Paard steigerd (help me)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Paard steigerd (help me)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-02 20:57

Ja het is een probleem bij mij, de overgang van winter naar zomer komt er weer aan en mijn paard wordt helemaal gek, ik ben dan hartstikke bang dat ik een keer onder hem terecht kom. Ik heb hem nu een jaar (januari 2001) en toen was hij precies zo, helemaal tegen de keer in, en nu rond deze periode is hij weer helemaal gek.
Mijn vader zegt dat als hij zo door blijft gaan, weg moet....hij is op stal ook helemaal niet gezellig, maar ik ben zoveel van hem gaan houden in een jaar dat ik hem helemaal niet weg kan doen.
wat zouden jullie doen, denken jullie dat het aan het weer ligt, of zal het iets anders zijn, het zadel kan niet want ik heb eergisteren een nieuw prima passend zadel gekocht.... ik wil hem echt gewoon niet weg doen...

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 21:08

als het alleen een bepaalde periode is kun je daar toch rekening mee houden!? Longeren voordat je erop gaat is een optie?! Doe ik vaak ook even om rare sprongen te voorkomen.

Sterkte!

Riaa_
Berichten: 1454
Geregistreerd: 20-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-02 21:16

ik heb dus heel weinig tijd, een kan wel een paard rijden maar heb daarnaast echt helemaal geen tijd meer...dat wordt dan heel moeilijk... wat denken jullie om les te krijgen van een goeie ruiter...zou dat willen helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 21:16

Voor dat je hier ook maar iets zinnigs over kunt zeggen moet je eerst de preciese oorzaak van het steigeren zien te achterhalen.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 23:08

Volgens mij ligt het aan het jaargetijde... die van mij heb ik (noodgedwongen) tijdelijk ondergebracht op een andere stal met meer losgooi en uitloop mogelijkheden. Iets wat wij niet hebben.

Ik kon namelijk op een gegeven moment niet eens meer opstijgen omdat hij dan al aan de kletter ging. Aangezien ik eerst door druk verkeer moet voordat ik echt buiten kan rijden, werd dat even te gevaarlijk.
Nu kan ik hem eerst vrij laten lopen of longeren voordat ik erop stap, das een lekker gevoel. Gun hem nog even wat tijd, reduceer desnoods tijdelijk zijn hardvoer. Das het enige zinnige wat ik erover kan zeggen Knipoog

nicolietje

Berichten: 1331
Geregistreerd: 01-01-02
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 16:51

die van mij is op dit moment ook best wel gek, ik doe haar voor het rijden gezadeld op de bak los( teugels achter de beugels) als ze dan uitgerent is komt ze weer naar mij toe en dan kan ik redelijk rustig rijden!!
probeer maar!!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-02 17:12

uhm tja.. wat zal ik zeggen ik heb met lesley hetzelfde gehad die steigerde heel veel en ben er ook een paar keer toen ie 3 was mee achterover geklapt. je vraagt mensen om te helpen maar je krijgt de gekste dingen als antwoord!
dus flessen op zu'n hoofd kapot slaan en met zweep tussen de oren etc. dat moet je dus absoluut niet doen!!!!!
Lesley steigerde toen om meerdere reden. hij had haken op z'n tanden, zadel lag niet goed. Maar het zat hem ook in zijn bloed en karakter.
Ik was rijtechnisch nog niet ver genoeg om aan te voelen wanneer hij wilde steigeren en waarom.
Ook met longeren steigerde die en in de wei.
Nu steigert ie nog wel eens maar vooral om onder het werk uit te komen.
En ik zal je vertellen dat als je zeker weet dat er niets aan de hand is met tanden zadel etc. Dat de enige manier om het op te lossen is om het rij technisch te doen!
Je kunt wel zeggen dat is het voorjaar maar dat is onzin!! een paard hoort zich te gehoorzamen en ook in het voorjaar!
ik weet niet waar je woont anders wil ik je best helpen.
het verstandigste is een goede begeleider te zoeken die je kan leren hiermee om te gaan en jou leert zelf het probleem op te lossen.