opstijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miekwie

Berichten: 167
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Venray

opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 09:47

hallow ik rij nu al 5 jaar op een manege. maar in het begin kon ik super goed opstijgen nu gaat het al 2 maandjesniet meer zo goed. ik weet niet waar het aan ligt. de beugels zijn niet te lang daarvoor. het ligt ook niet aan de hoogte van het paard of pony waar ik op rijd maar dus aan mezelf en ik weet niet wat ik fout doe. kan iemand mij misschien een tip geven hoe ik er het beste op kom?

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:24

ik snap het niet helemaal ...
waar gaat het fout dan? kom je er niet op, val je er aan de andere kant weer af, of wat gebeurt er?
kijk eens in een boek van de byb, daar staat het goed uitgelegd, en dan heb je er foto's bij.
ook kan je het aan je instructrice vragen.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:32

Of ben je gewoon een beetje stijf dat je er niet meer soepel op komt? Dagelijks wat rek en strek oefeningen zou dan de truc zijn. Dus ochtendgymnastiek Lachen Zoals je bij gym op school hebt geleerd.
O ja.. het helpt bij het opstijgen wel als pony/paard stil staat Haha!

Miekwie

Berichten: 167
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 13:01

nou ik ben niet echt stijf als ik op een pony/paard moet rijden. maar gewoon ik zet mijn voet in de beugel en dan glijd die naar voren toe zodat mijn voet verder in de beugel zit. als ik wil opstijgen pak ik met mijn linkerhand de tegels en het begin van het zadel vast en met mijn rechthand de achterkant van het zadel en dan moet je jezelf omhoog duwen met je linkerbeen amar dat lukt juist niet. (en het paard waar ik het meest op moet die blijft niet een stil staan met de singelaantrekken;) maar jah da is geen probleem als de manege paard door loopt. je moet er zelf op kunnen als het paard wandelt hebben ze mij geleerd;))

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 13:06

ja maar het is wel handig als je het eerst op een stilstaand paard leert Schijnheilig
Probeer eens om met je rug naar zn hoofd te gaan staan, linkervoet in de beugel, paar hupjes en met een zwaai-draai (leuk woord Tong uitsteken) opstappen.

(jaaa we hebben net zit-competitie FNRS gehad dus nu weet ik wel hoe het moet Tong uitsteken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 13:17

pfff mijn paard moet het echt niet wagen om te gaan lopen met opstijgen hoor!
Je kunt misschien je opstijg beugel eens langer maken, of het een keer aan de andere kant proberen (ja je mag ook aan de rechterkant opstijgen. dat je altijd links moet opstijgen is een fabel, komt uit de middeleeuwen, ridders droegen aan hunlinkerzij een zwaard, en KONDEN daarom niet rechts opstijgen, dus daarom altijd links. Dat is altijd onthouden, en (tenzij er een zwaard aan je linkerzij hangt >;) ) kun je ook gewoon rechts opstijgen. probeer het een keer zou k zeggen!

merle

Berichten: 460
Geregistreerd: 16-09-02
Woonplaats: joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 14:17

ja misschin ligt het aan je rechterbeen duss net als alacairion zegt moet je een keertje aan de rechterkant opstijgen dan moet je met je linkerbeen afzetten een skijken of dat wel wil.......

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:11

het is volgens mij ook beter voor je paard om het aftewisselen...en voor je zadel Tong uitsteken

Miekwie

Berichten: 167
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 18:54

nou als ik bij mijn vriendin ga rijden (zij heeft 4 eigen paarden) dan kan ik zo opstijgen maar als ik op de manege op moet stijgen gaat dat wat anders:S ik heb het nog nooit rechts geprobeert maar zal is vragen aan mijn manegeleraar Knipoog thanks voor de tip! ennuh met rechts doe ik ook veel mee dus maar zal ik wel effe kijken.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:58

Je kan best rechts opstijgen. Maar bedenk wel dat paarden dat niet verwachten en er best van kunnen schrikken. Bovendien heb je dan op de een of andere manier niet de handigheid om er snel op te komen.

