verlichting op je paard 's avonds?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

verlichting op je paard 's avonds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 22:54

Aangezien het de planning is dat ik over een tijdje met S naar de manege ga(oa stappend)en het dan dus ook donker is als ik terug moet.....

Welke verlichting is het meest praktische om te voeren?
Ik heb een knipperlampje(rood knipperlichtje)die je om je laars of arm kan doen.
Wat dragen jullie aan verlichting?

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 23:52

Ik heb reflectoren op mijn peesjes genaaid ( die gewone banden veloor ze altijd). Verder een petje over cap en dan klikte ik aan het verstel stukje altijd zo`n rood knipper lichtje.
Wegwerkersjas met reflectoren aan.
Rood/wit lampje aan stijgbeugel.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 00:11

Ik ben altijd net een kerstboom. Dus brandweerjas aan, twee lampjes aan de armen, lampje aan de frontriem *LOL* reflecterende band om de hals van het paard en dito beenbeschermers..... En dan nog zijn er sukkels die je over het hoofd zien op een door lantaarnpalen verlichte berm naast het fietspad. Gelukkig kan mijn paard over een clio maar het was wel schrikken.

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 00:15

Ik heb altijd 1 knipperlampje op mijn arm, eentje aan mijn laars, en eentje aan het zadel/uitstapdeken. En verder hebben we van die reflecterende lappen voor op de benen. En vaak heb ik nog een gele bodywarmer aan.

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 00:18

Ik heb ook zo'n knaloranje jas met reflectoren... Haha! Ik heb weleens van die beenbeschermers gezien met reflectoren erop... Zelf heb ik alleen die jas. Met kerst op de manege gingen we altijd zonder licht rijden, 's avonds, toen had ik altijd zo'n batterij-fietslampje op m'n cap. Maar m'n nieuwe cap is zo'n glimmend, glad ding. Daar past dat niet op.

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:09

Net wat hierboven staat; zoveel mogelijk. In ieder geval goed om de benen en een lampje op je laars (enkel) naar achter rood licht en naar voren wit/geel. Jas alleen is niet genoeg, want je zit hoog te paard en de koplampen van de auto schijnen lager.

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:17

ik heb 2 van die rode lichtjes, die doe ik aan mijn laars en voor aan zijn frontriempje. en ik heb 4 reflectoren om zijn benen heen! en dan een lichtgevende band die ik om heb, en natuurlijk zo'n reflecterend jasje! ow jah en ook nog 4 knipperende klitteband bandjes voor om mijn arm!

nou als dat niet genoeg is he! *LOL*

HeleennAnton

Berichten: 394
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:18

Ik heb een rood knipperlichtje voor aan me laars, twee refectoren voor om de achterbenen van Anton en ik heb zelf een hesje.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 21:50

Ik draag in de winter, ja ik weet het, misschien wat overdreven:
Een hesje, een lampje aan mijn been, rood, lampje aan de achterkant van mijn hesje, een lampje op de neusriem van mijn pony, (zeer snel aan gewend!) een fluo uitrijdeken, reflecterende beenbeschermers voor pony en last but not least: een outdoorlampje (Black diamond) de allerkleinste hoofdlamp en die kan je dus onder je cap bevestigen.
En vroeger had ik een reflecterend beugelzooltje, maar die heb ik afgeschaft, bleef ik mee hangen achter paaltjes.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 22:11

Ik reed altijd met:

- een reflecterend hesje
- twee reflecterende bandjes om de linkerbenen van het paard
- een wit/ rood lampje om mijn been
- en als het even kon, dan ging mijn moeder of vader mee op de fiets.

En niks is overdreven. Dat heb ik wel geleerd. Je moest eens weten hoe slecht je zichtbaar bent met een paard.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:21

Mikkie schreef:

En niks is overdreven. Dat heb ik wel geleerd. Je moest eens weten hoe slecht je zichtbaar bent met een paard.


Beter teveel als te weinig..Want in het donker ben je idd slecht zichtbaar te paard.. Scheve mond
Dus gewoon veel voorzorgmaatregelen nemen OK dan!

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 23:32

Ik heb altijd om alle 4 Remy's benen van die reflecterende bandjes, om mijn kuiten ook en dan nog een lichtgevend hesje. (met paard achterop)

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 01:41

Je bent verplicht om wit licht voor te voeren en roodlicht achter... Je hebt lampjes die je om je arm kan doen en die hebben dit. Ik zelf doe ook altijd nog meer om. Vestje, reflectoren enzo.....

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 02:06

hoe meer hoe beter Tong uitsteken.. maak jezelf goed zichtbaar..

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:04

Ik heb zo'n fluoriserend hesje voor mezelf, kun je bij de scapino voor 5 euro kopen, stuk goedkoper dan in de ruitersportzaak!

