zonder zadel/beugels lichtrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

zonder zadel/beugels lichtrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-02 12:26

wij moesten laatst in de les onze beugels uit doen en dan zo lichtrijden.
Mijn andere instructrice zegt dat dat heel erg slecht is?

hoe zit dat nou, is dat nou slecht of niet?
en waarom zou het slecht zijn?

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 12:35

Ik ben ook van mening dat het slecht is. Vroeger, dachten veel instructeurs dat dit een goede oefening was om de zit te verbeteren.
Nu zijn veel instructeurs van mening dat bij deze oefening de bovenbeenspieren van de ruiter teveel worden gespannen. Dat is niet goed. Die spieren moeten tijdens het rijden juist ontspannen zijn.
Ik ben dus ook tegen het uitvoeren van deze oefening. Helaas is het een heel 'traditionele' zitoefening, die nog vaak wordt gebruikt door instructeurs, terwijl ze er niet even bij nadenken wát er precies geoefend wordt.

Liesje4ever

Berichten: 1423
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 19:41

Als je het op de goede manier doet, kan het bijna zonder je bovenbeenspieren te spannen. Je moet je dan als het ware omhoog laten 'gooien' door het paard, maar het blijft idd een nutteloze oefening, die voor het paard zeker niet geweldig zal zijn...

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 22:20

het is hardstikke FOUT!!! zelf heb ik ook zo heel veel uurtjes op manege paarden gereden knieen klemmen om het paard heen en lichtrijden maar. Tja hoe zou het nou toch komen dat m'n knieen scheef staan en m'n tenen afsteken naar buiten. juist door de foute zit op jonge leeftijd aangeleerd gekregen te hebben.Ik baal hier ook best wel van. Maar heb er nu nog geen last van onder vonden lichamelijk.
Dus niet doen!! Boos! wel gewoon doorzitten kan,maar let heel goed op je houding zonder zadel of die niet perongeluk toch je knieen vast klemt.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 22:25

Liesje4ever schreef:
Als je het op de goede manier doet, kan het bijna zonder je bovenbeenspieren te spannen. Je moet je dan als het ware omhoog laten 'gooien' door het paard, maar het blijft idd een nutteloze oefening, die voor het paard zeker niet geweldig zal zijn...



Jij bedoelt gewoon: 'zo-hard-mogelijk-bonken-op-het-zadel-zoals-beginners'.
Hoe je het ook went of keert, het is een slechte oefening.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 10:35

carola"]
[quote="Liesje4ever schreef:
Als je het op de goede manier doet, kan het bijna zonder je bovenbeenspieren te spannen. Je moet je dan als het ware omhoog laten 'gooien' door het paard, maar het blijft idd een nutteloze oefening, die voor het paard zeker niet geweldig zal zijn...



Jij bedoelt gewoon: 'zo-hard-mogelijk-bonken-op-het-zadel-zoals-beginners'.
Hoe je het ook went of keert, het is een slechte oefening.
[/quote]

Als je het goed doet, meegaat met de bewegingen hoef je niet te bonken, maar dan moet je ook wel een pony hebben waar het ook goed bij lukt...
Ik heb het zelf ook weleens gedaan en het ging redelijk (ronde haflinger die goddelijk reed zonder zadel Knipoog )
Maar het is niet echt aan te raden als het niet goed lukt, en er zijn genoeg oefingen om je zit te verbeteren die wel goed uit te voeren zijn...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 11:45

Ik rijd al sinds ik erg klein was ( Haha! ) en heb deze oefeningen ook heel erg vaak gedaan, maar ik heb er verder geen blijvende 'letsels' aan overgehouden ofzo. Het is misschien niet goed omdat je de bovenbeenspieren te veel aanspant, maar volgens mij brengt het geen blijvende rare dingetjes met zich mee. Ergens zie ik dus niet echt in hoe dat slecht kan zijn Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-02 14:02

ik heb het ook geleerd toen ik jong was.
En ook met viltjes tussen zadel en knie, en wie het het langste volhield kreeg een kaugumbal Vingers aflikken Knipoog
Nu heb ik het alweer enkele jaren geldeden af moeten leren en juist meer steun op de beugels moeten zoeken.
Maar dat is ontzettend moeilijk als je al heel lang op de verkeerde manier rijd.