Waarom stap je niet op met een opstapje/krukje. Of vraag je een voetje aan iemand?

En Maaitjuh, het beste voor je paard en zadel is om met een opstapje of voetje op te stappen. Dan trek je helemaal niet aan je paard of zadel.

Miekwie

Berichten: 167
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 10:11

ik zal het maandag wel is proberen en binnenkort kan ik weer op mijn verzorgpony rijden dus kan ik lekker veeloefenen Pling

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 11:55

Citaat:
En Maaitjuh, het beste voor je paard en zadel is om met een opstapje of voetje op te stappen. Dan trek je helemaal niet aan je paard of zadel.


Vraag gewoon een voetje! Of neem een krukje!
Dat is ook meteen beter voor je paard. Lachen

Miekwie

Berichten: 167
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-04 12:56

hoezo is het met een voetje of krukje beter voor je paard??
jah jullie hebben er meer verstand van want ik heb geen eigen paard

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 13:10

Ik heb dat ook weleens (gehad), hoor... Toen ik nog op de manege reed. Vooral toen ik eenmaal mijn eigen had, dat is nl een ijslander van 1.40 en ik reed op de manege meestal op een paard van bijna 1.60 (de manegeeigenares noemde haar altijd "paard min een centimeter"), dus toen ik daar weer op ging rijden kwam ik er soms wat moeilijker op omdat ik niet gewend was dat ik zover omhoog moest. Bloos (en af! de grond was verder weg dan ik dacht, haha, en tijdens het rijden merkte ik eigenlijk niks) Ik heb gehad toen ik net reed op de manege dat ik in het begin er makkelijk op kwam en moeilijk eraf, en toen ik er eenmaal goed af kwam kon ik er niet meer goed op. Knipoog Ik weet niet waar het aan ligt, maar dat is vanzelf over gegaan. Tong uitsteken Wel frustrerend... Bloos

Als je paard niet stilstaat, wat ik net las, trouwens, dan is het helemaal moeilijk!! Als het op een stilstaand paard wel lukt, kan je misschien iemand vragen om het paard in kwestie vast te houden zodat jij er wel in een keer op komt.

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 13:47

Miekwie schreef:
hoezo is het met een voetje of krukje beter voor je paard??


Anders trek je je paard zeg maar helemaal scheef trekt.
Als je een krukje gebruikt, is de druk al minder.
Bij een voetje heb je er helemaal geen last van....

Miekwie

Berichten: 167
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 12:27

owkay thanks. tjah ik snapte het al niet met da voetje enzow. maar binnenkort gaan we weer zonder zadel rijden(heb ik wel weer zin in) en dan krijgen we voetjes das wel lachuh zeker als me zus op een paard van 1.80 moet Haha! komt ze er niet op Tong uitsteken

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 12:34

Misschien sta je te ver van het zadel af? Probeer wat dichter bij de beugel te gaan staan, dat wil ook nog wel eens helpen. Succes

Miekwie

Berichten: 167
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 13:22

ow vanavond kan ik al jullie tips effe uitproberen Tong uitsteken kijken of het lukt en ik moet straks ook effe naar de verzorgpony van een vriendin van mij dus kan ik het ook effe uitproberen *LOL*

Miekwie

Berichten: 167
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-04 22:24

maaitjuh schreef:
Probeer eens om met je rug naar zn hoofd te gaan staan, linkervoet in de beugel, paar hupjes en met een zwaai-draai (leuk woord Tong uitsteken) opstappen.



deze poging is vanavond goed gegaan in 1 keer:D maar jah het paard bleef alleen niet staan Verward maar goed ik kwam er op met deze tip dus ik hou het voorlopig effe bij deze. bedankt iedereen die me een tip gaf Knipoog