Wat voor paard kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Je hebt 10 jr rij-ervaring en wil een paard. Wat koop je?

Een opgeleerde merrie/ruin 6 à 7 jaar
51 (75%)
Een 2-jarige (haflinger)hengst die je zelf wil opleren (wat je zelf wel kunt)
17 (25%)

Totaal aantal stemmen: 68


Loekepetoeke

Berichten: 822
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Tienen (België)

Wat voor paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 10:37

Kheb jullie advies nodig! En liefst zoveeeeeeel mogelijk... Ik wil graag een haflinger kopen en ik heb een mooie op het zicht kijk maar bij deze advertentie! En wat denken jullie?

http://www.kapaza.be/detail/321939/



*edit Katja: titel aangepast.*

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:41

gezien je leeftijd , de aangereden merrie
een 2 jarige zelf aanleren... dan moet je zelf al meer dan voldoende ervaring hebben met het aanrijden van paarden !

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:43

De aangereden merrie, is misschien prijziger maar je hebt er meteen plezier van en je loopt niet het risico dat het niet lukt.

Leoni_

Berichten: 2313
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:43

daar ga ik ook in mee.. met corossmonster..

Spruit_Elf

Berichten: 2169
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Amsterdam... pak me dan...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:45

ik ga ook voor de beleerde merrie of ruin.
niet voor de hengst

Loekepetoeke

Berichten: 822
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Tienen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 10:45

Misschien is dat inderdaad wel het beste... Hoewel ik nog al paarden zadelmak heb gemaakt voor iemand anders met veel succes! Maar toch... Met die 2-jarige moet ik nog een jaartje wachten voor ik kan beginnen é!

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:46

Ik zou voor de opgeleerde merrie/ruin gaan... Met een hengst kan je nu nog niet zoveel (ervan uitgaande dat je niet genoeg wedstrijdervaring hebt om met 'n hengst te starten).
Bovendien kun je die hengst pas over 'n jaar inrijden... Aan de advertentie te zien zelfs pas over twee jaar (waarom noem jij 'm tweejarig, maar staat er in de advertentie 14 maanden? Verward )

Eerst maar doorleren om het al berijdbare paard...

Leoniez

Berichten: 1500
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:47

ik zou als ik jou was ook gaan voor de beleerde merrie/ruin.

Loekepetoeke

Berichten: 822
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Tienen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 10:48

Ja bedankt allemaal! Jullie keuze is duidelijk...

Aan Clitia: oeps verkeerd ingevuld (24 mnd). Maar ik bedoelde dus 14 maanden é...

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:52

Ik zou ook gaan voor een beleerde. Tegen de tijd dat je je jonge paardje hebt zoals je m wilt, heeft ie al 2x zoveel gekost dan dat je nu een beleerde zou kopen.

*beetje moeilijk uitgelegd, hoop dat je snapt wat ik bedoel*

Loekepetoeke

Berichten: 822
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Tienen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 10:54

Ja ik begrijp je Quellian, je hebt wel gelijk! Aan stro, hooi, voeding en weidegang kost hij me tegen dan meer werk en inspanning! Bedankt voor dit argument... *LOL* Trouwens aan iedereen bedankt die al gereageerd heeft é! Meer reacties zijn altijd welkom...

neres

Berichten: 1933
Geregistreerd: 20-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:00

Ligt er maar aan wat je zoekt he, waarom geen groene merrie als je dat leuk vind? dan moet je natuurlijk alle voor en tegens afwegen. En wat jij wilt.. heb je het gedult om de wachten? kun je zelf inrijden, zadelmak maken enz enz..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:03

10 jaar rijervaring zegt niks

Maar een paard netjes inrijden, is wel wat anders dan zo rijden
Denk dan aan goede begeleiding, want gaat er in het begin wat mis, zal je paard dat altijd onthouden.

Dus ik raad je aan een ouder paard, zeker omdat het om je eigen eerste paard gaat.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:04

je kan het ook laten doen kost alleen handen vol geld en je leert er niet zoveel van.
Ik zou een beleert paard doen ik heb ook 10 jaar ervaring maar denk niet dat ik de ervaring en gedult heb om een paard te beleren en zadel mak te maken enz.

Loekepetoeke

Berichten: 822
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Tienen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 11:06

Ik denk dat ik wel een groen paard zie zitten, nog liefst een hafje ofzo! Zelf inrijden en zadelmak maken kan ik wel... heb ik nog gedaan met mijn verzorghafjes samen met mijn vriendin en ze wil me nu ook helpen (samen kunnen ik en mijn vriendin alles é Knipoog) Mijn voorkeur ging dus eerst uit naar die haflinger uit die advertentie (ik kan hem nog steeds ruin laten maken als hij te zot moest zijn é) dus ik weet het nog niet... Ik ga zeker en vast overleggen met mijn vader en met een dierenarts. Ik hou jullie zeker op de hoogte!

