350 euro ex. voorrij- en paskosten. Als er geen geschikte boom meer is voor mijn zadel, moet ik een nieuw zadel op maat laten maken of een boomloos zadel kopen, Gillian heeft zo'n moeilijke pasvorm dat een 2e hands passend zadel vinden, onmogelijk is Clown

Caira
Berichten: 26063
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 20:41

Ik mis een optie: Een tweedehands zadel DAT goed ligt op mijn paard!

soofje

Berichten: 99
Geregistreerd: 18-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 21:07

ik heb sinds kort ook een "nieuw" zadel, een 2e hands daaleman, maar het ligt super op mn pony, moest alleen even opgevuld worden

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 21:09

ik heb voor tieme een boomloos zadel (barefoot) omdat hij geen gewoon zadel past.
voor joplin (shet) heb ik een 2e-handszadel wat goed ligt.

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 21:10

Ik heb voor mijn pony een nieuw dressuurzadel van Knightrider. Ik ben eerst op zoek geweest naar een tweedehands maar omdat ik een flink brede fjord heb was er eigenlijk niks te vinden wat paste dus toen maar een nieuwe aangeschaft. Wat ik nog iets heb laten aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 21:18

Ik had een Wintec op maat laten maken (zelf boom laten buigen ipv de standaard) en heb er nu een tweedehands roperzadel op wat goed past. Het blijft toch vaak zoeken naar het juiste passende zadel, zeker als je tweedehands bezig gaat Lachen

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 21:43

Aangepast zadel:
Nieuw kost het ongeveer 1300 euro, een standaard zadel waarbij de kussens aangepast worden aan de rug van je paard. Dit is ideaal. Een nieuwe stubben Siegfried lag nieuw al te ver naar achteren. Dus werden er een grotere keil ingezet. Na ong. 2 maand navullen en nu ligt het zadel nog steeds goed na 1.5 jaar intensief gebruik. Een keer het zadel op een ander paard gebruiken kan prima, maar het zwaartepunt ligt dan vaak net niet helemaal in het midden. Je moet verder opletten dat het zadel voor niet knelt, de schoft van een ander paard kan net even anders zijn. Maar dit heb je ook met een standaard zadel. Bij een goede zadelmaker kun je later kostenloos het zadel weer laten aanpassen aan een ander paard, mits je de eerste eigenaar bent natuurlijk.

Een tweedehands zadel kopen zonder keilkussens en dan het zadel laten aanpassen is behoorlijk duur, 360 euro, dan wordt het zadel wel volledig nagekeken, nieuwe vulling erin, keil erin, keer navullen, enz. Maar dat is dus behoorlijk prijzig. Dit kan alleen als je een goed tweedehands zadel gekocht hebt waar je nog jaren mee kunt doen. Lang niet alle zadelmakers wagen zich eraan. en ook lang niet elk zadel is hiervoor geschikt.

Een tweedehands zadel kopen wat past is denk ik de goedkoopste optie voor je. Maar je zult misschien vrij lang moeten zoeken.
Laatst bijgewerkt door germie op 17-07-04 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33113
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:01

Voor 1 pony hebt ik een nieuw Stübben zadel gekocht bij Van Rijs (zadelmaker) Hij is wezen passen e.d.
Voor mijn andere pony heb ik een tweedehands Stübben zadel gekocht, ook Van Rijs laten komen en die heeft hem opgevuld zodat hij nu goed ligt.

De laatste pony is pas 4 en net onder het zadel dus hij veranderd steeds. Als ik denk dat hij niet zo heel goed meer ligt laat ik Van Rijs weer langskomen om te kijken of er iets veranderd kan worden zodat het zadel weer goed ligt.

capopjekop

Berichten: 30655
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:08

ik heb een kunststof uh hoe heet dat merk nou, nou jah van mijn vriendin (iris_panta) overgekocht toen zij haar ouwe pony niet meer had voor hondert gulden. ligt goed, zit super Haha!

sammetje

Berichten: 1654
Geregistreerd: 09-12-03
Woonplaats: nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:32

Sinds gisteren heb ik een wintec voor mijn paard. Ik had een zadeltje gekocht om haar in te rijden. Maar dat lag dus voor geen ene meter. Nu heb ik een wintec pro dressuur gekocht met de wijdste boom erin en die ligt echt heel goed. Heb er vandaag voor het eerst eventjes opgezeten en hij zat nog heeeeeeeeeeeerlijk ook! Ben helemaal blij!!!! *LOL*

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:34

Ik heb een euroriding van een jaar oud bij van rijs gekocht en op maat laten maken. Omdat mn paard nogal een moeilijke rug en brede schouders heeft waren er maar 3 soorten zadels die hem pasten, en daarvan bleef er 1 over waar ik goed op zat, dus ja weinig keus verder..
veel centjes armer maar wel een paard dat veeeel lekkerder loopt en geen last meer van zn rug heeft Lachen

Titsie
Berichten: 1163
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 22:59

heb een DK op maat gemaakt met lucht past altijd perfect