trailer achteruit besturen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

trailer achteruit besturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 16:15

weet niet of sm dit hier laat staan of op een ander forum.
zou niet weten welk? daarom dus even hier.

wie heeft er moeite om met een trailer achteruit te rijden
en zou met een oplossing hiervoor, door middel b.v. van motoren gemonteerd op de wielen van de trailer,en met behulp van afstandsbediening,geholpen zijn?
ook van belang is als je de bergen ingaat met de trailer,je die motoren kunt aanzetten,bij steile hellingen,en de moter van je auto kunt ontlasten.


Rinus

Cilian

Berichten: 200
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 16:29

Op wat voor manier zou dit moeten werken?

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 16:36

er worden electro motoren gepaatst zowel links en rechts.een accu die gevoed wordt door de autoaccu 12 of 24 volt, werkt via de stekker van de trekhaak,werkt zoals in de luxere caravans al bijna standaard ingevoerd is. maar die heeft nog een waterpas fuctie erbij,of nivoregelaar,dus in hoogte verstelbaar.
er zit een afstandsbedieng bij,daar regel je de electromotoren mee,zoals in schepen met dubbele motoren.
dus een draadloze besturing zoals met model race auto's.

rinus

Cilian

Berichten: 200
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 16:44

Zou dit eenvoudiger zijn dan gewoon "even" te leren hoe je met een trailer achteruit rijdt? Volgens mij moet je dit ook leren besturen en wat zijn de kosten ervan?

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 16:45

met de paarden erin?
kost een bom duiten zeker?
ik heb m niet nodig maar ik kan me wel voorstellen dat mensen het moeilijk vinden om achteruit te rijden, ik kan me alleen niet voorstellen hoe dat in de praktijk zou moeten werken??
Als je dus naar wedstrijd gaat hoe werkt dat dan? paarden eruit, trailer afkoppelen, trailer parkeren, auto er weer voor en de paarden er weer in? Praktisch! vooral als het regent!
leg eens uit hoe je dat in gedachten had?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 16:50

Met link naar VMR.

Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 16:50

Nou, voor mij zou het een oplossing zijn, ik ben namelijk een echte blonde chauffeuse als het om achteruit rijden met trailer gaat. Ik snap er werkelijk geen reet van... Blond hahaha
Ik doe altijd maar wat en dan corrigeer ik indien nodig. Dan maar vaker steken....(of afkoppelen of effe een kerel dom aankijken... Blond )

Kost dat dan, Rinus?

Cilian

Berichten: 200
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 16:51

Hier ben ik ook benieuwd naar. Bestuur je de trailer vanuit de auto of sta je ernaast en is de trailer afgekoppeld? Ik kan me het nog niet echt voorstellen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 16:52

ik weet dat er wel dingen bestaan die je aan je dissel kan maken en zo dus heel handig je trailer losgekoppeld een garage of zo in kan rijden doormiddel van een afstandsbediening

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 16:54

kan inderdaad met de paarden erin.auto afkoppelen en trailer met afstands bediening in parkeren,kan zelf redelijk achteruit rijden met enkel of dubbelasser,maar als je met gesloten auto rijdt toch even lastig als je bij wedstrijden,waar je vaak een twee centimeter over hebt.
vooral op keuringsdagen waar echt veel trailers komen en weing parkeerplaats voorhandig is.

prijs? hangt erg af van het aantal bestellingen,mensen die echt geintresseerd zijn stuur een pb en ik stuur per email een folder,die ook uitlegt hoe het werkt,kan als doe het zelf pakket geleverd worden,of gemonteerd door de fabriek,kost een uurtje of anderhalf.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 16:59

gijsenkim heel juist die bestaan ook werkt op je disselwiel,dit systeem werkt via de wielen van je trailer,daarom ook twee motoren 1 links 1 rechts,
en ja je staat dan naast je trailer, en als je een steile heuvel op moet, of berghelling,kun je de electromotoren van de trailer vanuit je auto,even meelaten helpen boven te komen,en als je vlak rijdt of daalt schakel je ze weer uit

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:11

dan zal ik wel weer te blond zijn om het te begrijpen... maar je mag de trailer toch niet loskoppelen met de paarden erin??
Ik ken overigens een heeeeeeeleboel potentiele klanten!! hahaha!

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 17:22

ik ben dit systeem vanmogen wezen bekijken,daar kon je inderdaad de paarden in de trailer laten staan,door middel van extra wielen.het systeem is TUV en TNO getest en goed bevonden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:27

Hun kun je nou die elektromotortjes laten werken op een 12 of 14-volts accu? Ik neem toch aan dat het wel wat energie vreet.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 17:32

12-24 volts accu is best sterk tessebes vreet ook energie,maar de bedoeling is niet dat je er kilometers mee gaat rijden,toch vaak gaat het hiet om enkele meters,volgens de fabriek kan je ermee 400 mtr mee manouvreren,en als je gaat rijden met de combinatie laadt de accu weer op.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:43

Nou, die enkele meters duw ik dan wel. Knipoog

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:48

Geen enkele behoefte aan, ik parkeer 'm zelf wel in of uit. Een trailer zet je ook simpel zat met het handje op de plek als het met de auto niet gaat. Manoeuvreren met de paarden erin lijkt me al helemaal niks, echt heel soepel kan het nooit gaan, zoiets gaat altijd met schokjes, zeker op oneffen ondergrond. Met de auto kun je dat beter beheersen.
Ik ken een dergelijk systeem wel, voor zware marktwagens die nauwkeurig neergezet moeten worden is het ideaal.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:02

Citaat:
Een trailer zet je ook simpel zat met het handje op de plek als het met de auto niet gaat


*hahaha* mag je morgen doen met mijn trailer Haha! kom je wel van terug.....