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:54

Ik vind dat je dat zelf moet beslissen... Wij kunnen vanaf de computer niet kijken hoe jij rijdt en met paarden omgaat Tong uitsteken
Ik zelf heb sinds een jaartje een merrie en die heb ik ook groen gekocht.. Ik moet zeggen je leert er veel van, ik vond het alleen wel moeilijker dan ik had gedacht, ondanks ik al meerdere paarden heb ingereden en zadelmak gemaakt...
Succes ermee! Lachen

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:04

Idd, je kan het beste zelf beslissen. Bij welk paard voel je die 'klik'? Ik zou persoonlijk zelf voor die 2 jarige haflinger hengst gaan. Als je hem zelf kan beleren zou ik dat op deze manier doen. Je bouwt al snel een goede band op met zo'n jong beestje.

Faniek

Berichten: 16218
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: De Blesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:06

Je moet het idd zelf beslissen, al vind ik het persoonlijk niet verstandig om een 2 jarige hengst te kope nals het je eerste eigen paard is en de eerste keer is dat je met een hengst omgaat.
Als ze jong zijn, zijn ze nog lief en met de juiste opvoeding kunnen ze dat later ook zijn, maar het kan ook zo fout gaan als bij vele.

Ik zou nu persoonlijk voor een oudere merrie gaan en die laten dekken en daar misschien een mooi veulen een keer uit. Nu kun je dan lekker rijden en leren ^^

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:22

10 jaar rijervaring zegt niet zoveel... ik zou voor de beleerde gaan. Je kan er meer mee, is misschien we;l wat prijziger, maar je kan er zelf ook meer van leren ed.

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:52

tja, ook ik zou voor de beleerde gaan....
kijk, meer mensen kunnen een paard inrijden, maar die mensen kunnen niet allemaal een hengst inrijden.... maar das mijn mening. als jij denkt dat je het wel kan en je hebt idd een betere 'klik' met dit beesje, zou ik er zeker voor gaan! laat je het ons wel ff weten wat jou keuze is?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:00

Ik zou zelf *uit ervaring* voor de onbeleerde haflinger gaan, tenzij de opgeleerde me heel erg aanspreekt, maar dat weet je alleen als je gaat kijken, wat ik dus ook zeker zou doen als ik jou was.

Verder vind ik de haf op de foto iets aan de magere kant, en met deze kan je niet over een jaar beginnen, dan is die pas 2 jaar en 2 maanden, aangezien die nu pas 1 jaar en 2 maanden is, 14 maanden zoals in de advertentie staat, dus dat is nog erg lang wachten.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:13

Ik zou ook gaan voor de beleerde.
Ook had ik net als jij al verzorgponytjes ingereden en wel al wat ervaring, maar met mijn brave goedingereden 8-jarige pony heb ik heel wat meer moeite gehad.
Bovendien kun je een beleerde pony meer inschatten qua gedrag, misschien blijkt die tweejarige wel ontzettend lui of juist hyperactief te zijn.
Bovendien zal je hem waarschijnlijk moeten laten castreren wat ook kosten meebrengt, net als het voer en de stalling.
Bovendien, als je nu echt goed leert rijden op een betrouwbare ervaren pony kun dat later weer toepassen op jonge pony's.

Loekepetoeke

Berichten: 822
Geregistreerd: 09-07-04
Woonplaats: Tienen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 13:23

Ja... Ik denk er nu ook bij na dat die haf mij nog heel wat werk, kosten en inspanning gaat vragen voordat ik goed met hem zal kunnen rijden... Ik ben er belange nog niet uit en een paardje zal niet voor volgende week zijn ofzo want de stal is nog niet af en ik wil zeker zijn dat alles in orde is alvorens ik begin te zoeken en mensen te contacteren... Toch bedankt allemaal voor alle tips...

Wat Faniek zei sprak me wel aan: ze zei van een oudere, beleerde merrie te nemen en die dan later te laten dekken... Goed idee van je! Ik spreek erover met mijn vader! Ik hou jullie wel op de hoogte al zal het niet voor direct zijn... Lachen

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:49

crossmonster schreef:
gezien je leeftijd , de aangereden merrie
een 2 jarige zelf aanleren... dan moet je zelf al meer dan voldoende ervaring hebben met het aanrijden van paarden !
'

ben hier helemaal mee eens...
ik zelf had gekozen voor een jong beestje die ik zelf zou beleren. Je krijgt dan wel een betere band met elkaar en leert elkaar veel beter kennen (heb ik tenminste met mijn merrie ).

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 15:24

Het verstandigste is de 6/7 jarige merrie.

maar het leukste vind ik zelf die van 14 maanden