Gevoelige mondhoeken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myrthe1
Berichten: 202
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Assen

Gevoelige mondhoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 11:45

Hoi allemaal

Ik heb een vraagje, ik ben bezig met het zadelmak maken van een jonge ruin. Nu heb hem een paar keer op stal gezet met zijn hoofdstel in. Drie keer ongeveer een uurtje. Maar toen ik heb gister zijn hoofdstel weer in wou doen zat die zo te klieren, dus ik streng aangepakt, wel voorzichtig zijn bit in gedaan, alles vastgemaakt en toen liep ik naar de andere kant van hem en zag ik dus dat zijn andere mondhoek kapot was, kloofjes met ook wat bloed. Hij heeft een hele brede bles en een witte neus + mond.
Een mondhoek is wit de ander wel gewoon bruin/donker. Ik vraag mij af of een witte huid ook gevoeliger is, het is namelijk de witte kant die kapot is. Het bit wat ik in doe is van argentaan, een watertrens, misschien is een bustrens een verbetering. Of wat misschien handig is zijn bitringen.
Goed iemand ideeen?

Groetjes

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:52

dan zou ik toch een bustrens gebruiken! ik weet niet of een witte huid gevoeliger is, ik denk dat het geen verschil uitmaakt. Lachen

misschien kun je het eens met die grote rubbere ringen proberen. Die zitten bij de mondhoeken en beschermen de huid tegen de wrijving van het bit! *LOL* ik weet niet zeker of het werkt hoor, maar je kunt het proberen!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 11:52

als ze kapot zijn iig even insmeren met uierzalf.
Miischien komen er velletjes tussen de ringen van de watertrens en is een bustrens beter?

0ooM13Roo0
Berichten: 17
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 10:50

mijn pony heeft ook een gevoelige huid... ik gebruik bitringen... en voor dat ik het hoofdstel in doe masseer ik haar mondhoeken.... ze vind het heel fijn.. en het gaa tnu steeds beter... ze knabbelt meer op het bitje.. en houd het bit niet lang meer vast... ze laat egt merken dat ze het fijn vint!!!

RanouK

Berichten: 3571
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:07

Bij een watertrens kun je beste bitringen gebruiken, zo komt er normaal geen velltje tussen.
Witte huid kan gevoeliger zijn want er zit geen pigment in, witte snuitjes kunnen ook verbranden in de zon, dus zonnecreme is aangeraden. En bij een jong paard kan je een laagje stroop het bit aanbrengen, dit vinden ze heerlijk.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 11:22

En idd voor het rijden de mondhoeken insmeren met uierzalf werkt heel erg goed de mondhoeken genezen en ze gaan ook niet meer kapot

Marloez
Berichten: 6531
Geregistreerd: 05-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:45

De roze huid is wel gevoeliger, dat zie je ook met paarden die sokjes hebben. Die benen zijn veel gevoeliger voor mok Lachen
Misschien kan je eer rubber bit nemen met bitringen? Dat beschermt de mondhoeken heel goed!

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:47

gewoon insmeren met iets vettigs als uierzalf of vaseline idd, doe ik meestal ook houd alles soepel en zacht.....

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:00

Marloez schreef:
Misschien kan je eer rubber bit nemen met bitringen? Dat beschermt de mondhoeken heel goed!


Bij de ruitersport zaak hoorde ik dat een rubber bit helemaal niet zo zacht is als wij altijd denken.
Als je paard niet genoeg schuimt op het bit is een rubber bit zeer stroef en dus juist erg hard in de mond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:06

Wat ook helpt (behalve gewoon een geod ander bit nemen) ios iedere keer even insmeren met vaseline vor het rijden. Vindt mijn opaard met bittrauma in ieder geval veeel prettiger.

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 15:07

ik sluit me aan bij de rest hier, gewoon insmeren met vaseline op uiercreme voor en na het rijden worden de mondhoeken lekker soepel van en dus minder kans op wondjes en kloofjes. verder zou je inderdaad misschien een bustrens kunnen proberen.