Hellup, pessoa vraagje !!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Hellup, pessoa vraagje !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-02 20:34

Ik snap er namelijk helemaal niks van......... Verward Verward Haha!

Vanmiddag een pessoa gekocht, er een soort van gebruiksaanwijzing bijgekregen over de wijze van training enzo, maar er staat nergens hoe je dat ding vast moet maken en waar welk touw moet komen te zitten en waar je de katrolletjes aan vast moet maken........

Ik vind het echt een beetje een grote puzzel.......

Hellup !!!!!!!!!!!!!!

Haha! Haha!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 20:38

Ow jeetje... het wordt écht tijd dat ik kom boktmeeten hoor ik al! Haha!
Ik zou niet weten hoe ik het hier goed kan uitleggen, misschien dat iemand anders dat wel kan...? Het is inderdaad ff een gepruts de eerste keer.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-02 20:48

hahha ja, Carola, wanneer kun je????

Morgen?????? Haha! Haha!

Toevallig had ik net Sanderijn even aan de foon en zij zegt dat het niet klopt dat ik 2 aparte lijnen heb maar dat bij haar alles al aan elkaar vastzat...De korte lijn met die ene musketon zit bij mij nergens aan vast, en dan heb ik nog een hele lange met het bontje en 2 musketons met katrolletjes en dan nog aan het eind 2 musketons......

Maar ik begrijp het al ietsjes beter........ Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 20:52

Ik zal proberen wat duidelijkheid te scheppen.

Je begint met de longeersingel om te doen, dan haal je et ding wat achter zijn kont langs moet (bij ons is dat een tuinslang, bij andere heb ik een bontje gezien) Dat moet achter de kont langs. Dan meot je dat ding aan je longeersingelvastmaken met (bij ons) een musketon
Dan heb je aan beide kanten nog 1 heel lang 'touwtje' met elk 2 sluitingen (bij ons een karabijn) en de sluiting die et dichtste bij de katrol zit (dus die aan de katrol vast zit) moet aan het bit. Die andere kant moet vastgemaakt worden aan de hoogte waar jij em wilt bijzetten. Doe dit ook aan de andere kant.

GEfelciteerd, u heeft een pessoateugel vastgemaakt Lachen haha, laat je et wel ff nakijken door iemand die weet hoe en wat et moet zitten?

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 20:54

Wat raar van die 2 aparte lijnen.. Verward Dat heb ik ook niet hoor.
Maar morgen heb ik tentamens, dit hele weekend wedstrijden, dan school, weer tentamens... je hoort het al: druk druk druk..... Maar ooit, ooit kom ik jou kant op! Haha!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-02 21:04

hahha, ik hoor het al drukdrukdruk........... Haha! Was maar een geintje hoor, ik begrijp het nu in ieder geval al een stuk beter, mede dankzij de uitleg van Steef..
En ik ben nu al zover dat ik het voor elkaar moet zien te krijgen dat de 2 lijnen 1 worden, waarvan de korte naar de bovenkant van de longeersingel gaat en de lange klik ik aan het bit en maak em zo vast zoals ik wil longeren....

Nu wordt in de "bijsluiter" geadviseert om in de laagste stand te beginnen en de training heel langzaam op te voeren, iemand nog tips wat betreft training???

Steef, ik heb wel iemand de me helpt, maar die kent zelf ook de pessoa niet, wel van horen zeggen, maar niet van het zelf gebruiken, maar ondertussen heb ik al een duidelijke foto gevonden van de pessoa en weet nu wel hoe hij vast moet....

Trainingstips??

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 21:07

nog een tip: als je hem eenmaal goed hebt zitten, pleur hem dan niet achteloos in een hoek weg want dan krijg je weer gepruts als je hem de volgende keer wilt gebruiken (sprak ze uit ervaring Haha! )

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 21:10

Ik longeer altijd op de laagste of één na laagste stand. Nooit op de hoogste. Dat doe ik omdat mijn paardje van nature al behoorlijk opgericht is (friezen vaak ook). Door de pessoa laag te zetten, gaat ie beter door de rug heen lopen en wordt de achterhand lekker bij het geheel betrokken.

Aan het begin zet ik hem vrij lang, zodat ie nog nergens toe 'gedwongen' wordt. De pessoa werkt dan nog weinig in. Dat doe ik op bijde handen in stap, draf en galop. Dan zet ik hem iets korter zodat ie echt goed moet lopen.

Lekker draven, harder draven, zachter draven, stukje hoefslag volgen (en strekken!), galopje hier, galopje daar.... Veel overgangen dus en regelmatig van hand veranderen.

Ach, als je er een paar keer mee aan de gang bent geweest en met een beetje fantasie kan het een hele fijne hulpteugel zijn.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-02 21:17

En de trainingsduur??

Normaal laat ik de paarden altijd eerst even lekker "uitrazen" en knup ze niet gelijk aan een bijzet/hulpteugel, maar stel nou dat ik de eerste keer de pessoa 5 minuten op elke hand gebruik, en dat langzaam opbouw, dat zou toch niet gelijk veel te gek zijn???

Iemand nog anders tips??

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-02 21:32

Dat moet makkelijk kunnen hoor!
Ik pluk ze altijd uit de wei (dus dan zijn ze meer in beweging als wanneer ze uit een stal komen) en zet de bijzetteugel dan heel los er vast op. Na 2 x 3 minuten zet ik hem strakker.
2 x 5 minuten moet makkelijk kunnen. Vooral als je hem laag zet, dan werkt hij erg ontspannend in en is het niet zo heel zwaar.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-02 19:50

In ieder geval ben ik nu al zover dat ik de beide lijnen aan elkaar heb weten te prutsen en het er ook nog steeds goed uitziet als ik naar de plaatjes kijk.... Haha! Haha! Dus ik ben al een hele stap verder dan gisteren....
hahha
Maandag maar eens kijken of we het voor het eerst gaan proberen...

Langzaam opbouwen, want de friezen hebben heel lang niet echt hoeven te werken en ze zullen zolangzamerhand toch een wat spieren op moeten gaan bouwen... Knipoog