Maar, je gaat mij morgen toch leren achteruit insteken, dus kan ie ook zonder handje op z'n plek *LOL*

Hier op de markt hebben ze ook van die afstandsbedieningen, lijkt me toch wel erg handig, vooral als je altijd krap moet inparkeren (zoals ik)

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:18

Als jij dezelfde systemen bedoeld als die in caravans, dan weet ik wat je bedoelt en nee, voor niks wil ik dat nog niet op de trailer.
Het werkt met een drukrol op de wielen, waarmee je dus potentieel extra slijtage op de banden hebt. Bovendien, waar denk jij het vermogen te laten in een trailer? Die accu's zul je toch echt ergens op moeten bergen. Daarnaast wens ik te betwijfelen of die systemen ook sterk genoeg zijn om in wat zwaarder terrein rond te rollen.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:25

Ik denk dat je beter op oudjesoppadmetdesleurhut.nl kunt kijken Haha! Knipoog

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 19:47

ja ikke als je van te voren al een wens gebruikt sta je nergens voor open.
verder zijn er geen twee maar 1 accu nodig het oude systeem voor caravans gaat met drukrollen,slijtage aan banden? en ook in mul zand zijn ze in staat om te rollen,ook op oneffen terrein,kilowatt krijg ik maandag te horen en te zien,dit systeem wordt ook gebruikt op campers voornamelijk in amerika en canada.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:56

flink oefenen met je trailer in het achteruit rijden en dan gaat het steeds beter OK dan!

Ik heb gelukkig nergens last van

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:03

westernworld schreef:
ja ikke als je van te voren al een wens gebruikt sta je nergens voor open.
verder zijn er geen twee maar 1 accu nodig het oude systeem voor caravans gaat met drukrollen,slijtage aan banden? en ook in mul zand zijn ze in staat om te rollen,ook op oneffen terrein,kilowatt krijg ik maandag te horen en te zien,dit systeem wordt ook gebruikt op campers voornamelijk in amerika en canada.

Sorry, als techneut zie je gelijk een compleet beeld. Dat ik persoonlijk niet voor het idee open sta, heeft ook te maken met het feit dat ik, net als enkele andere bokkers, niet op een ton (kg) auto meer of minder hoef te kijken, ik mag en kan overal mee rijden (B-C-E).

Hoeveel accu's je gebruikt, maakt niet uit, maar als dat systeem laat zeggen 2kW nodig heeft, dan heb je een flinke accu nodig om dat vermogen op te slaan en die accu zal je ergens moeten plaatsen in de trailer. Bij de gemiddelde trailer in NL zie ik daar geen ruimte voor.
Daarbij komt dat de vermogensoverdracht tussen auto en trailer geen kinderspel is. De normale aansluiting op de trekhaak is niet berekend op overdracht van vermogen. Hoe jij dus de traileraccu wilt bijladen vanuit de auto, zonder daarvoor de nodige, ingrijpende, wijzigingen in het trekkende voertuig aan te brengen, dat zie ik niet helemaal. Over split-charge zullen we maar helemaal niet gaan nadenken........

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 21:38

nee dat ben ik met je eens zal ook geen grootse techneut worden.de rijbewijzen die ik heb daar mag ik dus ook alles voortbewegen zelfs met vergunningen die het rechtvaardigen om met gevaarlijke stoffen te rijden.
zelf namelijk een tranportbedrijf gerund als zelfstandige,dus de expertise is wat dat betreft wel aanwezig,mar daar gaat het niet om ikke,gaat erom,
dat er menige mensen zijn die er wel problemen mee hebben, en als daar een oplossing,een veilige,voor is,zie ik niet in waarom ik niet kan kijken of daar belangstelling voor is. en dan zie ik geenzins een reden om persoonlijke deskundigheid en ervaring in het rijden met voertuigen met veel trekvermogen te vergelijken,want daar gaat het niet om.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 21:51

westernworld schreef:
zelf namelijk een tranportbedrijf gerund als zelfstandige,dus de expertise is wat dat betreft wel aanwezig,mar daar gaat het niet om ikke,gaat erom,
dat er menige mensen zijn die er wel problemen mee hebben, en als daar een oplossing,een veilige,voor is,zie ik niet in waarom ik niet kan kijken of daar belangstelling voor is. en dan zie ik geenzins een reden om persoonlijke deskundigheid en ervaring in het rijden met voertuigen met veel trekvermogen te vergelijken,want daar gaat het niet om.

Ik wil je rijvaardigheid ook niet in twijfel trekken. Evenmin zal ik ontkennen dat er mensen zijn die wel problemen hebben met het manouvreren met grote combi's. De interesse zal ook wel bestaan.
Ik vraag alleen maar hoe jij denkt dergelijke installaties verantwoord in te bouwen in bestaande Nederlandse trailers. Hierbij denk ik niet alleen aan de technische uitvoering maar ook aan de eventuele goedkeuring door de RDW. Je kunt niet ongestraft wijzigingen aan de constructie van een trailer aanbrengen.