Fjord loopt slecht, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Fjord loopt slecht, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-04 19:41

Nou ik zal maar eens bij het begin beginnen, want het is een heel verhaal. Bij mijn verzorgpony staat nog een Fjordje, echt een heel leuk een lief beestje. Hij heeft altijd al vrij kort gelopen van achteren, maar van de winter werd het wel erg extreem en leek hij echt last te hebben van z'n rug. Er werd een chiroprator bijgehaald en de pony kreeg ongeveer 5 behandelingen. Ik moet zeggen dat ik het zelf allemaal een beetje vaag vind, maar goed als het werkt Schijnheilig

Vooral van de adviezen die deze vrouw gaf heeft de pony denk ik profijt gehad, want we moesten zeker 10 minuten flink ruim instappen en precies hetzelfde uitstappen. En hij mocht niet meer aan de teugel lopen, wat nogal moeilijk is, want hij gebruikt het aan de teugel lopen om van achteren kortere passen te gaan maken, hij doet het dus al als je met lange teugel rijdt. En ook mocht hij niet galoperen, dit was niet het makkelijkste, want midden in de winter, paardje op stal en dan een paar weken niet galoperen, werkt niet echt bevoordelijk op het ontspannen rijden...

Toen hij na de zomer de wei op ging en ook nog een hele dagen buiten stond leek het helemaal goed te gaan. Hij stapte vrijwel meteen redelijk ruim weg en zat lekker in z'n vel.

Tot ik heb 2 weken geleden voor m'n vriendin uit de wei haalde, want we gingen in de les rijden. Het was nu niet z'n achterhand die er niet onder zat, maar hij liep stijf van voren...
Het was zeker niet kreupel, maar echt stijf. Verder was er ook aan z'n been niks van warmte of verdikking te voelen. We zijn er dus maar gewoon mee naar de manege gegaan (is tegenover de pensionstalling), want de pony is door de eigenaresse gefokt en zij kent z'n gangen en ziet natuurlijk ook of er iets mis is.

Ze heeft natuurlijk eerst goed gevoeld, maar voelde ook niks bijzonders. Ook was er in stap op de linkerhand helemaal niks aan de hand. In draf op de linkerhand liep hij ook prima, maar zodra er van hand werd veranderd, was het over met de pret. Z'n oren gingen naar achteren en draven zag hij al helemaal niet zitten Verward Galoperen op de linkerhand gaat oke, maar op de rechterhand krijg je hem niet vooruit en gaat hij van voren heel vreemd en hoog opgooien. Dit hebben ze dus ook nog geen rondje gedaan, om niks te forceren.

Maar goed wat nu is de vraag, buiten lijkt ie goed te lopen, absoluut niet kreupel, maar als je buiten dan de rechtergalop aanspringt gaat ie staken. Er is dus duidelijk iets mis...

Z'n eigenaresse is momenteel 10 dagen op vakantie en heeft mijn mening gevraagd. Ik had eigenlijk meteen zoiets van, de dierenarts laten komen en foto's maken, maar ze wil het toch nog even aankijken.

Nu leek het me dan wel een goed idee om hem 10 dagen rust te geven, dus lekker op de wei en 's avonds een heel klein handje biks. Lijkt jullie dit een goed idee, we willen misschien nog wel wat kleine stukjes met hem aan de hand stappen (of is dit niet verstandig)?

Jullie snappen dat als hij over 10 dagen nog net zo loopt als nu, in de bak, dat de veearts er bij komt.

Hebben jullie verder nog tips???


minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-04 14:53

Bedankt voor de reacties. Hij wordt inderdaad niet stilgezet, er is vandaag al een uurtje mee gelopen gewoon aan de hand. Een kreupelheuds onderzoek, met geleidings verdoving lijkt mij ook een goed idee!!!

Ik moet trouwens wel even vermelden dat de eigenaren echt heel goed zijn voor de pony hoor en dat er echt alles aan gedaan wordt om het goed te krijgen... Het lijkt nu als ik bovenstaande terug lees, net of ik hun iets verwijd, maar dat is dus absoluut NIET het geval!!!

Verder zit z'n eigenaresse de het gehele jaar op kamers, m.u.v. de weekenden en vakanties, dus voor haar is het allemaal ook een beetje moeilijk in te schatten wat er met d'r pony aan de hand is....

Overleg met instructie is er geweest, hij komt niet stil te staan, krijgt voor z'n dagelijkse vitamine toch een heel klein beetje bix, en ook om ruzie te voorkomen. En als het volgende week nog zo gaat, laten we de vee-arts erbij komen!!!

Bedankt en ik hou jullie wel op de hoogte Lachen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Roosyes en 29 bezoekers