paard vangen in de stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

paard vangen in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 13:02

Gister was ik op de manege even voor de avondles. En toen was er een meisje dat op Igor moest en ze nam toen een halstertouw om hem te vangen. En op zich heb ik daar geen probleem mee om een paard te vangen met het touw. Dus Igor draait zijn kont naar de deur en wanneer het meisje naast hem staat doet Igor lelijk een beetje dreigen met zijn oren in de nek. Meisje wat bang roept een ander meisje. En die ging de stal in en sloeg het touw rond Igor's nek. Hij was er duidelijk van geschrokken. Als ik Igor moet vangen dan stap ik gewoon langs zijn kont en neem zijn hoofd vast, zonder halstertouw en draai hem. Hij dreigd wel maar echt happen doet hij enkel als je bang bent. Maar nu om mijn vraag te stellen. Kan het geen kwaad om zomaar dat touw rond de nek te gooien, als ze zo schrikken zouden ze daar later misschien alleen maar bang krijgen van het halstertouw. Of misschien nog moeilijker om te vangen.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:08

Als dat zo was dan ken ik een héle hoop paarden met zware trauma's Haha! . Als ik mij paard haal smijt ik ook wel eens een touw rond dr hals, houdt ie absoluut niks aan over hoor, je moet al serieuse stunten uithalen daarmee eer een paard ervan schrikt Haha!

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:13

het niet echt kwaad denk ik.
maar jou methode is veel beter, bij ons staan ook een paar van die paarden die dreigen alsof ze van plan zijn je halfdood te trappen maar eigenlijk helemaal niets doen. Zo af en toe happen ze eens raak maar ook alleen bij mensen die twijfelend de stal in rennen en er dan weer uitrennen om vervolgens naar zn hoofd te gaan graaien.
Gewoon rustig maar zelfverzekerd naar zo'n beestje toelopen is het beste,
zul je zien dat die oortjes meteen naar voren vliegen.
En ga er maar vanuit dat als éen paard echt gevaarlijk is hij wel door personeel gezadeld wordt.

k mag wel oppassen dat k geen stemp krijg Schijnheilig

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:15

daar schrikt ie niet zomaar van hoor! hij zal er iig geen trauma's aan overhouden!

maar zoals jij doet, langs zn kont gaan, terwijl hij blijkbaar niet de vriendelijkste is op stal, vind ik niet verstandig, ken iemand die daardoor haar knie heeft verbrijzeld.....

mijn paard doet het trouwens ook, maar die ken ik door en door, en weet dat hij alleen mensen bijt die bang zijn, maar ik ga er toch ook niet achterlangs lopen hoor


gewoon vol vertrouwen die stal in lopen, en hem vastpakken

staat ie met z kont naar de deur, ga dan zelf buiten de deur staan, niet in de opening maar achter de stalwand, en duw dan zn kont opzij
weet niet of ie echt zou trappen hoor, meeste manegepaarden zijn vrij braaf anders zaten ze allang in de frikandellen Clown maar je weet maar nooit

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 13:17

Maar hij schrok toch wel echt hoor. Maar hij krijgt ook snel bang van dingen, dus als je bevoorbeeld hem een maal met een borstel poetst en hem klopt, wat niet mag maar toch wordt gedaan, hij altijd als je die borstel neemt gaat steigeren.

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 13:22

ik ken Igor ook al lang: 4 jaar. En ik weet ook dat hij enkel dreigt. Ik ben ook niet zo dom om gewoon de stal in te gaan. Ik duw eerst zijn kont wat aan de kant dat ik de stal binnenkan. En bij sommige begint hij dan te draaien, maar ik heb hem direct hij legt enkel zijn oren in zijn nek, bijten is al heel uitzonderlijk! Als je bang hebt is het op eigen risico dat je de stal binnengaat.En ik denk zo dat Igor niet kan bokken, nooit gedaan, mss als veulen en als is shot is het in slow motion. En trouwens niet alle manegepaarden zijn braaf hoor!

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:22

uuuhhhmmmm....

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:24

Tempus schreef:
En trouwens niet alle manegepaarden zijn braaf hoor!

ik heb jaaaaren op een manege gereden, en er daarna toen ik mn eigen paarden had nog een hele tijd gewerkt

na werken op privestallen/springstallen etc ben ik er toch echt achter dat manegepaarden betrouwbaarder en braver zijn dan het gemiddelde paard
dat moet ook wel, want anders zouden er de grootste ongelukken gebeuren op maneges.....

maargoed, in dit geval dreigt het paard dus alleen, dan is het idd het beste om er vol zelfvertrouwen naartoe te lopen en hem vast te pakken

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:31

ik ben het helemaal met renske20 eens, het is niet zo dat alle manegepaard makkelijk zijn, maar ze zijn wel braaf, je kan er vanuit gaan dat een paard met een om wat voor reden dan ook te moeilijk karakter niet lang op een manege blijft staan.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:39

Er staat nu zo'n anderhalf jaar een merrie op onze manege die mishandelt is geweeest. Prachtpaard, sjouwt als de beste maar trapt en bijt op stal. Dus bij deze; er kunnen idd niet zo'n erg lieve paardjes op een manege staan. Van deze merrie is het gedrag algemeen bekent. (De laatste maanden is er een briefje op haar stal gehangen dat ze alleen opgezadelt mag worden door personeel.) Als ik haar ging opzadelen wachtte ik even in de boxopening. Ze draaide dan vanzelf haar hoofd naar me toe en ik kon dan rustig het halstertouw om haar neus draaien. Zogauw ik dat voor elkaar had kon ik rustig het halster omdoen, vastzetten en opzadelen, al bleef het oppassen geblazen.

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:01

okee okee je hebt uitzonderingen Tong uitsteken

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 18:34

net als bij ons dus. Ze hebben een ruin die tijdens het opzadelen gewoon steigerd, hapt en bokt. En als je hem niet kent doet hij nog lelijker. Daarom heeft hij altijd een halster om zodat je hem sneller kan pakken, voordat hij bijt enz. Dan heb je dus Igor kan ook naar doen op stal

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:39

hebben jullie geen halsters?? Verward

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 20:36

Natuurlijk hebben wij wel halsters, maar die zijn niet altijd aan, alleen bij het gevaarlijkste paard wel.