Verder heb ik van die oplichtende banden voor om de paardenbenen en 2 banden met een rood knipperlicht erin voor om de benen.
Ik heb fluoriserende sporenbandjes en een band om mijn been.

Zo ga ik s'avonds in het donker op pad Haha!

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:11

Ik gebruik reflectorstrips om de benen en een knipperlichtje aan de martingaal. En bij mij zelf reflectorstrip om mijn mini-chaps, en meestal nog een reflecteerend vest. Waaronder ik meestal nog een witte jas draag. Haha!

Heranda

Berichten: 16475
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:23

Herman heeft reflectorbandages, en voor jezelf een hesje.

Leone

Berichten: 1051
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:30

Rondom om zijn benen reflectoren, rood lampje in zijn staart wit lampje aan de martingaal, rood lampje aan linker arm + een lichte jas aan.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:34

Ik heb een wit en rood lampje voor op mn fiets (zijn goedgekeurd dus ben er zeker van dat ze voor op een paard ook ver genoeg zichtbaar zijn) met een klipje.

Wit lampje gaat op mn stijgbeugelriem (linker), naar voren gericht. Ben ik niet helemaal tevreden mee, want als je aan de rechterkant van de weg rijdt en er komt een auto uit een zijstraat aan de rechterkant, ziet die dat licht niet. Moet ik dus iets anders voor verzinnen tegen de winter Knipoog

Het rode lampje klip ik vast bovenaan in mijn vlecht (heb een hele lange, dikke vlecht, dus dat gaat prima)

Als ik er het geld voor heb, schaf ik me deze winter ook zo'n volledig geel/reflecterend uitrijdeken aan.

Verder heb ik materiaal klaar liggen om zelf reflecterende bandjes voor om mijn benen, in de staart, ... te maken (veeeeeeeel goedkoper!)

Ik heb die dingen trouwens alleen in de winter nodig, dus nog tijd genoeg om te knutselen Knipoog

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:34

Ik ben ook net een kerstboom.
- Oranje fluroriserend hesje,
- reflectorlampje om iedere arm.
- Fluroriserende peesbanden voor mijn paard,
- zo'n fluroriserende band om dr nek,
- een lampje om ieder been.

beter goed zichtbaar dan niet zichtbaar is mijn motto. Automobilisten verwachten je vaak niet, en zien je erg slecht. In een beetje grote ruiterzaak zijn deze dingen te koop. Anders kan je ook eens gaan informeren bij sportzaken of garage's.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 14:35

ik heb altijd een hesje aan.een lampje om elke been met rood naar achter schijnend en geel naar voren en mijn paard heebt refelctereden bandages om elke been

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 14:56

Hallo dames/heren:
De wet is hier heel duidelijk in:
Wit of geel CONSTANT brandend licht naar voren EN rood CONSTANT brandend licht achter.
Dit is de wet, niet meer, maar ook niet minder.
Daarnaast is het zinvol om zoveel mogelijk reflecterend materiaal LAAG aan het paard te voeren. De lampen van een auto schijnen vooruit, niet omhoog. Alles wat hoger dan 100 cm boven het wegdek zit wordt twijfelachtig, alles boven 150cm is zinloos. De meeste automobilisten rijden met dimlicht. Pas zodra ze iets opmerken doen ze SOMS groot licht aan, pas op dat moment wordt een reflecterende jas van een ruiter zichtbaar. Als je echter op dat moment wordt opgemerkt door een automobilist, dan zit ie al in de achterbenen van je paard.
Denk ook vooral aan reflectie aan voor- en achterzijde. Met name rond de benen van paard en ruiter heeft het meeste effect. Die reflecterende uitrijdekens zijn vrij zinloos, zoveel verkeer komt niet van opzij, een halsband, eventueel met lampjes is dan ruim voldoende.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 14:59

idd beter teveel als te weinig!

wat ook makkelijk is, als je langs een drukke weg moet, is een felle zaklamp , waarme je een paar keer seint als er auto's aankomen
zo doet de manege bij ons in het dorp het ook
die moeten langs een weg waar ze vreselijk hard rijden
zo zien de auto's je eerder

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:13

jep hier meld zich nog een wandelende kerstboom. ik moet in de winter ook altijd te voet naar de binnenmanege, en ik ben al verschillende keren politie tegengekomen en die hebben niets gezegd dus ik neem aan dat ik het goed doe. ik heb om zijn benen reflecterende Afbeelding
deze dus.
Verder heb ik een reflecterend hesje aan, een lichtgevende band om mijn middel.
en twee lampjes
Afbeelding deze dus om mijn been en om mijn arm aan de linkerkant zodat iedereen die links voorbijrijd me goed ziet.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:17

ow ik vergeet iets, ik heb ook nog zo'n goedkoop rood fietslampje met een clipje achter aan die lichtgevende band om mijn middel.